albana
14-09-2009 om 09:00
Bizarre opdracht bio
dmv loting heeft dochter (4 t.l.) een praktijkopdracht gekregen voor biologie. Ze moesten zich in tweetallen opdelen en ieder tweetal kreeg een lootje corosponderend met een opdracht. De opdracht voor dochter en klasgenootje luid: "bestudeer het gedrag van vleermuizen in het donker in het veen." Inclusief een hele vragenlijst over het gedrag van die vleermuizen in het donker dus.
2 15 jarigen in het donker het veen in !!! Is die leraar wel helemaal jofel? Afijn dochter zou het allemaal wel even 'regelen' en ik mocht vooral die leraar niet bellen om m'n beklag te doen of klagen bij school.
Maar ik vindt het levensgevaarlijk! Het veen is veraderlijk moerassig gebeid, waar elk jaar wel iemand bijna verdrinkt en soms alle hulptroepen moeten worden ingeschakeld om mensen eruit te halen. En dan praten we nog van overdag! Laat staan in het donker! Het is ook moeilijk bereikbaar, niet aan de openbare weg, je moet kleine paadjes in en dat kan alleen lopend of op de fiets en dan nog kilometers buiten de bebouwde kom. Dus hoe komen 2 tieners daar?
Het geregel van de meiden leverde amper iets op....ze zouden er wel heen fietsen bij dag en dan wachten tot het donker was en daar ergens gaan zitten....(tuurlijk schat en dan komen die vleermuizen vast vanzelf). Na veel discussie mocht ik dan uiteindelijk wel de ouders van klasgenootje bellen. Die gelukkig ook al op de hoogte waren en ook de nodige vraagtekens hadden bij deze hachelijke ondernemning. Dus hebben wij de dames maar enige ideeën aan de hand gedaan van hoe ze het kunnen 'regelen' en wel op een veilige manier. De dames gaan nu slapen bij de opa en oma van het meisje (wonen vlakbij een veengebied), gaan daar overdag op de fiets naartoe en eten daar en na het eten komt een ex-staatsbosmedewerker(die mijn vader weer kende) die voor gids zal spelen en gaan ze op de fiets dus naar het veen, voor de zekerheid gaat de opa van het meisje ook mee, die is ook bekend met het terrein. Ze slapen dan bij opa en oma en gaan 's morgens bij dag weer op de fiets naar school.
Oke dus alles is geregeld. En nog wel op een veilige manier. Maar ik heb bij dochter 's geïnformeerd....die leraar heeft niet 1 keer gevraagd of ze deze opdracht wel konden vervullen en hoe ze het geregeld hadden! Dus hij geeft een gevaarlijke opdracht op zonder ooit te informeren naar de stand van zaken! En zonder hen op de gevaren te wijzen. En wat nu als dochter nooit aan ons had verteld wát de opdracht was....en gewoon zelf de touwtjes in handen had gehouden? Dan zouden ze daar met z'n tweeën door dat veen hebben gestruind in het donker, zonder bereik van mobiele telefoons....Ik moet er niet aan denken.
Dus nog steeds denk ik erover om die leraar te bellen. Dochter vindt het belachelijk, volgens haar geeft die leraar élk jaar deze opdrachten op en is er nog nóóit wat gebeurd etc. etc. Al met al vindt dochter mij eigenlijk maar een overbezorgde moeder denk ik. (gelukkig dachten de ouders van het andere meisje net zo).Maar wat ik zo hoor zijn de rest van de andere opdrachten redelijk ongevaarlijk.
Maar zeg eens eerlijk......wat vinden jullie nu van die opdracht? Vinden jullie het 'normaal'?
groeten albana
M Lavell
16-09-2009 om 12:51
Nee hoor
Nee hoor. Als het even kan kies ik de omweg. Zo heb ik dat mijn kinderen ook altijd geleerd. Het valt in het hokje paaien, pappen en nathouden.
Waarom? Tja, die leerkracht heeft die opdracht bedacht of gekregen van zijn vaksectie, of op het laatste moment wegens haast van het internet geplukt. Daar is helemaal niet over nagedacht. En dat kan vaak ook helemaal niet, want echt nadenken kost veel te veel tijd.
