IngridT
06-02-2012 om 16:06
Carriere-update
(voor de liefhebbers, ik weet dat sommige mensen het wildenweten)
Vandaag 2 uur gekletst met de bijna-vuttende natuurkunde docent. Vreselijk aardige kerel. Erg enthousiast. Ik ook. Vanaf morgen ga ik her en der verdwaalde uurtjes achterin de klassen van hem & zijn collega zitten om eens mee te gluren, en na de voorjaarsvakantie is de VWO 4 klas helemaal van mij alleen. Pfiew. Tempo er strak in zullen we maar zeggen.
spaaaaannnneeeend!!
Ingrid

Vera*
06-02-2012 om 16:33
Spannend!
En leuk natuurlijk!
Pianojuf van dochter geeft les op een scholengemeenschap waar toevallig ook háár dochter opzat/naar toe ging. Pianojuf is op haar werk/school heel bewust haar meisjesnaam gaan gebruiken om wat afstand te creëren naar haar kind(eren) toe, dan konden die kinderen ook nog incognito rondlopen

Temet
06-02-2012 om 16:52
Zo he!
Ik meen me vaag te herinneren dat je je in het eerdere draadje afvroeg of ze echt wel zo om je zaten te springen. Wel dus, als je al na de voorjaarsvakantie mag beginnen.
Tjemig, spannende tijden. Veel succes!
Groeten,
Temet

IngridT
06-02-2012 om 17:14
Ahum (baan!?)
Al krijg ik VWO 4 onder mijn hoede, voorlopig heet het nog 'stage' hoor!
Maar de bijna vuttende docent heeft de laatste jaren al heel wat sollicitatieprocedures voor collegae meegemaakt en heeft me een aardig inkijkje gegeven in de dingen waar ze meestal tegenaan liepen. Het is me meer dan duidelijk dat daadwerkelijk afgestudeerde natuurkundigen niet gemakkelijk te vinden zijn. En alternatieve types (zij-instromers met een lager-dan-WO-niveau opleiding, of gesjeesde studenten zonder bul of noem-maar-op) bleken echt niet de basiskennis & het niveau te hebben. Het simpele feit dat ik die bul wel heb, enthousiast overkom, en een didaktiekpakket heb gedaan tijdens mijn studie maakt mij al tot een behoorlijk begerenswaardige partij heb ik het idee.
Nou, da's een mooi startpunt.
Nu nog even kijken hoe leuk ik het daadwerkelijk vind. Morgenmiddag ga ik 'mijn' klas vanuit de achterste bank al eens observeren. Eens kijken hoe mijn 'mentor' het doet. Wie de lieverdjes zijn & wie de dwarsliggers. En eens in de boeken gluren waar het volgende hoofdstuk over gaat, dat ik mag 'doen'. Ben ik vergeten te checken...
Ingrid

jons
06-02-2012 om 18:02
Dikke duim!
Ik steek hier een heel grote, dikke duim voor je op! Geweldig hoe dit is gelopen en dat je er vervolg aan hebt gegeven. Heel leuk!
Heel veel succes ermee en hopelijk laat je hier nog eens horen hoe het je bevalt enzo!?
groetjes,
Jons

Guinevere
06-02-2012 om 18:10
Leuk, maar
Leuk Ingridt, en zeer verdiend, maarruh... hoe lang duurt die stage? Kun je die stage niet beter dit schooljaar lopen, en dan het volgend schooljaar als betaalde kracht ingaan?

Fiorucci
06-02-2012 om 18:47
Ehm....
Die 'stage' begint na de voorjaarsvakantie, Guinevere..)
Succes Ingrid!!!

Guinevere
06-02-2012 om 18:51
Oooooooooh
Ooooooooooooooh, vooooorjaarsvakantie! Dat verandert de zaak. Maar dan nog, heb je goede afspraken wanneer deze stage evt. wordt omgezet in een dienstverband?

IngridT
06-02-2012 om 18:51
Percies.
Die stage begint over 3 weken (nou ja, eigenlijk morgen, als je achterin de klas zitten ook als opstartgebeuren beschouwt). De vacature die ze hebben is vanaf volgend schooljaar. Mooie timing toch?
Ingrid

IngridT
06-02-2012 om 18:53
Guin,
eerst maar eens zien of IK het leuk vindt. Dan solliciteer ik. (met reuzevoorsprong wsch als het enthousiasme wederzijds is)
Ingrid (mijn 'stagementor' is hoofd vd sollicitatiecommissie)

Tink
06-02-2012 om 22:42
Nou
Super!! Vorige draadje ook gevolgd en ik vind het prachtig hoe zo'n balletje kan rollen!
Zet 'm op

Wilgenkatje-
07-02-2012 om 10:41
En voor iedereen die een baan zoekt:
rondkijken in je netwerk en niet te vreesachtig zijn om je vinger op te steken Als Ingrid haar mond had gehouden destijds, was ze nu geen veelbelovende kandidaat voor het nieuwe schooljaar.
Prachtig verhaal - en we zijn heel benieuwd wat je opsteekt van het achterin de klas zitten!

