Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nancy

Nancy

25-01-2012 om 14:50

Bestaan er ook zorg havo's of combi mavo/havo?

Hallo allemaal,

vroeg ik mij af of er ook zorg-HAVO's of combi's zijn van zorg-MAVO/HAVO brugklassen. Mijn dochter gaat (als het goed is) na de zomer naar een zorg-VMBO om daar de MAVO te gaan doen. Een gewone MAVO durven we niet aan vanwege haar tempo-probleem, als gevolg van neurologische problematiek (geen gedragsproblematiek) waardoor leren, weliswaar in een trager tempo, maar wel goed gaat. Nu ben ik een beetje bang dat ze straks boven het niveau van de zorg-Mavo uitstijgt. Voordat jullie zeggen: probeer een gewone MAVO/HAVO brugklas, dit is echt geen optie. Ik wil gewoon graag weten of er ook bv zorglokaties zijn voor kinderen die wel goed leren maar bv een tempoprobleem hebben. Of misschien dat er ouders zijn die tegen hetzelfde ooit zijn aangelopen. Misschien is eea niet nodig (maar stel dat de CITO toch erg goed uitpakt) wil ik toch graag weten wat mogelijke opties zijn. Bij voorbaat dank voor jullie reacties
PS
Mirjam Lavell misschien weet jij misschien iets meer hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar

Het hangt er heel erg vanaf waar je woont. En dan wat voor indicatie je hebt voor je dochter. Het is blijkbaar ook overal verschillend want ik begrijp dat je dochter vooral een tempoprobleem heeft en dan vindt ik het wel geweldig dat het je gelukt is om er een school met zorg bij te krijgen. Zoveel mogelijk kinderen moeten naar het regulier onderwijs. En dan is het niet zo eenvoudig om nog in aanmerking te komen voor lgf.
Maar evengoed. In Amsterdam zijn diverse mogelijkheden maar je moet ze weten te vinden en er contact mee leggen. Het hangt er vanaf waar je woont.
Mijn dochter zou naar de Mavo-Havo Apolloschool in Buitenveldert tot de staatssecretaris besloot dat kinderen die in groep 8 een rugzakje kregen het eerst moeten proberen op het regulier onderwijs.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:24

Waar zit je?

De Apolloschool in Amsterdam heeft een goede reputatie, maar misschien zit jij wel in Maastricht...

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:26

Annej

Ai, daar had ik nou net ook mijn zinnen op gezet. Nou ja, we hebben nog een jaartje, dan kan alles weer anders zijn (waarschijnlijk nog slechter...

Zorg is relatief

Er zijn nu nog landelijke criteria voor Lwoo onderwijs. Zorg die daar niet onder valt is soms wel voor handen, maar dat verschilt per school.
Als de wet passend onderwijs gaat gelden, dan bepaalt het samenwerkingsverband waar welke zorg beschikbaar is. Ik kan er dus niks van zeggen. Je gemeente of de basisschool misschien wel.
Groet,
Miriam Lavell

Nancy

Nancy

25-01-2012 om 16:21

Lastig dus

Hallo dames,

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.
Mijn dochter, waarover ik nu schrijf, heeft geen cluster-indicatie / rugzakje. Het klopt idd dat mijn dochter vooral een tempo- / informatieverwerkings probleem heeft (voorkomende uit medische voorgeschiedenis). Ze zit nu nog op een kleine reguliere basisschool waar ze fantastisch wordt begeleid. Ook gaan we er allen, haar huidige basisschool, medische instantie e.o. welke haar hebben onderzocht en de zorg-VMBO vanuit dat ze daar geplaatst kan worden (geen rugzakje noodzakelijk wel LWOO) Het is een goede school waarmee we erg blij zijn. Mijn vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat mijn dochter momenteel zulke mooie resultaten laat zien, stel dat haar resultaten te goed zijn maar ze kan het tempo niet bijbenen, wat dan? vandaar de vraag... bestaat er uberhaupt zoiets als een zorg MAVO/HAVO?
als ik Mirjam's bericht lees dan, was het er al, dan zal het mogelijk in de toekomst door passend onderwijs verdwijnen. Ben benieuwd wat dit ons brengt...

Waar je op moet letten

Vmbo-t (mavo) sluit aan op havo. Het traject vmbo-t en dan havo is eigenlijk havo doen in 6 jaar.
Daar zit wel een maar aan: Om aansluiting te hebben tussen vmbo-t en havo, moeten er meer vakken gevolgd worden dan standaard. Een extra vreemde taal en wiskunde.
Er zijn vmbo=t scholen die dat standaard aanbieden, maar er zijn er ook die dat juist (uit principe bijna) niet doen.
Probeer in het overleg met de vervolgschool te peilen hoe men er daar over denkt.
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt

Kobalt

25-01-2012 om 16:29

Vmbo t en dan havo

Ik zou die optie ook het meest wenselijk vinden, als ik het zo lees.
Ik ken een meisje met ass, die dat gedaan heeft. 'Onze' school staat er om bekend dat ze dat bieden. Een mooie vraag bij de open dagen lijkt me. Je moet in de tweede klas al rekening gaan houden met de mogelijkheid tot opstromen.

