Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Picasso

Picasso

03-02-2016 om 09:11

Cito slecht??

Wat vinden Jullie van dit resultat cito?(groep 6)
Rekenen C
Technislezen B
Spelling B
Wordenschat E
Begrijplezen D
Wat voor school advies kan mijn kind met dit resultaat Krijgen Hij zit dus In groep 6
Ik wil graag een idee Hebben


vlinder72

vlinder72

03-02-2016 om 09:35

vmbo

Ik denk VMBO.

binnen VMBO zijn ook weer allemaal verschillende niveaus. Het exacte niveau zal afwachten worden.

Maar waarom deze vraag? Je kan een cito niet slecht doen. Als het goed is halen de meeste kinderen om en nabij het niveau dat nu bij ze hoort. Het is niet goed of slecht. Als jij denkt dat je kind beter kan omdat ze de vraagstelling van de cito niet goed begrijpt dan moet je daarop gaan oefenen.

Moni

Moni

03-02-2016 om 11:00

Ik zou gaan oefenen met begrijpend lezen

Dat is de belangrijkste score en die is bij je kind. Die score haalt het advies straks omlaag.

Na begrijpend lezen is rekenen het belangrijkst.

Maaike

Maaike

03-02-2016 om 11:12

idd oefenen

Ik zou zeggen VMBO-T.

Woordenschat is niet belangrijk. Mijn zoon was er ook altijd heel slecht in en tot mijn grote blijdschap nemen ze deze toets vanaf dit jaar niet meer af bij ons op school. School vindt het nl een draak van een toets en het is van de onderwijsinspectie niet verplicht meer.

Begrijpend lezen vindt mijn zoon ook moeilijk, maar door te oefenen kan je het vast ophalen.

Welk niveau vind je zelf bij hem passen?

Egel

Egel

03-02-2016 om 11:18

woordenschat

De woordenschat is heel laag. Het zou kunnen dat daarom het begrijpend lezen minder hoog is dan zou kunnen.
Als je hem of haar vooruit wil helpen, zou ik leuke boeken uitzoeken bij bijvoorbeeld de bibliotheek. Het hoeven geen erg lastige boeken te zijn anders wil hij/zij na een tijdje niet meer. Enn dan samen lezen. Woorden die je kind niet kent, even opzoeken samen.

En verder probeer je je kind zo veel mogelijk in een taalrijke of 'slimme' omgeving te brengen. Misschien zijn er wel contacten (vrienden of familie) die wat meer opleiding hebben. Of misschien kan je kind naar bijvoorbeeld de muziekschool en dan in een groepje les krijgen.
Je kunt je kind ook een abonnement geven op de Kidsweek Junior.

Maar misschien doe je dit soort dingen al. Vlinder legt het al goed uit: als het goed is, laten Citoscores zien wat voor intelligentieniveau je kind op dit moment heeft. En als een kind bijvoorbeeld allemaal 'hoge' Citoscores heeft, is hij niet een beter kind dan de kinderen met minder hoge scores. Vaak wel intelligenter, maar het kind met de minder hoge scores komt er misschien ook wel, of heeft weer andere fijne eigenschappen.

Egel

Egel

03-02-2016 om 11:19

Maaike

Maaike ik denk er dus anders over, maar vooral denk ik niet dat dit VMBO-t-scores zijn.

Goudvis

Goudvis

03-02-2016 om 11:24

Kader

Mijn oudste zoon ging met C's en B voor rekenen naar VMBO TL. Ik denk voor jouw kind dus eerder aan Kader of Gemengde Leerweg. Maar door oefenen en veel talig bezig te zijn, komt hij misschien iets hoger uit.

Maaike

Maaike

03-02-2016 om 11:38

Egel

De tips die je geeft zijn goed, maar zouden bij ons niet helpen. Onze zoon is nl dol op lezen, verslindt boeken en dus je zou verwachten dat hij een goede woordenschat heeft. Haalt overal een I voor BEHALVE op die stomme woordenschat toets.

