Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Chaos in groep 3

ik moet even wat stoom afblazen. Vanmiddag heb ik als klassenouder geholpen in de klas met knutselen..... wat een chaos. Een klas van 24 kinderen, waarvan een stuk of 6 continue in de klas rondliepen, gek deden, schreeuwden, op de grond gingen liggen en aandacht trekken en andere kinderen lastig vielen. Gevolg was natuurlijk dat andere kinderen ook niet meer geconcentreerd aan het werk waren en de hele klas zeer druk was. De juf zei er wel aldoor wat van, maar dat hielp niet of maar een paar minuten, uiteindelijk heeft de juf 1 kind de klas uitgestuurd (maar ik had er wel 10 uit willen zetten
De hele middag was gepland voor het knutselen van een heel eenvoudig paasmandje, terwijl er effectief nauwelijks een uur geknutseld werd. De rest van de tijd werd gebruikt voor instructie vooraf (20 minuten) en opruimen (meer dan een half uur). Het opruimen werd gecombineerd met het afsluiten van de dag en ondertussen stuiterden er 2 voetballen door de klas, want kinderen mogen speelgoed mee naar school nemen. (Van mijn zoon krijg ik ook altijd gezeur omdat hij géén speelgoed mee mag van ons).
Tenslotte werd een jongetje door een klasgenoot (een van de 6 onruststokers) vol in de rug geschopt omdat het jongetje in de weg zat bij de kapstokken. De reactie van de klasgenootjes was dat N (de dader, zeg maar) dat eigenlijk altijd doet met andere kinderen.

Is dit nu een gemiddelde klas te noemen en ben ik niks gewend, of wat? Ik ben eigenlijk best geschokt namelijk en ik wil nu toch wel even weten van juf/en of directeur of dit de normale gang van zaken is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ingrid

Ingrid

05-04-2012 om 18:37

Als hulpouder ben ik

dit niet gewend. Heb af en toe meegeholpen met knutselochtenden waarbij combinaties van groepen zitten (groep 1/2 maar ook groep 1 tot en met 8 gemengd).
Eerst instructie vooraf, materialen uitgedeeld of een ieder pakt ze, knutselen, ben je klaar dan ruim je op en ga je een boekje lezen of tekenen tot het tijd is. Dit duurde ongeveer 5 kwartier dan was er pauze en daarna een volgende sessie van 5 kwartier.
Heb er juist altijd verbaasd over gestaan dat in groepen van 25 het altijd zo georganiseerd was. Knutselen op een verjaardagsfeestje met 6 6-jarigen gaf meer herrie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-04-2012 om 22:27

Paasontbijt?

Hadden ze misschien een paasontbijt gehad en daarbij ook teveel chocola?
Ik deed vandaag de overblijf en daar was het ook hopeloos. Normaal hebben we ze heel behoorlijk in het gareel, maar vandaag hebben we ze heel snel naar buiten gejaagt zodat ze daar konden stuiteren. Je merkte echt dat het een anders-dan-anders dag was. Taalgebruik wat grover, meer ongelukken.
Dus misschien lag het aan de speciale dag.

Dendy

troelahoep

troelahoep

05-04-2012 om 23:25 Topicstarter

Misschien wel door pasen

het was paasknutselen als vervanging voor het paasontbijt, dat niet doorging vanwege een bezoek van de onderwijsinspecteur. Alle groepen 1 t/m 8 gingen gemengd door de hele school knutselen. (allemaal hetzelfde suffe kleuterknutselwerkje, maar dat terzijde). Het was een beetje improviseren voor school, dat ook. Toen er echter kinderen van alle groepen bij elkaar zaten was er niks aan de hand, maar toen de kinderen van groep 3 weer bij elkaar kwamen..... Anders dan anders misschien, maar toen ik de juf vroeg of de klas altijd zo druk was beaamde ze dat dit wel gebruikelijk was bij overgangen (daarmee bedoelde ze alle overgangen tussen de ene en andere activiteit, dus het begin van de dag; terug in de klas na gymles, pauze, etc). Mijn zoon zei dat de klas altijd wel druk is, maar niet zo erg als er gewerkt wordt.

Ik vond het wel behóórlijk heftig. Ook omdat het van die kleine kinderen zijn nog, waarvan er een heel stel gewoon niet luistert naar de juf. Ik heb wel vaker meegeholpen op school, maar ik had nog nooit de klas van mijn zoon in hun eigen klaslokaal bij elkaar gezien. Nu ik er zo aan denk realiseer ik mij dat het voor de bel gegaan is ook regelmatig een heksenketel is in de klas, maar ik krijg nu het idee dat dat dus ook zo is tussen de lessen door. Ik wil er toch wel eens over praten op school, maar hoe pak ik het aan, zonder de juf ervan te beschuldigen dat ze geen orde kan houden in de klas? (Dat kan alsnog wel zo zijn, maar dat kan ik niet zo goed beoordelen natuurlijk).

