Kiki
08-05-2010 om 14:35
Burgerservicenummer voor peuterspeelzaal
Ik heb mijn zoontje opgegeven bij de peuterspeelzaal en dingen op het inschrijfformulier leeggelaten, waaronder de gevraagde burgerservicenummers van kind, man en ik
en het opleidingsniveau en beroep van ons
Ik vond beide dingen geen meerwaarde hebben voor een peuterspeelzaal.
Nou werd ik afgelopen week opgebeld door de peuterspeelzaal dat mijn zoon na de grote vakantie welkom is, maar dat we nog wel de burgerservicenummers moesten doorgeven en opleidingsniveau + beroep ouders
Toen ik vroeg waarom ze die nodig had, kwam ze niet echt met een bevredigend antwoord 'ja dat hebben we nu eenmaal nodig'
Dat heb ik dus geweigerd.
Ik krijg er verder geen kinderopvangtoeslag voor, dus burgerservicenummers hebben ze verder niet nodig.
Ook hebben ze niets te maken met wat ik doe, wanneer ik het doe en wat ik en man gestudeerd hebben.
Die vrouw wist duidelijk niet wat ze er verder mee aanmoest en zou het even overleggen en mij terugbellen.
Moet een peuterspeelzaal burgerservicenummers hebben?
Wat heeft een peuterspeelzaal aan het beroep en opleidingsniveau van de ouders.
Ik wil voor het gesprek volgende week een beetje voorbereid zijn

Massi Nissa
12-05-2010 om 14:03
Eens met pelle
Kinderen moeten zo blanco mogelijk benaderd worden, en weten wat de opleiding van de ouders is, helpt daar niet bij. Zulke informatie kan hokjesdenken bevorderen.
Daarnaast is het gewoon niet nodig om het te weten. Een peuter is een peuter, klaar.
Groetjes
Massi

M Lavell
12-05-2010 om 14:16
Echt niet?
Geen idee Nicci?
Nou vooruit, wat dingen dan.
Scholen/peuterspeelzalen mogen gegevens over lln en desnoods hun ouders zijn, als die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het onderwijs.
Opleidingsgegevens van de ouders horen daar niet toe, behalve dat er voor kinderen van laagopgeleide ouders een subsidieregeling bestaat. Ouders die dat willen mogen voor dat doel hun gegevens verstrekken.
Scholen mogen alleen van _die_ ouders de gegevens beheren/hebben.
In alle andere gevallen dus niet. Nu is het mogelijk dat dat jou niet uitmaakt en dat jij dus met liefde je gegevens verstrekt.
Lees de onderstaande links en vraag je af of dat jouw kind of jou een voordeel oplevert.
Maar ondertussen is de kwestie eenvoudig. Het mag niet. De school die lukraak opleidingsgegevens verzamelt, overtreedt de wet. Dat lijkt me reden genoeg om het niet te willen.
http://www.kennislink.nl/publicaties/vooroordeel-leraar-vergroot-taalachterstand
http://www.intermediair.nl/artikel/archief/61421/uitgelicht-vooroordelen-benvloeden-de-schoolloopbaan.html
http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=810
en
http://www.ouders.nl/mond2007-ouders.htm
Groet,
Miriam Lavell

Nicci
12-05-2010 om 15:03
Ooo miriam
Wat ben je snel. Ik was even offline de taalvaardigheid van mijn peuter aan het stimuleren en zo :-p
"Lees de onderstaande links en vraag je af of dat jouw kind of jou een voordeel oplevert."
Eigenlijk doet het dat, ja.
"Het mag niet. De school die lukraak opleidingsgegevens verzamelt, overtreedt de wet."
Hmm. Ik moest het voor de basisschool invullen, net als een hele bladzijde over taal, geboorteland en afkomst. Dat mag wel, ivm geld? Is dat nou niet ook stigmatiserend?
Overigens, ik zie zo welke andere ouders bij de psz hoger opgeleid zijn, ook al kan ik het niet op papier opzoeken. Dat kan een onderwijzer dan toch ook en zo blijven de vooroordelen toch nog steeds in stand?

