Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


Spreekt je zoon eigenlijk Spaans (aangezien jij Spaans bent)? Dan kan ik mij voorstellen dat er juist bij Frans veel Spaans doorheen sluipt waardoor het telkens net niet goed is. Terwijl hij dan eigenlijk wel al heel veel begrijpt. Als dat het geval is zou ik zeker eens met de docent gaan praten 

Mugs schreef op 20-12-2023 om 12:09:

Spreekt je zoon eigenlijk Spaans (aangezien jij Spaans bent)? Dan kan ik mij voorstellen dat er juist bij Frans veel Spaans doorheen sluipt waardoor het telkens net niet goed is. Terwijl hij dan eigenlijk wel al heel veel begrijpt. Als dat het geval is zou ik zeker eens met de docent gaan praten

ik had een klasgenootje met Spaanse roots (ging ook naar spaanse les) maar zij scoorde juist met gemak heel hoog op Frans omdat zij vond dat het best op elkaar leek (ja voor mij niet hoor

1968 schreef op 20-12-2023 om 12:13:

[..]

ik had een klasgenootje met Spaanse roots (ging ook naar spaanse les) maar zij scoorde juist met gemak heel hoog op Frans omdat zij vond dat het best op elkaar leek (ja voor mij niet hoor

Dat kan ook zeker, en het lijkt ook wel op elkaar, maar als je dan net fouten maakt in de details en zo'n docent hebt die alleen het exact gewenste antwoord goed rekent dan kan dat dus zomaar ongelukkig uitpakken.

Zo zie je soms ook leerlingen met een Engelse achtergrond die in de lagere klassen op het VO toch niet heel best scoren voor Engels, juist omdat ze dan niet het antwoord geven dat 'volgens de methode' gegeven moet worden. Bijvoorbeeld bij een woordenlijst die geleerd moet worden waarbij synoniemen niet goed gerekend worden.

Ja absurd, maar het gebeurt... 

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 12:08:

[..]

Een 3 is ook wel echt 'de pet ernaar gooien' en geen enkele moeite doen.

Dat zou ik niet direct durven te zeggen zonder de situatie te kennen, maar een 3 gemiddeld vind ik wel iets om heel serieus naar te kijken. Dat is niet zomaar een vak wat je net niet zo lekker ligt, maar een heel zware onvoldoende. Terecht dat de mentor alarm slaat dus. Zeker omdat de rest wel goed gaat, dus blijkbaar is er geen sprake van een te hoog niveau doen, maar iets heel specifieks bij Frans. Heb je een idee waar het door komt, TO? Is het een gebrek aan inzicht, een verkeerde manier van leren, geen moeite ervoor willen doen, of nog iets heel anders? Hierover zou ik zowel met je kind als met de leraar Frans om tafel gaan, zodat jullie de oorzaak kunnen aanpakken.

linda48

linda48

20-12-2023 om 12:33 Topicstarter

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 12:08:

[..]

misschien is het miscommunicatie aangezien topic starter spaanstalig is.

Een 3 is ook wel echt 'de pet erna gooien' en geen enkele moeite doen.




"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares  zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren!  beter blijven zitten!

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]



"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Nee, daar zou ik niet zo bang voor zijn. Hij heeft nog een half schooljaar om het te verbeteren. Als jij ervoor gaat, komt het wel goed.

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 12:08:

[..]

misschien is het miscommunicatie aangezien topic starter spaanstalig is.

Een 3 is ook wel echt 'de pet erna gooien' en geen enkele moeite doen.


Dat kun je zo niet zeggen.

En wat ik hier lees over ophalen met woordjes toetsen hoeft ook zo 1, 2, 3, niet te lukken.

Bij zoon telden de woordjes toetsen 1x mee, de tussen toets 4x en de eind toets van een blok 8x. Probeer het dan maar omhoog te krijgen met 3 woordjes toetsen.

En op 25 woorden kon zoon zo, 5-6 uur bezig zijn en dan nog een 4 halen.

Zelfs bijles en leren samen met de docent hebben dat niet verbeterd. Docent zei ook, o, woordjes die zitten er zo in. Niet dus.

Mugs schreef op 20-12-2023 om 12:18:

[..]

Dat kan ook zeker, en het lijkt ook wel op elkaar, maar als je dan net fouten maakt in de details en zo'n docent hebt die alleen het exact gewenste antwoord goed rekent dan kan dat dus zomaar ongelukkig uitpakken.

Zo zie je soms ook leerlingen met een Engelse achtergrond die in de lagere klassen op het VO toch niet heel best scoren voor Engels, juist omdat ze dan niet het antwoord geven dat 'volgens de methode' gegeven moet worden. Bijvoorbeeld bij een woordenlijst die geleerd moet worden waarbij synoniemen niet goed gerekend worden.

Ja absurd, maar het gebeurt...

Het gaat vaak om de details en nuances omdat die details en nuances niet voor niks belangrijk zijn (VWO - voorbereiding op het wetenschappelijke, dus zijn details en nuances juist heel belangrijk. Ik bedoel: een huisje en een hutje zijn ongeveer best hetzelfde, maar zeker ook weer niet). Vaak hebben Engelstalige onderbouwleerlingen ook het idee dat ze dús niks meer hoeven te leren, en dan in een soort kinder-Engels kunnen blijven hangen.

Het heeft dus niks met 'volgens de methode' te maken.

linda48

linda48

20-12-2023 om 12:43 Topicstarter

Nicole123 schreef op 20-12-2023 om 12:26:

[..]

