succesmom
22-03-2010 om 00:52
Cito groep 2 hoge lat voor kleuters
hoi mijn zoontje heeft afgelopen januari een toets gedaan die alle kinderen krijgen die volgend jaar naar groep 3 gaan. vorige week werd individueel met de ouders de uitslag besproken. ik schrok van het niveau maar ook van de net met de hakken over de sloot uitslag. vooral na extra logopedie twee maal per week, hoe ervaren andere de hoge eissen die tegenwoordig aan kleuters worden gesteld groetjes

vlinder72
22-03-2010 om 09:04
Cito?
Ik ben er niet zo zeker van dat je aan de hand van de cito toets kan stellen dat het niveau hoger is. Mijn zoon kan heel goed leren. Hij zit ook in groep 2. Leest inmiddels op Avi M3 niveau. Kan sommen tot 20 oplossen. Tot 10 zonder erover na te denken maar ook hij scoorde op zijn cito's een C, B en A. Heb je gevraagd of je de cito mocht inzien? Ik zag bijvoorbeeld vragen staan als "teken een vierkantje meer dan er rondjes staan". Geen kind had die vraag bij ons op school goed. Stond er nou gewoon "kijk naar de rondjes hierboven, teken er een meer" dan was het wel goed gegaan. En zo waren er veel meer vreemde vragen. En onduidelijke tekeningen. Zelfs ik zag af en toe bijna niet welk glas het volste was of welke streep het dikste. De juf moet de vragen oplezen dus ik denk dat een groot deel van de kinderen de vraag alweer vergeten is tegen de tijd dat de juf de lange zin heeft opgelezen. Wij oefenen thuis geen cito's. Op school ook niet dus dan is het ook niet verwonderlijk dat kinderen slecht scoren. Cito's zijn bij ons op school ook niet leidend. Wel kijken ze welk onderdeel een kind slecht op heeft gescoord en hoe dat komt. Hoe doet je kind het verder in groep 2. En om je gerust te stellen. Onze oudste zit nu in groep 3. In groep 2 was hij totaal niet geinteresseerd letters of cijfers. Hij kon net aan zijn naam schrijven. Tot de herfstvakantie in groep 3 bleef dat zo. Daarna maakt hij een inhaalslag en hij doet het in groep 4 nu uitstekend. Mijn tweede is wel geinteresseerd in letters dus ik ben heel blij dat ze wel aanbieden.

Wilma
22-03-2010 om 10:12
Ik weet alleen dat de cito taal van groep 2
moeilijker is. Die is aangepast aan de moderne tijd en was volgens onze juf een stuk moeilijker dan die van de afgelopen vijftien jaar. Daar bleken veel kinderen op te zijn gestruikeld. Ordenen enzo zijn gewoon hetzelfde gebleven als andere jaren.
Mijn dochter had de cito's in groep 2 (ik vind 't op zich al zo raar dat ze daar cito's hebben, maar goed) goed gemaakt trouwens, maar de juf vermeldde dit wel even, dat taal een stuk moeilijker was dit jaar.
Groetjes,
Wilma

ayla
22-03-2010 om 10:50
Niet makkelijk nee
wij hebben ze een paar weken geleden mogen inzien en ik vond sommige vragen niet makkelijk nee.
Woordgebruik waarvan ik denk dat de meeste kleuters dat misschien helemaal niet kennen.
Wijs de man aan die aan het kanoen is= Wijs de man aan die ana het behangen is. Of die vraag dat je de K terug moest vinden in de vrschillende plaatjes.
Dochter had trouwens 2 keer een hoge A score, dus dat viel ons ontzettend mee.
Vlinder begrijp ik nou goed dat jouw zoontje 3 scores had

vlinder72
22-03-2010 om 13:18
Ayla
Ja, ik heb drie scores gekregen. Niet normaal? Het viel nogal tegen dus wij hebben onze zoon later toch nog maar even gevraagd waarom hij sommige antwoorden had gegeven. Hij haalde alleen zijn schouders op en lachte een beetje. Hij vond het allemaal niet zo interessant geloof ik. Het is net als kleuren. Hij krast echt zijn tekeningen. Zelfs zijn 4 jarige zusje kleurt nog netter. Zijn reactie. Ach, zo is het tenminste snel af. In groep 1 kreeg mijn dochter twee uitslagen. Ook een C en een A. Volgens mij scoren mijn kinderen op de eerste toets slechter omdat het dan ook nog allemaal nieuw is. Die vraag met die K's heb ik ook gezien.

Temet
22-03-2010 om 15:05
Eerder draadje
Hadden wij niet in een eerder draadje over de kleutercito eenparig geconcludeerd dat het allemaal grote onzin was?
Ik denk dat het pas vervelend wordt op het moment dat de leerkracht daar anders over denkt en die cito bijvoorbeeld zou gebruiken als steun voor kleuterverlengen oid. Als er niks bijzonders aan de hand is zou ik er verder maar de schouders over ophalen.
Groeten,
Temet