M Lavell
12-05-2010 om 15:15
Super ouder
ik "Lees de onderstaande links en vraag je af of dat jouw kind of jou een voordeel oplevert."
"Eigenlijk doet het dat, ja."
Nou, kijk, dan is er toch niks aan de hand? Wat zal het jou nou worst zijn wat er met de andere gevallen gebeurt.
Ga je ook nog geld inzamelen of uit eigen zak betalen voor de boete die school boven het hoofd hangt wegens de overtreding van de wet?
Fijn. Echt super!
Groet,
Miriam Lavell

Sancy
12-05-2010 om 17:50
Ach nicci
"Ik zie geen nadelen, maar als jullie dat wel zien, vertel dat dan. Daar vraag ik naar."
Nee, jij beweerde dat het voordelen heeft, of in ieder geval handig kan zijn: "Als ze mijn kind iets proberen te leren, dan lijkt het me toch soms wel nuttig om te weten of en wat zijn ouders hebben geleerd."
Vervolgens, als mensen vragen wat jij als voordelen ziet, zeg je dat je geen nadelen ziet en als anderen dat wel doen, wil je dat ze dat maar uitleggen: "Vertel me eerst dan eens even waarom jullie vinden waarom het nadelen heeft.".
En als Miriam jou vraagt: "Lees de onderstaande links en vraag je af of dat jouw kind of jou een voordeel oplevert." kom je niet verder dan "Eigenlijk doet het dat, ja." maar je vertelt nog steeds niet waaróm dat dan een voordeel oplevert volgens jou.
Mijn vraag blijft staan: wat is er handig aan?

Hanne.
13-05-2010 om 21:43
Wederom he?
"ik zie zo welke andere ouders bij de psz hoger opgeleid zijn, ook al kan ik het niet op papier opzoeken. Dat kan een onderwijzer dan toch ook en zo blijven de vooroordelen toch nog steeds in stand? "
Wil je alsjeblieft vertellen hoe je dat ziet, stempelje op het voorhoofd, of heb je een speciale vaardigheid. En je verifieert neem ik aan ook altijd dat wat je ziet, of ga je er gewoon vanuit dat dat wat je denkt automatisch klopt. Kom je bijvoorbeeld ook wel eens kinderen tegen waarvan de ouders een verschillend opleidingsniveau hebben, of matcht het op mirakuleuze wijze altijd.
Ik zie echt geen voordeel dat de psz mijn opleidingsniveau kent. Als je mijn kind iets willen leren heb ik liever dat ze naar mijn kind kijken.
En ja, ik vul uit principe zinloze vragen niet in. Zo vroeg mijn werkgever om de geboortedata van mijn kinderen. Ik heb vriendelijk gevraagd of ze dan een verjaardagskaartje kregen of iets dergelijks. Ze bleken zelf nieteens te weten waarom ze het vroegen. Een beetje kritisch zijn mag best.

Kiki
13-05-2010 om 22:41
Nicci
Ik ben er principieel op tegen. Ik wil dat mijn kind blanco benaderd word, dus niet dat juf denkt "die ouders zijn hooggeschoold, die zal wel ver in de ontwikkeling zijn of die ouders zijn laaggeschoold, dat wordt niets met de ontwikkeling"
Het inventariseren van opleidingsgegevens bevordert het hokjesdenken en er is gewoon geen meerwaarde.
Mensen gaan toch bevestiging zoeken voor hun eigen vooroordelen. Zie je wel. Pietje weet de kleuren nog niet, maar ja zijn ouders zijn ook schoonmakers die zullen niet zoveel uitdaging geven'
Ik heb opleidingsniveau overigens ook leeg gelaten op inschrijvingsformulier op de basisschool, de vragenlijst bij het consultatiebureau en ik zal het in de toekomst ook leeglaten bij iedere andere vragenlijst waarmee ze me in de toekomst nog gaan lastigvallen.
Ik ben overigens nog niet teruggebeld door de peuterspeelzaal

