Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Brugklas kamp buikpijn

Als moeder van een jonge vwo-er (ze is 10), die vandaag op brugklaskamp is gegaan (na een hele avond stress, huilen , buikpijn ) ben ik er zelf al de hele dag naar van. Nieuwe klas, geen enkele bekende, vrienden in een andere klas en een kind dat sowieso niet goed kan tegen dingen die nieuw en anders zijn. Pffff je kan me oprapen hoor, het liefst reed ik nu naar dat kamp en trok haar lekker mee de auto in... weg van alle onbekendheid enzovoorts en terug naar dr eigen bed. Ben ik de enige die dit zo heeft? Je kan de tissues aandragen hoor....


Tango

Tango

04-09-2019 om 17:49

Snap het hoor

10 jaar is ook nog wel heel jong natuurlijk. Maar hier een beetje hetzelfde en zoon is inmiddels bijna 15. Houdt ook niet van kampen en andere 'leuke' schoolactiviteiten zoals poldersporten etc. Hij moest vandaag en ik heb hem gewoon afgemeld, ook omdat ze er echt pas een dag van tevoren mee kwamen.
Heb je helemaal geen contact met haar? Heeft ze een mobiel mee? Of kan je een mentor mailen? Al is het maar om je gerust te stellen dat ze het (waarschijnlijk) geweldig naar haar zin heeft. Hoe lang blijft ze weg?
Sterkte!!

Triva

Triva

04-09-2019 om 18:14

Ik vind

brugklaskampen zo snel eigenlijk teveel stress voor veel kinderen. Zoveel nieuws en dan ook nog slapen bij al die nieuwe klasgenoten. Leuk voor sommige karakters maar niet voor allemaal.

300883

300883

04-09-2019 om 20:05 Topicstarter

Yep

Ja, ze heeft haar mobiel mee, kreeg een appje ‘waar heb je mijn geld gestopt’ dus dan zal het wel
goed zitten voor nu. Ze klink schijnbaar opgewekt aan de telefoon toen ze haar vader belde. Ik vind het gewoon zoveel en zo snel, tussen zoveel onbekenden ...

Caesar

Caesar

04-09-2019 om 21:13

Dus

“Ik vind het gewoon zoveel en zo snel, tussen zoveel onbekenden”

Dus het vooral jouw probleem, niet zo zeer het probleem van je dochter.

Zelf snap ik die brugklaskampen ook niet zo goed, maar ik neem aan dat je hiervan op de hoogte was bij aanmelding bij deze school?

300883

300883

04-09-2019 om 23:01 Topicstarter

Yep

ja, natuurlijk weet ik dat ze op kamp gaat bij deze school. Je opmerking is niet echt behulpzaam. Overigens is dit niet iets wat alleen ik vind, mijn dochter is van zichzelf al geen echte kampganger, zit nu tussen 12 jarigen met haar krappe 10 jaar , kent niemand, dus dat ik me er niet lekker bij voel is denk ik zo gek nog niet. Ik gun haar een leuk kamp

och

Waarom zou ze geen leuk kamp hebben dan? Dat ze 10 jaar is, is ongetwijfeld een gevolg van een goed overwogen beslissing tot versnellen ergens in het verleden.
Ik denk dat als je kiest voor versnellen, je je kind als het ware ook als "ouder' dan het is moet gaan zien en vooral ook behandelen.

Dus zie je kind als 12 jarige. Maak je je dan nog steeds zo'n zorgen?

En natuurlijk is een brugklaskamp (of een brugklas-wat-dan-ook) altijd spannend voor de brugklasser èn voor de ouders. Dat hoort er gewoon bij

en bedenk dat al die ander brugklassers óók niemand kennen!

Leerkracht

Leerkracht

05-09-2019 om 00:07

Leeftijd

Natuurlijk is je kind tien, maar zit het nu tussen de elf- en twaalfjarigen. Ik heb ook als mentor vorig jaar een kind in de brugklas gehad dat tien jaar was toen ze begon. Wat een ellende. Het kind was hartstikke leuk en slim, niks mis mee, maar die ouders......
Bij alles zeiden ze “ja maar wij willen niet dat ze meegaat, dat ze dat doet, et cetera, want ze is nog maar tien.”
Ik heb een gesprek gevraagd met die ouders en gezegd dat ze hun kind aan de activiteiten moesten laten meedoen om het kind bij de groep te laten horen. “Ja, maar ons kind is bovenmatig intelligent en ze is pas tien.” In haar gymnasiumklas waren ze allemaal intelligent, dus was ze daarin geen uitzondering, zei ik en dat vonden ze niet leuk om te horen. Bovendien zaten er meer jonge kinderen van elf in de klas en werd ze elf in januari, dus zoveel jonger was ze nou ook niet.
Ik snap wel dat het moeilijk was voor die ouders. Aan de ene kant wilden ze haar honger naar kennis bevredigen en haar snel naar het gymnasium sturen, aan de andere kant zagen ze ook nog het kleine kind in haar. Maar als docent heb ik een hele klas en een lesprogramma en niet één kind.

ps.