Nancy

Nancy

25-01-2012 om 16:41

Mirjam

Hallo Mirjam,

Dank je wel voor je antwoord, fijn om zo'n deskundig iemand online te hebben. Hoeveel vakken zou mijn dochter moeten hebben om uiteindelijk dan naar de HAVo te gaan?
En moet ze dan 2 of 3 vreemde talen hebben (wat volgens mij geen probleem is omdat ze juist dol is op taal) echter wiskunde, dat is wat anders....
Ik had begrepen dat wiskunde verplicht is als examenvak en ze het dus sowieso niet kan laten vallen.
Ik moet er helemaal opnieuw inkomen......
Een goede groet,
nancy

Verschillend

Helaas mogen scholen zelf aanvullende eisen stellen. Je moet het dus echt met de toekomstige school bespreken.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kan-mijn-kind-met-een-vmbo-diploma-naar-het-mbo-of-de-havo.html
Het lijkt mij zinnig om met de toekomstige school een leerlijn uit te zetten die in beginsel als einddoel havo heeft. Zo blijft die optie zo lang mogelijk open.
Groet,
Miriam Lavell

Indidatie haalbaar?

Is het verkrijgen van een indicatie cl 3 LG/LZ haalbaar? Je schreef dat er een neurologische achtergrond is...

Op dit soort scholen is HAVO in 6-7 jaar mogelijk, volledig in eigen tempo te halen. In kleine klassen met veel persoonlijke aandacht. Maar goed, het krijgen van een indicatie wordt steeds lastiger dus als je dat traject in wilt gaan moet je je goed voorbereiden.

Nancy

Nancy

25-01-2012 om 22:05

Gonnie

Hallo Gonnie,

Bedankt voor je reactie. Mijn dochter is de helft van een tweeling, haar tweelingzus heeft wel een cluster 3 indicatie en zit dan ook op een cluster 3 school. Bij haar is de problematiek duidelijker en ernstiger. We hebben getracht ook voor dochter in kwestie een cl.3 indicatie te krijgen maar deze is afgewezen, omdat dochter het te goed doet, geen achterstanden heeft e.d. de problematiek niet ernstig genoeg is voor cl 3. Daar hebben wij begrip voor. Ze is overigens wel welkom op de zorg VMBO zonder cl 3 indicatie.
Jij schrijft dat er dus dat er zorg-MAVO/HAVO's zijn
waar je 6-7 jaar over kunt doen in eigen tempo. Ik heb er hier nog niet van gehoord ondanks dat we toch in een grote stad wonen, is voor zo'n school wel een indicatie nodig? Hoe kom ik erachter waar ze zijn hebben ze bv. een speciale naam? Ik ken geloof ik wel alle scholen hier in de stad maar toch ben ik van dit gegeven niet op de hoogte...

Niet op alle scholen

Sommige cluster 3 of Lwoo scholen bieden ook havo aan. Maar dat aanbod is niet consistent.
Havo is in cluster 3 wel standaard als het om langdurig zieke kinderen gaat, maar dan heb je het over de ziekenhuisschool of het thuisonderwijs (1:1 begeleiding) gecoördineerd door Ziezon.
Dat is in beginsel tijdelijk onderwijs.
Je kunt in je eigen omgeving zoeken naar informatie via het REC (regionaal expertise centrum).
Er zijn scholen die af en aan zich erop voorstaan dat ze iets extra's doen voor cluster 3, maar dat dan weer op eigen voorwaarden (niet alle cluster 3 lln). Zie bijvoorbeeld http://www.dominicuscollege.nl/Onzeschool/Opleidingen/DeMonnikskap/tabid/231/Default.aspx
Maar zoeken ernaar is lastig, want het beleid verandert en verschuift voortdurend.
Niet is gezegd dat het bij scholen die zich er niet op voorstaan ook helemaal niet mogelijk is.
De constructie voor jouw dochter zou kunnen zijn:Mavo met lwoo, maar met een handelingsplan dat uitgaat van een vervolg op het havo. Dat havo kan dan uiteindelijk op die school, op een niet lwoo afdeling, of via het vavo. Ligt er maar net aan wat het beleid tegen die tijd is (dat is nog ver weg).
Groet,
Miriam Lavell

In de randstad...

Ik weet niet waar je woont, maar dit zijn voorbeelden van dit soort scholen. Allen verbonden aan het plaatselijk revalidatiecentrum:

Mytylschool De Brug, Rotterdam: http://www.mytylschooldebrug.nl/home

De Piramide, Den Haag:
http://www.sovsodepiramide.nl/

Mytylschool De Thermiek, Leiden:
http://www.dethermiek.nl/Pages/Default.aspx
biedt Havo t/m 3e klas

Deze tekst heb ik van de website van De Brug (in de schoolgids van De Piramide staat iets vergelijkbaars, maar kan ik online niet vinden):
VSO-HAVO
Deze opleiding is in schooljaar 2004-2005 gestart en in schooljaar 2005-2006 is gestart met de Tweede Fase. Het is mogelijk om op ieder niveau (leerjaar) in te stromen op de havo van Mytylschool De Brug. Leerlingen doen in principe 6 jaar over deze opleiding met gespreid examen verdeeld over 2 jaar. Het is echter ook mogelijk om in de reguliere tijd van 5 jaar examen te doen. De eerste drie jaar van de havo wordt besteed aan de basisvorming, dwz de leerlingen krijgen alle vakken. Na het derde jaar kiezen ze voor een profiel: Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek.

Alle scholen bieden uiteraard ook ambulante begeleiding.

Mijn zoon heeft een hemiplegie (dus ook neurologisch) en helemaal niet zo'n ernstige problematiek maar de diagnose (infarct) is kennelijk alles waarnaar gekeken wordt (en niet zozeer de uitwerking ervan).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.