Monique D*
14-05-2010 om 16:54
Inderdaad, hokjesdenken en bsn
Dat klopt inderdaad, Kiki.
Hetzelfde zie ik ook bij het invullen van geboorteplaats/land van ouders. Wat heeft dat ermee te maken, dit is toch overbodig?
Ik denk die gegevens nodig heeft voor de statitieken voor een bepaald doel (onderzoek?) bijvoorbeeld: de populatie van de school bestaat uit x% aantal kinderen met ouders van Surinaamse afkomst, X% aantal kinderen met ouders van Hollandse afkomst, x% aantal kinderen van ouders van Marokkaanse afkomst, etc., etc. Ook kan er een scheefgetrokken beeld ontstaan, omdat er ook meer ouders met een andere etniciteit ook vaak in Nederland geboren zijn. Het werkt stigmatiserend. Ik merk wel dat het niet verplicht is die vragen te beantwoorden..
Hoe zit het precies met vragen waarbij je kan invullen of je getrouwd/gescheiden/samenwondend bent?
Ik vermoed toch dat die vragen zijn opgesteld op basis van vooroordelen en de antwoorden hierop werken meer vooroordelen in de hand. Bijvoorbeeld: een alleenstaande moeder / lager opgeleide ouders / ouders met een andere etniciteit kunnen hun kinderen minder goed begeleiden op school dan gehuwde ouders / ouders met een hoge opleiding/ ouders die afkomstig zijn van Nederland. Dit wordt hokjesdenken genoemd. Het kind in kwestie wordt niet meer "blanco" benaderd. Hij zit er al gekleurd op!-
Het kan zijn dat een peuterspeelzaal de bsn-gegevens nodig heeft in combinatie met de vraag bij welke ziektekostenverzekeraar je verzekerd bent en welke huisarts jullie hebben. Als er wat met jouw kind gebeurt en men moet contact opnemen met de eerste hulp of huisarts dan is het handig om alvast in het bezit te zijn van de bsn-gegevens.

M Lavell
14-05-2010 om 21:48
Mag niet
Monique, je hoeft geen excuzen te verzinnen voor het bsn gebruik door een peuterspeelzaal. Wat men ook verzint, het mag niet. Het verboden. Heel ernstig bij wet verboden. Tenzij... bij hoge uitzodering en apart benoemd toegestaan. En dat geldt niet voor psz's
Groet,
Miriam Lavell

MoniqueP
14-05-2010 om 22:38
Harmonisatie?
hier is de PSZ geharmoniseerd met het KDV en het KDV is leidend (wet kinderopvang). althans zo is het ons uitgelegd. Overigens is ons nog niet het hemd van het lijf gevraagd. Maar nu mogen ze ons dus meer vragen?

cqcq
15-05-2010 om 08:30
Alleen als ze echt een kdc geworden zijn
Hier wordt de peuterspeelzaal formeel een kinderdagcentrum wat onder de wet kinderopvang gaat vallen. Dat kan dus, maar alleen als ze ook voldoen aan de wet kinderopvang (en die is strenger dan de wet waar de peuterspeelzalen onder vallen).
Bij ons gebeurt het om subsidietechnische redenen (is een particuliere peuterspeelzaal die van de gemeente geen subsidie ontvangt). Door verder te gaan als KDC kunnen ouders wel kinderopvangtoeslag krijgen, en blijft het betaalbaar.

M Lavell
15-05-2010 om 09:27
Kdv ook niet
Monique, dat is lariekoek. Een KDV mag ook geen bsn gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 09:52
Indirect
Een KDV mag zich ook registeren als HIP, en een HIP mag wel werken met het BSN nummer.

cqcq
15-05-2010 om 10:07
Gastouderbureau wel
Miriam je hebt helemaal gelijk, een kinderdagverblijf mag geen gebruik maken van het BSN. Overigens moet een gastouderbureau juist weer wel de BSN nummers van zowel de gastouders als de vraagouders registeren (maar niet de BSN-nummers van de kinderen).
(informatie afkomstig uit de regeling wet kinderopvang)