Mijn jongste (10 jaar) is deze week ook begonnen in de brugklas. Wat helpt is dat ze 3 oudere broers heeft waarvan er 2 met 10 aan de brugklas begonnen zijn en eentje met 11 jaar. En die doen het allemaal nog altijd prima.

Dus rieleks!

stop met kijken naar de leeftijd

het is niet voor niks dat ze in deze klas zit. En onderdeel zijn van een klas betekent simpelweg dat ze mee doet. (en net wat de voorgangers zeiden, het is spannend die brugklas ongeacht de leeftijd)
Wij hebben geprobeerd de leeftijd los te laten vanaf het moment dat ons kind duidelijk aangaf sneller te kunnen en te willen - en dat was al vroeg in haar schooltijd. (dat hielp natuurlijk ook wel voor ons - we konden er vroeg aan wennen)
Dat betekende dat ze met net 7 jaar gewoon mee fietste met haar klasgenootjes naar het zwembad 4 km verderop, dat ze met 9 jaar met de trein naar school ging om de laatste 2 jaar van haar lagere school door te brengen op een school die beter bij haar paste, dat ze met 10 jaar met vriendinnetjes ging winkelen/naar de kermis ging in de stad, dat ze met 11 jaar zelfstandig naar Utrecht ging voor een reunie met kinderen van haar zomerkamp in Engeland en dat ze met 14 jaar begon met uitgaan...... net als haar klasgenoten. Want 1 van de allerbelangrijkste dingen was dat ze geen uitzondering was in die klas als bijna de jongste leerling.
En dat werkte - ze heeft en geweldige middelbare schooltijd gehad, doordat ze kon leren waar ze klaar voor was maar zeker ook doordat ze sociaal haar plek vond en zichzelf kon worden in haar eigen tempo. En dat was gewoon wat sneller dan gemiddeld, dat hebben wij als ouders leren accepteren.

Wij hebben af en toe de adem ingehouden, en moesten ook af en toe de twijfel wegslikken, maar hebben geprobeerd dat nooit te laten merken aan dochter. Natuurlijk hebben we met haar gepraat over de consequenties van wat vroeger dan gebruikelijk beginnen op de middelbare school - en dat kan ook prima. Ze wist natuurlijk best wel dat zij een uitzondering was in de klas als je alleen naar leeftijd keek.

Maar het meedoen net als alle anderen heeft er in haar geval voor gezorgd dat ze nu bijna 5 jaar na dato nog steeds een geweldige groep vrienden heeft van haar middelbare school - ook al zien ze elkaar niet zo vaak omdat dochter tegenwoordig meer buiten Nederland is. Zodra ze in het land is, pakken ze de draad weer op.

Kortom, laat je dochter vooral mee doen - en projecteer zo min mogelijk van je eigen angsten! Die middelbare schooltijd kan zo ontzettend leuk zijn - zorg dat ze ervan geniet!

Floria

Floria

05-09-2019 om 12:10

Het kind kan niet tegen anders zijn, maar heeft wel twee keer moeten versnellen?

Maar wat een drama om niks. In groep 8 is er op de meeste scholen ook een kamp en dan zit je met precies hetzelfde leeftijdsverschil. Wat is er dan nu anders?

Mijn zoon is 12 en gaat binnenkort op brugklaskamp. Leuk, hebben wij tegen hem gezegd, dan leer je de andere klassen ook een beetje kennen. Hij heeft overigens geen idee hoe oud de rest van de klas is. Als er iemand 10 of 11 is, is hem dat totaal niet opgevallen.

Dees

Dees

05-09-2019 om 12:24

Ziet niemand

Dat valt kinderen ook niet op en volwassenen vaak ook niet. Bij het verjaardagsfeestje voor mijn zoons 6e verjaardag tikte een moeder mij aan, ze vertelde dat ze het zo grappig vond, alle kinderen vierden nu hun 7e verjaardag en haar dochter had een jaartje gedoubleerd en werd al bijna 8 zei ze. Ik vertelde maar dat mijn boy net 6 was geworden....ja dat gebeurd dus ook.

Mijn zoon tenger maar valt qua lengte niet echt op.

Niki73

Niki73

05-09-2019 om 12:26

Kennismaking

Al die bruggers kennen niemand in de klas, juist daarom wordt dit kamp georganiseerd. De stress zit op dit moment vooral bij jou, niet bij je dochter. Bel de mentor, als het te zwaar voor je wordt, dan kan die jou waarschijnlijk geruststellen.

