Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

08-05-2010 om 14:35

Burgerservicenummer voor peuterspeelzaal

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanpassing

"maar het gaat ook om ouders die dit bedrag zelf krijgen. Dus niet alleen om ouders die de tegemoetkoming via het kinderdagcentrum laten lopen. "
Maar dan alleen als _zij_ ook werkelijk onderwerp van controle zijn. Namelijk alleen als "die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet"
"Ik vermoed dat de wet op dit gebied \'gerepareerd\' gaat worden, zodat kinderopvangcentra gelijk geschakeld zullen worden aan gastouderbureau\'s wat het gebruik van BSN nummers betreft. "
Ik vermoed juist dat dat bsn-gedoe uit de bepalingen over gastouders geschrapt wordt. Het zit erin zonder motivering. Alsof ouders die bij een gastouder hun kinderen onderbrengen per definitie aan belastingcontrole onderworpen moeten worden.
Het is niet nodig voor de uitvoering van de wet, zeker niet nu er sprake is van een uniek nummer voor opvanglokaties. De ouder die gebruik maakt van een gastouder moet dat nummer gebruiken bij de aanvraag van toeslag. Op die manier kunnen de gegevens bij de belasting al bijelkaar gebracht worden.
"Ik heb geen enkele onderbouwing gevonden voor het gebruik van het BSN nummer door peuterspeelzalen, nog door voorscholen. "
Inderdaad, dat is er niet.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

16-05-2010 om 10:06

Ook hier (nutteloze posting)

lees ik met verbazing en amusement mee.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-05-2010 om 10:14

Zou het niet kunnen

dat men het BSN wil hebben om illegalen te weren? Misschien een hele maffe suggestie, maar ik weet nog dat het verplichte BSN werd ingevoerd op scholen in Amsterdam om de illegalen er tussenuit te halen. Een maatregel die gelukkig door een aantal scholen werd genegeerd, al werd examen doen onmogelijk voor illegale kinderen (meen ik, het is best lang geleden).
Groetjes
Massi

Geen complot

Nee hoor, Massi. Het is geen complot. Het is dommigheid en interessantdoenerij.
Heel wat KDV's en PZS's hebben een informatie-uitwisselafspraak (scrabble) met basisscholen. In het onderling overleg ontstaat zonder nadenken dat zij dan maar moeten doen wat basisscholen ook doen.
En die doen het ook fout.
Groet,
Miriam Lavell

Minet

Minet

16-05-2010 om 17:09

Kinderopvangtoeslag, bsn, etc.

Ik heb even vluchtig deze draad gelezen. Een kinderopvangorg. heeft geen BSN nodig, voor helemaal niets.
Wat ze wel nodig hebben zodra de kinderopvangtoeslag naar de org. wordt overgemaakt is een kopie van de beschikking. Het geld wordt nl. door de belastingdienst overgemaakt ovv het beschikkingsnummer, niets meer en niets minder. Dat nummer is dus uitermate belangrijk voor de kinderopvangorg., want anders weten zij niet voor welke klant zij toeslag ontvangen.
Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt, en overal is er in de gebruikte softwarepakketten ruimte voor het BSN, maar zonder het invullen van dit nummer werkt het uitstekend! Het is nl. echt nergens maar dan ook nergens voor nodig.

cqcq

cqcq

16-05-2010 om 17:19

Belastingdienst.

In de administratie is het BSN inderdaad niet nodig, en de conclusie uit deze draad was dat het zelfs verboden is om daar het BSN nummer in te gebruiken.

Het kinderdagverblijf heeft het nummer wèl nodig wanneer bij een controle van de belastingdienst gevraagd wordt naar de geboden opvang. Deze informatie moet voorzien van BSN nummer van de betrokken geleverd worden aan de belastingdienst.

Nee

"Het kinderdagverblijf heeft het nummer wèl nodig wanneer bij een controle van de belastingdienst gevraagd wordt naar de geboden opvang."
Nee. De BD zal aannemelijk moeten maken het nodig te hebben voor de uitvoering van de wet.
Het is niet nodig. Dus hoeft het niet verstrekt te worden.
Groet,
Miriam Lavell

Minet

Minet

16-05-2010 om 18:40

Cqcq

De belastingdienst kan controleren aan de hand van de facturen die de ouder heeft ontvangen, daar staat nl. de geboden opvang per factuurperiode op.
De Belastingdienst moet dus bij die ouder zijn, niet bij de kinderopvangorg., die hoeft nl. niets te bewijzen.

cqcq

cqcq

16-05-2010 om 18:51

Minet

De wet biedt de belastingdienst expliciet de ruimte om deze gegevens (ook) te vragen aan de kinderopvanginstelling (met vermelding van BSN). Of dit redelijk is met het oog op de wetten rondom BSN en kinderopvang die het voor de kinderopvanginstelling niet mogelijk maken het BSN nummer in hun administratie te gebruiken zal jurispredentie duidelijk moeten maken.

Het is wel logisch dat de wet de mogelijkheid geeft aan de belastingdienst om informatie rechtstreeks aan de kinderopvanginstelling te vragen. Het is voor een particulier m.i. niet heel moeilijk om m.b.v. een tekstverwerker en een printer net echt uitziende facturen van een kinderopvanginstelling te maken en deze te gebruiken bij controle van de belastingdienst.

Niet nodig

cqcq:"De wet biedt de belastingdienst expliciet de ruimte om deze gegevens (ook) te vragen aan de kinderopvanginstelling (met vermelding van BSN). "
Nog een keer. Alleen als dat nodig is voor de uitvoering van de wet. En dat is het niet.
cqcq:"Het is voor een particulier m.i. niet heel moeilijk om m.b.v. een tekstverwerker en een printer net echt uitziende facturen van een kinderopvanginstelling te maken en deze te gebruiken bij controle van de belastingdienst."
Ah ja, maar maak maar eens een beschikking met het juiste nummer na. Bovendien: door het gebruik van het unieke nummer van het kdv, is controle deadly simpel. Een nepfacturenmaker levert een klant 'teveel' op. Die klant is binnen de instelling op naam te identificeren. Daar is geen bsn voor nodig.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

16-05-2010 om 21:39

Ach, complot

Het was geen complottheorie, hoor. Ik zag een link die er dus niet is.
Ik vind het sowieso onzinnig om zoveel gegevens te verzamelen. Er heerst bij veel instanties (alle, zou ik haast zeggen) een onstilbare gegevenshonger. Kennis is macht, natuurlijk, maar informatie is niet noodzakelijkerwijs kennis.
Groetjes
Massi

Kindercentrum en bsn

Ik werk toevallig in de kinderopvang. Soms hebben we de bsn nummers wel nodig, vooral bij mensen die een inburgering volgen. Om informatie voor de mensen te kunnen krijgen bij de belastingdienst, heb je als intermediair het bsn nummer nodig, anders krijg je geen gegevens.

Voor mensen die onze taal nog niet machtig zijn, is het niet te doen de belastingtelefoon te bellen, met al die verschillende doorkiesmogelijkheden, daar kunnen ze geen touw aan vast knopen.

Als service naar deze klanten, helpen wij hen bij het aanvragen van de toeslag en bellen na een aantal weken als de toeslag nog niet betaald is, om na te vragen wat er aan de hand is. Dan kun je dus echt niet zonder bsn nummer, want zonder bsn nummer geen informatie.

Hanne.

Hanne.

17-05-2010 om 10:26

Extra service

Leuk dat je daar het bsn voor nodig hebt, maar dat is extra service, en is niet een taak van een kindercentrum!

Lijkt me geen enkele reden om aan iedereen het BSN maar te vragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.