M Lavell
15-05-2010 om 10:12
Nee
cqcq:"Overigens moet een gastouderbureau juist weer wel de BSN nummers van zowel de gastouders als de vraagouders registeren (maar niet de BSN-nummers van de kinderen). "
Nee. Een gastouder moet zichzelf onder zijn eigen BSN bij de gemeente registreren. Een gastouder mag ook geen bsn van de kinderen gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-05-2010 om 10:30
Hip ook niet
Ik heb inmiddels gevonden wat een Hip is.
http://www.catalpa.nl/hip/1549,0,0,0,0/
Maar ook die hoort niet tot de organisaties die een bsn mogen gebruiken http://www.burgerservicenummer.nl/rondreis_langs_organisaties/gebruik_van_bsn/organisaties_op_alfabet/Z
De misvatting is de gedachte dat een bsn de enige manier zou zijn waarop je informatie uit kunt wisselen. Dat is onzin.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 11:21
Te snel gelezen
Daarom hieronder maar even de teksten uit de regeling wet kinderopvang. Het BSN nummer van de ouder moet opgenomen worden in de registratie van het gastouderbureau. (en het BSN nummer van de gastouder inderdaad alleen in de registratie bij de gemeente, waarbij deze gastouder een uniek registratienummer krijgt, wat dan wel weer in de administratie van het gastouderbureau moet zijn opgenomen).
3. Het tweede lid, onder a tot en met f is van overeenkomstige toepassing op de administratie van een gastouderbureau. De administratie van een gastouderbureau bevat tevens de volgende gegevens:
a. een overzicht van alle bij dat gastouderbureau aangesloten gastouders, vermeldende in ieder geval naam en adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer,
b. afschriften van afgegeven verklaringen omtrent het gedrag, volgens de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens dan wel volgens de Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag van bij het gastouderbureau aangesloten gastouders,
c. afschriften van alle met vraagouders overeengekomen schriftelijke overeenkomsten, vermeldende per overeenkomst: de voor de gastouderopvang te betalen prijs per uur en, indien van toepassing, de bemiddelingskosten, naam, geboortedatum, adres, postcode en woonplaats van het kind, het aantal uren gastouderopvang per kind per jaar, evenals de duur van de overeenkomst,
d. bankafschriften waaruit de betalingen van de ouder aan het gastouderbureau blijken,
e. bankafschriften waaruit de betalingen van het gastouderbureau aan de gastouder blijken,
f. een jaaroverzicht per voorziening voor gastouderopvang, met vermelding van het unieke registratienummer, de naam en de geboortedatum van de gastouder, met daarin:
– het door het gastouderbureau aan voorziening voor gastouderopvang betaalde bedrag per jaar,
– het door het gastouderbureau aan de voorziening voor gastouderopvang betaalde bedrag per kind per jaar, het aantal uren afgenomen opvang per kind per jaar, de gemiddelde uurprijs per kind per jaar, en
– de naam van de ouders die van de voorziening voor gastouderopvang gebruik maken onder vermelding van het burgerservicenummer van deze ouders,
g. een jaaroverzicht per ouder, met vermelding van de naam, het burgerservicenummer en de geboortedatum van de ouder, met daarin:
– het aan het gastouderbureau over dat jaar te betalen bedrag per kind,
– opgave van aantal uren per jaar dat per kind is afgenomen en de gemiddelde uurprijs per kind,
– de voorzieningen voor gastouderopvang waar de vraagouder gebruik van maakt onder vermelding van het unieke registratienummer van deze gastouders.