Dat zou ik niet direct durven te zeggen zonder de situatie te kennen, maar een 3 gemiddeld vind ik wel iets om heel serieus naar te kijken. Dat is niet zomaar een vak wat je net niet zo lekker ligt, maar een heel zware onvoldoende. Terecht dat de mentor alarm slaat dus. Zeker omdat de rest wel goed gaat, dus blijkbaar is er geen sprake van een te hoog niveau doen, maar iets heel specifieks bij Frans. Heb je een idee waar het door komt, TO? Is het een gebrek aan inzicht, een verkeerde manier van leren, geen moeite ervoor willen doen, of nog iets heel anders? Hierover zou ik zowel met je kind als met de leraar Frans om tafel gaan, zodat jullie de oorzaak kunnen aanpakken.



"Mijn zoon had geen Frans boek omdat het twee keer gestolen was in zijn klas, waar een groep pestkoppen andere kinderen lastigvalt. Daarom kreeg hij een 1.0 voor zijn boektaken, hoewel ik heb gezien dat hij zijn taken heeft gemaakt. Deze score woog mee voor 20%. We hebben met de lerares gesproken en ze zegt dat als zijn boek gestolen is, het niet haar probleem is. Het mondeling examen Frans was een 5,5, maar woog slechts 3%, en het schriftelijke examen ging erg slecht met een 5, wat 6% meeweegt."

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]



"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Wat een onzin. We zijn nog niet eens op de helft van het jaar, een voldoende zal misschien lastig zijn maar een 4 moet echt haalbaar zijn! Blijven zitten is met een dergelijk rapport absoluut niet beter. Is dat de mentor die dat zegt of de docent Frans? Ik zou inzetten op keihard werken voor Frans maar ik zou ook echt met de mentor en eventueel de afdelingsleider bespreken dat dit soort uitspraken niet erg motiverend is voor een leerling. 

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]



"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Het kan natuurlijk best dat je in je paniek het net wat scherper hoort dan gesteld is, maar dat weet ik natuurlijk niet. Of dat het even scherp geformuleerd is om zoon aan het werk te krijgen (pas op: met een 3 ga je niet over!, waarmee de mentor bedoelt: aan het eind van het een jaar een 3) De ervaring leert dat leerlingen een 3 heel prima op kunnen halen.

linda48 schreef op 20-12-2023 om 12:33:

[..]



"Ik spreek beter Nederlands dan ik schrijf. Mijn man is Nederlands, dus communicatie was geen probleem. We weten en zijn ons ervan bewust dat onze zoon het verschrikkelijk heeft gedaan met Frans!! Het is zijn fout!! Maar volgens de lerares zou hij moeten blijven zitten, en dat begrijpen we niet, omdat er nog steeds trimester 2 en 3 zijn. We hebben gevraagd om een actieplan om zijn Frans te verbeteren. Gisteren hebben we Duolingo gekocht. Tijdens deze vakantie moet onze zoon opnieuw alles bestuderen wat hij in het eerste trimester aan Frans heeft geleerd. Wij zullen toezicht houden en helpen. Maar de lerares zegt dat het moeilijk is om een 3 te verbeteren! beter blijven zitten!

Sorry hoor, ik ben VO docent (heel ander vak, maar genoeg ervaring met (mentor) leerlingen en rapportvergaderingen,..) en dit is echt grote onzin. Een 3 op een taal, in de onderbouw, alle andere cijfers zijn ok, het schooljaar amper half om..en dan zeggen dat zittenblijven de beste optie lijkt???

Absurd. En weinig helpend ook. 

Beetje meer aandacht aan besteden. Vooral ook even proberen uit te vogelen waar t door komt...''gewoon'' niet leuk? verwarring door spaans? stomme docent? foute buurman in de klas? Als t echt alleen dat ene vak is, dan is het oplosbaar. Een 3 is echt niet nodig. Tenzij er sprake is van  ernstige dyslexie oid moet een (magere) 5 haalbaar zijn.. (en nodig ook, want schooljaar 3 moet ook nog overleefd. Het is niet anders) 

linda48

linda48

20-12-2023 om 13:02 Topicstarter

Mugs schreef op 20-12-2023 om 12:09:

Spreekt je zoon eigenlijk Spaans (aangezien jij Spaans bent)? Dan kan ik mij voorstellen dat er juist bij Frans veel Spaans doorheen sluipt waardoor het telkens net niet goed is. Terwijl hij dan eigenlijk wel al heel veel begrijpt. Als dat het geval is zou ik zeker eens met de docent gaan praten

Mijn zoon praat perfect Spaans

Chantal2022 schreef op 20-12-2023 om 12:08:

[..]

misschien is het miscommunicatie aangezien topic starter spaanstalig is.

Een 3 is ook wel echt 'de pet erna gooien' en geen enkele moeite doen.


Eens. 

Een 5 of 4 moet toch echt wel lukken als hij VWO denk niveau heeft, zeker in de tweede. Frans is dan nog echt niet zo moeilijk. Het is vooral veel woordjes/zinnetjes leren. 


TO, hij is pas op de helft van het jaar. Dit moet nog makkelijk omhoog te halen zijn. Laat hem op de kerstvakantie leren. En nee, ik bedoel niet zijn hele kerstvakantie lang, maar 8 van de 16 dagen een half uur leren gaat al helpen. Dan kan hij ook de woordjes leren die hij nu geacht wordt om te weten. 

Hij denkt waarschijnlijk dat Frans stom is en dat hij het niet nodig heeft. Dat is misschien ook wel zo voor de toekomst, maar nu moet hij toch echt voor zevens gaan bij de volgende repetities/SOs.

linda48 schreef op 20-12-2023 om 13:02:

[..]

Mijn zoon praat perfect Spaans

Mooi, maar ga je wat doen met de tip van Mugs en met de leraar praten? 

Of weet je ook wel dat hij bijna niks doet voor Frans en dat dit het resultaat is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.