Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

23-07-2018 om 09:14

Boeken MBO

Dochter gaat een MBO opleiding doen in de toeristische sector. Gisteravond ging ze met man samen het lesmateriaal bestellen. Naderhand hoorde ik dat ze bijna €500 kwijt waren aan al het materiaal. 1 boek kostte wel €80. En ze hadden zelfs nog 1 boek tweedehands genomen.
Ik vind dit eigenlijk best duur maar ben natuurlijk de gratis boeken van het VO gewend. Wat vinden jullie? En zijn er tips om dit een volgende keer goedkoper te doen?
En hiermee zijn we er ook nog niet want er komt nog een laptop bij voor de digitale leermiddelen. Wat we hier thuis hebben staan is natuurlijk alweer verouderd.

Financiering

Ik weet natuurlijk niet of je er voor in aanmerking komt, maar je zou kunnen uitrekenen of jullie (extra) kindgebonden budget kunnen krijgen zolang ze nog geen 18 is. Lesgeld onder de 18 is er ook nog niet. Na de 18 gaat alles over op dochter en krijgt zij te maken met verplicht lesgeld, studiefinanciering en vervalt de kinderbijslag/kindgebonden budget. Over de studiefinanciering is van alles te lezen op de site van Duo. Het kindgebonden budget gaat via de site van de Belastingdienst.

Docent

Docent

23-07-2018 om 09:57

2e hands

Mijn studenten zoeken op Marktplaats naar 2e hands exemplaren van mensen die klaar zijn met de studie. Daar wordtnogal eens wat aangeboden. Ik weet alleen niet of dat voor alle vakrichtingen opgaat. Slim, want net zo goed. Let wel op juiste druk, en dat je ze op tijd hebt.
Kan jullie laptop echt niet meer? Het lijkt me dat je geen zware grafische programma's oid. nodig hebt voor deze studie, maar ik kan er naast zitten.

Tango

Tango

23-07-2018 om 10:50

Laptop

Ja, ik baal ook van die laptop. De laptops die we hebben liggen zijn misschien nog wel goed maar best zwaar om mee te nemen. Dochter heeft vorig jaar, ook voor school, een splinternieuwe chromebook gekregen maar die kan ze niet gebruiken voor deze studie. Zo blijf je dus wel bezig.

Sleppe

Sleppe

23-07-2018 om 12:14

Inleveren

Ik weet niet of je via Studers moet bestellen? Die kopen zelfs ieder jaar de oude leerboeken op. Mijn zoon kon nu al een mooi bedrag verdienen voor 2 boeken van vorig jaar. Dat wil dan zeggen dat ze ook alles tweedehands hebben (zou je denken).
En verder: op Facebook en marktplaats worden veel boeken aangeboden de laatste maanden, dus dat zijn ook kanalen om in de gaten te houden.

Maar met een beetje geluk krijg je dus ook weer geld terug als je ze terug verkoopt

Tango

Tango

24-07-2018 om 21:39

Studers

Het was inderdaad bij Studers maar volgens man kon er dus maar 1 boek tweedehands besteld worden.
Verkopen gaan we zeker doen eind van het schooljaar.

kato

kato

25-07-2018 om 09:21

dure boeken

Hier is dochter net klaar met haar mbo opleiding en een groot deel van de gekochte boeken zijn niet of nauwelijks gebruikt.

De boeken moesten echt allemaal gekocht worden, maar de docenten deden er eigenlijk niet veel mee.

In de tweede en derde moest er nog maar 1 boek worden gekocht, maar ook die is niet gebruikt.

Het meeste werk werd online gedaan en dan niet uit de methode waar de boeken van waren maar op andere sites.

Verkopen kon niet na het eerste jaar want de boeken zouden nog nodig zijn en nu is er van de meeste boeken weer een nieuwe druk, dus verkopen lukt niet.

Hou trouwens in de gaten dat bij een tweedehands boek de online code al geactiveerd is en dat je dan niets meer aan het boek hebt, altijd vragen of de code al gebruikt is voor je een gebruikt boek koopt.

Het loopt inderdaad vreselijk op die boeken en hier was een hele dure laptop, een macbook nodig....

