Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

12-01-2012 om 19:13

Breinbrekers, wie denkt mee

Dochter heeft als huiswerk breinbrekers, wie denkt er even mee.
Vul het ontbrekende getal in:
829. 32. 715
1439. 33. 1726
2801. 2197
3142. 29. 3655

En men vraagt bakker verschoor hoeveel broden hij afgelopen maandag heeft verkocht, antwoord: mijn eerste klant kocht de halve voorraad plus een half brood. Mijn tweede klant kocht de helft van wat er nog over was en nog een half brood, de derde klant vroeg om de helft van het restant van de voorraad en een half brood om de eenden te voeren. Toen de vierde klant binnenkwam was al het brood op. Bakker verschoor verkocht geen halve broden. Kun jij berekenen hoeveel broden hij verkocht?

Ik zit dus al dagen te puzzelen maar ik kom er niet uit!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

12-01-2012 om 19:16

En nog een

Een cirkel van cijfers:
B A C E D I F ?

Vul de ontbrekende letter in

Ik weet het niet

ayla, voor je dochter is 'ik weet het niet' ook een goed antwoord.
Een tweede optie is dat jij je er vooral niet mee bemoeit. Jij hoeft het niet te weten. Wat zij zelf bedenkt is mogelijk goed, zelfs als jij het niet snapt.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

12-01-2012 om 19:23

Miriam

Ooh maar hierbij gaat het niet echt om dochter, ik ben vooral zwaar gefrustreerd dat ik het niet snap, ik zal al dagen te denken maar ik kom er gewoon niet uit.

Misschien had ik het beter bij ot kunnen zetten

Tijgeroog

Tijgeroog

12-01-2012 om 19:27

Leuk

Ja, ze zijn leuk.
Maar ik sluit me verder helemaal bij Miriam aan. (als je het zelf ook graag wilt weten laat je ze toch door je dochter uitleggen? Als die er nu ook niet uitkomt kan ze dat doen als het huiswerk op school besproken is. Lijkt me ook leuk voor haar.)

ayla

ayla

12-01-2012 om 19:33

Dat wordt dan wachten

Dit is voor haar ook wat hoog gegrepen volgens mij, ach heb ik nog het hele weekend om te puzzelen

Terpi

Terpi

12-01-2012 om 19:47

Politiek correct

Als je de oplossing aan je dochter geeft heeft zij er niets van geleerd, net als jij hier nu niets van leert Maar die van die bakker weet ik toevallig, die heb ik 3 weken geleden namelijk ook al eens opgelost maar maar toen was het een boer met eieren op de markt. Het antwoord is 7.

Gaat niet helpen

Petra, een pseudoniem van een pseudoniem gaat niet helpen. Het is overduidelijk dat het hier om pluswerk gaat. Mama's (of papa's) hoeven dat helemaal niet te snappen.
Ayla, voordat je mijn boodschap mist: Het is niet erg als je dochter er niet uitkomt. Het is wel erg als jij het tot jouw probleem maakt en het tot 'onoplosbaar' verklaart. Dan geeft je kind het ook op. Je zendt voortdurend "Dit is voor haar ook wat hoog gegrepen volgens mij" uit. Dat helpt je dochter niet.
Laat haar eens begaan. Elk antwoord dat ze geeft is goed. "Ik weet het niet" mag ook. Als ze wel een oplossing vindt, dan is die ook goed. Zelfs als jij het niet snapt.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

12-01-2012 om 19:58

Antwoord

Totaal niet mijn bedoeling om dochter hiermee te helpen, ik mag toch ook iets willen weten om het zelf te weten, zoek er nou niet meteen te veel achter

ayla

ayla

12-01-2012 om 19:59

Letters

Ik kwam dus uit op G, had ook letters vervangen door cijfers maar zag het als groepjes van drie, en toen kwam ik op G uit

Letters

Ik kom op een E
B A C E D I F
2 1 3 5 4 9 6
2+1=3 5+4=9 6+5

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2012 om 20:43

Breinbrekers

Ik heb de breinbrekers doorgeschoven naar zoon (superslim met cijfers) maar zelfs hij komt er niet uit. Hij zou meer info moeten hebben: mag er met rekenmachine gewerkt worden en met wortels en/of priemgetallen?
Wat de letters betreft: hij komt uit op verschillende antwoorden afhankelijk van de gebruikte numerieke reeks. ABC=123 DEF=123 etc. Of +2, -1, -1, +2 etc.

ayla

ayla

12-01-2012 om 20:49

Elisa

Het is huiswerk groep 4 en 5, dus geen rekenmachine en geen priemgetallen. Ergens moet een simpel foefje zitten. ( manlief zit nu te mopperen waarom ik nou al uren naar dat blad zit te staren).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-01-2012 om 20:54

