Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijft het team nog even doorwerken na de laatste schooldag?

In deze rubriek is het onderwerp 'cadeautje voor juf op laatste schooldag' al langsgekomen. Bij een eerdere gelegenheid ben ik door dit fenomeen volledig overvallen, nu was ik het inmiddels weer vergeten maar door het draadje ben ik weer bij de les. Dus ik wil best een kleinigheidje meebrengen. Alleen: voor wie? De vaste klasseleerkracht heeft een burn-out en is wel voorzichtig weer een beetje aan het hervatten maar niet in zoons klas. Die wordt nu waargenomen door een andere juf, in combinatie met nog weer een andere juf, en soms nog weer een andere juf. Dat zijn dan dus 4 juffen. En dan is er nog de klasse-assistent. Nu dacht ik: ik bak een cake of koekjes, doe er een leuk doosje thee bij en geef dat als een soort algemeen aardigheidje (a la de fruitmand van Cobi uit een eerder draadje, maar dat vind ik wat veel voor gewoon een laatste schooldag)

Maar dat heeft alleen maar zin als er nog mensen rondlopen na die laatste dag. Die laatste dag is een donderdag. Wat denken jullie: is het team er dan die vrijdag ook nog?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

We kunnen er niks van zeggen

... maar het gaat om het gebaar.
Er zijn beslist mensen die vrijdag. Maar wie?
Groet,
Miriam Lavell

Marianne

Marianne

06-07-2012 om 12:58

Nee

De school wordt klaar gezet zodat de schoonmakers erbij kunnen. In de vakantie wordt bijvoorbeeld de vloer in de was gezet en krijgen de ramen hun halfjaarlijkse zeembeurt. De tafels staan twee- tot driehoog opgestapeld. Over drie weken beginnen de eerste leerkrachten met inrichten en met het uitpakken van de bestellingen. De laatste week is het team bijna fulltime aanwezig.

Marianne

Marianne

Marianne

06-07-2012 om 12:59

Sorry, verkeerd gelezen

Vrijdag is gewoon een werkdag, na vrijdag is de school drie weken dicht.

Marianne

Per school verschillend

Op onze school hebben ze al twee weken geen rekenen en taal meer omdat de boeken al ingepakt zijn en vandaag waren ook de tafels en stoelen al verdewenen. Om 12 uur waren de kinderen uit en begon voor hen de zomervakantie, maar ik denk dat de leerkrachten vandaag na de lunch niet al te lang meer blijven. De laatste week van de vakantie beginnen ze dan met het teamuitje en het inrichten van de klas. Ze hebben dus vijf weken echt helemaal vrij.

skik

Chippie

Chippie

06-07-2012 om 18:34

Ik doe het anders...

Ik geef een paar dagen voor de laatste schooldag iets lekkers voor iedereen mee (grote tulbandcake ofzo). Dat is altijd binnen anderhalve dag op!

Tango

Tango

06-07-2012 om 19:40

Snap het niet

Je geeft het kadootje toch gewoon op de laatste lesdag? Als dat dan een donderdag is, dan dus op donderdag en niet de vrijdag daarna. Hier gaf de oudste het altijd zelf tijdens de laatste ochtend school (hier wel vrijdag) en jongste samen met mij na schooltijd. Dit jaar hebben we dus overgeslagen, alleen alle juffen fijne vakantie gewenst, en ik denk dat ik in jouw situatie ook over zou slaan: juf met burn-out, vervanger etc. Of je moet zo blij zijn geweest met de vervanger dan weer wel natuurlijk.

Jip

Jip

06-07-2012 om 23:32

Doe maar gewoon...

Voel je alsjeblieft niet verplicht om iets te geven aan wie dan ook. Deze situatie is ook nog lastig...Je gaat toch zeker niet iets kopen voor 4 personen? Laat je niet gek maken hoor, geef de laatste schooldag de betreffende leerkracht een welgemeende handdruk en dat is meer dan voldoende hoor! Leerkracht zijn is ook gewoon een baan en als je tevreden bent over de begeleiding van je kind, kan je dat altijd melden, maar dat hoeft zeker niet met kadootjes gepaard te gaan. Advies van een juf..! Fijne laatste week..en dan genieten van de vakantie...

Temet

Temet

07-07-2012 om 20:52 Topicstarter

Tango

Nee, het punt is, omdat ik het onzin vind om een cadeautje te kopen voor 4 personen maar het ook (lafbek die ik ben) weer niet zo leuk vind om mijn kind als enige met lege handen te sturen dacht ik: ik maak iets eetbaars met de boodschap dat het voor iedereen is, dan eten ze dat maar bij de koffie op en verdelen ze het onderling maar. Maar dat heeft weinig zin als ze direct na het uitzwaaien van de laatste leerling de deur achter zich dichttrekken. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

08-07-2012 om 23:21

15 euro in groep 8?

