Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chantal Boven

Chantal Boven

15-06-2020 om 13:23

Cito scores niet op rapport

Hallo allemaal. Mijn dochter zit in groep 7 en wil uiteindelijk graag naar het vwo. Ondanks corona is ze flink aan de bak geweest. Mijn man en ik (beide vitaal beroep) moesten gewoon werken en omdat school de opvang niet rond kreeg moest ze elke ochtend naar een klasgenootje. Smiddags ben ik vrij, dus kon ze haar werk thuis afmaken. Ze heeft goed gewerkt en toen de e7 citos werden afgenomen had ze allemaal 1en. Een flinke prestatie. Ze scoort altijd goed, maar er zit altijd wel ergens een 2 tussen.

Nu heeft de school besloten de citos alleen deze keer niet op het rapport te vermelden. Een aantal leerlingen heeft niet zo goed gepresteerd als verwacht en vanwege corona krijgt iedereen nu een rapport zonder cito scores. Ik snap dat voor deze leerlingen wordt besloten de scores achterwege te laten, maar mijn dochter voelt zich wat genept. Ze heeft hard gewerkt en verdient dat kleine stukje erkenning op haar rapport. Ze wil ook aan opas en omas laten zien wat ze gepresteerd heeft.

Nu vraag ik me af wat er gebeurd als ik gewoon niet teken voor dit rapport. Kan dat? Mag dat, en dan?


vraag

Ik zou op school vragen of ze er een uitdraai van de cito's bij willen doen voor jullie. Gewoon als los blaadje. Dan is het ook opgelost toch?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 13:42

Idd

Hier krijgen we de uitslag van cito altijd los van het rapport.

Ik vind het eerlijk gezegd netjes van school. Ik hoop dat deze cito ook gewoon niet gaat meetellen voor het advies. Voor sommige kinderen kan een slechte e7 cito heel vervelend uitpakken.

Eigenlijk zou een kind in groep 7 dit wel moeten begrijpen. Ik zou hier als ouder denk ik dus met een ‘ jammer, maar helaas’ op reageren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-06-2020 om 13:45

Jee

Denk je dat opa’s en oma’s weten wat de citoscores inhouden? Het gaat toch veel meer om het algemene beeld en het persoonlijke stukje van de leerkracht. Wij kregen de citoscores altijd al op een los blaadje met grafiekjes e.d. Die gingen dan echt niet mee naar oma. Sowieso zijn we op een gegeven moment gestopt met rapporten te laten zien aan iedereen, toen er meer kleinkinderen kwamen met niet alleen maar negens op het rapport.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 13:53

Tekenen

Ik snap het stukje tekenen niet.
Ik moest op het vo tekenen voor het gezien hebben, maar niet voor akkoord met de inhoud.
Op de basisschool heb ik nog nooit een handtekening hoeven zetten?

Probleem

Wat is het probleem? Je dochter heeft het gewoon goed gedaan en presteert ondanks alle aanpassingen naar verwachting. Dat mag je in zekere zin ook van haar verwachten en zonder Corona had ze wellicht 1+ gehad. Alleen voor het advies maakt dat weinig verschil. Ze heeft meer ruimte om een steekje te laten vallen dan een kind dat net op het randje balanceert tussen 2 niveaus en nu dus het lagere niveau scoort of een kind dat echt afhankelijk is van instructie, begeleiding, therapie etc. om tot een verwacht resultaat te komen. Wie weet wat voor gevolgen dat gaat hebben en school moet daar wel wat mee. Maar zet je het op het rapport dan gaat zoiets een eigen leven leiden, geeft onrust bij ouders en demotiveert de kinderen. Want wie zegt dat zij niet hun best hebben gedaan?

Maar jij maakt je druk dat je kind er niet mee kan showen bij oma. Als dat alles is... Ik vind dat echt zeuren. Een goed moment om je dochter te leren dat in bijzondere tijden dingen soms anders gaan en tegenvallen. Het niet tekenen vind ik kinderachtig daarmee erken je niet de punten die wel op het rapport staan.

