Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

22-04-2019 om 18:41

Categorale schoolkeuze

Met enige verbazing las ik onlangs weer eens hoe teleurgesteld men in Amsterdam is omdat kind bij meerdere categorale scholen is uitgeloot en nu naar een scholengemeenschap zal moeten.

Hoe vreemd is het dat dit typisch iets voor Amsterdam lijkt te zijn? Hier is een categoraal gymnasium dat nog nooit kinderen heeft moeten uitloten. Idem voor twee categorale vmbo-t scholen. De enige twee scholen die ooit leerlingen hebben geweigerd zijn beide havo/vwo scholen, en dat waren incidenten.
Van wat ik hoor van mijn collega's uit Den Haag en Rotterdam speelt het probleem dat er in Amsterdam is ook niet in die steden. Rotterdam is nog het meest vergelijkbaar en zelfs daar zijn de twee categorale gymnasia voldoende.

Zijn Amsterdammers zo anders dan de rest van Nederland?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-04-2019 om 19:00

Geen Amsterdam

Hier een categoraal atheneum met meestal een loting, en een vmbo-t met loting. Beide in een dorp in de Randstad.

Mieke

Mieke

22-04-2019 om 19:00

Kinderen niet

De kinderen zijn vast hetzelfde maar in Amsterdam ontwikkelt het onderwijs zich anders. Er zijn daar zoveel categorale scholen en dan niet alleen het gymnasium maar ook categorale Havo etc. En al die scholen gaan zich dan ook nog ergens in profileren.

Dat bestaat in onze stad niet. Een stad met toch bijna 160.000 imwoners. Wij hebben hier 1 gymnasium maar die is niet erg populair en verder alleen scholengemeenschappen die alles aanbieden.

Vrijwel alle kinderen die ik ken gaan naar zo'n scholengemeenschappen. Mijn dochter doet om zo'n school nu het vwo en mijn zoon de havo.

Ik ben zo blij dat wij hier dat Amsterdamse gedoe niet hebben. De meeste kinderen kiezen hier voor een school dichtbij en ik hoor eigenlijk nooit dat ze ontevreden zijn.

Utrecht ook

De categorale gymnasia in Utrecht zijn ook populair daar moet ook regelmatig geloot worden.

Bewust beleid

In Amsterdam is het bewust beleid om het onderwijsaanbod op van gewilde scholen krap te houden. Daarom wordt er een centrale loting georganiseerd met de uitdrukkelijke opdracht aan kinderen en hun ouders om zorgvuldig de échte voorkeur te bepalen, kies de allerbeste school voor je kind. Kinderen en hun ouders bezoeken zo vanaf groep 7 vele open dagen en bestuderen alle lijstjes.

Niet gek dus dat de teleurstelling na zo’n intensief proces groot is. Temeer omdat de andere kant van de afspraak niet nagekomen is: het aanbid aanpassen aan de gevraagde échte voorkeuren. Ieder jaar worden zo circa 300 willekeurige pechvogels gedwongen naar scholen te gaan waar ze niet naartoe willen. En dat zijn echt niet alleen categorale scholen.

Die centrale loting met de échte voorkeuren nadrukkelijk centraal, is uniek in Amsterdam. Zo loten andere regio’s niet.

MK

MK

22-04-2019 om 21:56

tja

Mensen zijn kuddedieren. Overal. Hier in Den Haag heeft bijv een gewone scholengemeenschap meer dan 100 kinderen moeten uitloten, terwijl een bekend gymnasium vooraf toelatingsgarantie gaf aan alle kinderen die zich zouden inschrijven. Als de ene school populair is, dan wil ineens ie-der-een daar naar toe. Kan best zijn dat de voorkeuren over een jaar of 5-10 er heel anders uitzien.

De situatie in Amsterdam is natuurlijk absurd en die zie ik niet zo snel veranderen met het linkse college dat er zit. Als Amsterdamse ouders verandering willen, zullen ze toch andere partijen moeten kiezen in de gemeenteraad.