Ik heb met hem zo'n toets gemaakt en was ook verbaasd dat hij dit slecht maakte en ook makkelijke dingen fout deed. Dus ja, ik ben blij dat hij dit jaar in groep 7 niet meer gemaakt hoefde te worden. Er stonden ook echt ouderwetse woorden in zoals fluitketel. Tja die hebben wij nooit in huis gehad.

Noet

Noet

03-02-2016 om 11:42

fluitketel ouderwets?

dat vind ik nu echt geen ouderwets woord, wordt in vele huishoudens nog dagelijks gebruikt.

Juist bij woordenschat is het belangrijk om ook minder gebruikte woorden te leren kennen.

Ik ben een groot fan van archaisch taalgebruik, en dat bezig ik dan ook regelmatig tegen mijn dochter.

Wellicht toch eens een ander type boek laten lezen dan hij nu doet.
Of juist een heel oud boek nog van jullie of zijn grootouders.

Egel

Egel

03-02-2016 om 12:45

ja Maaike

Gezien je eerdere tekst vermoedde ik al zoiets. Daarom was het advies ook gericht aan Picasso
Ik keek even naar het totaalplaatje, voor zover je het kunt weten na een korte tekst.

Tango

Tango

03-02-2016 om 14:31

Ik vraag me vooral af

Waarom je je in groep 6 al druk gaat maken over welk advies je kind zal krijgen. Misschien geeft deze Cito helemaal niets zinnigs over je kind weer en zat hij bijvoorbeeld net niet lekker in zijn vel waardoor hij wat lager scoorde. Of zijn dit scores die hij vaker haalt? Ik zou gaan kijken waar de problemen met begrijpend lezen vandaan komen. Merk je over het algemeen dat hij goed begrijpt wat hij leest? Je kan hem bijvoorbeeld een stukje laten lezen uit een boek en daar wat vragen over stellen.
Je kan verder eens met de juf of meester om de tafel gaan om te bespreken waar jullie je zoon mee kunnen helpen. En verder zou ik hem lekker laten gaan. Groep 7 is toch vroeg genoeg om te gaan kijken naar vervolgonderwijs?

Noet

Noet

03-02-2016 om 17:25

Tango

met het uitvallen van de eindcito als schiftingsmogelijkheid zijn veel middelbare scholen om de gegevens vanaf groep 6 gaan vragen.

De LVS resultaten zijn belangrijker geworden want *cynisme aan: het oordeel van de docent alleen kan natuurlijk niet voldoende zijn* cynisme uit.

Angela67

Angela67

03-02-2016 om 17:42

maar . . .

advies van basisschool is bindend! Het mag niet meer een citouitslag zijn. Dat was vorig jaar voor het eerst en is echt een kentering in het geheel. Het zal nog variabel worden toegepast, maar het feit dát het zo is en echt vastligt, kan helpen.
gr Angela

Angela

Het advies van de basisschool is bindend, maar moet worden onderbouwd. Met cito-uitslagen onder andere. In onze stad hebben ze voor elk schoolniveau minimumvaardigheidsscores die een kind op zijn groep 6, 7 & 8 Cito's moet halen. Tenminste, het zouden richtinggevende scores zijn maar ze worden in de praktijk wel vaak als minimum gezien door leerkrachten die het advies opstellen.

skik

Angela67

Angela67

03-02-2016 om 21:17

skik

en dat is het probleem, VO-scholen mogen niet weigeren. Maar de leerkrachten moeten wel leren hun rug recht te houden en zich bij het advies houden als ze dat echt vinden. Het is een soort mamoettanker .

gr Angela

Angela

I know. De leerkracht van mijn zoon wilde zijn advies baseren op het minimum. Ze beweerde dat ze, omdat hij voor spelling één vaardigheidspunt tekort kwam, echt niet anders kon dan het advies naar beneden bij te stellen. Saillant detail is nog dat ze hem eerst de verkeerde spellingscito had gegeven en hij de juiste versie aansluitend moest maken terwijl de rest van de klas in groepjes aan een werkstuk ging werken. Een belletje naar het overkoepelende orgaan dat de adviesrichtlijnen uitbrengt leerde mij dat het inderdaad geen minimumeis was en de leerkracht/school belachelijk rigide bezig was. En toen werd ik dus zo'n moeder die eiste dat het advies naar boven werd bijgesteld.

skik

Woordenschat heeft te maken met begrijpend lezen

Ik zou de woordenschat van je zoon oefenen, want daar valt en staat begrijpend lezen mee.
Op Squla heb je daar veel oefeningen mee, ook verschillende teksten.