Hier op school nemen ze nu geen cito af en krijgen ze ook geen rapport. We krijgen wel een oudergesprek over het hoe en wat.

Guera

Guera

15-06-2020 om 14:23

Jammer

Dat er nog steeds zoveel gewicht aan cito wordt gehangen. Wij kregen ze te zien bij een gesprek met de juf maar stond echt niet in rapport. Er ontstaat tussen kinderen zoveel gedoe over. Daar waren ze al snel klaar mee. Altijd die gemixte boodschap van ouders aan kinderen: maak je niet druk om de toets. Maar tegelijk de eis het te vermelden en de borstklopperij erover. Tuurlijk is het fijn voor je kind. Maar een kind met alleen maar 4 tjes kan ook keihard gewerkt hebben. 1 en 2 scoren is niet perse een verdienste. Zoon had altijd 1 en deed geen hol. Ik vond dat niet echt knap. Zijn uitdaging was durven falen en leren leren. De erkenning voor je kind hangt niet af van zo'n cijfertje op een rapport. Daarnaast : erken de inzet en niet het resultaat. De inzet lijkt me wel vermeld worden op het rapport?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 14:37

Idd

Ik vind de ‘bolletjes’ die over gedrag en inzet gaan het allerbelangrijkst.
Ik ga er van uit dat de leerkracht over haar inzet wel wat aardigs heeft geschreven?

Chantal Boven

Chantal Boven

15-06-2020 om 15:50

Geen vingers in de neus

Mijn dochter scoort normaal gesproken 1en EN 2en. Op de m7 citos had ze op zowel rekenen als begrijpend lezen (de 2 belangrijkste citos) een 2. Ze kreeg vol de wind van voren op school. Dit was niet best en bij nog een 2 op rekenen of begrijpend lezen zou ze geen vwo advies krijgen. Ok, het eerste half jaar heeft ze ook veel zitten ouwehoeren en dus verdiende ze misschien ook wel een standje, maar het tweede half jaar heeft ze zich keihard ingezet. Ze heeft elke dag al haar huiswerk serieus gemaakt en als ze tijd over had heeft ze extra gewerkt ipv geluierd. Ondanks corona heeft ze BETER gepresteerd dan verwacht had mogen worden. Allemaal 1en is haar beste score ooit. Het is geen meisje die het allemaal maar aan komt waaien. Hier heeft ze voor gewerkt. Ze wil dierenarts worden en weet dat het vwo de kortste route is. Dit was geen 2 vingers in de neus gevalletje.

Ik snap best dat ze mild omgaan met scores die minder positief zijn. Dat die niet op het rapport terecht komen en zelfs dat die niet mee zouden tellen voor een schooladvies. Helemaal mee eens. Kunnen deze kids niets aan doen.

Maar het is oneerlijk om alle scores van alle kinderen dan maar te laten verdwijnen. Als je hebt gewerkt voor iets, daar echt keihard je best voor hebt gedaan en uiteindelijk je doel hebt gehaald is het oneerlijk om te zeggen: sorry, maar de rest heeft het doel niet gehaald, dus deze telt niet.

Pennestreek

Pennestreek

15-06-2020 om 16:44

Maar

Ik snap jouw (!) behoefte om die citoscores op het rapport te hebben niet zo. Als jij aan opa en oma zegt dat ze zo hard heeft gewerkt en dat ze zulke mooie resultaten heeft geboekt is dat toch ook goed? Of vertrouwen opa en oma jou niet en willen ze 'bewijs' voor ze een beloning toekennen? Dan heb je een heel ander probleem lijkt mij.
Bovendien, die citoscores staan toch min of meer los van de cijfers die ze krijgt voor toetsen en proefwerken? Die staan toch wel gewoon op haar rapport? Dan kan ze daar toch voor 'beloond' worden? Of krijgt ze nu helemaal geen rapport?
En er zijn dus ook scholen die die cito-uitslagen helemaal niet op het rapport zetten. Het is dus geen 'recht' of zo. Kortom, ik snap de drukte die je erover maakt niet. Die breng je bovendien over op je kind. Straal gewoon uit dat je ontzettend trots op haar bent. Daar heb je toch geen cijferlijstje voor nodig??