Tango

Tango

06-04-2012 om 00:11

Nou ja, zeg (ot)

Mocht van de onderwijsinspecteur het paasontbijt niet doorgaan?
On topic: ik zou inderdaad eens met de juf gaan praten. Gewoon zeggen dat je best bent geschrokken van hoe het ging tijdens het knutselen of zeggen dat je van je zoon hoort dat het vaak onrustig is in de klas.

Tango

"Mocht van de onderwijsinspecteur het paasontbijt niet doorgaan? "

Da's maar zeer de vraag. Ik vermoed zomaar dat het team besloten had dat het niet ging, om wat voor reden ook. Tikje onhandig wel, want vziw worden die inspectiebezoeken van tevoren aangekondigd dus dan kan je de planning van het paasontbijt erop aanpassen.

Weet niet hoe laat ze dat gedaan hebben. Zoon hier verheugde zich op het paasontbijt. Het is de braafheid zelve, maar als hij op de ochtend zelf zou hebben gehoord dat het ontbijtje-met-eitje door een knutselwerkje was vervangen had ik niet voor zijn braafheid ingestaan

Groeten,

Temet

suus36

suus36

06-04-2012 om 12:01

Als juf

Hoi mamahippie,

ik sta zelf voor de klas. Het is een lief, braaf stel, maar heel af en toe (tijdens de vrije momenten) hebben ze de kolder in hun koppies en moet ik alle zeilen bijzetten om ze in het gareel te houden. Zo ook gisteren toen hulpouders meegingen om eieren te zoeken in het bos. Mijn groep stoof bij het bos aangekomen als een kudde hysterische honden door het bos en was niet meer te houden. Kwam een moeder: juf moet je niet ingrijpen? (terwijl ik dacht...laat ze maar even) Maar dan voel ik me toch rottig en ga ze tot de orde roepen. Het enige dat ik dan kan doen is een harde brul geven, ze bij elkaar roepen en heel duidelijk en streng doen. Dat werkt dan wel, maar dan ben ik weer bang dat ouders mij een bullebak vinden. Snap je wat ik bedoel? Het kan bij de klas van jouw kind ook zo zijn geweest dat die juf zich moeilijker een houding wist te geven? Dat zou je best met haar kunnen bespreken toch? In mijn geval weet ik dat ze echt goed, rustig en hard kunnen werken. Maar ja...de ouders zijn er juist vaak bij als het anders is dan normaal en als er vrije momenten zijn. Dan is het pittiger om de rust te bewaren.
(en als ik op dit forum (waar ik als moeder kom) vaak zie dat juffen nogal kritisch gevolgd worden, word je wat nerveuzer als er ouders bij zijn

Groetjes,
Suus

Andersom ook suus

Ik werd als moeder altijd onrustig als mijn kind stond te drammen en stuiteren met een leerkracht in de buurt. Ik hoorde ze denken:"Jeetje, die kan ook geen kind opvoeden."
Ook werd mijn kind extra vervelend als ik hielp op school, luisterde totaal niet naar me.
Kinderen voelen het feilloos aan als ze een loopje met je kunnen nemen omdat je je ongemakkelijk voelt.

troelahoep

troelahoep

06-04-2012 om 14:47 Topicstarter

Suus

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de juf moeilijk is om een goed evenwicht te vinden tussen streng zijn en de boel een beetje gezellig houden, zeker op zo'n feestelijk moment. En ik heb ook een vriendin die na 15 jaar voor de klas staan is gestopt met het onderwijs vanwege de kritische houding van ouders waar ze niet meer tegenkomt. Komt nog bij dat de juf van mijn zoon nog vrij jong is. Daarom vraag ik me af hoe ik er met school over kan praten zonder de (overigens heel leuke) juf te benadelen, zeg maar.

Ik geloof dat de onderwijsinspectie het bezoek twee weken geleden had aangekondigd. Niet heel lang van tevoren, maar dan moet er toch nog een fatsoenlijk alternatief te verzinnen zijn toch?

Overigens komen er bij mijn zoontje nu verhalen los van dat hij heel vaak zijn drinken/eten niet op heeft 's ochtends (komt inderdaad vaak met half leeggedronken beker thuis) omdat de klas niet op tijd rustig is en er dan niet zoveel tijd meer is. En van kinderen waarop de hele klas moet wachten tot ze luisteren totdat ze buiten mogen gaan spelen Ik weet niet zo goed hoe betrouwbaar dat allemaal is, want zoon kan de waarheid ook wel eens verdraaien zodat wij er wat gevoeliger voor zijn, maar goed.

suus36

suus36

06-04-2012 om 18:31

Mamahippie

Inderdaad apart dat ze bij een inspectiebezoek dit doen. Alhoewel ze misschien wilden laten zien hoe coöperatief etc gewerkt wordt. Wel een risicootje hoor. Als bij mij de inspecteur komt, doe ik liever gewoon wat ik normaal doe.
ik vertrouw erop dat dat goed is. Maar met z'n allen knutselen schoolfeest knutselen......., haha is bij wel eens puinhoop geweest hoor.

Ik zou het gewoon in de gaten blijven houden en anders praat je een keer met de juf. Vooral als je denkt dat je zoontje eronder lijdt. Het is de toon die de muziek maakt, dus je kunt het best bespreken hoor!

Groetjes,
Suus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.