Nu kun je wel een eindeloze discussie starten over deze opracht, maar dat redt de leerlingen helemaal niet van volgende onuitvoerbaarheid. Het kernprobleem blijft dat die opdrachten niet of nauwelijks op uitvoerbaarheid worden getoetst.
Je bent al snel meer tijd kwijt met discussie, dan met dat werkstuk.
Dit staat helemaal los van mijn mening over dit soort opdrachten (of over conflicten in het algemeen). Voor mijn kinderen is het wel altijd belangrijk geweest om die mening helder te krijgen. Maar dat kan gewoon in discussie thuis. Ja, het is een slechte opdracht. Maar blijf pragmatisch en verzin een list.
Groet,
Miriam Lavell
albana
16-09-2009 om 13:25
Pragmatisch
En juist vanwege pragmatisch oogpunt (de veiligheid is geregeld nu) kies ik er voor 't even op z'n beloop te laten en dan vullen we de rest van 't verhaal wel aan met onze verzinselen.Maar ik ken m'n dochter, die is erg slecht in hardop verzinsels volhouden (rode kop, stotter de stotter, euh....)(en dan bijna zichtbaar denken, shit wat zei m'n moeder ook alweer??). Dus 'iets' zal ze er toch 'praktisch' aan moeten doen. En ook uit pragmatisch oogpunt heb ik helemaal geen zin om dadelijk te moeten helpen om een andere onmogelijke uitvoerbare opdracht te moeten vervullen.
En dan regelen we achteraf wel dat dit meteen de laatste keer was dat leerkracht zulke onmogelijke opdrachten opgeeft.
Ik denk zelf trouwens ook meer aan de verklaring van ouwe sok, dat leraar deze opdrachten gewoon uit z'n eigen jeugdtijd bij NJN heeft gekopiëerd.
Wij hadden een buurjongen die daar al z'n vrije tijd in stak vroeger. En die deed inderdaad zulk soort opdrachten.
Hij is nu trouwens directeur van de plaatselijke natuur-educatie-toestand.
groeten albana
Massi Nissa
16-09-2009 om 13:25
O humor
Ik dacht ook al meteen: gewoon iets verzinnen, zijn ze mal geworden met hun vleermuizen? Schrijf een pakkend verhaal over een lange, spannende nacht in het veen, Google je suf om er allerlei weetjes over vleermuizen in te verwerken en hoppa. Ik schreef het alleen niet op omdat ik het als docent eigenlijk niet kan maken om fraude te propageren. Heb mezelf trouwens wezenloos gefraudeerd op de middelbare school, zeker de mondelinge eindexamens waren een combinatie van bluf en tactische afleidingsmanoeuvres. Je ergens fantasierijk en succesvol onderuit wurmen is trouwens een essentiele competentie voor alle toekomstige volwassenen
.
Groetjes
Massi
M Lavell
16-09-2009 om 13:31
List en bedrog
Massi:"Ik schreef het alleen niet op omdat ik het als docent eigenlijk niet kan maken om fraude te propageren. "
Fraude? Als we de opdracht (of de kerndoelen om maar iets te noemen) letterlijk serieus gaan nemen, dan kunnen we beter stoppen met het onderwijs.
Kennelijk draait het hierom "Je ergens fantasierijk en succesvol onderuit wurmen is trouwens een essentiele competentie voor alle toekomstige volwassenen
"
Ik ben er voor om dat hardop aan leerlingen te verkondigen en heb dat ook altijd gedaan.
Groet,
Miriam Lavell
mijk
16-09-2009 om 16:22
Dat is de oplossing,
Je verzint gewoon wat er had kunnen gebeuren: Ik zag een grote vleermuis en ik dacht dat hij en paardans ging doen dus ik stapte twee meter naar links om het beter te kunnen zien en ik voelde me in het moeras zakken. Mijn vriendin belde meteen 112 helaas is er in het moeras geen bereik op de mobiele telefoon. Gelukkig hadden we zelf geregeld dat de boswachter in buurt was. We moesten toch om toestemming vragen om het natuurgebied in te gaan in het donker dat is namelijk verboden. Hij heeft me er met de jeep uitgetrokken. Alle vleermuizen waren toen natuurlijk wel verdwenen...
waarschijnlijk ook niet de meest pragmatische oplossing, maar ik heb ook helemaal de kriebels van zo'n opdracht. Hoeveel moeite is het nu om gewoon iets veiligs en haalbaars te verzinnen?
