Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

14-07-2019 om 08:56

Bye bye basisschool

Het is zover. Onze jongste gaat komende week de basisschool verlaten. Zijn grote broer heeft net eindexamen VMBO-t gedaan en vertrekt naar het MBO in een andere stad. Maar nu hij. Hij verlaat na 9 jaar de basisschool voor een nieuwe middelbare school.

Hij heeft een jaar langer gedaan over de bovenbouw, formeel blijven zitten in groep 7, maar in de praktijk twee keer groep 8 gedaan. Vorig jaar ook meegedaan met de afscheidsmusical van 'zijn' groep 8. En komende week weer musical, nu met de huidige groep. En dan echt van school.

Door dat extra jaar ben ik zelf wel behoorlijk klaar met de basisschool. Je groeit erin en je groeit er weer uit en 12 jaar is een lange tijd. Dit geldt voor mijn zoon net zo goed, maar het besef dat het straks echt over is, valt hem eigenlijk wel echt zwaar. Niet gek, als je bedenkt dat hij al zijn hele leven met die school verbonden is. Hij was nog geen half jaar oud toen we zijn broer er heen brachten. Hij stapte er als dreumes al rond in de kleuterklas. Gaf de juffen en klasgenoten van zijn broer elke ochtend een knuffel, speelde als peuter de portier. Kon niet wachten tot hij zelf mocht, was woedend toen ik hem kwam ophalen na een ochtend wennen. De kleutertijd was geweldig, maar daarna werd het een lastige tijd voor hem, met flink wat worstelingen. Vooral zijn problemen met leren schrijven maakten dat hij vanaf groep 3 een flinke achterstand opliep. Met een diagnose DCD (ontwikkelingsstoornis van de coördinatie) en de behandeling die daarbij hoorde, veel extra begeleiding op school én zijn eigen doorzettingsvermogen, lukte het in groep 5 om het onderwijs steeds beter op hem af te stemmen, maar het bleef lastig en alles kost hem altijd extra energie. Vooral het laatste extra jaar zijn de achterstanden flink ingelopen en nu gaat hij nog net voor zijn 13de verjaardag naar een VMBO-t / HAVO brugklas.

Hij is er echt aan toe, maar oooww... Dat afscheid valt hem wel erg zwaar, merk ik. Na vier jaar afscheid nemen van zijn meester, die hem zo goed snapte. Voor het eerst van zijn leven zonder deze school. En verdorie, ik word er zelf ook een beetje sentimenteel van!

Ik zal blij zijn als het vrijdag is.

Pirata

Pirata

14-07-2019 om 10:01

Hier ook

Hij heeft nog in de kinderwagen op het schoolplein gestaan en de directeur heeft 'm nog geknuffeld als baby.
En nu stond hij op het podium de eindmusical aan te kondigen.
Maar het is wel mooi geweest zo. Op naar het VO.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-07-2019 om 10:05

Hier, regio zuid, hebben weet inmiddels gelukkig al weer een dikke week achter de rug. M’n dochter had het er ook moeilijk mee. Voor haar waren het 10 jaren, waarvan bijna acht als leerling, maar ze houdt niet van afscheid nemen. Heel veel zin in de middelbare school, niet zo veel vriendinnen op de oude school, maar toch zo intens verdrietig... gelukkig was het, toen het eenmaal voorbij was, ook snel weer helemaal vergeten.

Sterkte deze week, ik was ook blij toen we alle emoties eindelijk achter ons konden laten.

Sophia

Sophia

14-07-2019 om 10:17

Ja hier ook!!!!

Eindelijk! Onze jongste komt een eindje achter de oudsten aan dus wij hebben er jaren rond gelopen. Om precies te zijn 16 jaar op deze bs en nog een tijd op een andere bs voordat we hier kwamen wonen.

En ook ik ben er ongelofelijk klaar mee. Met het getut van klassenmoeders en overspannen verwachtingen rondom ouderbetrokkenheid. Met (de goede leerkrachten die er ook waren niet te na gesproken) het onprofessionele gedoe rondom zorg, privacy en de wens dat er zoveel leuk moet zijn. Met van alles en nog wat.
Wat een verademing was het voor mij toen oudste naar de middelbare school ging.

Niet dat de kinderen het er niet goed hadden, met name oudste heeft het er erg fijn gevonden. De anderen gemiddeld ook wel, maar al met al ben ik er klaar mee.

