Mach
24-06-2012 om 10:00
Brugklas gymnasium en leeftijd
Na alle berichten op dit forum was ik bijna bang geworden dat mijn dochter van oktober 1999 een enorme uitzondering zou zijn in haar gymnasiumbrugklas. Niets is minder waar. Van de 26 kinderen zijn er 10 van 1999. En nog 3 ouder dan mijn dochter. Verder 15 van 2000, allemaal geboren voor 1 oktober 2000. En dan is er eentje van juli 2001.
In deze regio is van verjonging van de brugklas dus nog absoluut geen sprake. Ben benieuwd hoe dat elders is.

Mach
24-06-2012 om 10:18
Even voor de duidelijkheid
Dit zijn kinderen die nu nog in groep 8 zitten en dus het komende schooljaar beginnen in de brugklas. Afgelopen week was de kennismaking en kreeg mijn dochter dus een lijst met namen en geboortedata.

Yura
24-06-2012 om 10:29
Hier
Mijn dochter van sept 99, zit nu in de vwo brugklas en gaat na de vakantie na de tweede. Het merendeel is van 99, misschien 3 ofzo van 98, ongeveer 3 zijn ook later dan mijn dochter jarig en eentje is van februari 2000. Hier lijkt het dus wel te zijn doorgedrongen.

Annet
24-06-2012 om 10:58
Hier weer anders
Gelukkig laat school geen geboortedata zien van hele klassen.
Maar dochter (3GYM) heeft meegedaan aan science wedstrijd. Op het formulier van de uitslagen stonden de geboortedata van de deelnemers van haar school, allemaal derde klas. Hier zaten opvallend veel okt-december kinderen bij uit 1997 (dus 14 geworden in de 3e klas) en geen enkele uit okt-dec 1996.
Overigens ging op haar basisschool maar een deel van de oktober/november-kinderen met 5 naar groep 3, vooral meisjes.....

Mach
24-06-2012 om 11:10
Annet
ik snap ook niet waarom die geboortedata erop moeten. onzinnige info. We hebben ook alle adressen en telefoonnummers er direct bij van een hele klas tot nu toe onbekenden.
Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Hier is de leeftijdsverdeling van de brugklassers dus echt ouderwets. Ik vind het trouwens prima. Hier op de basisschool ging er gewoon niemand door naar groep 3 met 5 jaar. Maar verveeld hebben de kinderen zich ook nooit. Er gaan nu 4 naar het Gymnasium en 3 naar het VWO ( van de 24). Ook bij andere basisscholen in de regio hoorde ik nooit van het doorstromen van herfstkleuters. Dat blijkt dus ook wel uit de leeftijdsopbouw op het gymnasium hier in de buurt nu. Alles gewoon volgens de 1 oktober regel zoals die er lang geleden was ( en hier dus eigenlijk nog steeds is).

Vic
24-06-2012 om 11:21
Hier ook
Mijn dochter kon niet vertellen hoeveel 12-jarigen ze in de klas heeft, maar als ik kijk naar de kleuterklas waar ze destijds in zat, was de doorstroming nog 'ouderwets'. Er gingen wel najaarskinderen door, maar alleen met allemaal A's en een duidelijke voorsprong. Overigens is het bij jongste (nu groep 3) hetzelfde. Ik weet van een moeder dat ze vorig jaar heeft aangedrongen op doorstroming van haar september-zoon (is ingewilligd), maar de andere ouders van kleuterverlengers waren blij met een jaartje extra kleuteren.

M Lavell
24-06-2012 om 12:19
Betrekkelijk
Volgens mij is kleuterverlengen (1okt grens) getalsmatig nog steeds de norm.
Regionaal zijn de verschillen wel groter inmiddels en lln in de eerste klas van het vwo zijn gemiddeld jonger dan lln in het vmbo. Ze worden ook steeds jonger (versnellen komt vaker voor).
Groet,
Miriam Lavell

Vic
24-06-2012 om 12:21
Aanvulling
In het stukje hierboven heb ik het over doorstromers met allemaal A's en een voorsprong. In het licht van de discussie lijkt dat dan te bevestigen dat er in brugklas gym jongere kinderen zitten. Die najaarsdoorstromers waren echter incidenteel, terwijl er op die school heel veel vwo-adviezen werden gegeven.

