babypurk
24-02-2011 om 11:09
Betrouwbaarheid wippsi test
Mijn zoontje (bijna 7) wordt getest bij de GGZ en op school. Zowel intelligentie als evt ASS. Bij GGZ kwam een laag IQ uit de WISC (grote kloof tussen performaal en verbaal in het nadeel van het performaal) en school besloot daarna als aanvulling de WIPPSI test af te nemen. Dit omdat zoontje in kleuterklas weliswaar wel wat moeite had, maar niet zo extreem. Inderdaad lagen de scores wat hoger (meer benedengemiddeld tot gemiddeld) , alleen de verwerkingssnelheid blijft zeer laag.
Nu zei men bij de GGZ dat WIPPSI minder betrouwbaar zou zijn. Weet iemand daar meer over?
cqcq
24-02-2011 om 12:38
Voldoende
De WIPPSI is beter beoordeeld dan de wisc door de COTAN. (het instituut in Nederland dat test beoordeeld op betrouwbaarheid). Scoort de wippsi overal voldoende of goed, de wisc scoort ook een onvoldoende.
http://www.pearson-nl.com/nieuws/62-de-wppsi-iii-nl-heeft-een-positief-oordeel-van-de-cotan-ontvangen.html
cqcq
24-02-2011 om 14:45
En in het algemeen
Testen worden minder betrouwbaar naarmate je dichterbij de grens zit van wat er gemeten kan worden met een test. Dat geld zowel voor de extreme HB 'ers als ook voor degenen die aan de onderkant uitvallen. Bij de Wisc zat je zoon waarschijnlijk aan de onderkant van wat de wisc nog kan meten. Dit telt des te sterker aangezien hij ook aan de onderkant van de leeftijdsgroep zit waarbij de wisc kan worden afgenomen. De Wippsi heeft een jongere doelgroep, en heeft dus normen die beter aansluiten bij jouw zoon. Dus juist in dit geval is de wippsi sowieso betrouwbaarder. Voor een extreme HB'er van dezelfde leeftijd geld juist het omgekeerde, dan is het iq beter te meten met de wisc.
ayla
24-02-2011 om 14:58
Cqcq
dat laatste snap ik niet, waarom is bij een Hb'er de WISC betrouwbaarder?
ishtar
24-02-2011 om 15:19
Ayla
misschien omdat de doelgroep van de wisc ouder is, en er zodoende meer moeilijkere dingen te meten zijn dan bij de WIPPSI, die een jongere doelgroep heeft, en dus ergens een keer ophoudt, waar een hber misschien nog wel voorbij zou kunnen
Chippie
24-02-2011 om 18:36
Volgens mij zit het anders...
De Wisc is ontworpen om de intelligentie te meten van alle kinderen. Gemiddelde intelligentie die wordt gemeten ligt rond de 100. Twee procent scoort boven de 130. Er zijn te weinig referenten (personen waarbij onderzoek wordt afgenomen) om iets betrouwbaars te kunnen zeggen over een IQ boven de bv 130. Als mensen heel hard roepen 'mijn kind heeft een IQ van 144' dan moet ik altijd een beetje lachen. Intelligent is het kind zeker, maar statistisch gezien is het grote onzin om te stellen dat je kind nu veel intelligenter is dan een kind dat 132 scoort. Er zijn domweg te weinig personen die een dusdanig hoge score behalen om die scores te 'ijken'.
Babypurk, houd in je achterhoofd dat een test maar een test is. Een leerkracht die afgaat op een cijfertje, brrrr. Een kloof zoals jouw kind heeft, komt heel vaak voor. Hoe hoger het VIQ, hoe groter de kans dat er een forse kloof is. Hier was de orthopedagoog heel nuchter. Geen zorgen maken. Zolang de PIQ ook nog gemiddeld tot bovengemiddeld is, is er niets aan de hand. Er zijn allerlei kenmerken die bij een zogenaamde kloof horen maar als je eerlijk bent kun je meestal wel een aantal kenmerken op ieder kind (met of zonder kloof) plakken.
Verschil tussen WIPPSI en WISC weet ik niet. Beiden lijken me genormeerde toetsten. Het lijkt me van belang om te weten waarom bepaalde personen een testuitslag in twijfel trekken.
Chippie
24-02-2011 om 18:37
Niet goed gelezen...
Mijn voorgangers bedoelden wel wat ik ook omschrijf.
Chippie
24-02-2011 om 18:42
Als ik nog wat beter lees...
Ik mijn eerste reactie reageerde ik op de vraag van Ayla.
Maar nu ik de vraag van Babypurk lees, baal ik want die vraag gaat heel ergens anders over. Het performale bepaalt veel minder de schoolse vaardigheden dan de performale kant. Maar met benedengemiddelde performale capaciteiten moet er in de aanpak wel wat meer gebeuren om de verbale kwaliteiten naar boven te krijgen.
Verwerkingssnelheid wordt bij mijn weten wel altijd getest maar wordt niet meegenomen in de toetsscore (al is er ook nog iets met bonuspunten voor tijd, maar dat heb ik nooit gesnapt).
Ik denk dat je moet bedenken dat een kind wel lager kan scoren op een test (nerveus, onwennig, etc) maar niet per ongeluk een stuk hoger kan scoren. Ik zou dus denken dat de WIPPSI beter weergeeft wat je kind kan.
Tango
24-02-2011 om 21:09
Wippsi en wisc
De wippsi is eigenlijk hetzelfde als de wisc, alleen bedoeld voor jongere kinderen. Een kind van 7 valt volgens mij een beetje tussen de wippsi en de wisc in en als de wisc daardoor te hoog gegrepen is, is het een logische stap om dan de wippsi te pakken. Beide lijken me dus in dit geval even betrouwbaar. De wippsi misschien zelfs iets meer omdat jouw zoon hierbij meer in de doelgroep leek te passen.