cqcq
15-05-2010 om 11:34
Maar is deze website inderdaad accuraat?
Miriam:
============
Maar ook die hoort niet tot de organisaties die een bsn mogen gebruiken http://www.burgerservicenummer.nl/rondreis_langs_organisaties/gebruik_van_bsn/organisaties_op_alfabet/Z
De misvatting is de gedachte dat een bsn de enige manier zou zijn waarop je informatie uit kunt wisselen. Dat is onzin.
======
De website waar je naar toe verwijst is natuurlijk geen wet, maar alleen een uitleg van de wet. Als je kijkt naar bijvoorbeeld woningbouwcooperaties, die mogen volgens deze site het BSN gebruiken. Als onderbouwing verwijst deze informatieve site naar de "Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen". Als deze wet inderdaad voldoende onderbouwing biedt voor woningbouwcooperaties om het BSN te mogen gebruiken, dan kunnen kinderdagverblijven op grond van deze wet ook het BSN gebruiken. Je mag je afvragen of deze wet inderdaad daar voldoende onderbouwing voor biedt. Het gaat dan denk ik om het volgende wets-artikel:
Artikel 38. Informatieverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen
1.Openbare lichamen en rechtspersonen die bij of krachtens een bijzondere wet rechtspersoonlijkheid hebben verkregen, de onder hen ressorterende instellingen en diensten, alsmede lichamen die hoofdzakelijk uitvoering geven aan het beleid van het Rijk, en ieder ander die bij algemene maatregel van bestuur is aangewezen verstrekken op bij algemene maatregel van bestuur te bepalen wijze aan de Belastingdienst/Toeslagen kosteloos de gegevens en inlichtingen waarvan de kennisneming van belang kan zijn voor de uitvoering van deze wet.
2.De gegevens en inlichtingen worden verstrekt binnen een door de Belastingdienst/Toeslagen te stellen termijn.
3.Indien de gevraagde gegevens of inlichtingen niet op tijd zijn verstrekt, maant de Belastingdienst/Toeslagen aan onder het stellen van een nadere termijn om alsnog de gevraagde gegevens en inlichtingen te verstrekken.
4.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over de vermelding van het burgerservicenummer of, bij het ontbreken daarvan, het sociaal-fiscaalnummer van degene op wie de gegevens en inlichtingen betrekking hebben bij het verstrekken van de gegevens en inlichtingen.
5.In de gevallen waarin het burgerservicenummer of, bij het ontbreken daarvan, het sociaal-fiscaalnummer dient te worden vermeld, is degene op wie de in het eerste lid bedoelde gegevens en inlichtingen betrekking hebben gehouden zijn burgerservicenummer of, bij het ontbreken daarvan, zijn sociaal-fiscaalnummer te verstrekken aan de in het eerste lid bedoelde openbare lichamen en rechtspersonen alsmede degenen die ingevolge het eerste lid bij algemene maatregel van bestuur zijn aangewezen.

cqcq
15-05-2010 om 11:44
Gevonden!
Naast de wet inkomensafhankelijke regelingen is er nog het uitvoeringsbesluit inkomensafhankelijke regelingen. In dit artikel is geregeld dat organisatie die de belastingdienst van gegevens moeten voorzien (bijvoorbeeld je woningbouwcoorporatie of je kinderdagverblijf) bij vragen van de belastingdienst het BSN moeten gebruiken.
------
Artikel 1b
1. De verstrekking van gegevens en inlichtingen ingevolge artikel 38, eerste lid, van de wet aan de Belastingdienst/Toeslagen vindt plaats onder vermelding van het Burger Service Nummer van degene op wie de gegevens betrekking hebben en geschiedt op de door de Belastingdienst/Toeslagen voorgeschreven wijze.
2. Degene op wie de gegevens betrekking hebben, dienen hiertoe hun Burger Service Nummer bekend te maken aan de instelling die de gegevensverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen verzorgt.
--------