Maar ........

niet op het rapport, betekent toch niet dat ze niet meetellen ????

En als je het echt zo belangrijk vind, zou ik ze ook op een apart velletje vragen.

Bennikki

Bennikki

15-06-2020 om 16:47

Ik begrijp het niet

Je dochter heeft een doel: dierenarts worden. Dat betekent dat ze In elk geval VWO moet afronden. Ze heeft keihard gewerkt om de eerste stappen naar dat doel te zetten. Is gemotiveerd en serieus en heeft blijkbaar ook voldoende schoolse vaardigheden om één die stappen met een goede score af te ronden. Fantastisch! Ze heeft in zichzelf geïnvesteerd.
Dat zou meer dan genoeg moeten zijn en is een mooi verhaal om aan opa en oma te vertellen. Geloven die het niet als ze de papieren er niet bij laat zien?
Je weet niets van de andere kinderen, hoe hard of hoe weinig ze gewerkt hebben, hoe hun thuissituatie was, wat er gebeurd is in de afgelopen maanden. De hele situatie is voor niemand “ eerlijk” geweest, wat dat ook mag betekenen.
Hou het bij haarzelf. Ze is weer een stap verder, op weg naar een mooi doel.

Je krijgt die scores later toch alsnog?

Wij krijgen altijd grafieken met scores van meerdere jaren. Dus oude scores krijg je steeds opnieuw te zien. Als die grafieken er vanwege corona een keer niet bijzitten zou ik me daar niet druk over maken, want een half jaar later krijg je die scores alsnog.

Scores van groep 6 krijg je over een klein half jaartje allemaal in je OSO dossier. Dus dan heb je ze alsnog "zwart op wit".

Ik snap wel die behoefte van je kind om het "zwart op wit" te krijgen*. Maar voor opa en oma lijkt me dat echt niet nodig. Als je je kind geruststelt dat ze die scores over een half jaartje krijgt, is het dan wel OK voor haar? Ik zou niet meegaan met dochter in het idee dat ze per se schriftelijk bewijs aan opa en oma moet laten zien.

Overigens, als de school de cito scores geheim hield zou je wel kunnen overwegen je op je inzagerecht te beroepen. Maar als de scores bekend zijn en alleen nu even niet zwart-op-wit meegegeven worden, vind ik het echt onbenullig om daar een punt van te maken.

---

*Ik vond die bolletjes over inzet en gedrag op de rapporten echt VERSCHRIKKELIJK als kind. Ik snapte niet dat die beoordelingen aan het begin van het jaar "met ruimte voor verbetering" gegeven werden. Aan het eind van het jaar gingen ze altijd omhoog (terwijl ik helemaal niets anders had gedaan). Goed zeg van de leerkracht dat 'ie Syboor's gedrag en werkhouding heeft weten te verbeteren dit jaar! En dan bij de volgende leerkracht duikelden de scores weer omlaag. Ik snapte dus nooit waarom mijn beoordelingen na de zomervakantie altijd omlaag gingen. Ik werd daar hartstikke onzeker van en dacht dat de nieuwe leerkracht een hekel aan mij had. Nee, van mij hoeven dat soort beoordelingen dus echt niet! Verschrikkelijk. Heel verstandig van de dochter Chantal dat ze zich door dat subjectieve gedoe niet van de wijs laat brengen en dat ze de meeste waarde hecht aan de beoordelingen waar ze echt zelf invloed op heeft!

