Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sinas

sinas

08-11-2011 om 22:13

Calamiteiten formulier school, waar opgeborgen?

Deze week kwam kind thuis met een nieuw calamiteitenformulier om in te vullen. Er bij een brief van school, het oude formulier is kwijt "waarschijnlijk in de prullenbak gevallen". En dan niet 1, nee, van de hele klas!

Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van, aangezien alle prive-informatie hierop staat, van adres tot tel. nummer en huisarts en welke apotheek we onze medicijnen halen. Ik vind dat nogal wat als dat zomaar in de prullenbak is gevallen. Of misschien wel is meegenomen door kwaadwillenden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

08-11-2011 om 22:14

En mijn hoofdvraag was dus

waar is dit bij jullie opgeborgen op school?

Annet

Annet

08-11-2011 om 22:34

In de klassenmap

Ik weet het antwoord alleen van de vorige school van mijn kinderen.
Elke leerkracht heeft een map met o.a. deze formulieren. Elk schooljaar worden deze formulieren opnieuw uitgevraagd omdat ze op die manier veranderingen meenemen. De versies van het jaar ervoor worden gewoon weggegooid, ik hoop pas als ze de nieuwe versie ontvangen hebben.
De gegevens worden dus niet digitaal verwerkt. Dat ik niet toegankelijk genoeg bij een calamiteit.
De bso werkt precies hetzelfde.

Ik vind overigens de naam van dokter, tandarts en apotheek niet heel bijzonder. De halve klas heeft dezelfde namen. Allergieën zijn persoonlijk maar niet heel privé voor anderen, liever niet zelfs.
Ik neem aan dat er geen diagnoses op deze lijst staan?

sinas

sinas

08-11-2011 om 23:21

Dezelfde namen?

nou, hier niet Maar er staan toch wel wat privacy-gevoelige dingen op en om dat nu zo open en bloot in de klas te hangen, en dus boven een prullenbak kennelijk.

juf Marian

juf Marian

09-11-2011 om 10:06

Bij ons

Ieder jaar vragen we opnieuw de gegevens. Alle noodnummers, update van allergieën en inderdaad de huisarts. De ervaring leert dat een aantal ouders wijzigingen niet doorgeven. De formulieren worden in de klassenmap bewaard. Voor elk kind wil ik een formulier, een ouder heeft ooit ingvuld 'zie formulier zus', dat werkt niet in geval van nood. Ook dit is niet waterdicht, soms wordt noch thuis, noch op moeder mobiel, noch op vader mobiel opgenomen. De noodnummers gaan mee als we een uitstapje hebben en de allergiekinderen komen op een apart briefje in de map te staan.

sinas

sinas

09-11-2011 om 11:01

Wel letterlijk! p.

De tekst van de brief: Helaas zijn de calamiteitenlijsten verdwenen. We vermoeden dat ze in de prullenbak zijn gevallen daar ze boven de prullenbak hangen.

En ja, ik vind dat dus inderdaad wel privacy-gevoelig, maar kennelijk ben ik daar de enige in?

sinas

sinas

09-11-2011 om 11:03

Basisschool dus

En nee, ze zijn niet bij de overgang van klas verdwenen, want bij de info-avond waren ze er nog gewoon en heb ik nog gecheckt of de info die er op stond juist was. En aangepast.

sinas

sinas

09-11-2011 om 12:26

Onder andere

het adres en de telefoonnummers. Voor echt kwaadwillenden hele mooie info. Je hoeft maar even de vakanties in de gaten te houden en je weet precies in welke huizen op welk moment iemand misschien niet thuis is.
Vervelende figuren kunnen overal je tel.nummer gaan invullen waardoor jij helemaal gek gebeld wordt of ineens aan een of ander abonnement vastzit enzenzenz. Misschien paranoia ja, maar het feit dat het KAN!

sinas

sinas

09-11-2011 om 12:37

Daarom dus mijn vraag

waar is het bij jullie op school opgeborgen? Dan kan ik eventueel op school aangeven dat prettiger te vinden.

Nou,

Deze formulieren worden bewaard in een ordner die in de kast in de lerarenkamer staat.
Geordend naar klas en op alfabet. Op dit formulier staan de telefoonnummers van de ouder/verzorgers evt. opvang. Verder met welk gezin een kind mee mag i.g.v. calamiteiten en of je kind alleen naar huis mag als je daar bericht over gehad hebt. Verder heb je als ouders ruimte om zaken die je belangrijk acht voor de leerkrachten te noteren. Denk bijv. aan allergieën, diabetes ed.
No way dat dit openbaar op een prikbordje in de klas hangt. Allergielijsten zijn wel wat opener ook voor de ouderraad die zo rekening kan houden met de boodschappen ed. (in overleg met ouders)
mamsa

juf Marian

juf Marian

09-11-2011 om 15:20

Ik heb van ieder kind drie noodnummers. Meestal wordt pa mobiel, ma mobiel en werk ingevuld. Het gebeurt echt heel vaak dat ouders niet bereikbaar zijn. Gelukkig nog nooit echte paniek meegemaakt, wel een kind dat ziek was of niet werd opgehaald na school of na een feest.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2011 om 18:18

En hier.....

