Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
malou

malou

28-05-2010 om 13:26

Blijven zitten in groep 2

Omdat ik toch wel erg weinig ervaring heb met de gang van zaken op een school wil ik jullie eens het volgende voorleggen.

Mijn zoontje wordt in juni 6 jaar. Hij zit nu in groep 2. De juf gaf in maart aan dat hij bij de cito toetsen niet goed genoeg scoorde voor groep 3 maar dat ze de toetsen nog eens over zou doen en dan niet in een groepje maar 1 op 1 omdat dat beter leek te werken. Ongeveer 1 maand geleden kreeg mijn man een briefje van school of hij wilde tekenen voor extra begeleiding. Nou, geen probleem natuurlijk. Nu riep de juf mij vorige week binnen voor een gesprekje. Ze gaf aan dat hij nu voor alle onderdelen een C (=voldoende) scoorde. Uiteindelijk deelde ze aan het eind van het gesprek mee dat ze hem toch niet naar groep 3 laten gaan omdat ze hem te speels vinden.

Wij hebben een vermoeden dat er wat anders met hem aan de hand is en gaan hem daar ook op laten testen. Hij kan zich erg moeilijk concentreren, schreeuwt veel, maakt lawaai bij alles wat hij doet, is vaak nauwelijks te bereiken, zegt ja en amen en doet vervolgens weer precies wat je niet wilt enz. enz. enz.

Nu lijkt het ons geen goed idee om hem in groep 2 een jaar over te laten doen want als er wel iets is dan zal hij het volgend jaar ook niet gaan redden. Bovendien vind ik het zo jammer dat hij dan nu al blijft zitten. Dan moet hij wel de rest van zijn basis school carriere vlekkeloos alle klassen doorlopen wil hij niet een enorme achterstand krijgen. Ik zou hem liever naar groep 3 laten gaan zodat hij er alvast wat van op kan pikken en hem dan eventueel groep 3 laten overdoen. Wie weet is er dan inmiddels ook wel wat uit de testen gekomen waardoor er meer zicht is op wat hem eventueel wel of niet (dat hoop ik natuurlijk) mankeert.

Kortom: hebben wij zelf ook nog iets te vertellen (ik heb al een gesprek aangevraagd met de IB'er van de school) en welke houding zouden wij het beste aan kunnen nemen. Het is al zo kort voor de vakantie en dat vind ik jammer. De tijdsdruk wordt zo wel groot en ik wil ook wel graag iets meer beslagen ten ijs komen.

Ik ben ook benieuwd naar meningen van anderen.

vr.gr. Malou

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

29-05-2010 om 12:23

Mijn idee

Mijn idee is dat jij er perfect in zit, maar de school helaas niet. Ik mis elke vorm van overleg mbt het al dan niet overgaan van je zoon. Ik zou eerst dat gesprek aangaan. Zeggen dat je het er niet mee eens bent dus.
Zelf hebben wij zo'n boeiende brief ondertekend waarin stond dat wij onze zoon tégen het advies van de school in naar groep 3 lieten gaan, en dat school zich het recht voorbehield om de situatie opnieuw te beoordelen. Geweldig plan vond ik dat, om de situatie bij problemen goed te gaan beschouwen dus we hebben dat inhoudsloze document snel getekend. Overigens was er bij onze zoon ook meer aan de hand. Groep 3 is redelijk probleemloos verlopen, ondanks alle twijfels. En nu gaat ie zonder doublures door naar groep 5.

