Salie
11-06-2012 om 11:47
Cito scores op rapport
Hoi,
Ff een vraagje. Hoe belangrijk is de citoscore die op het rapport staat? Is dit per school verschillend of dit meetelt voor de uiteindelijke schoolkeuze na de basischool?
Mijn dochter zit in groep 5. Ze kreeg vorige week haar rapport mee. Tot mijn en met name haar verbazing stond er bij de cito spelling een D. Ze haalt altijd tot nu toe een B. Alle spellingtoetsen die ze dit jaar heeft gehad zijn bijna allemaal foutloos. We hadden dus zeker weer een B, wellicht dit keer misschien een A, verwacht. Maargoed, A of B maakt voor ons niet zoveel uit, maar een D dat hadden we niet verwacht. Onderaan op die bladzijde in het rapport heeft de juf geschreven: jammer dat je de cito spelling dit keer niet goed gemaakt hebt. Ik weet dat je het in de klas wel kunt.
Ik moet er bij vertellen dat mijn dochter een rugzakje heeft. Ze heeft DCD en een milde vorm van pdd-nos. Ze is erg slim, maar op school komt dat er niet helemaal uit. Niet in de cito's in ieder geval.
Zouden jullie hier iets mee doen of denken jullie gewoon, jammer slechte dag gehad volgende keer beter?
Gr. Salie

Dendy Pearson
11-06-2012 om 11:58
Tja
Wat wil je ermee doen dan? Ze heeft die D toch gehaald? Zo heeft mijnn dochter tussen alle A's en B's een vette E staan. Was ik ook niet blij mee, maar aangezien dat kwam doordat ze de helft niet had ingevuld vanwege geen zin, was het een logische score.
Het is mooi dat de juf van jouw dochter erbij heeft gezet dat ze beter kan en verder zal je het ermee moeten doen denk ik.
Dendy

Temet
11-06-2012 om 12:00
Slechte dag
Ik ben het eens met Dendy. Ze vermelden die scores, dan moeten ze rare uitschieters ook vermelden. En juf ziet het gelukkig netjes in perspectief: jammer meid, van die ene slechte uitslag, maar ik heb vertrouwen in je en weet dat je het kan. Kijk, zo'n juf, daar heb je wat aan.
Geen zorgen dus, lijkt me zo.
Groeten,
Temet

Salie
11-06-2012 om 12:20
Met jullie eens, maar
ik lees hier weleens dat al die score's meetellen als advies voor middelbare school. Is dit op elke school zo? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
En het is natuurlijk waar dat als iedereen gaat klagen over een slechte score, dan is de juf daar het hele jaar druk mee.
Probleem is ook dat de juf niet echt goed is. Dit jaar zijn we gelukkig door en mijn dochter heeft bij haar alles op eigen kracht moeten doen, terwijl dat in sommige gevallen niet zou moeten. Ik kan heel wat vertellen over deze juf, maar dat heeft geen zin. Volgend jaar een nieuwe kans weer.
Deze juf ziet dat er dingen niet goed gaan, maar doet er niks mee. En daar ligt ook mijn probleem. Hoe komt het dat mijn dochter spelling zo slecht gemaakt heeft. Dat is iets wat ik wil weten, zodat we daar volgende keer iets in kunnen verbeteren. Daar is een school toch voor? Is het te weinig tijd? Zoja, dan kan ze volgende keer meer tijd krijgen, want ze heeft DCD. Op die manier bedoel ik.
Gr. Salie

Brasso
11-06-2012 om 12:35
Overdoen
Een toets is moment opname; als het verschil in score dermate groot is zou de toets overnieuw gedaan kunnen worden.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evanlyn
11-06-2012 om 12:40
Groep 5
Bij ons maakt het in groep 5 nog niet uit, maar in groep 6 wel. Maar dat zou je de school kunnen vragen. Bij ons doen ze steeds heel wollig en dan baseren ze opeens in groep 8 hun schooladvies keihard puur op die oude CITO scores. En niet op het hele kind, of op hun eigen rapporten. Daar zijn die CITO scores natuurlijk helemaal niet voor, want daar is de eind-CITO al voor. Het schooladvies is juist bedoeld om al die CITO's te relativeren. Maar dat is niet wat er gebeurt in de praktijk. Dus je hebt gelijk dat je je zorgen maakt.
Als de juf niet meewerkt en je kind heeft een probleem, zou ik het buiten de school om zoeken. Tenzij kind een rugzakje heeft waar niets mee gedaan wordt, want dan zou je eerst erop in kunnen zetten dat daar wel iets mee gebeurt.

Prakje
11-06-2012 om 20:31
Salie
Je zegt dat je dochter een rugzak heeft, dan is er dus extra geld en extra leerkracht voor haar. Wat bieden ze haar als extra?!
Hier ook een zoon met een rugzak (McDD) en als bij hem een toets afwijkt van de verwachting, neemt de rugzakleerkracht die nogmaals bij hem af, in een 1op1 situatie.
Dit geldt ook voor leerstof die hij lastig vindt of verwerking van stof (met name rekenen) die hij in de klas niet kan verwerken ivm concentratie.
Ik neem toch aan dat je regelmatig een overleg op school hebt met de IBer, leerkracht, rugzakbegeleider en rugzakleerkracht. Mooie setting om dit aan te kaarten!

Yura
12-06-2012 om 09:21
Even afwachten
Het klopt dat de cito-scores meetellen bij toelating op de volgende school, zeker als de eindcito tegen valt, kun je op grond van eerdere cito's misschien toch nog op een hoger niveau worden toegelaten. Men kijkt echter vooral naar die van groep 7 en een beetje naar groep 6 misschien. Ik zou me dus nog even niet druk maken en afwachten hoe ze hem de volgende keer maakt. Is het dan weer een D dan kun je actie ondernemen. Ik heb zelf wat dat betreft weinig vertrouwen in scholen. Heb mijn zoon bij een particuliere RT'er laten testen en die kwam erachter dat hij (in begin groep 8 dus he) niet wist dat er een dubbele medeklinker achter een korte klinker kwam, voor de rest was het ook niet echt geweldig, maar dat was wel het grootste probleem. Op de basisschool hadden ze dat blijkbaar niet in de gaten. Hij heeft bijles gedaan bij deze mevrouw en is toen van een C naar een B gegaan, maar nu op de middelbare school is het nog niet best, volgens de cito daar zit hij op vwoniveau (wat hij doet) bij de slechtste 5 procent, maar zelfs in vergelijking tot vmbo-t zit hij nog bij de slechtste 25%. Ben er nog niet uit wat we hiermee moeten eigenlijk.