Rixt

Rixt

15-06-2020 om 17:33

Geen cito

Bij dochter op school hebben ze besloten geen cito toetsen af te nemen voor de zomervakantie. De uitslag zal in veel gevallen afwijken van de normale uitslag, dus zijn ze vervallen, zo kunnen ze er ook niet op worden afgerekend bij plaatsing op het VO.

En opa en oma moeten zien hoe hard ze gewerkt heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord, hier blijven de rapporten thuis en worden ze niet door anderen bekeken.

Marit

Marit

15-06-2020 om 22:26

en nog los van wat al gezegd is

Ik zou het loslaten, je weet namelijk nog helemaal niet wat je kind op het VO gaat doen. ook een vwo advies, hoe mooi ook, zegt nog niets over of ze het afmaken. Er zijn kinderen die de overgang naar het VO heel lastig vinden, en ondanks een vol vwo advies met allemaal 1 scores vervolgens naar de havo gaan. Omdat het plannen nog niet zo goed lukt, omdat ze toch moeite hebben met bepaalde vakken of omdat ze geen zin hebben in al dat huiswerk, alle vrienden die ook naar de havo gaan of...?. Er zijn ook kinderen met een havo/vwo advies (want soms 1, soms 2 scores) die het hartstikke prima doen, hard werken, het plannen voor elkaar krijgen en goede cijfers voor de toetsen halen en vervolgens fluitend het vwo doen (of in elk geval de eerste jaren). Hard werken en doorzettingsvermogen om dat te bereiken wat je wil bereiken, is vele malen belangrijker dan een havo of vwo advies en vwo is beslist niet perse zaligmakend. En vooropgesteld even, voor het geval dat niet duidelijk is omdat ik een havo/vwo voorbeeld gebruik: welk advies je ook krijgt, dat maakt dus geen bal uit, er kan net zo goed vmbo basis of wat dan ook gelezen worden, het is geen oordeel over het niveau an sich. Maar je weet nooit precies hoe het kwartje gaat vallen, er kan op het VO nog zoveel gebeuren.

Je bent trots op je dochter, hoe hard ze gewerkt heeft. Dat mag, is hartstikke terecht. Ze weet wat ze wil en wat ze nodig heeft om dat te bereiken en is dus kennelijk bereid daar ook in te investeren. Fijn, zo'n doorzetter. Het papiertje is niet het belangrijkste. Onze oudste heeft ook knetterhard gewerkt in de brugklas met een mooi vervolgadvies als gevolg. Ze krijgt geen cijfers op haar rapport straks, alleen een overgangsbewijs, dus ook niks om te laten zien. Maar wij weten dat ze zo hard gewerkt heeft - en zijzelf ook. En dat is voldoende. En inderdaad...bij de overgang van gr 8 naar het VO krijg je alle grafiekjes op een rij. Onze jongste heeft/had altijd 1 scores. Zegt ook geen bal. Eerlijk gezegd maak ik me over jongste meer zorgen voor de overgang naar het VO dan voor oudste. Precies vanwege de werkhouding en doorzettingsvermogen. Als je dochter zo gefocust blijft, dan komt ze er wel. Linksom of rechtsom.

Marit.

Kasten

Kasten

15-06-2020 om 23:20

Hiaten

Wij (en de meeste scholen om mij heen) gebruiken de cito's nu alleen om hiaten op te sporen en de uitslagen worden ook niet op het rapport vermeld. Er zijn zat kinderen die in de corona periode weinig ondersteuning hebben gehad, waarbij het gewoon niet lukte etc, waardoor het nu een vertekend beeld geeft.

Ze heeft de uitslag blijkbaar wel besproken, dus daar is dat is dan toch ook een vorm van erkenning?
Het rapport niet ondertekenen vind ik persoonlijk een beetje kinderachtig...

Bo

Bo

16-06-2020 om 13:29

voorlopig advies?

