Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-12-2011 om 01:30
Hoiii
Wie heeft ervaring met een zogenaamde capaciteitentest.
Mijn zoon doet voor de 2e keer groep 4, en kan het nog steeds niet aan , ook al zet ie zich voor 100000 % in en doet ie voor 1000000 % zijn best
vraagt overal huiswerk voor, hij raakt nu weer achterop met rekenen(tafels) spelling en en lezen, omdat we steeds weer verder in het schooljaar komen.
Heb een erg verdrietige zoon thuis........die zo graag wil, maar het niet kan, die nog meer huiswerk wil vragen, omdat hij denkt dat hij het dan beter kan, maar daar ligt het niet aan.......
Hij raakt gefrustreerd op school, omdat zijn werk niet op tijd af is, en omdat de stof er niet inzit , dus ook veel fouten maakt
Heb begrepen dat het iets te maken heeft met bepaling van niveau, hoe ver je kind is in bepaalde dingen.
Hoop dat iemand me een antwoord kan geven
Groetjes Simooon
13-12-2011 om 10:37
Geen idee
Ik weet niet wat een capaciteitentest is. Ik kan me wel goed voorstellen dat het goed is om verder te kijken. En misschien nog veel te vroeg, ik denk dat je moet kijken of er dyslexie in eht spel is. Je hebt het over moeite met spelling, lezen, tafels. Dat zijn typische dyslexieproblemen.
Een dyslexieonderzoek start met een intelligentieonderzoek, ik kan me voorstellen dat dat een capaciteitenonderzoek is. Voordeel van een uitgebreid IQ onderzoek is dat in dat onderzoek allerlei dingen kunnen opvallen of juist niet (denk aan: concentratieprobleem). De subtests kunnen uitwijzen wat er aan de hand kan zijn. Als er bij je zoon een gemiddeld IQ uitkomt, dan weet je dat er meer aan de hand moet zijn. Het is dan vreemd dat hij zoveel moeite heeft met schoolse vakken. Mocht er een laag IQ uitkomt dan is dat zuur, maar dan kun je daar wel verder mee.
Ik zou zeker verder kijken. En het liefst door een extern bureau. Dat kost wel wat maar je krijgt een duidelijk antwoord en zij kunnen ook in overleg met school wat er moet gebeuren. Hier zorgde de uitslag van het onderzoek voor zoveel opluchting, minder frustratie, meer zelfvertrouwen, meer motivatie.
Ik krijg het gevoel dat school zelf wat testen wil gaan doen (misschien terugtoetsen qua Cito's?). Dan blijf je aanrommelen.
13-12-2011 om 14:13
Rt?
Een onderdeel van dyslexieonderzoek is het zogenaamde 'hardnekkigheidscriterium'. Oftewel, er moet worden uitgesloten dat de lage prestaties komen door te weinig of slecht onderwijs. De lage prestaties moeten blijven ondanks dat er hard aan gewerkt is. Concreet betekent dat dat je zoon minstens 6 maanden intensief moet zijn begeleid, bijvoorbeeld door RT. Krijgt hij ook RT of iets vergelijkbaars?
13-12-2011 om 21:14
Chippi en elisa
Hoiii chippi en elisa
Bedankt voor jullie reacties!
Ze gaan inderdaad een dyslectietest doen, de symtomen waren er wel volgens de juf........Juf denkt dan echt aan dyslectie bij de spellingen daaraan zitten die andere tests inderdaad verbonden als op dyslectie word getest.
Het word ook door een extern buro gedaan,moest eerst navragen of het vergoed werd door de zorgverzekeraar maar dat zit allemaal wel goed.
Ik hoop echt dat die onderzoeken snel kunnen plaats vinden, ze geven nu al minder rekenwerk, om hem te ontlasten waardoor hij uiteraard nog meer achter gaat lopen.
Thuis maakt ie rekenwerk foutloos, dus heeft mijn inziens ook met de werkdruk te maken.
En de buffer is weg, hij doet voor de 2e keer groep 4.......dus hij kan niet meer een klas overdoen, dus speciaal onderwijs komt om de hoek kijken, niet dat dat erg is, helemaal niet juist, wellicht zit ie daar juist helemaal op zijn plekkie..........dus we wachten af, en worstelen nog maar weer even verder........
Groetjes Simone