Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elena

Elena

02-06-2018 om 22:39

Cito - individueel afnemen

Beste allemaal,
Mijn kind is nu in group 4 van basis school. Ik weet dat het mogelijke is cito individueel afnemen. Voor mijn zon is Nederlands een tweede taal. Helaas is hij nog niet op niveau van native speakers. Hij zegt dat tijdens cito rekenen leest de juf verhaaltjessommen en kinderen moeten luisteren, ze kunnen niet deze verhaaltjessommen lezen. Als iemand wilt kan hij\zij de juf vragen om nog een keer te lezen. Ik heb opgemerkt dat voor mijn zon is het echt makkelijker de juiste antwoord geven als hij leest opdrachten (hij kan goed lezen), maar via luisteren snapt hij opdracht niet altijd. Dus zijn scores voor rekenen zijn lager door de taal.

Misschien weten Jullie of het mogelijk is om school te vragen dat mijn kind kan die verhaaltjessommen lezen? De reden waarom ik deze vraag stel - als ik vraag de school of dat mogelijk is dan krijg ik een antwoord 'nee', maar als ik zeg - ik weet dat het mogelijk is en noem een goede reden dat krijg ik een antwoord 'ja'.
Alvast bedankt voor informatie en tips.

Formulering

Misschien helpt het als je het zo formuleert als je het nu uitlegt. Mijn zoon kan wel goed lezen maar nog niet goed alle tekst uit gesproken taal verstaan. Als hij mag meelezen als de juf de vraag hardop voorleest voor de andere kinderen dan begrijpt hij de rekenopdracht beter en kan de opdracht beter maken.

Het frustreert hem nu dat hij net niet begrijpt wat er gezegd wordt en dat levert stress op bij het maken van de rekenopdracht.

Natuurlijk gaat zijn taal vooruit maar dat gaat makkelijker als hij niet boven zijn macht hoeft te grijpen zoals nu. Dat gesproken taal begrijpen komt echt wel. En gaat nu ten koste van zijn motivatie en zijn rekenvaardigheden.

Elena

Elena

03-06-2018 om 01:08

Dank U wel

Beste Anne,
Dank U wel voor zo mooie formulering. Ik kan nooit zo iets ikzelf schrijven. Ik hoop dat it will work voor mijn zon.
Hartelijk dank voor uw antwoord.

Pien

Pien

03-06-2018 om 11:23

Elena

De E4 rekentoets is de laatste waarbij de sommen worden voorgelezen. De voor te lezen tekst staat alleen in dder handleiding van de leerkracht.

Bij de volgende Cito afname (januari groep 5) moet hij ze zelf lezen jn een boekje. Ik zou dat afwachten. Dan kun je meteen zien of het dan inderdaad beter gaat.

Juf

Juf

03-06-2018 om 16:20

Er is voor de kinderen geen tekst om te lezen en geen sommen om te zien. Er staat een plaatje met daaronder een of meerdere hokjes voor het antwoord.
De leerkracht leest de opdracht tweemaal voor en daar moeten de kinderen het mee doen. Het antwoord van de juf klopt, er is enkel een handleiding met de som, een kind kan het niet zelf doen. Vanaf volgend jaar wel, dan is het leesniveau als het goed is hoog genoeg.
Leerkrachten klagen al jaren over de talige rekentoets.

Elena

Elena

03-06-2018 om 22:07

Pien en Juf

Beste Pien en Juf,
Dank u wel. Ik ben blij dat in groep 5 kan mij zon al die verhaaltjessommen lezen.

Elena

Elena

04-06-2018 om 15:04

AnneJ

Ik heb vandaag een antwoord gekregen van IB, zij schrijft dat lezen van verhaaltjessommen by mijn kind niet mogelijk is. Dan word cito niet officieel geldig.
Jammer.
Nog een keer bedankt voor mooie formulering!

"Dan wordt de citotoets niet officieel geldig"... eh?

Beste Elena,

Ik lees de reactie van de I.B.'er en sta verbaasd. De I.B.'er doet voorkomen alsof de school aan Cito, of aan het ministerie, of aan de Inspectie, of aan wie dan ook verantwoording moet afleggen over de manier waarop de school een Cito-toets afneemt uit het leerlingvolgsysteem.

Volgens mij klopt dat niet. De school beslist autonoom over de keuze van de toetsen (welke, wel/niet Cito, hoeveel, hoe vaak) en over de wijze van afnemen. Daarbij is de school niemand verantwoording schuldig. De Inspectie gaat alleen na óf er regelmatig wordt getoetst, niet of daarbij enig afnamevoorschrift is gevolgd.

Kortom, de school staat volledig in haar recht als die jouw kind de toets laat maken terwijl hij zelf de tekst leest. Sterker nog, dat is reuze verstandig, want het gaat om een rekentoets, niet om een taal (luister- of lees-) toets.

Lang geleden heb ik van Miriam Lavell het verstandige advies gekregen om te (durven) vragen "Waar staat dat dan?". Ik weet eigenlijk wel zeker dat deze I.B.'er jou niets kan laten zien waarin staat dat het verboden is de toets anders dan mondeling af te nemen.

Veel succes in je strijd voor het belang van je zoon. (En wat jammer dat voor zoiets überhaupt strijd nodig is. De I.B.'er zou zelf beter moeten weten.)

Als je je onzeker voelt in het contact met deze (misschien wel erg 'overtuigde') I.B.'er, is het te overwegen een andere ouder mee te nemen naar het gesprek over deze kwestie. Dat wil nog wel eens helpen, omdat je dan minder snel met een smoesje naar huis wordt gestuurd.

Lente

Lente

11-06-2018 om 18:12

hminkema

Wat een prachtig en terecht advies!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.