Heeft ze al een voorlopig advies? Omdat ze E7 al gehad heeft. Hier ook een zoon in groep 7 en die krijgt de cito's vanaf deze week en het voorlopig advies begin juli.

Het gaat jullie toch vooral om het voorlopig advies en niet per se om de cito scores? Als het goed is krijg je dat voorlopig advies binnenkort.

Verder eens met Syboor: ik heb ook niks met bolletjes voor inzet, werkhouding, omgang met leerkrachten, etc. Dat was zo leerkrachtgebonden, hoe dat beoordeeld werd. Gelukkig geven ze bij ons op school een rapport met echt cijfers voor rekenen, etc. en niet alleen maar voldoende/goed/etc. Op het VO doen ze daar gelukkig helemaal niet meer aan.

Bo, hangt van het Vo af

Mijn dochter zit in de derde (brugklas Havo/VWO) en heeft tot nog toe alleen maar O(nvoldoende), V(oldoende), G(oed) en U(itmuntend) in Magister gehad.
Rapporten krijgen ze niet, dus gelukkig geen bolletjes voor inzet enzo ....

Dit is trouwens wel een uitzondering op het VO hoor.

Oh, mijn zoon daarentegen .....

krijgt rapporten met cijfers (VO). Maar per vak ook een letter voor inzet.

overleg met school

Wat ik uit jouw reactie begrijp, zou je graag een soort erkenning willen voor je dochter omdat ze zo hard gewerkt heeft. Je had dat graag terug gezien in het rapport door de resultaten van de toetsen te benoemen. Heb je met de school gesproken en jouw gevoel hierover neergelegd?

Zoals het nu bij mij overkomt is dat het vooral om te pronken is, wat natuurlijk mag als ouder. Heel goed juist om trots te zijn op je dochter! Ik weet alleen niet of de school daar een boodschap aan heeft. Zij doen de toetsen om het onderwijs af te stemmen op wat een kind nodig heeft. Jouw dochter had kenbaar een doel nodig om zich op te focussen. Dat heeft ze gevonden en hopelijk blijft ze dit doel voor zich houden.

Misschien is het goed om je vast voor te bereiden: Aangezien je dochter ook regelmatig 2 scores heeft gehaald, zal er mogelijk niet meteen een VWO advies gegeven worden, maar wellicht eerst een havo/vwo advies, zeker als de 2 scores op begrijpend lezen en rekenen zijn gescoord en de 1 scores net gehaald zijn. Niks om je zorgen over te maken. Ook via een HAVO/VWO advies kan je het niveau halen, genoeg kinderen die opstromen.

Guera

Guera

16-06-2020 om 18:13

inderdaad

Onze zoon scoorde vanaf groep 4 altijd 1 of toen a op alles behalve dmt . Hij kreeg in groep 7 havo vwo advies zodat hij gemotiveerd bleef om voor VWO te gaan. Rare redenering heb ik dit altijd gevonden maar je ziet het vaker. Hij doet 5vwo

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-06-2020 om 18:27

Guera

In de klas van onze zoon hebben alle toekomstige vwo’ers een havo/vwo advies gehad. Volgens mij geven ze hier alleen maar van die combi adviezen.
Ik denk idd dat dit heel vaak gebeurt, ook om zeurende ouders in groep 8 te voorkomen.

Enna M.

Enna M.

16-06-2020 om 18:59

wie wil er naar het vwo....

.... het kind of de ouders, vraag ik me wel eens af.

Hier in de omgeving ook een ouder die zich ontzettend druk maakt om de cito's, met als gevolg een zenuwachtig kind. En een rapport niet ondertekenen omdat de mooie scores er niet bij staan.....manmanman. Wat denk je daarmee te bereiken?