Floria

Floria

23-04-2019 om 07:33

Bermbrand

Ik snap de nadruk op echte niet zo goed, bij 'de échte voorkeur'. Deed men dan eerst iets met onechte voorkeuren?

Mieke

Mieke

23-04-2019 om 09:09

Bermbrand

Die echte voorkeuren verklaart nog steeds niet waarom ouders en kinderen in Amsterdam vooral voor de categorale scholen gaan terwijl in de rest van Nederland kinderen vooral kiezen voor scholengemeenschappen.

Ik lees ook heel vaak Amsterdamse ouders het hebben over afstromen en dat dat dan vooral op scholengemeenschappen voorkomt. Waarom denken ze dat? Waarom gaan zij ervan uit dat een kind met een VWO advies alleen het VWO kan halen op een categorale school? Mijn dochter zit op het VWO op een scholengemeenschap en doet het daar prima. Mijn neef gaat volgend jaar naar 6 VWO. Hij is blijven zitten in de 4e en is al jaren een zesjes leerling. Toch gaat hij ook gewoon door op het VWO. Niemand heeft hem nog richting de Havo gedirigeerd en waarom zouden ze ook. Hij is niet briljant maar hij kan het wel en gaat het VWO volgend jaar ook gewoon halen.

Ik vind het verschil in gedachtengang van sommige ouders in Amsterdam zo bijzonder.

Caesar

Caesar

23-04-2019 om 10:11

Floria

Ja, de voorkeuren lijstjes werden/worden strategisch ingevuld.

Omdat dat zo is/was

"Waarom denken ze dat? Waarom gaan zij ervan uit dat een kind met een VWO advies alleen het VWO kan halen op een categorale school?"
Je hoeft het niet te denken, je kunt het gewoon afleiden uit af- en uitstroomcijfers en natuurlijk om dat wat vroegere klasgenoten en neven en nichten meemaken.
Je kunt ook de doorstroomcriteria vergelijken.
Niet zelden wordt op scholengemeenschappen hogere cijfereisen voor doorstromen gesteld dan op categorale scholen. Doorstroom naar havo met gemiddelde 7 (scholengemeenschap), doorstroom naar 2e klas gemiddeld 6 (categorale havo)

Met mijn kinderen heb ik ervaring met beide schooltypen in de regio en het verschil was glashelder. Het is ook logisch: een categorale school verliest een leerling bij afstroom, een scholengemeenschap kan inschrijvingen winnen door het eerste jaar wel toe te laten op een hoger niveau en in het tweede jaar gewoon te laten afstromen.

Ik denk zelf niet dat dat alleen op de scholengemeenschappen in Amsterdam voorkomt.

mieke

mieke

23-04-2019 om 10:58

Maar M. Lavell

In de schoolgids staan overgangsnormen. Als een kind daaraan voldoet gaan ze over. Ik ken inmiddels veel scholen waar kinderen mochten ze niet voldoen aan de normen twee weken naar zomerschool gaan om alsnog aan de normen te voldoen.

Voldoe je aan de normen dan ga je over. Voldoe je er niet aan dan blijf je zitten of stroom je af. Blijven zitten is geen uitzondering maar is meer standaard dan afstromen. En niet alleen bij ons op school.

Ander voordeel van scholen gemeenschappen vind ik het opstromen. Ik ken inmiddels zoveel kinderen die lager begonnen zijn en zijn opgestroomd. En dan bedoel ik niet begonnen in een mavo/havo klas en dan door op de havo (dat deed mijn zoon) maar echt begonnen in een mavo klas en het jaar erna door in een havo klas.

Waar jij het over hebt zijn de dakplanklassen maar zodra je op de mavo, havo of vwo zit, zijn de overgangsnormen eenduidig en hoef je echt geen zevens te halen om door te gaan naar het volgende leerjaar. Dochter is vorig jaar begonnen in een vwo brugklas en stond echt niet gemiddeld een zeven en is toch doorgegaan naar 2 VWO. Logisch ze voldeed aan de overgangsnormen dus ze ging over.

