Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jm

jm

10-12-2011 om 14:24

Cijfers van toetsen

Ik vroeg mij af of jullie ook de cijfers te horen krijgen van de juf of meester als jullie zoon of dochter een toest heeft gehad.
Mijn zoon gaf aan dat hij voor geschiedenis een 6 had gehaald en dat hij de laagste van de klas was.
Nu hebben ze laatst weer een geschiedenis proefwerk gehad en ik heb de juf gevraagd om het cijfer en dat was nu een 5,8.
Geven de juffen/meesters de cijfers ook door aan jullie als ouders, want bij mijn oudste zoon van 12 jaar heb ik dit nog nooit gehoord,alleen met een 10 minuten gesprek dat hij niet zo goed is in geschiedenis/aardrijkskune.
Hoe gaat dat bij jullie of school horen jullie of zien jullie wel cijfers van de proefwerken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-12-2011 om 14:27

Niet op basisschool

De cijfers van de middelbare school kan ik inzien via Magister. Van de basisschool krijg ik alleen de uitslagen van de Cito's te horen tijdens het 10-minutengesprek. Van andere toetsen hoor alleen cijfers als mijn kinderen eraan denken om het te vertellen.

neteret mut

neteret mut

11-12-2011 om 00:04

Ja, maar

we wonen dan ook in Belgie. De kinderen hebben hier verplichte agenda's van de scholen en daar staan speciale vakken in voor cijfers, met daarnaast een vakje voor de handtekening van de leerkracht en voor die van de ouders. Ook wekelijks handtekening van de ouders op de weekpagina. Bij te vaak geen handtekening van de ouders volgt er straf ( bv nakomen op woensdagmiddag of in hogere klassen niet mee mogen doen met de jaarlijkse examens). Op de rapporten van de lagere school staan alle toetsen nog eens vermeld, wat het kind heeft behaald, wat hij had kunnen halen en wat het klasgemiddelde is. Ook van de middelbare staat er altijd een klasgemiddelde op het rapport.

Primavera

Primavera

11-12-2011 om 00:21

Klasgemiddelde?

Cijfers van de basisschool krijg ik vaak te zien, omdat gemaakte proefwerken hier in Italië meestal door de ouders ondertekend moeten worden. Doordat er bijna iedere dag huiswerk gemnaakt moet worden heb ik ook wel een goed overzicht wat er in de schriften gebeurd.
Op de middenschool hebben ze een soortgelijk systeeem als Neteret Mut in België beschrijft. Alleen klassegemiddelden en hoogste cijfers in de klas krijg je er hier niet bij. Dat vind ik wel apart en ik weet niet goed wat ik daar van zou moeten denken.
Het gaat me namelijk niet om hoe een kind vergeleken de rest van de klas scoort, maar of mijn kind de stof goed begrepen en eigen gemaakt heeft. Het klasgemiddeldelde kan hoogstens een indicatie geven hoe moeilijk de toets gevonden werd.
Groeten Primavera

neteret mut

neteret mut

11-12-2011 om 00:44

Klasgemiddelde

tja ik keek er in het begin ook van op, geeft soms wel aan dat op een bepaalde toets je kind ineens veel minder scoort dan normaal of dan de klas. Dan is het een reden om speciaal naar die stof nog eens te kijken. Soms is het ook wel eens dat ik iets zeg als "nou dat cijfer is ook niet hoog" en dan blijkt dat de hele klas het slecht gemaakt heeft. Maar in het algemeen hoef ik die klasgemiddelden niet, het is vast een gewoonte en die verander je niet ( heb al ervaring met tegen een paar andere in mijn ogen onnodige dingen nl het verplicht kaften van oa een kladschrift). Overigens de hoogste cijfers staan niet op het rapport wel het hoogst mogelijke aantal punten. Toetsen hebben nl niet altijd een 10 als hoogste. Je kunt 5 als hoogste hebben maar net zo goed 15 of 20, 25, 50,60 of 100. Het is dan wel handig om weten dat die 8 dan ook idd bij een toets met een 10 als hoogste was en niet bij 20 om maar een voorbeeld te noemen. Kinderen kunnen ook thuiskomen met "ik heb een 17 op 25", en dat cijfer wordt dan omgereknd naar procenten ( ook dat procentencijfer staat op het rapport, bv 73% dus een 7,3), wat de hele boel weer beter vergelijkbaar maakt. Het was allemaal even wennen, nu weten we niet beter. ( en dan hebben we het nog niet gehad over dagelijks werk raoorten en examensrapporten, de verschillende schoolniveau's en katholiek/ gemeenschapsonderwijs en de verschillen die dat allemaal oplevert voor aantallen rapporten en zwaarteweging van de rapporten)

Primavera

Primavera

11-12-2011 om 00:56

Omrekenen

Ja, Neteret dat omrekenen hebben wij ook. Soms komt dochter thuis dat ze 44 punten had op 50 en dan weet ik nog niks. Gelukkig wordt het hier wel omgerekend naar een cijfer op de schaal van 10 en dat krijg ik dat later in de week te horen afhankelijk van hoe zwaar de docent de gemiste punten weegt.
Ik vind het reuze interessant om te lezen hoe het in andere landen gaat. Wat mij betreft mag je wel ot om het te hebben over alles waar je het in je vorige berichtje nog niet over gehad hebt
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

11-12-2011 om 13:33

Klassengemiddelde

Hier in Frankrijk ook naast het eigen cijfer het klassengemiddelde per vak, het totale klassengemiddelde, het eigen totale gemiddelde, het hoogste en laagst gemiddelde in de klas en het hoogste en laagst gemiddelde per vak + de ranglijst van alle leerlingen per vak en totale ranglijst van de klas. Op de middelbare school krijg je ook nog het gemiddelde van de andere paralel klassen erbij per vak + het totale gemiddelde per paralalel klas. Eind van het jaar ook nog de totale ranglijst van het jaar van alle paralel klassen binnen de school.
Heel veel cijfers dus. Wel interessant op zich Je weet in elk geval wel redelijk hoe goed het kind het doet. Ik vind alleen die ranglijst op naam niet zo heel leuk voor de kinderen die het wat minder doen. Daar is ook elk jaar discussie over maar de meeste leerkrachten zijn het zo gewend van vroeger en dan moet het blijkbaar zo blijven.

De cijfers zijn wel makkelijk te begrijpen maar de marges worden kleiner naar mate ze verder komen. Op de basisschool en begin middelbare school worden veel hoge cijfers gegeven. Einde middelbare school en studie tijd wordt strenger berekend dus de waarde van de cijfers wordt anders. Dus waar je bijvoorbeeld in de eerste klas makkelijk een 16 zal halen heeft die 16 dezelfde waarde als misschien een 13 in de eindexamen klas. een 16 of hoger behalen is op de universiteit echt een uitzondering. Zelfs een gemiddelde van 12 is al heel mooi.

neteret mut

neteret mut

11-12-2011 om 16:09

Ot gaan

kan misschien idd maar beter, bijna alle reacties in dit draadje komen uit het buitenland.
Een draadje als "schoolgaan in het buitenland" Kunnen we nederlanders laten kennismaken hoe het er ergens anders aan toe gaat. Van verwonderen en bewonderen tot griezelen en gruwen.

Tanja

Tanja

12-12-2011 om 14:55

Hier niet

mijn zoon verteld altijd welke cijfers hij heeft behaald. Maar dat wordt niet door de leraar doorgegeven.

Hier

Ik hoor van dochter (gr 7) hoe ze een toets heeft gemaakt. Een onvoldoende komt mee naar huis om getekend te worden, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.