Kerisa
30-09-2009 om 09:16
Betalen voor de entreetoets in groep 7
Mijn zoon is dit jaar in groep 7 gestart en krijgt de entreetoets. Gisteren kregen wij van school een brief met daarin de vraag of wij voor het afnemen van deze toets 50 euro willen overmaken.
Aangezien die toets door de school verplicht is gesteld (is onderdeel gemaakt van het schooladvies in groep 8, samen met de NIO en de Cito eind), ben ik erg verbaasd over het bedrag wat we hier nog extra voor moeten betalen. Wie weet of dit kan en mag. Hoe het precies zit_
ijsvogeltje
30-09-2009 om 09:20
Mag vast niet
Ik kan mij niet voorstellen dat je verplicht bent om dit te betalen. We kennen in Nederland volgens mij alleen een VRIJWILLIGE ouderbijdrage. School heeft vast de vrijheid om geld aan de ouders hiervoor te VRAGEN, maar je hoeft dit niet te betalen.
Kerisa
30-09-2009 om 09:25
De ellende is
dat hij dan van de toets wordt buitengesloten én dit verwerkt wordt in het schooladvies in groep 8.
Dus helemaal officieel gezien heb je de vrijheid om er nee tegen te zeggen, maar ondertussen wordt je wel gedwongen om hieraan mee te werken.
Zevensprong
30-09-2009 om 09:30
Welnee!
Dat is te belachelijk voor woorden. Nee, het mag niet. En ik heb er ook nog nooit van gehoord! Geen klein bedrag ook trouwens. Weet je zeker dat het voor de entreetoets is? Gaat het niet om iets anders? Hier hebben ze eind groep zes een capaciteitentoets gehad. Is het niet zoiets? Niet dat ik daarvoor heb moeten betalen, trouwens.
Zorra
30-09-2009 om 09:49
Dat lijkt me te zot voor woorden
De school mag deze kosten volgens mij niet zomaar op de ouders van het kind afschuiven.
Hoe denken de andere ouders van de school erover? Misschien kun je de Algemene Onderwijs Bond hierover bellen voor advies. Zie aob.nl
ijsvogeltje
30-09-2009 om 10:13
Uitsluiten van deelname
Ah, ze gaan je kind dus uitsluiten van deelname als je niet betaalt? Dat had ik niet begrepen. In je eerste posting schrijf je namelijk dat de toets verplicht is op school. Maar dat is het dus niet. Feitelijk is de toets dus facultatief - en alleen voor de kinderen die ervoor betalen. Ik vermoed dat deze constructie wél is toegestaan. Er is namelijk geen wet die de cito (entree en eind) toets verplicht stelt. Er zijn dus ook scholen die deze toetsen uberhaupt niet afnemen.
ijsvogeltje
30-09-2009 om 10:47
Nog een vraag
"dat hij dan van de toets wordt buitengesloten én dit verwerkt wordt in het schooladvies in groep 8"
Vraag eens op school hoe ze dit voor zich zien. Het schooladvies wordt gebaseerd op wat je kind de afgelopen jaren op school heeft laten zien. Het is dus de inschatting van de leerkracht wat jouw kind aan zou kunnen op de middelbare school. Een toets die een kind niet heeft gemaakt (bijvoorbeeld entreetoets) kan dus ook niet 'verwerkt' worden in zo'n advies. De bedoeling van de entreetoets is trouwens om inzichtelijk te krijgen waar eventuele hiaten zitten, zodat daar in groep 8 aan kan worden gewerkt. Het is geen toelatingstest en voor-examen voor het VO!
Het zou wel kunnen dat de school gewoon vindt dat iedereen de toets zou moeten doen (om dus te kijken waar de kinderen staan), en door ingewikkelde communicatie ouders willen overhalen bij te dragen in de kosten.
Meyke
30-09-2009 om 11:19
Ouders en school
Dit lijkt me echt een vraag voor de categorie Ouders en school.
Maar wat ik niet begrijp: 50 euro kan die entreetoets nooit kosten per kind. Waar precies ga je voor betalen? Voor dat hele toetspakket groep 7 en 8? Of is dit echt alleen voor die entreetoets?
Jakiro
30-09-2009 om 13:11
Nio
De middelbare school verlangt 1 toets met een indicatie voor toelating tot die school. Die hoort gewoon bij het reguliere onderwijsaanbod van een basisschool.
Aangezien jouw school én de entreetoets groep 7 en de citotoets afneemt, denk ik dat dat de standaard toets is en dat die gewoon gratis afgenomen wordt.
De tweede toets (de Nio) gaat meer in op motivatie etc. en iets minder op de zuivere kennis.
