mobylette
13-07-2011 om 15:27
Bijdrage bus schoolzwemmen wel/niet vrijwillig?
Wie heeft er enig idee of de busreis van en naar zwemles (onder schooltijd) wel of niet in rekening van ouders mag worden gebracht? Een maand geleden hebben wij namelijk een brief van school gekregen met de mededeling per direct €50 te betalen voor de bus voor schoolzwemmen. Ouders zijn hierover van tevoren niet geinformeerd en de kostenpost is niet in de begroting of bij de vrijwillige ouderbijdrage opgenomen.
Op de website van de Rijksoverheid las ik dat: "basisscholen alleen een eigen bijdrage van ouders mogen vragen voor schoolzwemmen en andere onderwijsactiviteiten als deze geen deel uitmaken van het reguliere (vaste) lesprogramma. Deze bijdrage is vrijwillig. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor de ouderbijdrage."
We komen er niet uit met de school. Zijn ouders nu wel of niet verplicht de bijdrage voor de bus te betalen?
Met groet,
Mobylette

Sahara
13-07-2011 om 16:00
Bij ons op school
werkt het als volgt. De gemeente stuurt een rekening naar de school. De ouderraad verdeelt dit bedrag onder de leerlingen die gebruik maken van schoolzwemmen. Bij ons is dat groep 4 en 5. Vervolgens sturen ze een brief naar die ouders en vragen of zij dit bedrag willen betalen.
Aan het eind van het jaar kijkt de ouderraad hoeveel er in totaal is betaald en dat bedrag maken ze over naar de gemeente.
Dat is meestal minder dan wat de gemeente vraagt maar er is nog nooit commentaar gekomen.
Bij ons op school is het inderdaad vrijwillig.

skik
13-07-2011 om 17:04
Verplicht / niet verplicht
Als het schoolzwemmen onder schooltijd gebeurt en als een soort gymles beschouwd wordt en dus verplicht is, dan kunnen ouders niet verplicht worden te betalen. Die website van de rijksoverheid is daar ook duidelijk over, dus ik snap niet zo goed waarom jullie er met school niet uitkomen.
Bovendien is het nogal onbeleefd van school om uit het niets een brief te sturen met de medeling per direct te betalen. Als er al een vrijwillige vergoeding gevraagd kan worden, moet deze in de schoolgids vermeld staan en zal ongetwijfeld de MR fiat hebben moeten geven aan de hoogte van het bedrag.
skik

skik
13-07-2011 om 17:12
Pelle
"Ja en dan mag je in je eigen tijd naar zwemles (met nog hogere kosten) en als iedereen dat gaat doen is er helemaal geen schoolzwemles meer."
Vervang zwemles eens door gymles. Stel dat ze ook een bijdrage gaan vragen voor gymles, bijvoorbeeld omdat ze een gymzaal moeten huren, of een vakleerkracht aan gaan trekken terwijl ze daar geen formatiebudget voor hebben. Vind je je redenatie dan ook nog opgaan?
skik

skik
13-07-2011 om 20:34
Hier wel verplicht
Hier is schoolzwemmen gewoon een natte gymles. Onder schooltijd en verplicht. Uit de openingspost van mobylette begrijp ik dat het bij haar op school net zo is. Daarom vond ik jouw redenatie wat vreemd, want aan gewone gymles ga je tenslotte ook niet meebetalen als ouder.
skik