Krijg je natuurlijk wel de vraag of je met een havo advies in een havo/vwo brugklas instroomt of een mavo/havo brugklas. Hier en in de steden in de omgeving gaan kinderen met een havo advies naar een havo/vwo brugklas en kinderen met een mavo advies naar een mavo/havo brugklas. In dat geval hoef je geen zevens te scoren om door te gaan maar alleen als je naar het hogere niveau wil. Met zesjes in de havo/vwo klas ga je door in 2 Havo net als op een categorale school.

Ik ben soms zo blij dat wij nog een positieve regio wonen waar kinderen nog kansen krijgen. Blijkbaar bestaan er scholen waar kinderen zomaar moeten afstromen, de overgangsnormen niet eenduidig zijn en kinderen niet meer kunnen blijven zitten of kunnen opstromen. Beetje buiten de randstad wonen heeft dus toch zo zijn voordelen. Hier maken ouders zich dus ook helemaal niet zo druk over de keuze voor een middelbare school, het niveau en de toekomst van hun bloedjes. Het komt namelijk eigenlijk altijd wel goed. Heerlijk. Hier niet dat negatieve gedoe.

Angela67

Angela67

23-04-2019 om 11:08

Overgangsnormen

die worden hier elk najaar bekend gemaakt. Die overgangsnormen bevatten natuurlijk datgene wat de school strategisch wil bereiken bij de overgang naar het schooljaar daarna. Je kunt er ook helemaal niets tegen doen (ze worden wel 'in overleg met MR' vastgesteld meen ik).

Hier = brede scholengemeenschap in Utrecht waar jongste nog opzit en oudste vorig jaar examen deed. Men heeft geen dakplanklassen dacht ik, maar men riep wel eens dat er kansklassen waren enzo, dat heb ik nooit bewezen gezien. Want dat is ook zoiets: je kunt op basis van die normen prima heen en weer tussen schoolniveau's en dat vind ik ook een positief punt hieraan. Je zit niet vast, je haalt gewoon die punten en dan kun je van 2 mavo naar 3 vwo. De bespreekzone lijkt wel elk jaar groter te worden helaas . . .Maar: dit jaar zag ik dat gym, handvaardigheid etc. net zoveel meetellen als de zaakvakken. Dus daar is ook weer e.e.a in veranderd.

Het vervelende is echter als je nadenkt over wat er in deze draad wordt gesteld: VO-school kan inderdaad zelf bepalen wat zij 'goed' vinden of 'hoeveel leerlingen' men wil hebben. En dat wordt dan in die norm opgenomen. .... Die normen zijn dus de weerslag van 'alles' wat zo'n school vindt en wil. Je hoeft het niet eens jaaradvies te noemen. Het is geen advies.

gr Angela

Floria

Floria

23-04-2019 om 11:30

caesar

"Ja, de voorkeuren lijstjes werden/worden strategisch ingevuld."

Hoe weet men nu dan dat dat niet gebeurt? zeker als blijkbaar nog steeds niet iedereen bij zijn voorkeur wordt geplaatst

Je miest het punt

Mieke "In de schoolgids staan overgangsnormen. Als een kind daaraan voldoet gaan ze over. "
Ja.
Je begrijpt het punt niet.
Als op school A als overgangsnorm "gemiddeld 6" geldt en op school B "gemiddeld 7" dan is het op school B moeilijker overgaan.
Daar gaat het over.
"Voldoe je er niet aan dan blijf je zitten of stroom je af."
Als je op school A blijft zitten in zo'n geval en op school B in zo'n geval afstroomt (school doet niet aan zittenblijven) dan is het op school A makkelijker om werkelijk je diploma te halen.
Mieke "Waar jij het over hebt zijn de dakplanklassen maar zodra je op de mavo, havo of vwo zit, zijn de overgangsnormen eenduidig en hoef je echt geen zevens"
Nee. Ik heb het over het verschil tussen categorale scholen en scholengemeenschappen. En jij moet niet doen alsof op alle scholen "de regels" dezelfde zijn, want dat is gewoon niet zo.
Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is.
De vraag was waarom mensen liever voor een categorale school kiezen.
Het antwoord is: Doorstroom naar het diploma is zekerder. Of dat werkelijk ook zo is kun je controleren door van de verschillende scholen waar je uit kan kiezen, de doorstroomcijfers te bekijken (hoeveel af of uitstroom is er) en de doorstroomnormen.