Ik denk dat voor deze toets betaald moet worden, het is niet nodig, maar geeft net even wat extra's.
Wij hadden hem ook op de basisschool, inderdaad met het verzoek om € 42,00 hiervoor te betalen (vorig jaar). Het was geen verplichte deelname en de kinderen die hem niet deden, bleven gewoon in de klas zitten tijdens de toets en moesten muisstil een ander werkje doen.
Jakiro
M Lavell
30-09-2009 om 13:35
Welnee
Daar hoef je niet voor te betalen. Het kan dat de school de toets dan ook niet afneemt, maar laat je daardoor niet intimideren. Die toets is helemaal niet nodig.
Als de school meent dat de toets verplicht is, dan is ie automatisch gratis.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
30-09-2009 om 15:17
Inderdaad
Hier wordt Nio en entreetoets afgenomen,en dat betaalt school.
Groetjes,bastet
Annet
30-09-2009 om 17:12
Betalen voor cito-formulieren
Hier heeft de directeur ook het voorstel gehad om de ouders te laten betalen voor de formulieren van cito. Gelukkig heeft dit voorstel het nooit gehaald.
Wel moeten ouders zelf betalen voor de NIO als ze die willen laten afnemen. School heeft zelf gekozen voor entreetoets en eindcito. Sommige ouders wilden toch ook de NIO en die kan nu via school gedaan worden, voor eigen rekening. Dat zijn dan 2-4 kinderen per klas. Dit vind ik wel kunnen.
Het verhaal van Kerisa vind ik echt niet kunnen.
Terpi
30-09-2009 om 22:05
Mooi juist
dat de entreetoets niet meegenomen wordt toch?
Op die manier moet er wel zuiver naar je kind gekeken worden in plaats van het overnemen van momentopnames zoals er gedaan wordt bij die toetsen. De school van mijn kinderen heeft de entreetoets zelfs geheel afgeschaft, mede omdat het vertekende resultaten geeft (kinderen staat vaak strak van spanning bij die toetsen) en er meer naar de algehele lijn van het kind gekeken wordt bij ons op school. CITO in groep 8 wordt wel afgenomen maar die kan mij persoonlijk ook gestolen worden!
Groet Terpi
Fatima
01-10-2009 om 08:26
Voor terpi
Hangt de hele middelbare school carriere niet af aan momentopnamen (lees: repetities en so's en examens)?
De meeste scholen geven daarom ook een advies gebaseerd op het oordeel van de leerkracht en op één of meer toetsen.
Als een kind elke toets verprutst heeft het ook problemen op het VO.
Terpi
01-10-2009 om 08:58
Fatima
Jij ziet geen verschil tussen alle toetsen die het hele jaar door gegeven worden en de cito + entreetoets?
Groet Terpi
maggietel
01-10-2009 om 11:26
Te veel heisa
Er wordt door veel scholen en ouders veel te veel heisa gemaakt rondom de entreetoets en de eindcito. Eigenlijk is het niets meer of minder dan gewoon een toets. Maar door allerlei extra privileges (opeens wel kauwgom mogen eten in de klas, ander snoep en drinken mee mogen nemen) en alle extra aandacht (vroeg naar bed want je moet uitgerust zijn, kiezen wat er gegeten wordt) wordt het spannend gemaakt en gaan kinderen er tegenop zien als je pech hebt. Gewoon zo goed mogelijk die toets maken en je ziet wel wat eruit gaat komen.
Nely
01-10-2009 om 14:43
Niet teveel nadruk leggen
idd op de toetsen, dat is het beste lijkt me. Het is en blijft toch een momentopname.
Fatima
02-10-2009 om 08:48
Voor terpi
Jij wilt afhankelijk zijn van het commentaar van 1 leerkracht?
Terpi
02-10-2009 om 09:16
Lol fatima
jij bent een grapjas zeg :o) Gewoon ijzeren Heinig geen antwoord geven op mijn vraag en dan wel een vraag stellen die getuigt van jouw beperkte mogelijkheden tot lezen en begrijpen. Maar, weet je wat, ik geef gewoon nog een keer antwoord
Nee. Ik wil niet afhankelijk zijn van het commentaar van 1 leerkracht. Wat ik wel wil is dat er naar mijn kind gekeken wordt met al zijn sterke en minder sterke kanten. De, zoals ik in een eerder bericht al schreef, ALGEHELE lijn van mijn kind. Dus zowel hoe hij omgaat met toetsen als met informatieverwerking, als met informatieverwerving, als met sociale interactie, als met diverse manieren van werken zoals projectmatig of klassikaal. En ga zo maar door, er zijn nog meer facetten die bepalen welk middelbaar onderwijs bij een kind past.