Vic
24-06-2012 om 12:23
De andere kant
Ik denk dat je het leeftijdsverschil aan de andere kant veel duidelijker ziet. Jongste heeft twee kinderen in haar klas (groep 3 dus) die al 8 zijn. Het zou mij niets verbazen als die straks op hun 14e in groep 7 zitten en dan direct naar het praktijkonderwijs gaan.

Mach
24-06-2012 om 12:49
Miriam
Volgens mij waren de vmboers in de brugklas altijd al ouder dan de vwoers. Want ook in het verleden gingen de kinderen die op de basisschool een keer waren blijven zitten meestal niet naar havo of vwo.
Ik weet nog dat in mijn groep 8 een paar al zeer ontwikkede 13 jarigen zaten die inderdaad naar de huishoudschool gingen.
Hier in de regio is versnellen blojkbaar niet erg gewoon. En ook de slimme herfstkleuter gaat met 12 naar het VO en wordt gewoon 13 in de brugklas.

wil40
24-06-2012 om 13:06
5 jaar in groep 3
Vijf jarigen die hier in groep 3 zitten zijn nog steeds meer uitzondering dan regel. Er wordt door leerkrachten en de ouders nog steeds gesproken over:"Het gaat prima, knap hoor voor zo`n jonge leerling" en ook ouders die zeggen:"Jeetje, mijn kind moet met 11 jaar naar het VO, ik houd m`n hart vast". Ook een enkeling die met de kerst teruggezet is naar groep 2. Ook wordt er extra gekeken naar prestaties en scores van "de zeer jonge leerling." Blijkbaar is het nog steeds een bijzondere prestatie om op je 5e in groep 3 te starten.En je kind is duidelijk "erg slim".

Elisa Gemani
24-06-2012 om 14:37
Hier
Zoon (11, gaat naar 2 Gym) zit in een brugklas met meest 12- en 13-jarigen en vijf 10- en 11-jarigen. In totaal 20 kinderen. Ongeveer hetzelfde geldt voor de aankomende lichting Gymnasium-1 leerlingen. Regio Amsterdam. Ze kijken hier niet meer op van die "jonkies"

Rosa van der Zanden
24-06-2012 om 14:59
Hier
Zoon gaat na de vakantie naar de derde. Hij is 13 en heeft niet versneld. De jongste in zijn klas wordt in mei 14, de oudste in oktober 15.
Vorig jaar wilden ze een film laten zien. "Meneer, die mag ik nog niet zien, ik ben nog geen 12."
Rosa van der Zanden

Anne Carin
24-06-2012 om 15:23
Late leerling
Mijn zoon is een late leerling. Hij is van okt. 96 en heeft dus, conform de 1 okt. regeling, bijna 3 jaar gekleuterd. Dat was destijds heel gebruikelijk. Alleen leerlingen die een hele duidelijke reden hadden gingen eerder door nr gr 3. Zoon gaat nu naar 4 VWO na de vakantie en wordt dus in okt 16. De meeste kinderen uit zijn klas zijn geboren in het schooljaar '96/'97 en worden dus komend schooljaar 16. Er zijn er 2 die 1/2 tot 1 jaar jonger zijn.

rutiel
24-06-2012 om 21:54
Hier verschil tussen scholen
Hier (=oosten van het land) zie ik wel een verschil tussen vo-scholen. Op het categoriaal gymnasium opvallend veel piepkleine kindertjes bij de open dag. Op de brede scholengemeenschap met gymnasium-afdeling meer "gewone" groep-achters (1999-2000).
Ik heb het idee dat er op het zelfstandig gymnasium, althans hier in de stad, meer mogelijkheden zijn voor heel jonge leerlingen. Mijn zoon ("gewoon" groep 8) leek het in elk geval niks om met allemaal kleine kindertjes in de klas te zitten die óók nog eens veel slimmer waren dan hijzelf
n@nny