Vic
29-08-2011 om 20:20
Boeken kaften
Er zijn 100 discussies over kaften geweest de afgelopen weken, dus er kan er nog wel eentje bij. Ik heb vandaag de boeken van mijn dochter gekaft. Was echt leuk om te doen en ik vind het eigenlijk best netjes geworden Vanmiddag kwam er een vriendinnetje langs uit school (andere school, is al begonnen) en haar boeken zaten beduidend minder strak in hun kaft. Ze vertelde dat haar ouders gekaft hadden. En ik maar denken dat ik de enige overmatig dienstverlenende ouder ben.
Hebben jullie kinderen zelf gekaft? Er staan trouwens ook heel handige filmpjes op Youtube, dus dat zouden ze best moeten kunnen.

Tirza G.
29-08-2011 om 21:47
Laatste keeeeeeeerrrrrrrrr
Althans, dat hopen we allen van harte, zoon zit in 6gym Het was een mooi en emotioneel moment, die lange slungel die met een dikke zwarte viltstift de kaft beschreef. Hij rolt af, meet af, knipt af en maakt de eerste grote vouw, scheurt plakbandjes af en ik doe die omslagen/hoekjes/rugversteviging. En dan sjoel ik ze weer terug voor het etiket enzo. Samenwerken. Aaaaaaach. Ze hoeven het noooooooit meer, dus ach.
Tirza

Vonda
29-08-2011 om 22:06
Achgossie... ik hunker
Van dat mooie, donkerblauwe of -bruine kaftpapier met een soort streepjes erover, lekker netjes kaften... wat vond ik het leuk! Ik spaarde postzegels en in 1 bepaald jaar had voor de boeken van de talen, Engels bv, er per boek (dubbele) Engelse postzegels voorop geplakt met plakplastic erover. Superleuk geworden.
Aaaaaahh, kaften. Nog een paar jaartjes wachten voordat ik het mijn dochter mag leren (ze zit in groep 3...)
Vonda

Karin*
29-08-2011 om 22:06
Samen
Zoon, dochter(brugpieper) en ik hebben samen om de tafel gezeten om de boeken te kaften. Heel gezellig. Dochter had het sneller in de vingers dan zoon 2 jaar geleden.

Prakje
29-08-2011 om 22:24
Ik heb het ook gedaan hoor
Zoon kan dat dus niet, en heeft er zeker het geduld niet voor. En ik.... Ik vind het geweldig leuk om te doen. Heb dus alles netjes voor hem gekaft.
Zoon heeft zelf de etiketten geschreven, en we hebben elk vak een andere kleur gekaft (dank voor de tip hier op Ouders Online). Hij is er erg blij mee, heeft volgens hem als eerste zijn boeken klaar liggen als de les begint, ziet in een oogopslag welk boek hij hebben moet.
grt Prakje

Knutselkei
30-08-2011 om 10:31
Ik heb gekaft
zoon is echt a-knutsel en ik vind het wel leuk om te doen. Hij heeft alles zitten schrijven en de etiketten erop geplakt ( dat duurde bijna net zo lang als ik met een boek klaar was)
Dochter heeft een paar boeken gedaan en ik een paar.

Wilma
30-08-2011 om 11:36
Hier ook hoor
Ik vind kaften ook gewoon leuk, dus dat scheelt. En zoon zijn tegenprestatie was "als ik nu eens een lekkere taart voor je bak, mam". Dus dat was een goeie deal.
Hij heeft zelf de etiketten geplakt en geschreven.
Ik hoor 't om me heen ook veel hoor, ouders (vooral de moeders trouwens...) die de boeken gekaft hebben.
En de taart was héérlijk !

Polly Shearman
30-08-2011 om 14:33
Hier
had zoon op donderdag de boeken gehaald en was op vrijdag de hele dag thuis, en vrij. Wij moesten allemaal werken en naar school
Ik heb hem dus vrijdag ochtend bij de laptop gezet met een filmpje hoe je boeken moest kaften en toen ik thuis kwam savonds waren ze allemaal keurig gekaft.
Geen idee hoe hij dat deed, maar het ziet er prima uit.

Iris
31-08-2011 om 17:25
Ik ook! en nu voor 2 kinderen.
Ik heb ook alle boeken gekaft. leuk! En de jongste gaat nu ook naar de brugklas, dus mocht ik nog meer kaften. Jammer dat er veel werkboeken bij zaten, die hoeven niet.