malou

malou

01-06-2010 om 22:02

Gesprek gehad

Allereerst Pelle bedankt voor de verwijzing. Ik heb alles gelezen. Guinevere jij ook bedankt voor je reaktie. Jullie zijn vast overtuigender geweest dan wij want we hebben vanmiddag een gesprek gehad met juf en IB'er en alhoewel we morgen horen wat de "beslissing" wordt denk ik al wel dat ik weet hoe de vlag erbij hangt. Ze hebben keurig onze kant van het verhaal aangehoord en er kwamen ook nog wel een aantal dingen naar voren waardoor ik dacht dat ze toch ook wel vermoedens hadden v.w.b. evt adhd of iets dergelijks.
Ze bleven echter toch bij het standpunt dat hij jong gedrag vertoont en dat het beter is als hij in groep 2 blijft omdat hij in groep 3 erg ongelukkig zou kunnen worden. Ze lieten echter ook doorschemeren dat de juf in groep 3 niet heel veel aandacht aan 1 kind zal kunnen besteden. Dat hij welliswaar de leerstof verstandelijk wel aan zou kunnen maar dat hij steeds de aandacht van de juf nodig zou hebben om het zeg maar bij de les te houden en dat dat niet kan in een groep 3.
Zijn moet-werkjes schijnt hij altijd uit te stellen. Maar ja, ze vragen dan op maandag: wil je het vandaag doen of morgen? En dan vragen ze dinsdag: wil je het vandaag doen of morgen? enz. enz. Tsja, mij lijkt het wel logisch dat zo'n kind zegt ik doe het morgen wel, of donderdag, of vrijdag. Ik zal wel verschrikkelijk achterlopen maar vroeger was het toch zo dat je naar de kleuterschool ging (of niet zelfs) en dan gewoon naar de 1e klas. Toen werden er toch ook niet allerlei cito-testen afgenomen en bleven kinderen op de kleuterschool zitten? Maar goed om een lang verhaal niet nog veel langer te maken: we twijfelen nu toch ook wel wat aan de school (en niet alleen omdat we onze zin niet krijgen maar aan de hele overlegstructuur). Omdat hij nu toch niet met zijn vriendjes mee naar de volgende groep gaat zouden we kunnen overwegen om hem naar een andere school te laten gaan (ook dan maar in groep 2 als het moet). Ook daar weet ik weer weinig van. Willen ze hem wel op een andere school? We geven al aan dat hij waarschijnlijk adhd heeft. Kun je zomaar van school wisselen? Wie heeft er nog wat antwoorden voor ons?
Alvast bedankt voor het lezen van dit enorm lange verhaal

gr. Malou

Guinevere

Guinevere

02-06-2010 om 22:16

Laatste woord, en over adhd

Hmm, ergens in deze rubriek loopt een draadje waarin wordt gevraagd wie het laatste woord heeft bij dergelijke kwesties. Misschien handig om even te speuren.
En zéker bij (mogelijke) ADHD moet je geen tijd verspillen. Want: over een jaar heeft ie nog net zo goed ADHD, en dus die concentratieproblemen. Zittenblijven helpt niet tegen ADHD. Bovendien kun je dat zittenblijfjaar nergens anders meer inzetten, mocht het nog eens nodig zijn. Want dan zou hij dus twéé keer doubleren op de basisschool.
Ik zou hier idd geen genoegen mee nemen. 't Is niet alleen een besluit van de school.

jan

jan

02-06-2010 om 23:45

Misschien

moeten jullie iets dominanter worden en meer 'leading' worden nu je dit gesprek hebt gehad? Zoals vermoed krijg je morgen het advies 'zittenblijven'. Ik zou als ik jullie was een brief schrijven met daarin zakelijk de argumenten waarom je wilt dat je kind doorstroomt. Dus: volgend jaar nog adhd (+ dat-ie fysiek nog groter is, verveeld en wellicht nog overheersender wordt t.o.v. klasgenoten die een jaar jonger zijn: dus probleem wordt steeds erger!) Dat jullie het leren niet willen uitstellen want je wilt weten wat er aan de hand is (dus testen (adhd?) + kijken wat hij met lezen en rekenen gaat doen enz.
De juf en Ibér komen op voor het belang van de school (juf groep 3 kan het allemaal niet aan). Daar heb jij niks mee te maken. Daar zoeken ze dan maar een oplossing voor. Jullie als ouders moeten opkomen voor je kind. De school schuidt de problemen nu enkel voor zich uit en maken het waarschijnlijk nog veel groter (zie argumenten hierboven)! Of denken ze dat je hem tegen die tijd aan de ritalin hebt ofzo en ze geen last meer van hem hebben?
Ik zou dus een nette zakelijke brief opstellen dat je het er niet mee eens bent en dat je denkt dat zittenblijven de problemen verergerd. Dit is niet goed voor je zoon.
Die brief geef je aan IBér, juf en directeur. Je vraagt een gesprek aan met de directeur. Ga daar samen met je man naar toe. Bereid je goed voor. Blijf vriendelijk en kam het schoolbeleid niet af. Ga niet klagen of zielig doen. Blijf bij je kind en weet wat goed voor hem is: doorstromen.
Je maakt echt een kans.