Ayla

zitten er nog spaties tussen die getallen of is het een opeenvolging van cijfers? Ik kan het niet goed zien in je posting.

ayla

ayla

12-01-2012 om 20:55

Neem ze morgen mee

Naar mijn werk, eens kijken of die bollebozen bij ons eruit komen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2012 om 20:56

Ayla

Ok, gewoon optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen dus. En die cijferreeksen zijn vier verschillende horizontale opgaven? Waarbij de . dus staat voor een spatie?

ayla

ayla

12-01-2012 om 20:56

Roosje

Daar zitten spaties tussen

ayla

ayla

12-01-2012 om 21:04

Op papier

Op papier zijn het allemaal getallen in vakjes en 1 vakje is leeg. Ik kan het vel morgen scannen en ergens plaatsen, dit zijn namelijk niet de enige

Coco

Coco

12-01-2012 om 21:11

En de oplossing is....

30!
8+2+9+7+1+5= 32
1+4+3+9+1+2+7+6=33
3+1+4+2+3+6+5+5=29

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2012 om 21:23

Klopt

Klopt; wij dachten gewoonweg veel te ingewikkeld en in vier verschillende opgaves ipv eentje (VWO brugklas

Ayla, kan wel met vergelijkingen

nr 1 koopt 1/2x + 1/2 over is dan 1/2x - 1/2
nr 2 koopt dus 1/2( 1/2x -1/2) +1/2=1/4x + 1/4
over is dan 1/4x -3/4
nr 3 koopt de helft daarvan : 1/8x - 3/8 met nog 1/2 erbij,
en dan is het op, dus:
1/8 x -3/8 -1/2=0
te vereenvoudigen tot x-3-4=0 dus x=7

(het was wel even puzzelen trouwens)

ayla

ayla

12-01-2012 om 21:59

Hmmm

Dan vind ik wordfeud toch een stuk makkelijker

Terpi

Terpi

12-01-2012 om 22:03

Ik was dat...

met dat bakkersantwoord. En je ziet per direct dat ik totaal niet hoogbegaafd ben want ik deed het namelijk van het eind terug naar het begin. Als iemand de helft van de voorraad plus een half neemt en het is dan op, dan MOET de helft van de voorraad wel een half zijn. Dus moet de laatste klant wel 1 brood hebben gekocht in totaal, nou, en van daar dus terugrekenen zegmaar. Snapt iemand me nog? Ik had deze opgave tijdens een teamdag en gelukkig probeert mijn team me niet te snappen, ze laten me gewoon raaskallen en we wonnen een punt dus wat wil je nog meer?

ayla

ayla

12-01-2012 om 22:09

Ja maar ja maar

Waarom staat er eerst dat de bakker halve broden verkocht en op het einde dat hij geen halve broden verkocht.

Rosase

Rosase

12-01-2012 om 22:25

Doet ie ook niet

Ayla,

Daarom krijgt de eerste klant ook 4 broden (de helft van 7 + 1/2), de tweede 2 broden (de helft van 3 + 1/2) en de derde klant 1 brood (del helft van 1 + 1/2). Samen 7.

Hij verkoopt dus geen halve broden.

Rosase

Rosase

12-01-2012 om 22:27

Terpi

Maar ik vind je oplossing wel heel erg slim!

Ik zat ook al aan de x = 1/2y vergelijkingen, maar was eigenlijk te lam om dat helemaal uit te schrijven, dus daarom was ik al eens bij 10 broden begonnen, toen bij 20 en daarna bij 40. Maar daar werd het dus niet beter van.

Achteraan beginnen had ik nog niet bedacht....

Primavera

Primavera

12-01-2012 om 23:17

Ontbrekende letter

De ontbrekende letter is een O.
B a C e D i F o

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2012 om 00:33

Letters

Ik had hetzelfde antwoord als Primavera.

Huiswerk groep 4 & 5

Ik snap geen hout van de vergelijking van Karin*. Ik begon net als Terpi ook achteraan, want dat is het enige gegeven wat je hebt, de helft van de voorraad + een half brood, bakker verkoopt geen halve broden dus de voorraad moet 1 brood zijn geweest. En dan terugrekenen.

Wat mij wel verbaast is dat dit huiswerk is voor groep 4 & 5, ook al zal het de plusklas betreffen. Misschien is het ook niet persé de bedoeling om tot het juiste antwoord te komen, maar om de kinderen creatief of logisch aan het denken te zetten.

skik

Ja een

O, want dat is de eerstvolgende ontbrekende klinker.

Terpi

Terpi

13-01-2012 om 10:26

Rosase

Dank voor het compliment

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.