Daarbij moet worden aangetekend dat de meeste leerlingen voor een 6 werken. Ongeacht het lesniveau. Met een 6 heb je genoeg gedaan. Een gemiddelde 7 als doorstroomeis stellen, betekent dat leerlingen zich met kop en schouders boven de rest van de klas moeten uitwerken om het niveau te behouden.

De meeste leerlingen willen helemaal niet met kop en schouders boven de rest van de klas.

Goocheltruc

Floria "Hoe weet men nu dan dat dat niet gebeurt? zeker als blijkbaar nog steeds niet iedereen bij zijn voorkeur wordt geplaatst"
Dat weet men niet.
Dat hele lotingssysteem in Amsterdam is een bizar fiasco met foute argumenten en rare gewichtigdoenerij. Maar het heeft een aantal dames en heren wel werk opgeleverd en het heeft bovendien de scholenkoepel verlost van intensere bemoeienis van de Gemeenteraad.

In die zin is er beslist een doel bereikt.
Maar ja, wiens doel?

mieke

mieke

23-04-2019 om 12:04

m lavell

Ik denk het doel dat scholen toch wel vol raken. Ook de scholen waar kinderen liever niet naar toe gaan. In plaats van dat minder populaire scholen kijken waaraan het scheelt, krijgen ze de school nu toch wel vol. En de enorm populaire scholen doen ook niet erg veel moeite om uit te breiden of intensief samen te gaan werken met een minder populaire school waar wel ruimte is (zo volgt mijn zoon een aantal lessen in een reformatorische school, er is daar ruimte zat en zij komen wat ruimte te kort). Bij mijn zus in een andere stad volgen kinderen een dag van de week les op een andere locatie. Allemaal oplossingen voor ruimte te kort maar waar de Amsterdamse scholen geen gebruik van hoeven te maken. Immers de kinderen die teveel aanmeld zijn, worden zo op een andere school geplaatst. Dus waarom zou een school uberhaupt moeite doen?

Als hier een school er een zooitje van zou maken dan kiezen kinderen er niet meer voor. Dus geen school doet dat. Het gevolg is dat onze stad geen slechte scholen kent. Natuurlijk is soms de een wat populairder en dan weer een andere maar ik zou zo een lijstje van 10 scholen kunnen maken waarop mijn kinderen het prima naar hun zin zouden hebben. En wat ik dan wel weer grappig vond. Er was vorig jaar een school die opeens ging loten. Gevolg was dat ze vorig jaar nog nooit zo weinig aanmeldingen kregen. Ouders en kinderen hadden daar geen zin en kozen simpelweg voor een andere school. Dit jaar loten ze niet meer.

Waar is hier?