Tihama
07-02-2012 om 18:52
Hahaha
Mooi, Ingrid. Het gaat als een trein. Ik ben heel benieuwd hoe je stage gaat.
En of het JOU inderdaad bevalt
Tihama

Sascha2
08-02-2012 om 13:02
Ha!
Hoe mooi kan een balletje soms rollen. Ik hoop dat je eerste inkijkdag een leerzame is geweest. Super!

Kraai
08-02-2012 om 16:50
Inspiratie
Ingrid, wat leuk. Je bent zonder het te weten een enorme inspiratiebron voor me. Ik wil niet in details treden vanwege herkenbaarheid maar er kwam deze week iets op m'n pad en ik moest ineens aan jou denken, dat je ineens je vinger opstak. Dus ondanks enkele praktische bezwaren, hoorde ik mezelf ineens volmondig Ja zeggen. Het is allemaal nog niet afgerond maar eigenlijk heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik hoop het zo! Als het lukt, ben ik je heel heel heel erg dankbaar! Dankzij jou heb ik nu eens NIET aan praktische bezwaren gedacht.

Jip
08-02-2012 om 19:59
Boekentip
Het boek "De 5 rollen van de leraar" van Martie Slooter is een heel goed boek om je voor te bereiden op het pedagogische deel van je werk. Ik heb het laatst gelezen en hoewel ik al vrij veel onderwijservaring heb, vond ik er erg waardevolle tips in staan.

IngridT
08-02-2012 om 22:38
Toe maar weer...
Jemig. Inspiratiebron. Wow. Het is me toch wat. Ik voel me vereerd. In ieder geval, suces Kraai! met whatever er op je pad kwam! Laat je dan ook nog even weten of het idd is geworden wat je wilde?
En hoe het hier is?
Nou. ik heb al 2 ochtenden achter in de klas gezeten. Heel bijzonder. De docent straalt een rust & vertrouwen in zijn pubers uit waar ik erg jaloers van wordt. Ondertussen zit ik achterin al die boeken door te bladeren & slaat mijn hoofd op hol van alle leuke manieren waarop je die stof kunt overbrengen op de leerlingen. Ik ben er na 2 dagen al heilig van ocvertuigd dfat ik dat kan. Niveuatechnisch is het lang niet zo moeilijk als ik na jaren 'afwezigheid' had gedacht. Maar als je in anderhalve ochtend respectievelijk een hele riedel mechanica, eind VWO6 electriciteitsleer, een stuk straling, optica en dan ook nog eens een dotje magnetisme langs ziet komen, nou dan slaan mijn hersens aardig op hol hoor! Volgens mij heb ik de hele bovenbouw VWO stof vanochtend zitten doornemen terwijl ik ook nog eens luisterde hoe een toets werd nabesproken.
Maar ik krijg er zoveel energie van!! Mijn oudste vroeg of het door mijn 'misschien wel nieuwe baan' kwam dat ik zo vrolijk was vanmiddag.
Nadeel is dat ik sowieso al een nogal energiek type ben, dus met deze extra dot erbovenop begin ik bijna een soort ADHD-achtige hyperactiviteit te ontplooien als ik niet uitkijk, zowel mentaal als fysiek. Rest vd week even rust. Paar boeken bestellen en regelen (vakboeken, maar ik zal de tip van jip ook eens bekijken!)
Ondertussen heb ik alweeeer 2 nieuwe bijlesklantjes gescoord..hahaha! Is mooie oefening voor mij om alle stof eens lekker door te nemen. Klasgenootje van oudste wiens moeder ik ken, en VWO6 zus van vriendje van oudste. Daar zat ik dus vanochtend in de klas. Proest. Ze had door vervelende omstandigheden (moeder in ziekenhuis) een toets gemist & wilde wel wat extra support. Gaan we regelen! Zolang ik nog geen baanm heb lijkt me dat dit onder inwerken valt & niet onder belangenverstrengeling of zo.
Dus over-all.....beetje hyper, beetje druk...maar een lol dat ik heb!
Ingrid