Een map in de lerarenkamer, per klas een map.

Annet

Annet

09-11-2011 om 21:22

Sinas, over vakanties

Je hebt echt geen lijst van kinderen uit een klas nodig om te weten wie wanneer op vakantie gaat.
Je kijkt naar het vakantieschema. Je kijkt waar schoolgaande kinderen wonen, dat zie je vaak al aan één wandeling langs een huis. En voila, je weet in welke 6 weken mensen op vakantie gaan. Daarna hoef je alleen maar te letten op bewijs wanneer de vakantie precies valt.

Hanne.

Hanne.

10-11-2011 om 11:37

Naast de deur

Hier zou ik op school niet weten waar ze zijn. Op het kinderdagverblijf hangen ze naast de deur. Daar is een tijdschriftcasette aan de muur geschroefd en daar zitten de papieren voor calamiteiten in. En ook de aanwezigheidslijst.

Ik vind het een super plek, want daar MOET je langs in geval van grote calamiteiten en dus kan je het makkelijk mee nemen. (dagverblijf is hier een paar keer ontruimd) Een centrale plek lijkt me dan minder geschikt.

Hanne.

Hanne.

10-11-2011 om 11:38

Aanvulling

Ik bedoel wel de binnen deur van het locaal, niet de buiten deur!

nuchter

nuchter

10-11-2011 om 19:19

Tjee sinas,

geef je dan ook nooit je tel nr weg aan andere mensen? DIe kunnen nl hun agenda of telefoon kwijt raken en dan kunnen kwaadwillenden zo iets met jouw tel nummer doen.
Kom op zeg, je overdrijft. They are not out there to get you!
Iemand die echt kwaads van zin is, wacht niet tot een klassenmap per ongeluk in de prullenbak valt oid. Een inbreker bijv heeft echt andere, handigere methodes om te checken of iemand op vakantie is (wat bedoel je, hij belt op iemand neemt niet op dus diegene is op vakantie?? suffe inbreker dan).
Gen idee trouwens waar het hier op school hangt of ligt. Ik hoop niet achter slot en grendel, maar ergens voor het grijpen zodat ik snel gebeld kan worden als er iets is.

Tinus_p

Tinus_p

11-11-2011 om 10:33

Wbp

P:
"En hoezo is je apotheek privacygevoelig? En de naam van je huisarts? Verder zullen er telefoonnummers op staan... nou moe."
Er vielen al meer mensen over je heen, dat ga ik ook nog ff doen. Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens is dit namelijk wel degelijk persoonlijke, privacy gevolige informatie (de apotheek is zelfs 'medische informatie', dat is nog een graadje strenger), wat betekent dat degene die die informatie bezit, er voorzichtig mee moet omgaan en deze informatie officieel niet zomaar aan derden mag geven.

Kortom, zulke informatie hoort thuis in een afgesloten kast of kamer, en mag zeker niet 'zomaar' in een prullenbak kunnen vallen.

sinas

sinas

11-11-2011 om 22:49

Aha! tinus_p

dus toch! Ik vermoedde wel zoiets.

nuchter

nuchter

12-11-2011 om 14:10

Tinus en sinas

dat het volgens de wet zo is, wil niet zeggen dat het nou zo schokkend is als anderen het weten. De wet is ook maar gemaakt door wat mensen. Even reeel blijven zeg!
kijk je kan hier een drama over gaan maken en allerlei eisen gaan stellen, dat het bijv ergens achter slot en grendel komt, maar wat bereik je er mee? Niks. Zorgt alleen voor meer gedoe op school.
Nogmaals, ik heb liever dat zo'n map binnen handbereik ligt zodat een leerkracht of eventuele invaller of wie dan ook, snel weet wie hij kan bellen, of andere relevante inof snel bij de hand heeft.
ik zou zeggen pick your battles, maar zou me druk maken om andere, echt belangrijke dingen.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 16:49

Stel, kind valt een gat in zijn hoofd, waarvan je denkt als leerkracht: Hiermee kan ie niet zo doorlopen. Ouders zijn even niet te bereiken, komt weleens voor, samenloopje van omstandigheden. Of ze werken op een uur rijden van school. Dan kun je de huisarts bellen en met kind naar de huisarts. Want bijvoorbeeld in onze gemeente kun je niet rechtstreeks naar de EHBO, maar voor dit soort dingen moet je eerst de huisarts bellen. Dus lijkt me een nummer van de huisarts erg handig. Toch? En even voor de duidelijkheid: dit is een praktijkverhaal, niet verzonnen..