Over ruimtegebrek: ook in Amsterdam (net als overal in Nederland) zijn er scholen die ruimte van andere scholen gebruiken. De scholen bepalen niet zelf welke ruimte ze hebben. Dat doet de gemeente. Meer leerlingen zorgt voor recht op meer ruimte, maar dat kan ook ruimte in een ander schoolgebouw zijn.
"Als hier een school er een zooitje van zou maken dan kiezen kinderen er niet meer voor."
Dat is makkelijk gezegd.
Ik ben benieuwd waar "hier" is.
In en om Amsterdam hebben gemeenten en schoolbesturen hard gewerkt om te zorgen dat ouders en leerlingen niet zo makkelijk meer kunnen kiezen. Met als voornaam gemeentelijk belang dat gedoe met ruimtegebrek: de eeuwige stoelendans van krimpende naar groeiende scholen en omgekeerd.
Ik kan me niet voorstellen dat men in jouw regio niet met dezelfde beweging bezig is.
Hoewel het mogelijke verschil kan zijn dat Amsterdam immer en altijd een groeiregio is, terwijl "hier" misschien wel een krimpregio is.
Ja, dan heb je wat te kiezen.

Floria

Floria

23-04-2019 om 12:39

mieke

Dat klinkt wel een beetje als hier. We hebben vooral op afstand gekozen (10 minuten fietsen), want alles kon.

Dit jaar ging er ineens een school loten. Ik heb vanmorgen nog nagekeken of ze inderdaad geloot hebben, volgens de website wel, maar het staat natuurlijk niet zo goed als ze eerst met veel bombarie aankondigen dat ze gaan loten, en dan ineens moeten toegeven dat er te weinig aanmeldingen waren om dat te gaan doen Feit was wel dat de school die mijn kind had gekozen ineens veel meer aanmeldingen had dan verwacht. Toeval? Je had, als je de lotingsschool had gekozen, nog 2 uur om naar een andere school te gaan om daar in te schrijven als je was uitgeloot. Ik denk dat veel mensen dat risico niet hebben genomen.

Floria

Floria

23-04-2019 om 12:40

De school die wij hadden gekozen had op de eerste inschrijfdag al heel veel aanmeldingen; het was niet zo dat ze allemaal pas na de loting van de andere school kwamen.

Geen verdienste school

Dat er weinig of juist veel leerlingen afstromen heeft in principe niet veel met scholen zelf te maken. Tuurlijk is het zo dat als het onderwijs van slechte kwaliteit is er veel leerlingen zullen afstromen of veel leerlingen een te hoog niveau zullen volgen (zie bijv. het gesloten Aloysius College) maar leeringen moeten het echt zelf doen.
Zo'n school als het Vossius Gymnasium zal daarnaast ook meer extreem goede vwo-leerlingen hebben dan een school in bijvoorbeeld Osdorp als het Caland Lyceum.

bicyclette

bicyclette

23-04-2019 om 16:58

wel verdienste school

"Dat er weinig of juist veel leerlingen afstromen heeft in principe niet veel met scholen zelf te maken."

Het heeft juist heel veel met de scholen te maken. Allereerst is het een verdienste van leerkrachten om pubers (die vrijwel allemaal andere prioriteiten hebben dan school) gemotiveerd te houden. Maar het is ook een beleidsmatige keuze. Hier op OOL lees je regelmatig dat kinderen niet mogen blijven zitten op scholengemeenschappen. Lage cijfers = afstromen. Er staat nergens in de wet dat dat moet, en er is ook niet aangetoond dat dat beter is voor leerlingen.
Het is een keuze van een school. Er zijn ook scholen die nadrukkelijk andere keuzes maken.

MK

MK

23-04-2019 om 17:03

lordofrings

Hoezo denk je dat? Ik vind het loting- en matchingssysteem geen geweldig middel (understatement), maar dit is juist een van de voordelen. Ook de achterstandskinderen maken nu evenveel kans op een plek op het Vossius. Kansengelijkheid en segregatie tegengaan, daar was het allemaal om te doen.

En daarin hebben ze een punt.

Groeten uit Den Haag, de meest gesegregeerde stad van Nederland. Elk soort mens heeft hier zijn eigen school en sportclub, we komen elkaar liever niet tegen.

bicyclette

bicyclette

23-04-2019 om 17:07

en verder

En verder sluit ik mij aan bij Miriam Lavell. Het is juist heel begrijpelijk dat er ouders zijn met een voorkeur voor een categorale school. Betere kans om de eindstreep te eindstreep te halen. En ook: vaak zijn categorale scholen een stuk kleiner dan scholengemeenschappen. Is voor velen ook aantrekkelijk. En: categorale scholen (in ieder geval gymnasia) hebben ook een aantrekkingskracht op docenten. En in deze tijd van lerarentekorten is het niet zo gek dat ouders voorkeur hebben voor een school waar leerkrachten graag willen werken.