Groetjes Jan

jan

jan

02-06-2010 om 23:48

Oeps

Sorry voor de tik en spelfouten. Ik moet ook niks versturen zonder het nog een keer over te lezen. Beetje te moe momenteel, geloof ik.

Jan

Krachtiger

Malou, kennelijk brengt de school het zo dat het helemaal hun beslissing is. De toon waarop heeft succes, want het is net alsof jij je daar al bij neergelegd hebt.
Maar het klopt niet. De school neemt beslissingen over de school. In dat belang past een jaartje wachten prima.
Maar jij neemt beslissingen over jouw kind. Daarin past een jaartje wachten niet.
Dat moet je kennelijk krachtiger doen zodat de school jullie als ouders beter ziet staan.
De tip van Jan is een goede. Brief en gesprek met de directie. Neem je man (of any man, je vader mag ook) mee. Dat helpt.
De afweging:
School meent: Kind maakt de werkjes niet uit zichzelf af.
Jij meent: Dat mag zo wezen, maar in groep 3 is er meer structuur en wordt er meer opdrachtgestuurd gewerkt. Dat heeft hij kennelijk nodig. Nog een jaar dezelfde werkjes doen in groep 2 zal hem voor die werkjes niet beter motiveren.
School meent: Juf groep 3 heeft het te druk voor extra aandacht.
Jij meent: Het is nog maar de vraag of dat dan nodig is. Mogelijk lost de structuur in groep 3 dat probleem al op. En zo niet, kind heeft inderdaad adhd, dan bestaat precies dat probleem volgend jaar nog. Zittenblijven is dus geen oplossing. Samen met school de vinger aan de pols houden en als de problemen blijven in groep 3 een diagnosetraject starten, wel.
Bovendien: kind is cognitief toe aan groep 3 waarmee de school eraan gehouden is kind die stof ook aan te bieden (ononderbroken leerlijn). Het is niet verboden om dat in groep 2 te doen, maar dat zal de juf van groep 2 extra belasten.
Het schoolbelang (werkdruk leerkrachten) is dus ook niet gediend bij zittenblijven.
Dan zijn er nog de zakelijke belangen voor het kind om door te stromen (zie het kleuterdossier, kunnen behalen sk binnen de leerplicht).
Kortom: de meest productieve aanpak is het kind door laten stromen en school en ouders samen de vinger aan de pols te laten houden. Eventueel nu al een afspraak voor overleg rond de hefstvakantie waarbij de door school genoemde punten nog eens ter sprake komen.
Op basis daarvan volgende stappen overwegen.
Groet,
Miriam Lavell

malou

malou

04-06-2010 om 21:26

Update

Lieve allemaal,

Weer heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben blij met jullie hoor
Heb inmiddes vervolg gesprekje gehad met de juf (helemaal alleen, zonder man en ik had het niet verwacht maar ik mag, net zoals guinevere al schreef in haar berichtje, een briefje ondertekenen dat wij als wij hem door willen laten gaan naar groep 3 zelf de verantwoording nemen. Ook met wat doorvragen is me nog niet precies duidelijk geworden wat dat nou inhoud overigens. Als hij ongelukkig wordt of tegendraads, of raar gaat doen (dat doet hij al vanaf zijn geboorte dus das nix nieuws dat wij dan zelf verantwoordelijk zijn. Beetje inhoudsloos documentje zoals Guinevere al schreef. Zij blijven echter bij hun advies dat nog een jaar groep 2 beter is. Na het lezen van de overige reacties hier ben ik weer wat in mijn gevoel gesterkt dat het toch verstandiger is hem door te laten gaan. Ik hoop maar dat we de juiste keuze maken maar de tijd zal het leren.