Marie
13-07-2011 om 22:41
Schoolgids?
Hallo
Vraagje aan Mobylette - stond daar echt niks over in de schoolgids? Of gaan ze aankomend schooljaar voor het eerst met schoolzwemmen beginnen of heeft je kind al een jaar schoolzwemmen gehad?
Op de basisschool waar mijn kinderen op zaten hadden ze eerst in groep 3, 4 en 5 schoolzwemmen en sinds een paar jaar is het groep 3 en 4. En ook daar moeten de ouders de bus zelf betalen - dit geld gaat trouwens naar de gemeente!
In de schoolgids staat:
- Zwemgeld
Het vervoer van en naar het zwembad moet door de ouders betaald worden. Dit jaar is dat door de gemeente vastgesteld op € 35,30 per leerling. Leerlingen uit de groepen 3 en 4 volgen de zwemles.
* De zwemles is een half uur per week en ze hebben 1 uur gym in de week (ook met de bus, maar die is gratis).
Hoe het zit met ouders die niet willen/kunnen betalen weet ik niet, wij hebben de bijdrage altijd gewoon betaald.
Groetjes

mobylette
14-07-2011 om 08:02
Toelichting
Dank jullie voor je reacties.
In de schoolgids staat dat het openbaar onderwijs en het zwembad afspraken hebben gemaakt over de taken en verantwoordelijkheden rondom het schoolzwemmen en dat dat is vastgelegd in een protocol. De MR heeft ingestemd met/advies gegeven over dat protocol. Maar over financiele bijdragen staat daar niets vermeld.
Iemand gaf aan dat als je niet wilt dat je kind gaat zwemmen (omdat je bv niet wilt betalen) de school dan iets moet regelen voor die tijd. Maar dat is nogal lastig, als de rekening aan het eind van het jaar wordt gepresenteerd. De zwemlessen (groep 5, om de week ipv gym) zijn al geweest.
Wij staan er zelf net zo in als Skik, volgens mij is het duidelijk, gezien de info op de website. Maar school vindt het 'rijden in de bus' geen onderwijsactiviteit.
Met groet,
Mobylette

mijk
14-07-2011 om 08:25
Hier is de zwemles verplicht
en het klasgenootje dat wegens gezondheidsproblemen niet mee kan zwemmen moet wel mee naar het zwembad met de bus. Dus ik ozu nooit betalen. Hier betaalt de gemeente overigens voor alle scholen. Ik vind dit wel typisch iets voor de mr om aan te kaarten.. Ik val vooral over het achteraf indienen van de rekening. Ontzettend niet netjes!
Mijk

Fianna
14-07-2011 om 13:10
Pelle
Zo leuk is schoolzwemmen niet en het is volslagen overbodig. Ten eerste krijg je het maar 1 schooljaar, minus de vakanties en andere redenen dat het uitvalt. Nooit genoeg om een diploma te halen of uberhaupt wat te leren zwemmen. Verder is het vaak pas in groep 4 en zitten de meeste kinderen allang op zwemles, de meerderheid heeft zelfs al diploma's en voor de kinderen die nog geen diploma hebben maar wel al zwemles kan het ook vervelend uitpakken omdat je dan te maken kan hebben met 2 verschillende lesmethoden. Mijn zoon had daar bijv last van, met gewoon zwemmen mocht hij naar het afzwembad, en zwom in het diepe, met schoolzwemmen mocht hij niet in het diepe, daar zwommen ze ook zonder drijfmiddelen, andere methode. Zoon snapte er op een gegeven moment geen bal meer van, wat hij nou wel of niet kon. Met gewoon zwemmen heeft hij net zijn a diploma gehaald en van schoolzwemmen mocht hij niet eens afzwemmen (waardoor hij extra zenuwachtig was voor het afzwemmen van gewoon zwemles, omdat hij dacht dat hij niet kon zwemmen).
Ik zeg: schaf af! Ik zou er absoluut geen 50 euro per jaar voor over hebben. Het voegt helemaal niks toe.

Fianna
14-07-2011 om 13:12
Bovendien
wil ik graag zelf kiezen op wat voor manier mijn kinderen zwemles krijgen en dat speelt het 'gratis' zijn geen rol!

Fianna
14-07-2011 om 13:27
Pelle
Eens, snap het. En ik vind dat, wat jij ook al zegt, die 50 euro in de schoolgids moet komen te staan.