Je kinderen altijd veilig onderweg met de Life360 app (voor het hele gezin). Download én gebruik gratis
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tutje

Tutje

01-12-2009 om 13:07

Cijfers kelderen naar beneden (3 havo/vwo)

Zoon heeft vorig jaar de overstap gemaakt van 2 TL/Havo naar een 3 Havo/VWO klas. Hij is geen hoogvlieger, maar hij wilde graag, zijn cijfers waren goed genoeg en de docenten stonden er achter. Hij wilde graag de Havo gaan doen.
Maar dit jaar lijkt wel heel veel zwaarder.. zoon klaagt dat hij nu 'alles ineens op VWO niveau moet doen' en de vakken, vorig jaar nog combi-vakken, zijn nu ineens allemaal opgesplitst (aardrijdskunde en economie ipv 'mens en maatschappij' in 1 vak. Volgens de docenten worden de specifieke VWO opdrachten apart gegeven en is de rest van de stof hetzelfde voor Havo en VWO.
Maar zoon's cijfers kelderen naar beneden. Het ziet er naar uit dat zijn kerstrapport zeker 4 onvoldoendes zal gaan laten zien... en hij baalt er zo ontzettend van!
Onzekere factor is dat zijn vader en ik momenteel in scheiding liggen vanwege zijn vader's psychische ziekte. Zoon kan daar tot nu toe goed mee om gaan (de rust in huis is terug gekeerd nu vader het huis heeft verlaten) maar het zal ongetwijfeld zijn weerslag wel hebben.
Tja, en wat is nu onkunde, wat is nu reageren op de situatie om hem heen, wat is nog meer zijn best moeten doen? Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag... waarschijnlijk zeker tot het mentor-gesprek dat vast gaat komen...
Misschien heeft er iemand anders pubers de derde klas en kan mij adviseren?

groeten Tutje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

01-12-2009 om 16:35

Tutje

Op de scholen waar mijn kinderen zaten en zitten, zit een verschil van 1,5-2,0 pt tussen de cijfers van de verschillende niveau's. Aangezien hij in een H/V-klas zit nu, zal het dichterbij een 2,0 zitten. (Een enkele havo klas zit denk ik dichter bij de 1,5). Dat betekent, dat vette achten zessen worden. En lekkere zevens worden vijven. En dat valt níet mee.
Een ander aspect is de manier van benaderen. H/V-ers worden geacht zelfstandiger te werken, worden minder bij de hand genomen, er wordt minder uitgelegd en voorgekauwd en er wordt van uit gegaan dat jij zelf snapt dat na hfdst.2 hfdst.3 komt en dat het handig is dat even door te lezen voor de les.
En ik vrees dat de scheiding er ook geen goed aan doet. En een vader met psychische problemen lijkt me erg zwaar voor een puber die zelf bezig is zich te ontwikkelen.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.