IngridvG
01-09-2011 om 10:03
Taken verdeeld
Ik ben begonnen met zoonlief te laten zien hoe het moest; vervolgens heeft hij er een paar zelf gedaan. Daarna heb ik het weer overgenomen, en heeft hij de plakbandjes op de hoeken geplakt en de etiketten geschreven. Want hij was het wel met me eens dat hij niet aan kon komen met door zijn moeder geschreven etiketten .
Overigens hebben wij de werkboeken ook gekaft, zodat ze dezelfde kleur hebben als de andere boeken van dat vak (min of meer voor ieder vak een andere kleur)
Ingrid

mamamiekie
01-09-2011 om 19:21
O jee
O jee, zoonlief zit net in groep 8, dus het kaften komt al in zicht. Volgend jaar zitten wij samen aan de keukentafel, hoe moest dat kaften ook al weer.
Fijn dat ik weet dat we dat op youtube kunnen vinden.

Tihama
01-09-2011 om 20:22
Nieuwsgierige vraag
Maar aan alle ouders die voor hun kind kaften: hoe hebben jullie dat ooit geleerd? Deden jullie ouders het ook voor jullie?
Ik bedoel: hoe moet je kind het later voor zijn eigen kinderen doen als hij het zelf nooit gedaan heeft?
Het is natuurlijk een vaardigheid die voor onze kleinkinderen niet meer nodig zal zijn, immers vervangen door digitale leersystemen
Maar toch?
Tihama

Silone
02-09-2011 om 09:48
Tihama (ot)
Je hoeft echt niet te wachten tot je kleinkinderen hebt hoor. Neefje van 12 begint maandag in de brugklas, haalt zijn i-pad dan op. Heeft geen beoken, alleen nog een paar werkboeken tot de kerst, daarna is alles digitaal.
En on-topic. Ik heb leren kaften van mijn zussen. Zonen leren het van mij. ik geloof niet dat echtgenoot het kan
Oudste zoon in onhandig, zoals oudste van Cobi. Regelrechte kaftdrama's. Middelste zoon is handig, maar slordig en gauw tevreden. Maandag krijgen ze de boeken. Ik ben benieuwd of ik nog moet inspringen.

Silone
02-09-2011 om 09:50
En nogmaals tihama
In principe (!) leren zonen in de eerste kaften van hun tweedejaars medeleerlingen tijdens een van de introductiedagen. In principe dan he? In praktijk, klungelen de 2-jaars er ook maar wat los, en nemen ze de hele buddydagtaken niet zo serieus.

Yura
02-09-2011 om 10:52
Weet niet meer
Ik weet echt niet meer hoe dat vroeger bij ons ging. Kan me van het begin nog herinneren mijn moeder erbij was, maar wie er precies kaftte? En van de laatste jaren weet ik het echt niet meer. Wat ik mezelf nog wel zie doen is dat invouwen, dus als je alles omgevouwen hebt de hoeken dubbelvouwen en naar binnen duwen (hoe leg ik dat uit?), maar waar en wanneer en alleen of samen? Weet het echt niet meer. Vorig jaar met zoon in brugklas wilde ik 1 boek voordoen en dan mocht hij, maar het lukte mij ook maar moeizaam, dus ik had al 4 boeken nodig, toen heeft hij een poging gedaan, maar ik zag al dat nachtwerk zou worden. Dit jaar kreeg was zoon thuis om 12 uur met boeken en moest de volgende dag beginnen, dochter kwam om kwart voor 4 thuis met boeken en moest de volgende dag beginnen, omwille van de snelheid heb ik het dus gedaan, zij zaten er wel bij hoor en schreven de etiketten en deden een stukje plakband op de hoekjes. Ik hoop dat we volgend jaar iets meer tijd hebben, dan ga ik het ze echt goed uitleggen en moeten ze het zelf proberen, want inderdaad de kleinkinderen moeten het ook weer van iemand leren. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat mijn echtgenoot geen flauw idee heeft hoe het moet. Zijn ouders deden echt alles voor hem.

