Cijfer Nul
03-07-2012 om 18:53
Cijfer nul
Zoonlief kwam om 12 uur thuis met de mededeling dat hij het cijfer 0 had gekregen. Een NUL, nog 2 dagen en het is vakantie hier! Zoon heeft hoogste score entreetoets, doet het allemaal waanzinnig makkelijk, heeft nooit lager dan een 6 gehaald (en dat is voor handenarbeid), en dan nu een 0. Ik kan er niet over uit.
En wat had hij nu fout gedaan? Hij moest het van mij nog een keer navragen 'smiddags, want zijn uitleg was zo vaag dat hij het zelf ook niet begreep. Hij moest persoonsvorm met rood schrijven, en lijdend voorwerp met groen. En hij had de kleuren omgedraaid...
Zucht. Laat los. Nog twee dagen. Maar ik vind het zo achtelijk! Gelukkig zijn de rapporten al geschreven, maar kan iemand bedenken wat hier de reden voor is? Ik hou het maar op "hoogste tijd voor de vakantie, leerkracht is het zat". Maar oei, wat ben ik sjaggerijnig.

Moppeke
03-07-2012 om 19:30
Jemig
Wat een actie om daar voor een nul te geven. Een echt slimme leerkracht had toch wel door gehad dat hij de kleuren had omgedraaid.
Tja, enorm opwinden heeft geen zin. Negeren maar, en er nog even bij de leerkracht op terug komen.
Dochterlief had vorig jaar een 5 op haar rapport voor gym. De leerkracht vond dat ze niet hoog genoeg ging in het klimrek waardoor ze een 1 kreeg. Duh... hoogtevrees...
Leerkrachten zijn soms net mensen. Die ook stomme fouten maken
Na alle blunders op de basisschool kan ik me er eigenlijk niet meer zo druk om maken. Wij weten beter, en tenslotte is het maar een momentopname. Een extreem laag cijfer op een rapport valt ook enorm op als de rest verder goed is. Dan moet er meer aan de hand zijn. Foutje in de regie bijvoorbeeld.
Vakantie houden, adem in, adem uit. Beste remedie.

69er
03-07-2012 om 19:35
Uuuuh
kind zit in groep 8?
Als je het omdraait heb je inderdaad alles fout. Als je dit op een examen overkomt heb je dikke pech. Wellicht was het een manier van de leraar om even te laten merken dat het hem welliswaar aan komt waaien, maar dat 'ie het niet moet laten wapperen. ( Ik heb een kind dat tot irritatie van ons en leerkracht instructie mist en fouten maakt door deze instelling/gedrag).
69er

Vic
03-07-2012 om 19:39
Tja
Misschien is de leerkracht aan vakantie toe, of heeft hij de pest in dat je kind nooit oplet tijdens de instructie, of allebei... Gelukkig zijn de rapporten al geschreven en zal hij niet blijven zitten vanwege deze ene 0.

Maylise
03-07-2012 om 19:47
Wijze les
Het telt niet meer mee en het is misschien ook een wijze les voor de toekomst. Bij examens krijg je ook een onvoldoende als je alles net verkeerd om invult. Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat ze de opdracht of de vraag goed moeten lezen, liefst meerdere keren en na afloop ook even checken. De opdracht goed lezen is al het halve werk.
Elke keer ben ik weer verbaasd als ik essays nakijk hoe ontzettend slecht sommige studenten de opdracht lezen. Dan hebben ze op zich best een goed essay geschreven maar ze beantwoorden net de vraag niet. Zo ontzettend zonde want met iets beter lezen en nadenken hadden ze een mooi cijfer gehaald en nu krijgen ze helaas een onvoldoende.
Dit kan je maar beter jong leren als de consequenties nog niet zo groot zijn.

sinas
03-07-2012 om 20:15
Mijn 1e reactie zou ook zijn
wat een nonsens, maar met de andere reacties erbij denk ik, tja, dat is natuurlijk wel zo. Straks op het VO is dat ook niet meer, fout is fout. Punt. Sneu, dat wel, maar niks aan te doen.

Ely
03-07-2012 om 21:56
Nou (op vo)
Is het zo, dat op VO ook fout is fout geldt? Ik weet nog dat mijn wiskundeleraar mij de term dwf heeft leren kennen. Als je aan het begin van een complexe opgave een fout maakte waarbij je doorrekende met een verkeerd getal maar de rest van je redenatie was goed (uitkomst natuurlijk fout) kreeg je nog steeds punten voor die som, gevalletje doorwerkfout.
On topic: die nul misschien een statement van de leraar? Meer van dit soort dingen gebeurd en eerder gematst? Of zat zoon wellicht niet zo goed op te letten tijdens de uitleg en leidde daarmee ook anderen af? Zoiets? Niet dat ik het dan chique vind hoor...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

fryskdumke
03-07-2012 om 22:03
Ely
dat voor wiskunde geldt nog steeds. daarom hamer ik er ook zo op bij leerlingen dat ze alles op moeten schrijven.ook berekeningen en niet alleen de antwoorden

miep
04-07-2012 om 11:25
Maar
voor die wijze les had die onderwijzer wel even de uitleg erbij mogen geven. Nou was het alleen maar een cijfer en een beteuterd kind.

Cijfer Nul
04-07-2012 om 16:14
Ik ben het eens
met alle reacties hoor! Varierend van dit vergeet hij nooit meer, lesje goed lezen, tot leraar is zeker aan vakantie toe. Het betreft groep 7 basisschool.
Waarover ik me het meest verbaasde is de uitleg of liever het gebrek aan uitleg. Gelukkig heeft zoonlief die alsnog opgevraagd, en haalde er toen zijn schouders over op.
Ik zit/zat er meer mee dan hij blijkt....
Fijne vakantie allemaal.

Suus65
04-07-2012 om 22:56
Nul
Een nul is echt niey ok. een 0, nul ,zero
Kom op zeg, een 1 is al drama maar een nul, en dat op een lagere school
Mag hopen dat docent als verweer heeft een slechte dag te hebben, zou hier eigenlijk wel op terugkomen, dagen vlak voor de vak vind ik geen argument
Lagere school he?
Get real zeg!
Hoop frustratie bij deze man denjk ik. en ok, die kan hij hebben over jouw zoon maar dan mag dat fatsoenlijk gecommuniceerd worden ipv een 0 te geven

MegaMum
09-07-2012 om 17:23
Nul is niet altijd flauwekul
Een 0, geweldig! Niks goed = geen punten, toch? Heb me er altijd aan geërgerd dat je al punten voor het komen opdagen en invullen van je naam krijgt (al speelt dat misschien meer bij vervolgonderwijs).
FF serieus: aan-vakantie-toeleerkracht had door de fout heen kunnen prikken en het wellicht kunnen oplossen door nogmaals een dergelijke toets te geven en vervolgens te middelen. Of er expliciet bijschrijven: "Ik weet dat jij het weet, maar je hebt het hier precies andersom gedaan en niet laten zien."
Ik zou zo'n kind in ieder geval een persoonlijke toelichting geven, want wat is het nut/leerrendement van een toets als kinderen niet begrijpen wát ze fout hebben gedaan?