M Lavell
15-05-2010 om 13:35
Vreemd
"In dit artikel is geregeld dat organisatie die de belastingdienst van gegevens moeten voorzien (bijvoorbeeld je woningbouwcoorporatie of je kinderdagverblijf) bij vragen van de belastingdienst het BSN moeten gebruiken. "
Huren, mogen huren in een bepaalde sector, is een inkomensmaatregel op zich. Een plaats krijgen op een kdv niet. De toeslag aanvragen wel, maar dat is geen plicht. Dat kun je zelf doen (bsn vermelden bij je aanvraag), je kunt het je boekhouder laten doen (die heeft dan je bsn nodig), of het kdv (die heeft 'm in dat geval ook nodig). Met inschrijving heeft het niks te maken. Het gaat bovendien nooit over het bsn van de kinderen.
Dit "– de naam van de ouders die van de voorziening voor gastouderopvang gebruik maken onder vermelding van het burgerservicenummer van deze ouders, "
Begrijp ik niet. Maar het staat er inderdaad.
Ik zal eens vragen aan dat BSN loket waar men mee bezig is.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 14:03
't gaat ook over 't kind
het uitvoeringsbesluit inkomensafhankelijke regelingen:
Artikel 1b
1. De verstrekking van gegevens en inlichtingen ingevolge artikel 38, eerste lid, van de wet aan de Belastingdienst/Toeslagen vindt plaats onder vermelding van het Burger Service Nummer van degene op wie de gegevens betrekking hebben en geschiedt op de door de Belastingdienst/Toeslagen voorgeschreven wijze.
2. Degene op wie de gegevens betrekking hebben, dienen hiertoe hun Burger Service Nummer bekend te maken aan de instelling die de gegevensverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen verzorgt
-----
Hier is sprake van het BSN van degenen op wie de gegevens betrekking hebben. Dat gaat zowel over de ouder (dit betaalt), als over het kind (dat opgevangen wordt). Maar aan de hand van dit artikel kan een kinderdagverblijf op zich niet motiveren dat ze het BSN nummer vragen bij inschrijving. Als je het heel strikt wilt interpreteren dan mogen ze er alleen om vragen op het moment dat de belastingdienst hun om informatie vraagt. Nadat ze die informatie verstrekt hebben dan mogen ze die informatie niet langer bewaren. Uitzondering zijn inderdaad de gastouders omdat daar van vastgelegd is (in de wet Kinderopvang) dat het gastouderbureau het BSN moet opnemen in hun administratie.
Ik vermoed dat ze die toevoeging over het BSN gewoon 'vergeten' zijn in het artikel in de wet kinderopvang die gaat over welke gegevens geadministreerd moeten worden.
De combi van de twee wetten (die van de wet inkomensafhankelijke regelingen, en de wet kinderopvang) dwingt de kinderopvang in een spagaat. Als de belastingdienst er om vraagt dan moeten ze gegevens verstrekken inclusief BSN van de betrokken, maar ze mogen deze gegevens niet in hun administratie op slaan.

M Lavell
15-05-2010 om 14:14
Te ruim
cqcq, je legt het te ruim uit. Kinderen hebben geen inkomen. Inkomensmaatregelen kunnen dan ook moeilijk op hen betrekking hebben.
Het gebruik van het BSN is aan bijzonder strikte voorwaarden verbonden. Het mag niet, helemaal niet, tenzij, voorzichtig...
"Als de belastingdienst er om vraagt dan moeten ze gegevens verstrekken inclusief BSN van de betrokken, maar ze mogen deze gegevens niet in hun administratie op slaan."
Dat vraagt de belastingdienst alleen maar aan die personen (je kunt ook zelf je toeslag aanvragen) of organisaties die toeslagaanvragen organiseren.
Het KDV hoeft van jou geen BSN te hebben als je zelf je toeslagen organiseert. Daarmee sluit ik overigens niet uit dat de BD zo brutaal is om het wel gewoon te vragen. Als een partij de WBP stelselmatig overtreedt, dan zijn het wel de fininanciele overheidsinstanties.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-05-2010 om 14:20
Onderzoek
Zie http://dirkzwagerieit.nl/2010/04/29/aandachtspunten-privacy-waakhond-voor-2010-hoofdzakelijk-naleving-informatieplicht-en-verstrekking-persoonsgegevens-aan-derden/
Het CBP gaat de werkwijze van de belastingdienst en de HIP's in 2010 onderzoeken (en dat is niet omdat ze toch niks te doen hebben).
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 14:26
Dat lijkt me een goede zaak...
Vooral het bestaan van HIP 's mag van mij op de schop (voor zover deze tenminste niet gewoon onafhankelijk zijn tenminste). Ik weet van iemand die werkt op de debiteurenadministratie van een KDV dat zij inzage hebben in of iemand wel of niet een kinderopvangtoeslag ontvangt, en ook hoe hoog deze toeslag is. Dat betekent indirect dat zij dus ook weten hoeveel deze mensen verdienen. Dat betekent ook dat bijvoorbeeld mijn woningbouwcoorporatie weet hoeveel ik verdien. Ik heb heel bewust ervoor gekozen op mijn huurtoeslag zelf aan te vragen, juist omdat ik vind dat dit soort gegevens alleen mijzelf aangaat. Dat de woningbouwcooperatie via een omweg toch kan nagaan wat mijn inkomen is vind ik niet terecht.

