Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-04-2010 om 15:22
We hebben een herfstkind uit 2003. Is na 1 jaar basisschool doorgegaan naar groep 2 (Na de o, zo bekende discussies over de jonge leeftijd) en daarna naar groep 3 (Na door IB-er getest te zijn op lees- en rekenrijpheid.)
Is nu in groep 3 op basisniveau met rekenen, lezen is voldoende en sociaal vaardig gaat het goed. Kind is echter net als in de kleuterklassen erg traag. Nu wil de school binnenkort met ons om tafel om e.e.a. te bespreken en blijven zitten in groep 3 is een van de opties.
Dit zou meer zelfvertrouwen geven en een sterkere basis. Kind blaakt echter van het zelfvertrouwen ondanks het feit dat het niet de sterkste leerling van de klas is. (ook niet de zwakste). Lees hier en daar dat effect van blijven zitten na 2 tot 3 jaar verdwijnt en gezien het feit dat het m.n. het tempo is wat een probleem is en dat dit waarschijnlijk niet over zal gaan (kinderen van ons zijn om de 1 of andere reden nou eenmaal traag) vragen wij af of het zin heeft om groep 3 over te doen. Iemand ervaring hiermee?
Groeten Jet.
17-05-2010 om 13:07
Conformeren aan de massa
Laat je kind (en jullie) niet een probleem aanpraten wat er niet is. Niet iedereen is gelijk, houden zo. Ga op je eigen gevoel af, jij kent je kind goed genoeg. School moet met echte redenen en argumenten komen voor een eventueel blijven zitten; kind zit dan niet meer met zijn vriendjes in de klas maar met een hele groep kinderen van een jaar jonger die nog aan lezen moeten beginnen (!)... Nou ja, het is al door velen in dit draadje gezegd maar dat lijkt me echt vreselijk voor je zoon. Laat je niet gek maken, volgens mij is er niks mis met je kind. Wanneer heb je eigenlijk het gesprek?
17-05-2010 om 13:33
Het gesprek
is vanmiddag, laat in de middag. Ze zullen er dus nog wel een paar hebben. (Of natuurlijk een vergadering, is geloof ik ook altijd op maandag).
Yvon, bedankt voor je steun. Wij geloven zelf echt in ons kind. Ik laat morgen weten hoe het was. Hopen dat mijn man niet te boos gaat worden. Die is er nog meer klaar mee dan ik, geloof ik, en eigenlijk kan dat bijna niet.
Groeten Jetteke.
17-05-2010 om 13:38
Goed
Goed dat je samen gaat. Het komt vast goed, jullie weten waar je het over hebt en hebben er goed over nagedacht. Succes!
18-05-2010 om 09:44
Gisteren
Gesprek gehad en de knoop is doorgehakt. Ons boefje gaat door naar groep 4. Het welzijn van het kind (wat nu overigens goed is) en het werktempo blijven aandachtspunten volgend jaar. Hebben er een goed gevoel bij. Bedankt voor jullie reacties.
Groet Jetteke.