Serwe
02-09-2011 om 11:03
Kaften
Mijn moeder kafte vroeger alle boeken voor mij. Toen de oudste boeken kreeg die gekaft moeten worden heb ik haar hulp dan ook geen ingeroepen. Omdat ik het een beetje raar had gevonden om haar met die hele stapel te laten zitten heb ik mijn moeder gevraagd het voor te doen. Het was eigenlijk veel simpeler dan ik dacht. Ik ben niet zo handig maar na twee probeerboeken had ik het aardig te pakken. Ik heb toen samen met mijn moeder en zoon de rest van de boeken gekaft.
Tegenwoordig doen we alle boeken op een stapel en gaan we met elkaar rond de tafel zitten (de jongens, mijn moeder, man, ik) en dan hebben we in een uur zo de boeken gekaft. De oudste kan heel netjes kaften. De tweede jongen kaft heel slordig dus hem laten we meestal etiketten plakken en drinken/snacks aanvoeren.

neteret mut
02-09-2011 om 11:45
Idd probleem
Ik doe teveel zelf, de kinderen leren het idd niet. Probleem is ook dat als ze nog veel boeken hebben om te kaften ze te jong zijn ( lagere school vanaf klas 1= groep 3). En zoals mijn kinderen nu in klassen 4, 5 en 6 middelbare school er te weinig boeken zijn om het goed aan te leren ( 2 of 3 boeken per kind). Nou ja we zien later wel weer.

Nely
02-09-2011 om 12:20
Het kaften
heb ik gedaan maar de etiketten schrijven niet. Op maandag kwam de ene helft van de boeken mee, de andere helft is dinsdag gekaft.

Tirza G.
02-09-2011 om 15:57
Ach
Terwijl ik zijn boeken kaft, schoont mijn zoon mijn PC op. Clash of generations, denk ik dan maar. Zijn vader kan briljant kaften. Die doet een uur over een boek, met liniaal en stanleymes. Maar ja, dan heb je ook wat. Het mooist gekafte boek ter wereld. Paarlen voor de zwijnen, za'k maar zeggen. Ik ram er ook maar wat omheen
Tirza

Elisa Gemani
05-09-2011 om 14:33
Kaften
Ok, we hebben het boekenpakket eindelijk in huis. Dus we kunnen gaan kaften! Kaften jullie werkboeken ook? Zo niet, hoe hou je ze dan netjes en onbeschadigd? En hoe doe je dat met etiketten? Zowel op werkboeken als met tekstboeken? Hoe zet je de naam erop als je de rekbare boekenkaften gebruikt? Meer tips en adviezen welkom

skik
05-09-2011 om 16:24
Kaften
"Kaften jullie werkboeken ook?" Alleen als er niet in gewerkt mag worden omdat ze terug moeten om volgend jaar weer door een ander gebruikt te worden.
"Zo niet, hoe hou je ze dan netjes en onbeschadigd?" Niet. Maar dat geeft niet, ze hoeven maar een jaartje mee te gaan en dat overleven ze zonder kaft toch wel.
"En hoe doe je dat met etiketten? Zowel op werkboeken als met tekstboeken?" Als je werkboek niet terug hoeft kan je er zo een etiket met naam op plakken zo dat je kan zien van wie dat werkboek is, als je hem kaft omdat hij wel terug moet is het wel handig om er ook een etiket op te plakken, anders zie je niet meer wat wat is.
"Hoe zet je de naam erop als je de rekbare boekenkaften gebruikt?" Met pen op een stukje Leukosilk (witte stoffen pleister) plakken. Gewone etiketten blijven niet zitten.
skik

Elisa Gemani
05-09-2011 om 18:34
Skik
Bedankt; hiermee komen we er wel uit! Alle werkboeken moeten volgend jaar worden ingeleverd dus die gaan we dan ook maar kaften. Zoon is niet zo netjes op zijn spullen...
Zal een rol Leukosilk kopen voor op de Dresz kaften.