Ik hoop dat ze straks vol enthousiaste verhalen naar huis komt!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2019 om 14:29

300883

"Je opmerking is niet echt behulpzaam."

Het is een beetje een mannenopmerking. De typische man/vrouwrolverdeling is dat mannen meer geneigd zijn het kind uit te dagen en vrouwen meer te beschermen. Als het goed is hou je elkaar zo een beetje in evenwicht.

Je bent toch niet toevallig een alleenstaande moeder?

Blijkbaar kan je dochter het beter aan dan jij dacht. Dat is toch mooi?

Enna M.

Enna M.

05-09-2019 om 18:40

kamp hoort bij vo

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Een kamp is niet gek voor in de brugklas (er zijn vrij veel scholen die het hebben volgens mij). Je kind kan slim en jong zijn, maar zo'n kamp hoort gewoon bij het onderwijs! Ik neem aan dat je dochter niet alleen op basis van haar intelligentie zoveel is versneld, maar sociaal-emotioneel ook in staat is om naar de middelbare school te gaan?

Verder zijn de andere kinderen in de klas van 12 jaar ook gewoon nog maar 12 jaar, en die vinden het vast ook spannend. Mijn tip voor een volgende keer is om proberen niet te laten blijken dat je er zelf moeite mee hebt.

Lydia

Lydia

06-09-2019 om 10:17

Er zijn altijd kinderen die zo’n brugklaskamp moeilijk vinden

En ouders die het moeilijk vinden.
Dat is niet afhankelijk van de leeftijd. Een kind dat moeite heeft met nieuwe dingen, heeft tijd nodig om daarin te groeien. En een ouder die daarin ondersteuning biedt.

Hier ging het zoals bij Ipacari. Versnellen betekent dat je kind in oudere leeftijdsgroep gaat meedoen. En dat kun je beter zo snel mogelijk accepteren en op afstand begeleiden.

Zo te lezen gaat het goed met je dochter, gezien het app en telefooncontact. Dat ze weinig laat horen, is een heel goed teken. Nu kun jij werken aan losssssssss laten.

En hoe heeft ze het gehad ?

Ze zal inmiddels weer thuis zijn. Hoe is het geweest ?

Zoon ging ook gelijk de eerste week. Inmiddels dat op zijn school een paar weken naar achteren geschoven, omdat het voor teveel kinderen toch wel heel spannend was.

Ook mijn dochter ging op brugklaskamp

Mijn dochter van 10 is net terug van brugklaskamp. Van tevoren had ze er erg veel zin in. De fietstocht was lang, maar dat lukte haar prima en ze klaagde zelfs over het trage tempo van de andere kinderen.
Halverwege het kamp heeft ze gebeld omdat ze heimwee had. Even een dipmomentje en van tevoren mocht ze bij haar mentor ook aangeven of ze last van heimwee had. Dus er werd rekening mee gehouden.
Dochter kwam erg moe terug, ook niet helemaal fit en totaal niet gewend om zo laat te gaan slapen. De disco sloeg ze maar over want ze was moe en ze vond de muziek niet leuk.

Al met al kijkt ze toch terug op een leuk kamp en ze heeft de indruk dat haar klasgenoten aardig zijn en dat ze zichzelf kan zijn.

30083, ik begrijp je zorgen wel. Ik heb er ook last van. Dat heeft in mijn geval vooral te maken met het gebrek aan aansluiting dat dochter altijd had op de basisschool. Ik ben heel erg bang dat zich dat gaat herhalen. Maar zoals de mensen hierboven al schrijven, probeer ik dat bij mezelf te houden. Dochter staat er duidelijk heel anders in dan ik en die heeft er vooral ontzettend veel zin in. Ik heb wel een paar tranen gelaten, maar dat deed ik bij mijn partner en niet waar dochter bij was. Ik denk dat het voor ons moeders ook best een hele stap kan zijn, die brugklas. Niet voor alle moeders, maar voor sommigen. Bespreek je zorgen met de mentor als het je echt teveel wordt, dat ben ik ook van plan. En verder heb vertrouwen in je brugger, ze zijn niet voor niets eerder naar het VO gegaan en van vertrouwen groeien ze. Een dikke knuffel en heel veel succes, medemoeder van een brugger.

Beertje37

Beertje37

08-09-2019 om 16:42

Mantra

Ik neem aan dat je ouders bedoelt en niet alleen moeders.

Beertje

Nee, ik bedoel moeders.

Beertje37

Beertje37

08-09-2019 om 17:28

Mantra

Serieus? Is het voor vaders niet een hele stap als je kind naar de brugklas gaat?

