Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
fryskdumke

fryskdumke

13-07-2011 om 14:22

Bijzonder verlof aanvraag

Voor onze dochter willen we graag bijzonder verlof aanvragen voor de perioden 21-23 december 2011.

Door bedrijfseconomische redenen lukt het niet om in de zomervakantie op vakantie te gaan. Graag willen wij in de periode 21-29 december op vakantie. Graag een paar dagen voor de vakantie zodat wij 1,5 week samen kunnen zijn. Voor mijn man zijn dit de beste dagen om te gaan. Hoe kan ik dit het beste formuleren op het bijzondere verlof formulier zodat de kans het grootst is dat dit worden toegewezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eigen bedrijf of werknemer?

Wij hebben zo een keer een week extra meivakantie gekregen omdat mijn man een werkgeversverklaring van zijn baas heeft gekregen (zelf opgesteld, handtekening bij de baas gehaald) met iets van deze strekkking:

'omdat .... per 1 juli een nieuwe funktie binnen het bedrijf heeft en hiermee een intensief introduktie- en opleidingsprogramma gepaard gaat, is .... niet in de gelegenheid in de schoolvakantie op vakantie te gaan.'

Je kan zo'n tekst maken maar dan 'wegens bedrijfseconomische redenen'. Veel mensen in de toeristische sector gaan nooit in de zomervakantie weg omdat juist dan het geld verdiend moet worden. Als je eigen baas bent schrijf je hem gezoon zelf, ben je in loondienst dan maak je een concept en leg je dat voor aan een leidinggevende.

Volgens mij staat in de leerplichtwet dat je buiten de schoolvakanties op vakantie mag als je in de zomer- of andere vakanties niet twee weken aaneengesloten weg kan wegens werkomstandigheden.

Schoolleiders mogen sowieso tot 10 dagen extra vrij geven vanwege zwaarwegende omstandigheden. Maar ze willen graag iets zwart op wit om aan de inspectie te overleggen, omdat ze vaak niet precies weten wat hun bevoegdheid is of omdat ze een beetje bang zijn voor de inspectie. Maar met zo'n brief zou het moeten lukken. Succes.

skik

Vader

Vader

13-07-2011 om 18:05

Folder

Ofwel bij het bestuur van de school of bij de gemeente kun je een folder verkrijgen waarin precies staat wanneer en in welke omstandigheden je bijzonder verlof (zwaarwegende redenen) kunt vragen (en krijgen). Bij onze school staat dit protocol, inclusief de formulieren, bijvoorbeeld op de website. ik zou vooral de in deze formele folder gebruikte terminologie gebruiken. Er staat iets van 'wegens zwaarwegende omstandigheden' en deze dan omschrijven: de omstandigheden bestaan uit....
Zwaarwegend blijft immers objectief, en inderdaad, de directeur kan (zelf) beslissen of hij toestemming geeft. Wel is de periode voorafgaand of volgend op een vakantie vaak wat meer gecontroleerd door de lpa.

fryskdumke

fryskdumke

13-07-2011 om 18:07

Eigen bedrijf

wij hebben een eigen bedrijf. Wegens opleveringen in de zomervakantie en de periode daarna,lukt het niet om in de zomer of herfst als gezin op vakantie te gaan.

Fijn dat schoolleiders trouwens 10 dagen extra vrij mogen geven wegens zwaarwegende omstandigheden. Dit kan ik morgen gebruiken. Naast deze reden is er namelijk ook voor ons een speciale emotionele reden om dit te doen. Alleen wil ik deze in eerste instantie niet gebruiken.

Fryskdumke

Wij hebben ook een eigen bedrijf in Friesland en hebben het geluk een makkelijke school getroffen te hebben.
Wij zijn vorige week een week op vakantie geweest, toen we terug kwamen moesten de kinderen nog twee weken naar school.Maar bij ons op school krijgen ook mensen die geen eigen bedrijf hebben heel makkelijk vrij (te makkelijk soms, denk ik).
Voor ons is het wel makkelijk want ik geef gewoon aan wanneer we er niet zijn en dat is goed.
In september of oktober willen we ook nog naar EuroDisney en ik weet dat dat kan omdat ze niet moeilijk doen.
Veel succes met regelen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.