Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito- ik snap het niet

Nu in het nieuws: het extra geld dat voor onderwijs is uitgetrokken in de afgelopen jaren zou nauwelijks iets hebben opgeleverd, want de gemiddelde Citoscore is niet gestegen.

Even helemaal los van de kritiek op dit standpunt: ik snap iets niet. Die Citoscore, dat zijn toch percentielen? De hoogste score is toch niet dat je alles goed hebt, alleen maar dat er niet of nauwelijks mensen zijn die het beter hebben gedaan? in dat jaar

Maar in zo'n systeem stijgen de gemiddelde scores toch per definitie niet? Ieder jaar is dan zijn eigen meetlat, je kan alleen je eigen score afzetten tegen die van je jaargenoten. Of je schoolscore tegen die van andere scholen. Maar niet de totale score van het ene jaar tegen die van het andere jaar - dat is altijd gemiddeld.

Waar zit ik fout?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik dacht

toen ik het vanochtend op de radio hoorde precies hetzelfde. Ook ik ben benieuwd,

Niet gelezen

Ik heb het onderzoek niet gelezen dus ik weet niet welke cijfers men heeft gebruikt.
Maar in beginsel heb je gelijk. Cito is een percentielscore. Nou ja, de eindtoets dan. De entreetoets en tussentoetsen ook, maar die worden niet elk jaar bijgesteld. Die gaan even mee (een jaar of 4 geloof ik). Bij die toetsen is het dus wel mogelijk dat een groter percentage hoger (of lager) scoort. Bovendien zijn er ook nog niveau-toetsen die niet het percentiel, maar het niveau als uitgangspunt nemen (DLE bijvoorbeeld). Ook de Prima onderzoeken (OESO vergelijking) gaan uit van het niveau, niet van het percentiel.
Er is dus wel degelijk iets te zeggen over het stijgen of dalen van het aantal lln dat een bepaald niveau haalt.
Groet,
Miriam Lavell

Controlegroep en bijstelling

De eindcito wordt eerst genormeerd aan de hand van een proeftoets (onderzoek onder representatieve groep van x aantal lln). Die normering bepaalt in eerste instantie hoeveel fouten welk puntenaantal oplevert.
Vervolgens, als de toets gemaakt is door heel Nederland, volgt mogelijk nog een correctie. Afhankelijk van het aantal fouten dat feitelijk gemaakt is. Dit steeds zo dat er keurig een percentielscore ontstaat.
"Zo vraag ik me af wat er geberut als steeds meer kinderen 0 fouten maken. "
Dat komt dus niet voor. Door die proeftoets is bekend hoeveel 'te moeilijke' vragen er moeten zijn.
De tussentoetsen worden ook genormeerd met zo'n controlegroep. Bijstelling is er niet meer. Wel vervanging van de toets na een periode (van 4 jaar dacht ik, maar ik weet het niet zeker).
Groet,
Miriam Lavell

Inge M

Inge M

12-01-2012 om 08:30

Volgens mij

gaan ze bij de Cito ervan uit dat ze de toets elk jaar even moeilijk maken, met een kleine variatie.
Die variatie zie je niet in de percentielen maar wel in het aantal fouten. Als het aantal fouten gemiddeld gelijk blijft, dan wordt de toets dus niet steeds beter of slechter gemaakt.
De aanname dat elk jaar de toets even moeilijk is, moet dan wel kloppen.

Dat rapport

Ik denk dat de uitspraak: extra geld voor onderwijs helpt niet want de gemiddelde citoscore gaat er niet van omhoog, voor rekening van journalisten is en niet van het SCP.

Ik heb het rapport van de link die Sancy gaf doorgelezen (niet grondig bestudeerd en geanalyseerd), maar daar maak ik uit op dat het SCP de Cito-scores buiten beschouwing heeft gelaten omdat ze deze niet representatief achten. (blz. 34).

Wel hebben ze gekeken naar het Periodiek Peilingsonderzoek van het Onderwijs Niveau in Nederland, wat nagaat of minstens 75% van de leerlingen de standaard haalt die aansluiten bij de kerndoelen. Die resultaten zijn al sinds de jaren '80 gelijk. (blz.44)

Wel zijn de kosten per leerling toegenomen. Er is meer uitgegeven aan een verlaging van de arbeidsproductiviteit, loonkosten en materiële middelen. (blz. 39).

skik

Evanlyn

Evanlyn

12-01-2012 om 10:45

Volgens mij

had op het NOS journaal die meneer van het SCP het wel over de CITO scores. Ik vond dat gisteravond ook al vreemd. Maar goed, in het rapport zelf is dat kennelijk niet zo.

Sancy

Sancy

12-01-2012 om 14:31

Reactie van de aob

de algemene onderwijsbond heeft een reactie op de website geplaatst op het rapport van het SCP.
http://www.aob.nl/default.aspx?id=12&article=48605

Meyke

Meyke

12-01-2012 om 20:11

Al eerder

Ik had dezelfde verwarring al eerder. In het "actieplan basis voor presteren" moeten de cito eindprestaties ook omhoog. En volgens mij kan dat dus ook niet. Maar als al die ambtenaren en de minister dat bedacht hebben, wie ben ik dan? Dus ik heb het maar naast me neergelegd. Maar als iemand de verwarring wel kan oplossen, graag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.