(En ja, het is ook begrijpelijk waarom mensen juist een voorkeur hebben voor scholengemeenschappen.)

Niet mogen blijven zitten

Speelt hier inderdaad ook op een aantal scholengemeenschappen in de onderbouwklassen. Kinderen uit 1havo/vwo gaan dan naar 2vmbo-t. In de tweede wordt dit al wat los gelaten, vanaf de derde/vierde klas mogen kinderen wel gewoon blijven zitten en gebeurt dat ook vaak zat ondanks wat er in de scholengids staat.
Is dat op een categorale school doorgaans anders? Scholen worden namelijk afgestraft op blijven zitten en niet op kinderen laten doorstromen op een lager niveau.

bicyclette

bicyclette

23-04-2019 om 17:59

"Is dat op een categorale school doorgaans anders? Scholen worden namelijk afgestraft op blijven zitten en niet op kinderen laten doorstromen op een lager niveau."

Ja, dat gaat doorgaans anders. Op een scholengemeenschap kan je verplicht worden om af te stromen. Op een categorale school blijf je bij te lage cijfers gewoon zitten. Natuurlijk zijn er ook leerlingen die ervoor kiezen om dan op een andere school een lager niveau te doen, maar dat is dan hun eigen keuze en niet opgelegd vanuit de school.

Pluk

Pluk

23-04-2019 om 18:33

Afstromen

Op een categorale school moeten ook leerlingen afstromen. Dan moet je wel naar een andere school. Hier worden op beide scholengemenschappen van de kinderen de eerste drie jaar als brugjaren gezien. Na de tweede van de oudste was nog maar tweederde van zijn klas over. Na de derde de helft. Ik moet er wel bij zeggen dat er geen dakpanklassen zijn en dat kinderen met een dakpanadvies op het hoogste niveau worden geplaatst. Veel kinderen krijgen dus een kans maar veel kinderen redden dat dan ook weer niet.

Bij de jongste moet ik het nog zien. Deze school stelde hoge eisen voor zijn niveau naast het advies van de basisschool (ik weet, het mag niet, maar het gebeurde toch). Ik heb zo’n vermoeden dat ook hier een deel niet verder gaat op dit niveau.

Triva

Triva

23-04-2019 om 18:36

bicyclette

"Ja, dat gaat doorgaans anders. Op een scholengemeenschap kan je verplicht worden om af te stromen."

Doorgaans idd maar ook echt niet altijd. Hier een school van basis tot en met gymnasium waar heel veel leerlingen blijven zitten. Ze willen juist niet dat kinderen zomaar afstromen omdat ze bijv niet goed handelbaar zijn. Dan verschuif je het probleem altijd maar naar basis/kader. Mavo moet dus zijn leerlingen zoveel mogelijk bij zich houden en het probleem oplossen, en de oplossing is nooit als eerste afstromen.