Ik geloof niet dat ik daarbij heb gezegd dat die indruk slechts door 1 leerkracht wordt opgedaan? Nee, sterker nog, spreken over een 'algehele lijn' impliceert voor mij dat er breder gekeken wordt.
Nogmaals de vraag aan jou, zie jij enig verschil tussen toetsen door het jaar heen en de entreetoets + cito?
Groet Terpi
Geerke
02-10-2009 om 09:47
Over die nio nog even
Die is niet verplicht, je moet als ouders tekenen voor toestemming de NIO af te nemen.
Moet er wel bij zeggen dat wij in een regio zitten waar bijna alle VO-scholen per se de NIO-uitslag willen zien. En dat als je als school kiest hem niet te doen, dat de kinderen op die VO scholen hem daar alsnog moeten maken. Vraag me nu af of je daar op die VO school er dan niet voor moet tekenen.
Fatima
02-10-2009 om 14:58
Voor terpi
Ik reageerde op jouw -zuiver naar je kind kijken in plaats van het overnemen van momentopnames zoals bij die toetsen-.
Hoe kom je erbij dat alle leerkrachten zuiver naar een kind kijken. Dat ze naar de sterke en minder sterke kanten kijken maar niet vooral de minder sterke kanten doorgeven aan het VO? Ken je die verhalen niet van allochtonen die voor het gemak maar een nivotje lager worden geplaatst omdat de leerkracht er geen vertrouwen in heeft?
Voor sommige kinderen is zo'n momentopname funest, dat weet ik maar er is ook veel te veel toestand omheen gekomen. Vroeger was er gewoon een citotoets nu halen ze van alles uit de kast om het maar belangrijk te maken.
Voor andere kinderen is zo'n objectieve toets juist ideaal. Dan kunnen ze, tot verbazing van hun leerkracht als die het toegeeft tenminste, eens laten zien wat ze kunnen.
En natuurlijk is er verschil tussen de citotoets en de toetsen op het VO maar een toets blijft een toets. Als je faalangst hebt is er weinig verschil.
Monique D*
03-10-2009 om 01:27
De cito-score is soms wel bepalend voor type vo
Gelukkig maar dat de cito niet bepalend is voor het type VO van het kind. Er zijn inderdaad kinderen die tijdens de entree- en citotoets stijf van de spanning zijn waardoor ze heel laag presteren. Als je dan alleen van de cito uitgaat kan dit een vertekend beeld geven. Er wordt ook door de school gekeken naar de prestaties van de afgelopen jaren. En je zal maar net de pech hebben dat een leerkracht een negatief beeld heeft van een leerling en dat ook verwerkt op het schooladvies.. waardoor het risico bestaat dat het VO op grond van het de citoscore zal beslissen of ze een kind aannemen of niet. En dat kan zeker gebeuren dat een school een kind met een lage citoscore afwijst omdat ze moeten selecteren uit het groot aantal aanmeldngen. Men moet dan selecteren en dan kan zo'n kind worden uitgeloot.
Dus de cito kan soms toch bepalend zijn voor de keuze van het VO..
De basisschool neemt bij alle 8e-groepers een IQ-test af die ze ook mee laten wegen bij het schooladvies. Dat is een factor, naast de jaren waarbij ze hebben laten zien wat ze kunnen èn als laatste de entree- en citotoets.
Alleen vraag ik mij één ding af: stelt de leerkracht in zijn eentje het schooladvies op of doet hij dat samen met andere leerkrachten (bijvoorbeeld de interne begeleider, hulpleerkrachten, etc.). Je zal maar als kind een leerkracht hebben die de "pik" op je heeft.. en dan heb je de rest van jouw schoolloopbaan nog last van.
Monique D*
03-10-2009 om 01:29
Niet betalen voor de entreetoets
Onze basisschool vraagt geen geld voor de entreetoets. Volgens mij mag dat niet.
Kan je dat niet vragen bij bijvoorbeeld het Bureau voor Rechtshulp of een rechtswinkel?
nelly3
05-10-2009 om 16:32
Helemaal mee eens met teveel heisa
Ben het helemaal met je eens maggietel, al die toestanden om die cito toets. Neem alleen al de media, het jeugdjournaal, hart van nederland, die maken er items over.....ja zo maak je kinderen wel zenuwachtig want dan krijgen ze echt het idee dat er enorm veel vanaf hangt.
Vandaag trouwens een brief gekregen voor de NIO-test om te tekenen en zitten géén kosten aan verbonden.