Gebruiken

De aanschaf is duur, maar het grootste probleem is dat sommige boeken helemaal niet of slechts zeer beperkt gebruikt zullen worden. Dochter heeft, na jaren wijzer geworden, inderdaad vooral tweedehands gekocht en van sommige bladen een kopie gemaakt om daarop uitwerkingen te maken, zodat het hele boek in tact bleef. Geen tip die de uitgever blij zal maken, maar omgekeerd is het te gek wat je soms moet betalen voor iets wat nauwelijks gebruikt wordt.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-07-2018 om 14:01

Hier

Bijna alleen maar digiboeken. En peperduur.
Dus niks 2e hands en niks te verkopen.

En inderdaad ook nog een laptop.

Ik maak nog geen haast, ga me eerst eens bezighouden met Marktplaats. En die laptop ga ik ook nog eens overnadenken. Mijn dochter en een spiksplinternieuwe laptop van 800 euro is geen goeie combi....

kato

kato

25-07-2018 om 14:09

Ginny

Hier was de macbook van dochter zelfs 1500 euro en dat voor een 15 jarige, die met bus en trein moest..... we hebben er maar een goede verzekering bijgenomen 🙄

Oh ja herkenbaar

Komt er ook nog kleding bij? Want mijn dochter startte met de opleiding Facilitair Leidinggevende 2 jaar geleden en we vielen ook bijna van onze stoel.
Kosten voor kleding: ruim 350 euro
Kosten voor de boeken: ruim 600 euro

Maar de kappersopleiding (bijvoorbeeld) schijnt nog duurder te zijn omdat je daar dus ook nog allerlei scharen etc. moet aanschaffen.

En boeken die niet gebruikt worden? Hier net zo. Gelukkig waren voor dochter de boeken voor het 2e jaar en het aankomende 3e jaar stukken goedkoper. Maar toch nog 150 euro

Dees

Dees

25-07-2018 om 21:11

Duur??

Die prijzen vallen toch wel mee?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-07-2018 om 23:04

Valt idd mee

Het is natuurlijk een boel geld, maar ik denk dat ik duurder uit ben voor mijn dochter op de universiteit. Sowieso het collegegeld, maar ook boeken rond de 700 euro. Die worden dan wel echt gebruikt, maar tweedehands is voor haar studie niets te krijgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-07-2018 om 00:28

Het gaat me niet om het bedrag

Het is gewoon allemaal slecht geregeld. De boeken van oudste op de universiteit waren overigens niet duurder. En bovendien per semester te kopen. En ook allemaal te gebruiken.idem met laptop. Die wordt gewoon vaak gebruikt.

Voor mbo moet je inloggen op een vage website waar niet duidelijk op staat wat wel verplicht is en wat niet. En als je dan googlet op reviews, dan heb ik er al geen zin meer in. Ik heb ook wat verder gezocht, het merendeel is ook direct via de uitgever te bestellen en dat ga ik dus doen. Ik heb geen vertrouwen in Studers.

Tango

Tango

31-07-2018 om 13:43

Kato

Wat bedoel je met de online code? Gaat dat om digitale boeken? Het tweedehands boek dat besteld is, is voor zover ik weet een papieren boek. Ik ga zo eens kijken want het pakket is al binnen.

kato

kato

31-07-2018 om 15:11

Tango

Ik bedoel een echt boek. In het boek staat altijd een code zodat je kan inloggen en digitaal extra materiaal kan gebruiken en oefentoetsen etc. kan doen.
Als je een tweedehands boek koopt, kan je beter altijd even vragen of de digitale code al is gebruikt, je kan namelijk dan als koper al het online materiaal dus niet meer gebruiken.

Tango

Tango

31-07-2018 om 20:21

Boek

Dat wist ik niet. Geen idee of het boek dus nog bruikbaar is voor digitaal. Het zag er netjes uit, het is een boek voor Duits. We gaan het wel zien, anders kunnen we altijd nog eentje nieuw bestellen We hebben het overigens via Studers tweedehands besteld. Zal dan toch wel goed zijn?!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.