M Lavell
15-05-2010 om 15:01
Is er net
De verplichting bsn van ouders te hebben bij gastouders bestaat pas net (dec. 2009)
Bijzonder is dat dat niet wordt gemotiveerd.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-19522.html
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 15:13
Belastingdienst mag ook vragen aan het kdc
Miriam:
--------
Dat vraagt de belastingdienst alleen maar aan die personen (je kunt ook zelf je toeslag aanvragen) of organisaties die toeslagaanvragen organiseren
------
Nee in het uitvoeringsbesluit inkomensafhankelijke regeling wordt expliciet in artikel 1a ook de kinderopvangcentra genoemd als instelling aan wie de belastingdienst informatie mag vragen. Hieronder nog even de tekst uit de regeling:
Artikel 1a. Informatieverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen
Aan de Belastingdienst/Toeslagen worden desgevraagd door de hierna aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen en instellingen de volgende gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet:
a. voor zover het de toekenning van huurtoeslagen betreft: door de verhuurder, gegevens inzake het huurcontract, waaronder in elk geval begrepen de huurprijs van de woning;
b. voor zover het de toekenning van kinderopvangtoeslagen betreft:
1°. door het kindercentrum of het gastouderbureau: de gegevens of inlichtingen over de gegevens, bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling Wet kinderopvang;
2°. door de gastouder: gegevens inzake het kinderopvangcontract, waaronder in elk geval begrepen de uurprijs voor de kinderopvang en het aantal kinderen en uren waarvoor kinderopvang wordt genoten;
c. voor zover het de toekenning van zorgtoeslagen betreft: door de zorgverzekeraar, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Zorgverzekeringswet, gegevens inzake de zorgverzekering.
rtikel 1b
2. Degene op wie de gegevens betrekking hebben, dienen hiertoe hun Burger Service Nummer bekend te maken aan de instelling die de gegevensverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen verzorgt.

M Lavell
15-05-2010 om 16:40
Nee
"Nee in het uitvoeringsbesluit inkomensafhankelijke regeling wordt expliciet in artikel 1a ook de kinderopvangcentra genoemd als instelling aan wie de belastingdienst informatie mag vragen."
Vragen mag altijd. Geven moet alleen indien "gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet"
Dat gaat niet op voor wie geen toeslag heeft, of voor wie die toeslag zelf regelt.
Dat de bd iets mag vragen betekent niet dat je altijd antwoord moet geven.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
15-05-2010 om 16:43
En bovendien...
Zelfs in die gevallen dat de BD om gegevens vraagt van een client voor wie toeslag geregeld wordt, hoeft het KDV die gegevens niet op voorraad te hebben.
Op dat moment (dat zal steekproefcontrole zijn) kan voor dat doel (doorgeven aan de BD) een BSN worden verstrekt.
Het KDV zelf is niet bevoegd om er een bestand mee aan te leggen.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
15-05-2010 om 16:51
Geven moet als je toeslag krijgt
Miriam:
Vragen mag altijd. Geven moet alleen indien "gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet"
Nee BSN verstrekken aan de kinderopvanginstelling 'moet', zie de regeling. Dat dit alleen betrekking heeft op ouders die kinderopvangtoeslag krijgen is logisch, maar het gaat ook om ouders die dit bedrag zelf krijgen. Dus niet alleen om ouders die de tegemoetkoming via het kinderdagcentrum laten lopen.
Artikel 1b, lid 2:
Degene op wie de gegevens betrekking hebben, dienen hiertoe hun Burger Service Nummer bekend te maken aan de instelling die de gegevensverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen verzorgt.
Miriam:
"Zelfs in die gevallen dat de BD om gegevens vraagt van een client voor wie toeslag geregeld wordt, hoeft het KDV die gegevens niet op voorraad te hebben.
Op dat moment (dat zal steekproefcontrole zijn) kan voor dat doel (doorgeven aan de BD) een BSN worden verstrekt.
Het KDV zelf is niet bevoegd om er een bestand mee aan te leggen."
Eens, dat concludeerde ik al eerder in dit draadje. Ik vermoed dat de wet op dit gebied 'gerepareerd' gaat worden, zodat kinderopvangcentra gelijk geschakeld zullen worden aan gastouderbureau's wat het gebruik van BSN nummers betreft.
Overigens, terugkomend op de oorspronkelijke vraag. Ik heb geen enkele onderbouwing gevonden voor het gebruik van het BSN nummer door peuterspeelzalen, nog door voorscholen.