MK #6

“Mensen zijn kuddedieren.”
Dat doet geen recht aan het intensieve keuzeproces dat veel Amsterdamse kinderen en hun ouders doormaken. Vanaf groep 7 worden tot wel 15 scholen bezocht, ook de niet zo voor de hand liggende. Bovendien worden openbare bronnen geraadpleegd zoals scholen op de kaart waar alle mogelijke scholen vergeleken worden o diverse onderdelen, zoals op- en afstroom, resultaten, veiligheid, zittenblijven etc. In Amsterdam worden gefundeerde keuzes gemaakt na een intensief proces, zo is ook in kwalitatief
en kwantitatief onderzoek vastgesteld over drie jaren (2015-2017). Daaruit blijkt ook dat de gevraagde échte voorkeuren (ja, zo heet dat in Amsterdam) behoorlijk stabiel zijn. Nogmaals, vooral categorale vwo scholen Amsterdams en Hyperion zijn stabiele koplopers, gevolgd door Spinoza lyceum (vmbo t/m vwo) en St. Nicolaas (havo/vwo), van de vijf categorale gymnasia zijn er steeds twee wisselende scholen overtekend en de andere drie niet. Dat iedereen naar een categoraal gymnasium wil is een hardnekkig misverstand. Het is deels het gevolg van de gekozen lotingsmethode die 12 reservescholen vereist en verdringing, waardoor de gymnasia voor een goed deel gevuld worden met kinderen die uitgeloot zijn voor de aantrekkelijke athenea.

Floris #7

“Ik snap de nadruk op echte niet zo goed, bij 'de échte voorkeur'. Deed men dan eerst iets met onechte voorkeuren?”

Voorheen werd er alleen geloot per school als die overtekend was. Omdat het aantal aanmeldingen transparant was, kon je strategisch kiezen voor een school die misschien niet topfavoriet was, maar waar iig niet geloot werd en je dus zeker was van een plek. In het huidige lotingssysteem (alle kinderen loten voor alle scholen) loont strategisch kiezen niet. Bovendien wordt strategisch kiezen als onwenselijk gezien.

De nadrukkelijke opdracht is nu om zorgvuldig je échte voorkeuren te bepalen.

Mieke #8

“Die echte voorkeuren verklaart nog steeds niet waarom ouders en kinderen in Amsterdam vooral voor de categorale scholen gaan terwijl in de rest van Nederland kinderen vooral kiezen voor scholengemeenschappen.”

Ten eerste kun je - met alle respect - geen appels met peren vergelijken. In Amsterdam stappen jaarlijks bijna 8.000 kinderen over naar de middelbare school, een veel groter aantal dan anywhere else. Daardoor is er ook meer keuze tussen allerlei onderwijstypes, wat niet kan als het om veel kleinere leerlingaantallen gaat. Bovendien heeft Amsterdam itt andere grote steden een lotingssysteem die de échte voorkeuren super belangrijk heeft gemaakt, waardoor het keuzeproces bijzonder intensief is. Sinds 2015 is inderdaad de vraag naar categoraal onderwijs toegenomen, om redenen die anderen hier al noemen, terwijl het aanbod niet os meegegroeid, zelfs wat us afgenomen. Tel daar bij op het wegvallen van de Cito toets als 2e objectieve gegeven waardoor 33% meer kinderen toegang hebben tot categoraal onderwijs die dat eerst niet hadden (door een te lage Cito score). Zie daar een enorme mismatch tussen de gevraagde échte voorkeuren en het onderwijsaanbod.

Dakpanklassen, kansklassen, brede brugklassen

Omdat in Amsterdam per advies geloot wordt, staat de samenstelling van de klas bij voorbaat vast. Daardoor is er ook een toename van categoraal ingedeelde brugklassen per advies op brede scholengemeenschappen. Bovendien wordt in dakpanklassen vaak op het laagste niveau les gegeven, ook dat hebben ouders agv dat intensieve keuzeproces steeds beter door waardoor de vraag naar categoraal ingedeelde klassen toeneemt.

Verder wat Miriam schrijft over overgangsnormen is gewoon waar, in de praktijk werkt dat echt zo. Ook na 2015 (wegvallen 2e objectieve gegeven) scoren categorale scholrn significant beter qua binnenboord houden van kinderen. OCO Amsterdam heeft de afgelopen jaren heldere rapporten gepubliceerd over op- en afstroom en kans op zittenblijven per school en per niveau. Ook de onderwijsinspectie toonde dit verschil in het rapport Gelijke Kansen uit 2017 over de hele leerlingenpopulatie in Nederland aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.