Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mover

Mover

29-08-2012 om 19:42

Bijzonder verlof en sporten onder schooltijd

Onze zoon traint 6x p/week, en in de weekenden komen daar wedstrijden en/of toernooien bij. 2 (avond)trainingen komen echter te vervallen omdat de trainer een opleiding gaat volgen. Nu heeft de trainer aangegeven dat hij de mogelijkheid heeft om onder schooltijd training te geven. Te verwachten tijdsbelasting in schooltijd: 2x p/w 2,5 uur (incl. reistijd).
Vorig schooljaar hebben we ook al regelmatig bijzonder verlof gevraagd en gekregen voor toernooien en extra trainingen. Nu echter gaat deze bijzonder verlofaanvraag wel de 10 dagen te boven School wil meewerken maar heeft ook geen ervaring met bijzonder verlof en (top)sport.
Het zou de bedoeling zijn dat deze sport-uren in de plaats komen van een leer-vak waarvan hij het niveau eind groep 8 al heeft gehaald.
Ik weet dat er ooit hier op het forum een voorbeeldbrief van M. Lavell heeft gestaan om als begeleidend schrijven te dienen bij een dergelijke verlofaanvraag. Wie kan mij helpen aan een dergelijke brief (M. Lavell), en wie heeft er nog meer informatie die ik kan gebruiken in de onderbouwing naar school en (indien nodig) LPA?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

30-08-2012 om 11:18

Leerplichtambtenaar

Ik ken verschillende kinderen die topsport bedrijven, ze zitten allemaal op een gewone school, inmiddels op middelbare, maar ook op de basisschool werd er flexibel mee om gegaan. Zo weet ik van 1 jongen dat die op de basisschool onder de gymles ging trainen, hij kreeg ook vrij voor toernooien. Een andere jongen zit inmiddels in de derde van de middelbare, maar kreeg ook op de basisschool regelmatig vrij voor een toernooi in het buitenland. Op de middelbare kreeg hij er ook gewoon vrij voor, maar nam huiswerk mee. Ik weet niet hoe de beide scholen dat geregeld hebben, ik kan me voorstellen dat ze overleg hebben gehad met de leerplichtambtenaar hoe dit in te vullen. Kijk eens op de site van noc-nsf, er is wel een topsportbeleid in Nederland, ik kan me voorstellen dat er ook iets over school in staat, anders zou je misschien eens kunnen bellen. Niet elke topsporter woont nu eenmaal bij een LOOT-school in de buurt en voor basisscholen bestaan die dacht ik niet eens.

Topsport steunpunt

Het kan jaarlijks met verlof met toestemming. Als het om meer dan 10 dagen gaat, dan moet dat via de LPA. Maar bij vrijstelling voor talenten is dat niet de geeigende weg.
Vrijstelling kan ook op basis van een aangepast lesrooster. Dat moet de school met de Onderwijsinspectie regelen.
Welke weg er gekozen moet worden, hangt een beetje af van wat men zoal gewend is in de bestuurlijke omgeving.
Voorop staat dat het van belang is dat jullie dit als ouders niet in je eentje moeten doen. Dan komt er zeker geen toestemming. Vraag aan de sportbond of men ervaring heeft en hoe dat is opgelost.
Vraag aan de trainer een schriftelijk verzoek aan de school voor aanpassing/inpassing in het lesrooster.
Zoek in de regio of er een Loot-school is en vraag hoe zij dat doen. Of ze een manier weten.
"Ik weet dat er ooit hier op het forum een voorbeeldbrief van M. Lavell heeft gestaan om als begeleidend schrijven te dienen bij een dergelijke verlofaanvraag. "
Ik kan me dat niet meer herinneren
Als ik al eens zoiets geschreven heb, dan weet ik niet of die vorm nog geldig kan zijn. Onderwijswetten veranderen voortdurend.
Belangrijk is dat je bij elk contact benadrukt dat het hier niet om een verzoek van de ouders gaat, maar van de sporttrainer die grootse perspectieven ziet.
Deze school zegt er wat over http://osg-sevenwolden.nl/Losse-paginas/Topsport.html
Ik weet niet in welke regio jullie zitten. Misschien is er ook wel een Topsport Steunpunt in elke andere windrichting?
Groet,
Miriam Lavell

Mover

Mover

31-08-2012 om 14:13

Toestemming

Dat niet iedere directeur, gemeente en/of LPA dezelfde regels hanteert, was mij al duidelijk na alle verhalen hier op het forum. Maar wij hebben wel heel veel geluk denk ik.
Vanmorgen heb ik de formele verlofaanvraag ingediend (standaard formulier) bij de directeur, keurig voorzien van de uitnodigingsbrief van de sportbond en een uitgebreide toelichting van ons. In het gesprek met de directeur heb ik gesproken over het monitoren van welzijn en cognitieve vaardigheden dat we gaan doen met de leerkracht. De directeur beloofde mij dat hij zich hard zou maken voor toestemming, want kinderen moet je kansen en talenten zoveel mogelijk laten benutten. Hij zou contact opnemen met LPA, en mij terugbellen.
Dit is gebeurd, ik heb zojuist het officiële schrijven ontvangen van school: we mogen 2xpw 2 uur onder lestijd trainen.
Ik ben nog een beetje verbouwereerd over de snelheid waarmee dit allemaal is gegaan. Maar ik ben ook wel heel blij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.