Jesse_1

Jesse_1

16-06-2020 om 19:00

Tekenen op het rapport

Ik dacht altijd dat het tekenen van een rapport betekende dat je als ouder het rapport hebt gezien, niet dat je het er mee eens bent.
Dus dat de school weet dat jij als ouder het rapport het gezien, als het terug komt op school.

Maar misschien heb ik dat altijd verkeerd begrepen, ik heb het nooit gevraagd

Zus

Zus

16-06-2020 om 19:29

snap het wel hoor

Jullie zijn wel erg streng voor Chantal hoor . Ik snap wel dat haar dochter het leuk vindt dat de vruchten van haar inzet ook zwart op wit te zien zijn. Niks verkeerd mee. Dat staat volgens mij ook gewoon los van wel of niet pronken ermee.
Ik werk ook hard, doe dat met liefde en voor mijzelf, maar vind het dan ook fijn als dat als waardering in mijn functioneringsverslag komt te staan .

Wat een verschillen toch overal

Hier moeten alle basisscholen van de gemeente een enkelvoudig advies geven (heeft ook met loten te maken).

Kinderachtig

Oneerlijk is een argument waarvan een puber al weet dat het geen hout snijdt. Je boft met een intelligent kind, dat nu al een doel voor ogen heeft waarvoor ze bereid zich in te zetten - met resultaat ook nog. En dan voel je je achtergesteld bij ouders die dat geluk niet hebben?? En die thuis zelf aan hebben moeten klooien terwijl jouw kind 1 op 1 aandacht kreeg van professional en daarbij floreert.

Vooral doen, die handtekening niet zetten omdat je het "niet eerlijk"vindt "want op alle andere scholen..." Hebben de leraren aan de koffie ook weer eens een ander gespreksonderwerp dan corona.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-06-2020 om 08:22

Zonnebloempje

Ook bij de voorlopige adviezen? Die zijn volgens mij alleen maar bedacht om ouders een idee te geven van waar je kunt gaan kijken.

Gewoon tekenen

Waarom zou je het rapport van je dochter niet ondertekenen? Wees gewoon blij dat ze het ondanks de Corona crisis zo goed doet en geen achterstand heeft opgelopen. Je kunt de docent ook vragen om een aparte uitdraai van de cito's. Zo heeft je dochter toch iets om te laten zien.

Uiteindelijk wordt een advies niet gegeven op basis van slecht 1 cito. Er wordt gekeken naar alle cito's vanaf groep 6. Er wordt naar het kind zelf gekeken, werkhouding, zelfstandig werk. Een totaal plaatje dus. Wat zwaarder weegt, hoe kind in de klas is of cito's is weer per school en docent verschillend. Daarnaast wordt er in groep 7 vaak een voorzichtig advies gegeven. Stel je dochter zou lager uitkomen dan verwacht, wees niet gelijk teleurgesteld. Volgend jaar in groep 8 krijgt ze pas het definitieve advies en die zou dan als nog hoger kunnen zijn.

Mijn zoon zit ook in groep 7. Hier hebben ze geen cito's meer afgenomen. Het rapport is deze keer gebaseerd op het welzijn van het kind en niet op de resultaten. Wel krijgen de kinderen van groep 7 tijdens het oudergesprek een voorlopig advies. Wat mij betreft prima. Ik denk dat de cito op dit moment bij sommige kinderen een vertekend beeld kan geven. Welzijn van je kind is wat mij betreft belangrijker dan de laatste cito cijfers. Mijn zoon zit er lang genoeg op school voor de docent om hem te kennen en ook de cito's van voorgaande jaren geven een goed beeld van wat hij kan.

Bee

Bee

17-06-2020 om 08:54

Jammer

Dat Chantal zo wordt afgeserveerd door een aantal. Chantal ik zou school vragen of zij een extra uitdraai wil maken van de citoscores. Ik ga er vanuit dat de scores gewoon mee tellen.

Dendy

Voorlopige adviezen waren dan weer verplicht (van school) wel dubbel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.