Mijk
M Lavell
16-09-2009 om 16:28
Miljoenennota
"Hoeveel moeite is het nu om gewoon iets veiligs en haalbaars te verzinnen?"
Net zo moeilijk als een miljoennenota schrijven. Die leerkracht moet een toetsbaar ding maken waarvoor allerlei regeltjes bestaan. Vaak gaat dat samen met de vaksectie waarvan elke leerkracht wel een taak, opdracht of kernwoord in dat ding wil hebben. Dan is er ook nog de meetlat van de kerndoelen.
Daar rolt volautomatisch een onuitvoerbaar ding uit dat overigens wel helemaal klopt met de theoretische, bureaucratische en democratische afvinklijstjes.
En dat zes keer per jaar en het liefst elk schooljaar een hele nieuwe dynamische en innovatieve set van zulks.
Ik geef het je te doen.
Groet,
Miriam Lavell
mijk
16-09-2009 om 16:51
Het is altijd jammer
als veilig en haalbaar niet op de afvinklijstjes terechtkomen
Mijk
dirksmama
16-09-2009 om 18:50
Literatuurstudie
Ik zou zo'n opdracht beschouwen als een opdracht tot literatuurstudie.
Naast google bestaan er ook van die verzamelingsgebouwen met van die ingebonden stapeltjes papier waar informatie op staat.
Nachtelijke escapades in het veen lijken me meer iets voor geschiedenis: 'probeer na te spelen hoe ze vroeger veenlijken maakten'.
Ouwe sok
16-09-2009 om 21:07
Albana
Ha, wat leuk dat je het herkent! Precies, als ze geen biologieleraar worden dan wel medewerker van een natuurorganisatie
.
M Lavell
17-09-2009 om 12:15
Dat kan niet
"Er kan een moment komen dat je kinderen dat ook in de opvoedsituatie gaan toepassen: dan niet klagen!"
Nee, dat kan niet. Ik verstrek namelijk geen onuitvoerbare opdrachten. Mijn opdrachten worden bovendien niet verzameld in een lesinstructiemap die een of andere inspectie moet paaien. Ik hoef geen dubbele boodschappen te verkondigen. Op school is dat eerder regel dan uitzondering.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-09-2009 om 12:40
De opdracht begrijpen
"jij leert je kinderen een methode om makkelijk onder een opdracht uit te komen."
Nee. Ik leer ze pragmatisch om te gaan met strikt genomen onuitvoerbare opdrachten. Precies zo gaan scholen om met de kerndoelen. Precies dat wordt vertaald in strikt genomen onuitvoerbare opdrachten aan leerlingen. Uit alles blijkt dat het de bedoeling is het niet zo strikt te nemen. Het is belangrijk dat kinderen dat leren.
Zijstap: je voorspellingen over mij slaan nergens op. Mijn kinderen zijn de opvoeding al ontgroeid.
Terug naar de discussie: Je kunt van een opdracht als deze meteen in de boom of de pen klimmen, je kunt je ook in alle rust afvragen wat wel mogelijk is, en dat gewoon maar doen. Dat is de bedoeling.
Wie dat fraude noemt, begrijpt de opracht niet.
Groet,
Miriam Lavell
Ellen Wouters
17-09-2009 om 12:49
Mwoh
Nou scheelt het misschien dat ik met een ander onderwijssysteem te maken heb, maar bij mij werkt dat echt anders.
Ik probeer zo reëel mogelijk opdrachten te verzinnen. Daarbij houd ik rekening met wat kan en niet kan en ik onderbouw elke stap.