Over het advies zou ik mij nu niet druk maken, focus je vooral op begrijpend lezen en dan komt de rest vanzelf.

Mijn zoon had in groep 6 ook overal E gescoord. Rekenen , begrijpend lezen, spelling, woordenschat.
Nu weer zijn zijn scores bovengemiddeld.

Heeft het geholpen Skik?

Heeft het geholpen Skik?

Picasso

Picasso

04-02-2016 om 13:38

Helpt dat echt?

Niki 28

Helpt dat echt Squla voor begrijplezen?
Want ik Moet nog m abboneren eerlijk zeggen dat is Niet goodkoop voor me Maar als het enig oplossin is Dan kan ik het well bestsellen
Mag ik ook vragen hoe heb je Daar je zoon geholpen ? Al advies Zijn Welkom van Jullie hoor

Nin1

Hell yes! Ik heb het antwoord van het overkoepelend orgaan naar alle ouders van de klas doorgemaild (en aan de school zelf natuurlijk) en zo goed als de hele klas heeft een hoger advies gekregen. En het overkoepelend orgaan zou in de richtlijnen duidelijk vermelden dat het richtlijnen zijn en geen minimumeisen.

skik

Moni

Moni

04-02-2016 om 14:31

Ga er bij zitten als je kind oefent

Of je nou een programma gebruikt of oude citotoetsen, ga er wel bij zitten. Zorg dat je meekrijgt hoe het kind redeneert.
Bij begrijpend lezen komt het voor dat een kind de tekst leest en daarna de vragen beantwoordt zonder terug te kijken in de tekst.
Of de vragen op basis van eigen kennis over het onderwerp beantwoordt, terwijl het erom gaat dat de antwoorden in de tekst gevonden worden.
Sommige kinderen lezen de tekst niet vooraf. Zij beginnen gelijk met de vragen.

Jamie

Jamie

04-02-2016 om 15:09

Moni

Ik krijg het gevoel dat Nederlands niet de moedertaal is van TS en dan is het toch handiger dat TS een ovenschotel maakt (ik geef maar een voorbeeld, kan ook een fiets repareren zijn) voor de buurvrouw en DIE er naast laat zitten.

En welk schooladvies met deze citoscores

Mijn zoontje, ook midden groep 6, heeft de volgende cito-scores:

Begrijpend lezen : 2
Leeswoordenschat: 2
Spelling: 4
Rekenen: 1

Wat zou jullie pre advies op basis van deze cito-scores zijn? De juf liet een voorlopig advies van Mavo ontvallen. Maar dat lijkt mij wat aan de lage kant op basis van deze cito's. Al werkt hij nog niet echt zelfstandig. Maar ja, het is nog maar groep zes --

Egel

Egel

05-02-2016 om 16:06

Puur op deze scores

Dan Havo/vwo-brugklas.

picasso

picasso

06-02-2016 om 16:09

hoeveel punten heeft hij nodig om havo advies te krijgen?
bij ons school hebben ze nog oud methode A tot met E

Egel

Egel

06-02-2016 om 16:31

Picasso

Picasso, had je wat aan eerdere reacties?

En wil je deze vraag beantwoorden: kom je zelf oorspronkelijk uit Nederland?

'Begrijplezen' schrijf je, maar het heet 'begrijpend lezen'.

Bij jullie op school worden dus nog scores geven van A t/m E…dat is wel een beetje raar want Cito heeft het veranderd. De school heeft dat op de computer vast wel op de nieuwe manier opgeschreven.
Nu is het I (1), II (2 dus), III (3), IV (4) en V (5). En de verdeling is een beetje anders.
Het is bijna hetzelfde als: B-score is II-score - maar niet altijd.
Als een kind vooral B haalt (of II) bij Citotoetsen, krijgt hij of zij meestal Havo-advies. Maar het wordt moeilijker als een kind heel wisselend scoort.

