Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Terpi

Terpi

17-03-2010 om 21:51

Bevoegdheden lio

Ik heb een hele simpele vraag denk ik Wat zijn de bevoegdheden van een LIO in het basisonderwijs? Mogen zij een uur, dagdeel, hele dag alleen voor de klas staan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

17-03-2010 om 22:07

Beetje google

Wat ik vind over lio is dat het een langdurige stage is, ik quote --Leraar-in-opleiding
De lio-stage (leraar-in-opleiding) is een langdurige stage voor een afstuderende voltijdstudent van de Pabo.
In deze periode functioneert de student als zelfstandige leerkracht van een klas. Daarmee vormt de afstudeerstage de afsluiting van de beroepsvoorbereiding. De student krijgt daarbij begeleiding van de groepsleerkracht en docenten van de Pabo. De student is in grote mate verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het onderwijs aan een vaste groep kinderen. Daarnaast neemt de student deel in de organisatie van de school, zoals teamvergaderingen en ouderavonden.--
Op school van onze kinderen zijn ook regelmatig lio stagaires, die draaien dan een half jaar zelfstandig 2/3 dagen in de week een klas. Mijn ervaring is hier goed mee, tot nu toe dan.Waarom wil je dat graag weten?

Nasha 1st

Nasha 1st

17-03-2010 om 22:19

Bij ons ook

een aantal lio-ers.....

Terpi

Terpi

17-03-2010 om 22:27

Waarom ik het vraag...

Is vooral omdat het nu bij een LIO van een van mijn kinderen allerminst goed gaat. Kind heeft last van gevoel van onveiligheid bij deze juf en heeft mij dit gelukkig wel verteld. Zodoende heb ik een gesprek gepland met LIO en de vaste juf, maar ter voorbereiding vroeg ik het me zo ineens af. In mijn sector mogen ongediplomeerden nooit alleen staan, er moet altijd een vaste kracht bij zijn. Ik ken de regels in het onderwijs op dat gebied totaal niet!
Danki voor het antwoord Janeway. Het roept vervolgens wel de vraag op hoe het functioneren van een LIO of van welke andere leerkracht ook geevalueerd wordt eigenlijk...

Terpi

Terpi

17-03-2010 om 22:27

Nasha

Staan ze bij jullie school ook zelfstandig voor de klas?

Tirza G.

Tirza G.

17-03-2010 om 22:55

Terpi

Dat mag gewoon. Iedereen mag voor de klas staan, zelfs ik Zolang er op school maar íemand is met onderwijsbevoegdheid (en dat zal best 1-per-zoveel-leerlingen zijn) die de rapportages doet. Maar die bevoegde mag gewoon de hele dag in zijn of haar kantoortje gaan zitten en de daadwerkelijke klassen door onbevoegden laten draaien.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

17-03-2010 om 23:09

Yep

in de klas van mijn kinderen staat de lio-er op donderdag en vrijdag alleen voor de klas....school heeft vaak in de kleutergroepen ook lio-ers staan voor een aantal dagen.....dit mag gewoon en is een goedkope manier om de hiaten op te vullen....meestal gaan ze na het lopende schooljaar weg en volgend jaar maken dus nieuwe lio-ers hun opwachting....een enkele lio-er is later teruggekomen als echte leerkracht en draait nu een eigen klas....

ayla

ayla

18-03-2010 om 08:49

Bij ons

Hier doet de Lio altijd de instroomgroep vanaf januari helemaal zelfstandig. Over het algemeen gaat dat heel goed, de juf die de oudste toen had was echt een natuurtalent vond ik, die mag ze van mij zo nog een keer krijgen.

Paddestoel

Paddestoel

18-03-2010 om 08:51

Beoordeling

Bij mijn zoon voor de klas (groep 7) was er aan het begin van het jaar een lio-stagiaire. Het lukte haar echter niet om de 'klas aan te kunnen' en een goede band met de kinderen te krijgen. Ze moet haar stage overdoen en doet nu een lio-stage in de onderbouw.
Vorig jaar had mijn dochter een lio-stagiaire die het ook al niet redde. Van haar weet ik de reden niet.
Het functioneren wordt beoordeeld door de stage begeleider. Die hoeft niet de hele tijd in de klas te zijn om dat te kunnen beoordelen. Als ouders opmerkingen hebben en problemen constateren, zorgt dat er voor dat de stage begeleider extra op gaat letten.
Ik word overigens wel een beetje gek van al die stagiares. Mijn dochter had er in een jaar wel vijf(!), op een gegeven moment wel drie tegelijk, allemaal op andere dagen, dat weer wel, maar ik vind het erg onrustig in de school. Ik vind het ook een grote belasting voor de leerkrachten. Volgens mij kost het al snel meer tijd en energie, dan dat het oplevert.
Maar ja, er moeten natuurlijk wel nieuwe mensen worden opgeleid, dat snap ik hoor. Ik denk dat ze een maximum per klas moeten doen of zo.
Mijn kinderen vinden het niet prettig. Ik merk dat ze niet eens meer hun best doen om de stagiares te leren kennen. Ze weten ook nooit hoe ze heten bijvoorbeeld, ze negeren hen zoveel mogelijk. En ik ook eerlijk gezegd....

Terpi

Terpi

18-03-2010 om 12:26

Tirza

Wat een griezelig idee eigenlijk! Ik heb intussen ook de directrice gesproken die aangaf dat zij en de rest van het management inderdaad echt niet alles weten en zien... omdat LIO's alleen voor de klas staan. Ze wilde (uiteraard) dat ik mijn klacht oppak met de betreffende juf (waar ik morgen ook een afspraak mee heb) maar wilde ook wel horen wat ik te melden had.
Paddestoel, wat jij zegt over de hoeveelheid stagiaires herken ik totaal. Bij middelste zijn er, door uitval van vaste krachten en wisselingen bij stagiaires, inmiddels 12 verschillende mensen voor de klas verschenen dit jaar. Absurd! Ook dat heb ik aangekaart in mijn gesprek met de directrice die vervolgens zei dat zij het minstens zo vervelend vindt (nou dat denk ik niet )
Ayla, ik geloof inderdaad dat er zeker ook natuurtalenten zijn. Zowel bij de vaste krachten als de LIO's. De juf van groep 8, waar mijn oudste zit is er zo eentje. Die mogen ze wat mij betreft klonen en door de school verspreiden!

Terpi

Terpi

18-03-2010 om 12:27

Ik bedoelde tirza, ayla en paddestoel!

dus niet alleen gericht aan Tirza

reina

reina

18-03-2010 om 15:15

Lio

Zij mogen volgens mij inderdaad alleen voor de klas staan, al blijft de betreffende docent verantwoordelijk. Vaak hebben ze een eigen klas, dat is ook de beste manier om te leren hoe het moet, want het jaar er op hebben ze helemaal alleen een klas en dragen ze zelf de verantwoordelijkheid.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-03-2010 om 22:58

Volgens mij

MOET een LIO zelfs (voor de opleiding) een half jaar lang een paar dagen per week zelfstandig voor de klas staan. Uiteraard wel onder eindverantwoordelijkheid van de vaste klasse-leerkracht. Gelukkig hebben wij alleen maar positieve ervaringen gehad, één is na een half jaar LIO een jaar later zelfs vaste leerkracht geworden op school, en kende toen de klas dus al.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.