Maar ik zie wel eens wat over het hoofd en ik maak ook wel eens een inschattingsfout, en als een opdracht niet kan, dan hoor ik dat graag terug. Als een student een opdracht teruggeeft en zijn bezwaar onderbouwt, neem ik dat serieus.
Wie de opdracht dan maar bij elkaar verzint en kopieert, heeft écht een groot probleem bij mij.
M Lavell
17-09-2009 om 12:57
Niet succesvol
Ellen:"Wie de opdracht dan maar bij elkaar verzint en kopieert, heeft écht een groot probleem bij mij."
Maar dat is dan ook niet fantasierijk of succesvol.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-09-2009 om 13:42
Niet makkelijk
anders:"Je zou hier over kunnen corresponderen met de leerkracht maar het makkelijkste lijkt mij de opdracht gewoon uit te voeren zoals hij er staat."
Nee, dat is niet makkelijk. Zie de start van dit draadje. Wacht maar tot jouw kinderen toe zijn aan dit soort opdrachten. Voor nu: lees de kerndoelen en vraag je af wat daar dan precies staat en wat kinderen en leerkrachten precies zouden moeten doen en kunnen.
De enig juiste conclusie moet zijn dat je het niet letterlijk moet nemen.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
17-09-2009 om 19:47
Anders
anders:
'en denk dat er andere oplossingen mogelijk zijn dan die die jij aandraagt. Het leerdoel lijkt mij: er op uit trekken in de natuur, het met aandacht bekijken wat je daar om je heen ziet en het doelgericht zoeken naar een dier (hier de vleermuis). Geen van deze doelen worden bereikt als je de opdracht zo gemakzuchtig interpreteert als dat jij dat doet. Meer in de strekking: Pietje jij gaat vanavond voor het eten zorgen. Pietje belt de pizzalijn..."
je kent het verhaal van de Gordiaanse knoop?
Overigens moet ik ook denken aan de leeslijst voor nederlands uit mijn schooltijd (opa vertelt); de meeste leerlingen lazen die boeken niet, alleen de uittreksels. wat je dus leert is; hoe houd ik leerkrachten/managers/klanten tevreden....
Tirza G.
17-09-2009 om 23:14
Opdracht
Het leven van een schoolkind is een aaneenschakeling van opdrachten, zo ongeveer van de eerste tot de laatste minuut wordt er van alles van ze verwacht. Bezopen, nauwelijks uitvoerbare opdrachten zijn er dan eigenlijk toch maar weer relatief weinig. En die vereisen een speciale aanpak. Toch?
Tirza
M Lavell
18-09-2009 om 07:38
Permanent onuitvoerbaar
Tirza:"Bezopen, nauwelijks uitvoerbare opdrachten zijn er dan eigenlijk toch maar weer relatief weinig."
Nou. In het vo is die er eigenlijk permanent. De leerlingen horen een 40-urige werkweek te maken. 25 uur les, 15 uur huiswerk. Per week dus. 40 weken per jaar.
Het is juist die opdracht die van die rare werkstukken veroorzaakt. Daar staat, om het verlies van de andere weken goed te maken, niet zelden een urenlast van 60 of 80 uur voor. Verzin maar eens zo'n opdracht. "Breng de nacht door in het veen" tikt al lekker aan.
leestip voor anders http://nl.wikipedia.org/wiki/Gordiaanse_knoop
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
18-09-2009 om 14:38
Gordiaanse knoop
anders:
"wiki is zo`n fijne betrouwbare bron (alleen de relevantie met het draadje ontbreekt volledig)"
Oj, dan moet je gewoon ff teruglezen. De Gordiaanse knoop is een verhaal over creatieve oplossingen -en dat is relevant.
Temet
18-09-2009 om 14:57
Jawel hoor
Je komt best van die Gordiaanse knoop af. Waar denk je dat de uitdrukking 'de knoop doorhakken' vandaan komt?
Uit elkaar pulken, nee, dat kon niet. Maar dat was dan ook niet per se de vraag.
Groeten,
Temet
Tinus_p
18-09-2009 om 15:09
Ach jih
anders:
'dit doet me sterk aan iets denken..."
aan zwarte potten en ketels ![]()