gr. Malou

Primavera

Primavera

05-06-2010 om 12:14

Goede keus

Hallo Malou,
Maak je maar geen zorgen, je hebt de goede keus gemaakt simpelweg omdat je met overgaan mochten er toch problemen zijn nog armslag hebt om wat te doen, terwijl als je kind in de kleuterklassen laat doubleren en het gaat dan niet goed je eigenlijk niks meer kan door de niet meer in te halen achterstand die kinderen dan tegenover leeftijdsgenootjes oplopen door simpelweg gebrek van aanbod.
Ik heb ook eens vrolijk zo'n briefje ondertekent. Zoon met taalontwikkelingshandicap deed het slecht in groep 1. De enige reden waarom hij over ging naar groep 2 was omdat hij anders bij zijn jongere broer in de klas zou komen en dat hij daar dan op zou gaan leunen. In groep 2 kreeg hij echter een fantastische juf plus hulp en begeleiding voor zijn handicap en is begonnen met een inhaalslag.
Omdat hij echter aan het begin van groep 2 op een bijzonder laag niveau leek te zitten waren ze bang dat deze inhaalslag niet voldoende was en wilden ze ons verlenging in groep 2 aanpraten. Dat leek ons als ouders een zeer slecht idee, omdat we daarmee aan onze zoon de boodschap zouden geven dat zijn geweldige inzet en vooruitgang toch nergens goed voor was geweest en hij afgestraft werd met zittenblijven en dus net zo goed er met de pet naar had kunnen gooien. Hij was al eens depressief geweest tussen de 3 en 3,5 jaar toen zijn communicatieprobleem met de wereld eruit kwam. Dankzij de goede therapie had hij eindelijk zijn zelfvertrouwen en vrolijke karakter weer terug en als ouders wilden we geen enkel risico lopen dat hij weer een dreun in zijn zelfvertrouwen zou krijgen doordat niemand in zijn capaciteiten wilden geloven.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat als een kind eenmaal begonnen is met een inhaalslag te maken dat het beloond wordt met vertrouwen en steun dat het zo door zal gaan en niet bij voorbaat al teruggegooid wordt naar een lager niveau waarbij in dat jaar minder aangeboden wordt zodat het kind hoogst waarschijnlijk inderdaad geen inhaalslag meer maakt. Ik vind dat niet een jaar extra "gunnen" maar pure pesterij om alle inzet van het kind te belonen met: "het is toch niet genoeg dus jij mag terug naar AF".
Zoon doet het ondertussen uitstekend ondanks overgang tegen 'professioneel advies' in. Handicap is niet weg natuurlijk, maar zijn cijfers zijn wel de beste van zijn klas. Degenen die destijds tegen de overgang waren drukken hun verbazing uit dat het zo goed gaat, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Natuurlijk, als je kinderen bij voorbeeld de kans niet wil geven is het logisch dat de resultaten overeenkomstig zijn met de pessimistische verwachtingen.
Wat bovendien ook vaak over het hoofd gezien wordt is dat de duidelijker structuur en verwachtingen in groep 3 voor sommige kinderen veel beter werkt dan de rommelige mix van spelen en eigenlijk verplichte werkjes in vrije-keus saus van groep 2.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

05-06-2010 om 19:16

Fijn!

Heel fijn dat hij nu toch over mag! Dikke kans dat de juf van groep 3 niets aan hem merkt.
Desalniettemin zou ik wel met hem naar een orthopedagoog gaan of naar een psycholoog, zodat je iets hebt om school mee om de oren te slaan, indien nodig. Of je neemt je eigen expert mee naar moeilijke gesprekken met school, dat werkt bij ons altijd réuze goed. School heeft dan nog steeds twijfels maar over zittenblijven reppen ze dan opeens niet meer... (nu ervaring in groep 2, groep 3 en groep 4, volgend jaar gaan ze denk ik weer moeilijk doen in groep 5).

malou

malou

08-06-2010 om 21:31

Denk dat het goed is zo

allemaal bedankt voor jullie inbreng!
Wij hebben binnenkort een intake gesprek om te kijken
of er eventueel "wat" met hem kan zijn.
Dan zien jullie mij misschien wel weer terug in een andere rubriek
Ik hoop dat er niet te veel moeilijke gesprekken meer gaan plaatsvinden op school, ook voor jullie, die met soortgelijke problemen kampen, niet natuurlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.