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 07:15

Nou nee, je kunt echt niet zomaar een praktijk inhollen, dat is maar afwachten of daar wel een arts is op dat moment, is het geen lunchpauze, visite rijden, dat soort dingen,praktijken zijn ook weleens dicht. Even een belletje naar de spoedlijn van de eigen huisarts is meestal efficienter en rustiger voor het kind. En nogmaals,wat ik al schreef, soms door een samenloop van omstandigheden, komt het wel voor dat je ouders niet te pakken krijgt.

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 09:52

En dan loop je dus het risico dat je er zes moeten bellen voor je beet hebt. Ik zie werkelijk het voordeel niet boven weten wie de huisarts is van het kind. Als je daarheen belt hoor je waar je heen moet bellen als hij/zij er niet is.

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 15:23

Maar waarom dan iets opperen wat veel onhandiger kan uitpakken? Als je een nummer hebt van de eigen huisarts is dat gewoon handiger en transparant. Ik vind dat het minder kans geeft op omslachtig gedoe. Overigens, of alle artsen goed bereikbaar zijn is geen wet van meden en perzen, bij sommigen hang je nog behoorlijk in de wacht. maar dat is een andere discussie.

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 18:57

Hier wordt overigens echt iemand vrij gemaakt om met een kind naar de huisarts te gaan, desnoods twee klassen even samen buiten laten spelen ofzo. Nood breekt wet..
En het adres van de huisarts staat in de gegevens, bijna alle kinderen hebben de huisarts gewoon hier in de wijk, omdat bijna alle kinderen hier in de wijk wonen. Dus de huisarts waarmee jij die deal wilt maken is vaak dezelfde in hetzelfde gebouw. Weet je, het is maar net waar je woont en hoe de omstandigheden zijn natuurlijk. En wij redeneren allebei vanuit onze eigen situatie. Hier is alles nogal wijkgebonden, sommige wijken zijn zo groot als een dorp.

Tinus_p

Tinus_p

14-11-2011 om 13:36

P per definitie

P:
"Tinus, je geeft ALTIJD een linkje, en nu niet?"
Dat is teveel eer, ik geef niet altijd een link. Ik verbaas me overigens over de discussie, omdat ik dacht dat het inmiddels OO-breed bekend is, dat dit soort informatie per definitie privacy gevoelig is.

P:
"Het ging om de naam van je apotheek. In een klein dorp is er vaak maar één (overigens begrijp ik niet wat school in een noodsituatie met het nummer van je apotheek wil maar goed ik begrijp ook al nooit dat ze het nummer van je huisarts willen hebben in nood) en je komt de halve school tegen als je in het winkelcentrum je apotheek binnen loopt. Dan dus de naam van je huisarts, ook al zoiets: hoe kan dat prive zijn? Wat wil men met die gegevens? Ga jij altijd incognito je huisartsenpraktijk binnen?"
Dat doet er niet toe. Volgens de WBP etc is dit soort informatie privacy gevoelig, en dient een gegevensbestand (papier of PC) met dit soort informatie met de nodige zorg bewaard te worden. Er kunnen tig redenen zijn, waarom sommige ouders misschien niet willen dat iedereen dit soort informatie weet, soms onzinnig, soms heel begrijpelijk. Daarom is de hoofdregel zo simpel: wees voorzichtig met deze info.

Elx

Elx

19-11-2011 om 00:51

Huisarts kent kind

Grote voordeel lijkt me dat eigen huisarts het kind kent dus bv weet dat ze diabetes heeft en hoe dat is gecontroleerd. Weet de familie geschiedenis, dis kan misschien makkelijker diagnose stellen. En kind kent huisarts ook. Ook vertrouwder voor hun. Er is iets me ze, voelen zich niet lekker, dan naar een vreemde arts, in een andere praktijk. Niet ideaal. Natuurlijk in echte noodgevallen, eerste hulp of andere arts.

Ik heb er geen moeite mee om mijn contact gegevens aan bekenden te geven. Wel als het "verdwijnt" in de prullenbak. De kans is klein, maar wel eens over "identity theft" gehoord? Naam, adres, geboorte datum kunnen soms al voldoende info te zijn, om lekker misbruik van te maken.

Als school had ik het trouwens iets anders verwoord in de brief, ook al was t de waarheid. Als je zo makkelijk zulke privé gegevens verliest, hoe makkelijk ga je dan om met andere misschien meer gevoelige info? (bv: misbruik van kind thuis, wat school weet, die info wil je niet op straat vinden)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.