Gelukkig is jongste er ook erg aan toe om naar het vo te gaan. Dus ik verwacht geen emotionele taferelen.

Sophia

Sophia

14-07-2019 om 10:21

Ik zeg wel ‘Ja’

Maar eigenlijk is dat niet in overeenstemming met de gevoelens die in de op genoemd worden. Sorry. Mijn ‘ja’ was meer getriggerd door de titel dan door de inhoud.
Maar goed, we nemen wel afscheid van de basisschool en hebben daar zo onze emoties bij 😉

Triva

Triva

14-07-2019 om 10:25

Zoals Sophia

Ik was er ook zó klaar mee na 11 jaar. Ik ken iemand met vijf kinderen. De vijfde kwam toen oudste 16 was. Tel maar eens op hoeveel jaar basisschool dat gaat worden... Vo is zoveel gestructureerder en niet meer afhankelijk van ouderhulp. Ik denk echt dat dat moet stoppen. We leven niet meer in de jaren 70 en 80. Laat die scholen het allemaal zelf doen, gaan de ouders in het weekend wel appels plukken, naar kinderboerderij, zwemles en waar er allemaal ouders voor nodig zijn!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-07-2019 om 11:09

Erg

Ik vond het wel erg toen we klaar waren met de basisschool en was ook wel een beetje jaloers op ouders die nog een paar jaar mochten blijven. Het was voor mij toch ook een stuk sociale contacten, die ik op een andere manier niet zo makkelijk opdoe. Over een paar jaar ben ik ook klaar met de middelbare school en dan zit je rol op het schoolse vlak er echt helemaal op.

Pien

Pien

14-07-2019 om 11:42

Hier de oudste

Hier verlaat onze oudste de basisschool. Ik vind het bijzonder en voel wel sentiment. Hij heeft bij zijn geboorte als prematuur een hele slechte start gehad en we zijn zo blij dat hij zich zo goed ontwikkeld heeft. Hij gaat nu met een havo-advies aan een nieuw stuk van zijn leven beginnen. Ik ben nog niet klaar met de basisschool, zowel letterlijk als figuurlijk. Het is een fijne school en de jongste gaat naar groep 4, dus we hebben nog even te gaan.

Zelf sta ik als leerkracht voor groep 8, dus het wordt de week van het afscheid nemen.

Over lange periodes basisschool gesproken: ik heb volgend jaar een leerling in de klas die de jongste is van 8 kinderen. Als zij van school gaat, hebben haar ouders 30 jaar lang kinderen op onze school gehad. Ongelooflijk.

zebra

zebra

14-07-2019 om 11:51

had het moeilijk

toen de basisschool erop zat maar heb daar minder lang rondgelopen dan de ouders met meerdere kinderen, dat scheelt vast wel. Ik was ook actief bij het helpen bij activiteiten en had daar plezier in. Op de middelbare school heb ik een aantal jaar in de ouderraad gezeten, ook interessant overigens. Op de hogeschool wel de info avond bezocht en de uitreiking van de propedeuse en uiteraard hopen we volgend jaar aanwezig te zijn bij het afstuderen.

Emmawee

Emmawee

14-07-2019 om 13:38

Ja, ook een verademing

Maar die verademing is meer voor mij dan voor hem. Pas als ik door zijn ogen kijk, zie ik hoe ingrijpend dit nu voor hem is.

Ik denk echt dat hij het op het VO goed gaat krijgen, maar het is ook echt heel spannend hoe het gaat uitpakken.

Triva

'Ik ken iemand met vijf kinderen. De vijfde kwam toen oudste 16 was. Tel maar eens op hoeveel jaar basisschool dat gaat worden'

Vijf keer zwemlessen 😨😨😨😨

Marit

Marit

15-07-2019 om 22:40

Hier ook afscheid

Want oudste in groep 8. Geen probleem, is er aan toe en kijken met vertrouwen vooruit. Afscheid werd echter een definitief afscheid, omdat jongste naar een andere school gaat. Dat werd anderhalve week voor de vakantie definitief, en hoewel alles in nauw overleg met school is gegaan, dit een keus is waar we achter staan, is het vanaf april in sneltreinvaart gegaan. Begin dit schooljaar hadden we niet vermoed dat dit het laatste jaar hier zou zijn. En daar werden we toch een tikje emotioneel van. Kind en ik allebei. Maar het is goed zo, het gevoel mag er ook zijn en we gaan op naar iets nieuws.

Marit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.