Beertje

Nu ja, dat heb ik niet geschreven.
't Sluit vaders niet automatisch uit. Er zullen er zijn die er een traan om laten of erg bezorgd zijn. Maar ik hoor en zie om me heen dat het vaker moeders zijn die dit heel moeilijk vinden. Dus daarom schreef ik 'moeders'. Daar wil ik het graag bij houden.

Ik hoop oprecht dat de dochter van 30083 een leuk kamp heeft gehad en dat 30083 een beetje gerustgesteld is.

Caesar

Caesar

09-09-2019 om 09:04

Mantra123

“Ik denk dat het voor ons moeders ook best een hele stap kan zijn, die brugklas. Niet voor alle moeders, maar voor sommigen.”

Op een forum voor ouders vind ik dit stuitend seksistisch. Of gewoon mutserig, dat kan ook.

Mag allebei

Is goed hoor.

Mantra

"Maar ik hoor en zie om me heen dat het vaker moeders zijn die dit heel moeilijk vinden."

Dat jij niet hoort of ziet dat er vaders zijn die het moeilijk vinden, wil niet zeggen dat er geen of weinig vaders zijn die het moeilijk vinden. Misschien vinden mannen iha het wat minder prettig om te roepen dat ze iets moeilijk vinden.

On topic: mijn zoon was ook 10 toen hij naar de brugklas ging, maar werd 11 op de dag van het brugklaskamp .
Hij is dus een vroege leerling en heeft een jaar overgeslagen. Hij is bijna altijd een van de jongsten, of de jongste. Dat interesseert inderdaad helemaal niemand in zijn klas iets.

De enige keer dat ik me zelf daar druk om maakte was toen hij in groep 5 zat en de Sint in het land was, want ik vreesde dat hij zou worden gepest met het feit dat hij nog in de Goedheiligman geloofde. Toen heb ik even contact met de juf gezocht.

Nog even over brugklaskamp: de dochter van TS was ongetwijfeld kapot na thuiskomst. Ook dat is volkomen normaal. Overigens: verse brugklassers zijn gewoonlijk sowieso de eerste maanden doodmoe, heb ik begrepen. Bij mijn zoon duurde dat tot de kerstvakantie, daarna was de nieuwigheid er een beetje af.

Groeten,

Temet

Moe

Bijna alle brugklassers zijn doodop in het begin. Staat los van de leeftijd. Hier op school geven we ouders het advies om in de herfstvakantie niet te veel te plannen, zodat ze echt kunnen uitrusten. Al die nieuwe dingen, praktisch, sociaal en cognitief, vreten energie.

Rissie

Rissie

10-09-2019 om 13:24

Hahaha Beertje, Caesar en Temet (ot)

Om dáár nu weer een punt van te maken! Ongelooflijk! Natuurlijk zijn er ook vaders die dit moeilijk vinden. En ook oma's en opa's. Misschien wel ergens een een tante (of oom!) of broer of zus...

Niemand vergeten?

Maar van moeders is het het meest bekend dat ze hier moeite mee kunnen hebben. Als vaders er net zoveel moeite mee hebben, dan weten ze dat in ieder geval goed verborgen te houden! (sommigen zelfs tegenover hun eigen vrouw!)

300883

300883

10-09-2019 om 14:07 Topicstarter

Toen ze terug kwam

Ik skip maar even de reacties van ‘wat een drama om niks’, ik wilde hier gewoon mijn verhaal kwijt. Fijn dat er ook ouders zijn hier die het gevoel wel snappen. Overbezorgd? Noem het wat je wil. Er zit nog een wat uitgebreider verhaal achter , maar dat houd ik liever privé. Ze is zoals verwacht doodmoe teruggekomen, vond het niet bijzonder leuk, maar wel een beetje. Gaat nu het gewone dagelijkse ritme in en daar is ze ook veel meer het type voor.

300883

Dat klinkt wel zoals mijn dochter het ervaren heeft, alleen vond zij het leuk i.p.v. een beetje leuk. Dat dagelijkse ritme kan inderdaad heel fijn zijn en ik hoop dat je dochter haar draai gaat vinden. Mijn dochter heeft er nu een paar echte schooldagen opzitten en dat vond ze erg leuk. Succes voor jouw dochter op school!

MoederVan3

MoederVan3

10-09-2019 om 18:42

Een beetje leuk

Een beetje leuk vind ik behoorlijk positief.Bij alle drie mijn kinderen was het brugklaskamp niet het hoogtepunt van hun middelbare schoolcarrière. Terwijl het groep 8 kamp voor oudste en jongste één van de hoogtepunten van hun basisschooltijd was.
Dus, een goede start voor je dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.