Hier werd gezegd dat het 15 euro moest zijn omdat het groep 8 was. Een deel voor de juf (welk deel werd niet gezegd), een deel voor de school. Nou geef ik normaal gesproken alleen iets als het echt bijzonder was. Die mensen krijgen tenslotte gewoon salaris, net als ik. Maar ik werd heel raar aangekeken door iemand die zichzelf presenteerde als klassemoeder (nooit eerder iets van gemerkt) en die zei dat ik mijn kind maar naar een andere school had moeten sturen als ik het allemaal niks had gevonden! Nou ja zeg... maar goed, ik wil me niet laten leiden door dit vreemde voorval en vraag me dus oprecht af of dit gebruikelijk is in groep 8?

Jesse_1

Jesse_1

09-07-2012 om 07:45

Totaal 6,5 euro

Hier hebben we € 5 betaald voor: een kado voor de juffen en een kado voor de school zelf (gedeeltelijk voor het team en gedeeltelijk een blijvend iets voor de leerlingen zeg maar). Daarnaast hebben de kinderen nog € 1,50 pp betaald om alle leerlingen op de laatste dag te trakteren.

Uit de hand gelopen traditie

al die cadeautjes aan het eind van het schooljaar. Er is hier geregeld een discussie over al dan niet fooi geven aan de krantenbezorger, maar dit vind ik nog veel doller. Punt 1 ontvangt personeel een salaris en punt 2 komt er al veel te veel snoep en lekkers het schoolgebouw binnen, als je al die calorieën zou tellen!

Maar goed, als je echt iets wilt geven, denk dan eens aan mensen die minder opvallen en ook meestal niks krjgen als de grote attentiesbui valt: bijvoorbeeld de vakleerkracht gym of de invalleerkracht. De congierge, mits aanwezig.

Fiorucci

Fiorucci

09-07-2012 om 17:24

Geen 15 euro hoor

Mijn dochter heeft voor haar juf + assistentes een pot zelfgemaakte jam meegenomen, en ook voor de directeur. En wat ik zo om mij heen zag, bleef het hier bij dergelijke kleinigheidjes.

Tineke

Tineke

09-07-2012 om 17:33

En toch

In een van mijn stages kreeg ik van een jongetje uit mijn klas een bijzonder cadeautje, een theebeker met zijn portret erop. Natuurlijk had het echt niet gehoeven, natuurlijk was het onnodig...maar ik was er verguld mee, omdat ik voor dit jongetje toch wel veel extra's had gedaan. En het was voor mij fijn dat de moeder dit gezien had en dit gewaardeerd heeft. De theebeker staat hier mooi te zijn in de kast, en ik ben er nog steeds blij mee.
Dat iemand al salaris krijgt, heb ik -als moeder- nooit reden gevonden om mijn waardering niet uit te spreken, soms is een woordje voldoende, soms een tekening of knutsel, soms een gekocht cadeautje. Net hoe het uit komt, of wat mijn gevoel erover zegt. En soms was er geen waardering, dus dan niks.

Anders

Anders

09-07-2012 om 19:08

Hier ook 'en toch'

Ik probeer mijn kinderen te leren dat je je waardering moet uiten richting de mensen die iets voor jou doen. Dat heeft niets met wel of geen salaris te maken. De een doet dat met een handdruk, de ander doet dat met een klein of iets groter kadootje. Onze hulp krijgt met kerst, verjaardag en vakantie in totaal voor ruim 100 euro aan extra's, waarom de leerkrachten (en inderdaad directeur, conciërge en IB-er ook) niet een keer per jaar bedanken? Met juffenfeest zorgt de ouderraad voor een kadootje. En dat is altijd een kadootje voor in de klas; een gezelschapsspel, buitenpeelmateriaal of voorleesboek. Stom, want ik wordt ook niet happy van een stofzuiger op mijn verjaardag.
Wij geven iedereen een klein kadootje, de oudste kinderen schrijven er een kaart bij, de jongste knutselt iets.
En als ik echt tevreden ben geef ik de school een boekenbon ter waarde van 100 euro.

5 pond

wordt er hier 'aangeraden', hetzelfde met de kerst. Ik vind het veel maar doe toch mee met de kudde.

Ik zou het er wel voor over hebben als juf speciaal was maar ik geloof dat ze echt niets met zoon heeft.

Laatst was er 's avonds iets op school en zoon had speciaal een aardbei uit de tuin geplukt voor juf en ze reageerde maar matigjes. Later zag ik de aardbei ook in haar oude kopje thee liggen dus het is zonde dat we haar de mooiste hadden gegeven. Hij had er ook een aan de juf van de paralelklas gegeven en zij reageerde zo lief. Maar goed, nog 2 weken en dan zijn we klaar met haar.

Evanlyn

Evanlyn

11-07-2012 om 16:21

Nou,

ik heb toch maar toegegeven. Kind wilde niet uit de pas lopen en dreigde het van haar zakgeld te betalen, dat vond ik iets te gek worden. Zelf zou ik - als ik leerkracht was - niet blij worden van zo'n afgedwongen cadeau. En zeker niet als je weet dat een groot deel van de klas het financieel heel wat minder heeft dan jij zelf. Maar goed, voor mij geldt dat niet, dus heb ik geen "excuus".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.