Vic
05-09-2011 om 19:29
Ja irritant
Hier kwam ik er dus vandaag achter dat ongeveer de helft van de werkboeken terug moet. Die moet ik dus alsnog kaften want dat had ik nog niet gedaan. En ze heeft ze morgen nodig ;-(

Elisa Gemani
05-09-2011 om 20:56
Werkboeken
Zoon zit op een school met ongeveer 1500 leerlingen. Ik vind dat systeem van werkboeken weer inleveren echt onhandig. Maar goed, het is nu eenmaal zo. Het pakket bestaat uit in totaal 24 boeken dus ff flink doorkaften

Vic
05-09-2011 om 21:22
Werkboeken
Ik heb het vermoeden dat ze twee jaar met die werkboeken willen doen, ofzo. Alle werkboeken kwamen namelijk in cellofaan (nieuw) en hadden geen 'eigendom van' stempel erin. Toch staat op de pakbon bij inleveren 'ja'. Het is trouwens nog een hele klus, alles bij elkaar. Dochter is een uur bezig geweest met het inpakken van haar tas, en twijfels over van alles ('moet de passer en rekenmachine mee voor wiskunde?'). Dat zal een weekje tobben zijn en daarna gaat het op routine, hoop ik.

skik
05-09-2011 om 22:56
Snertboeken
Gelukkig hoeft oudste dochter de werkboeken niet in te leveren maar mag ze ze gewoon gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: invullen. Wat een armoe zeg, dat de school van jongste dochter de werkboeken wel terug wil. Toen ouders de boeken nog zelf moesten betalen moesten de werkboeken vast wel beschreven worden.
Van de 19 lesboeken van oudste hadden er maar 3 een normale kaft. De rest had slappe kaften. Vooral bij dunne maar grote (A4 formaat) boeken is dat rottig kaften. De economiemethode spant wel de kroon. Hij bestaat uit drie delen, alledrie dunner dan een Suske en Wiske en een kaft die nauwelijks te onderscheiden is van een gewone bladzijde. Waarom ze daar drie delen van hebben gemaakt is me een raadsel. Allemaal op elkaar stelt het nog niks voor, het is niet dat je anders een niet te hanteren pil krijgt. Ik heb me suf zitten kaften (terwijl dochter voor mij de strijk deed). Maar rekbare kaften zijn ook niet echt een optie met die flutboeken.
skik

Foo
06-09-2011 om 08:53
Meeste wel, paar niet
Hier hoeven de meeste werkboeken niet terug, de belangrijkste mogen gelukkig wel beschreven worden. Een paar, zoals Goed Gepeld voor spelling Nederlands, moeten wel ingeleverd worden. Oudste mocht daar 2 jaar geleden nog wel in schrijven maar die heeft misschien 10 lesjes ingevuld. Dus daar kan ik vrede mee hebben. Aanvankelijk zou ze niet in Natuurkunde mogen schrijven maar dat is gelukkig teruggedraaid want de sektie Natuurkunde zag het overtekenen/copieren van de afbeeldingen niet zitten.
Jongste dochter heeft voor Engels 4 boekjes van het formaat groot schrift. Dat is inderdaad veel kaften. Op zich vind ik het niet veel uitmaken: slappe of harde kaften kaften. Het trucje is hetzelfde. Wij kaften hier samen. Ik doe tot nu toe de lastigste, de kinderen de wat gemakkelijkere. Oudste heeft dit jaar op 1 boek na alles zelf gekaft en daarna de anderen geholpen, de schat.

Fiorucci
06-09-2011 om 12:46
Werkboeken zucht
Oh zo vaag, van de meeste vakken mogen ze beschreven worden en hoeven ze niet terug, van een enkel vak moeten ze wel ingeleverd worden bij van Dijk, en bij een vak moet ie ingeleverd (zonder beschreven te zijn) maar dan bij de docent. Zucht.

Elisa Gemani
06-09-2011 om 12:53
Kaften
Nou, ik ga het onszelf makkelijk maken. Geen gewoon kaftpapier, geen Dresz maar transparant plastic harde kaften die op maat zijn gemaakt voor ieder (werk)boek. Ze zijn afwasbaar en herbruikbaar. Het kost even wat voor 25 boeken maar dan zijn we ook klaar. En het is nog altijd goedkoper dan Dresz die toch niet om die slappe kaften kunnen en ook niet om de kleinere boeken.
Ik kreeg de tip van oma die dan wel erg houdt van boeken kaften en het ook bijzonder netjes kan maar ook inziet dat kleinzoon zijn boeken daarmee toch niet onbeschadigd zal houden

Tineke
06-09-2011 om 14:00
Werkboeken...
De nieuwste mode, sinds vandaag, voor het eerst mogen werkboeken ook niet meer beschreven worden, en moeten ze dus ook gekaft worden.
Bezuiniging van school. Maar dus wel een strop voor de uitgever, dit moeten ze voelen.
Nu komt kind niet meer uit met éen rolletje kaftpapier.