Als je niet precies begrijpt hoe het werkt, vraag het dan maar hier, want er zijn veel mensen die meedoen op dit forum die het je uit kunnen leggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Moni

Moni

06-02-2016 om 16:39

Een B voor Havo

Voor een Havo-advies moet je ongeveer uitgaan van gemiddeld een B-score voor alle onderdelen. Begrijpend lezen en rekenen mag dan niet lager dan B zijn.

picasso

picasso

06-02-2016 om 16:42

ik kom uit

tunesie inderdaad zijn raport is wisselend sinds groep 3
van A voor spelling naar een B nu rekenen altijd een C of een D hoger nooit, begrijpend lezen dus van C of een D sinds groep 3
woordenschat altijd zwak!

hij heeft wel hulp voor rekenen en begrijpend lezen dit zijn de belangrijkste onderdeel voor een gooi advies

zijn lerares zegt dat ie gemiddelt jongens in de klas is

mavo dus,maar hij wil net als zijn klas genootjes havo advies later halen
hij vind dat mavo niks is

Begrijpend lezen

is het belangrijkst, samen met rekenen. Dan komen technisch lezen en spelling. Naar de woordenschatcito wordt nauwelijks gekeken, schijnt ook een rare toets te zijn.

Grofweg: A/I voor VWO
B/II HAVO
C/III VMBO-tl etc.

Ik vraag na de cito's altijd een uitdraai met o.a. de vaardigheidsscores van mijn zoon. Dan kan je in de plaatsingswijzer kijken waar je kind een beetje uitkomt.

Egel

Egel

06-02-2016 om 16:55

bedankt Picasso

Als hij een gemiddeld scorende jongen uit zijn klas is (of: zou zijn), dan zou hij Havo-scores halen (vooral B's dus). Ik denk dus dat de juf niet helemaal eerlijk is. (Of die jongens gaan helemaal niet naar Havo).
Misschien heb je nog iets aan mijn bijdrage #5? Je kunt vast zorgen dat hij verder vooruit komt. Als je man ook Nederlands niet als moedertaal heeft, is het extra belangrijk om naar andere mensen te gaan met wel een grote woordenschat. Dus naar vrienden, naar muziekles of zo (of iets anders dat hij leuk vindt maar waarbij ook gepraat wordt).
Het is echt niet alleen maar belangrijk voor de taalles en voor het vak Nederlands. Bij allerlei vakken heb je een rijke woordenschat nodig. Ook bij biologie of wiskunde (en natuurlijk bij aardrijkskunde en geschiedenis). Het is echt heel belangrijk dat je daar wat aan gaat doen bij hem!

Egel

Egel

06-02-2016 om 17:05

jester

Jester, je hebt wel gelijk voor wat betreft het advies wat het kind zal gaan krijgen. Maar dit kind zit pas in groep 6 en scoort een D voor begrijpend lezen.
Hoewel die toets dus niet zoveel uit zal maken straks voor het advies, kan begrijpend lezen omhoog als dit kind veel meer woorden zal kennen.

Mijn man (docent middelbare school) had eens twee heel slimme jongens van Marokkaanse afkomst in zijn VWO-klas (verder een nogal 'witte') school. Je kon echt goed merken dat ze slim waren maar hij moest veel persoonlijke aandacht geven en de gewoonste woorden wisten ze vaak niet. Ze waren in een wijk opgegroeid waar ze bijna niet uit waren gekomen. Vol andere Marokkaanse-afkomst-Nederlanders. Echt een woordenschat van niks en ze redden het bijna niet op het VWO (eentje uiteindelijk echt niet maar heeft het diploma bij de derde poging gelukkig toch nog gehaald).
Dus ik zou stoppen met blijven roepen dat dat helemaal niet zo belangrijk is. Het is enorm belangrijk, zeker als je daar als gezin extra moeite voor moet doen (dat het niet vanzelf spreekt zeg maar..)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.