Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito toetsen

Hallo allemaal,

De cito toetsen voor groep 8 zijn weer begonnen en ik zat ergens mee.

Mijn dochter heeft vandaag de cito toets gemaakt en die kreeg dus een E6 cito toets (eind groep 6 cito) Dit komt omdat ze de cito in groep 7 slecht had gemaakt en ze dus een niveau naar beneden is gezakt. Het is ook telkens met de cito dat het wat minder gaat bij 2 vakken begrijpend lezen en rekenen. Als ze in een klas een normale toets krijgt van rekenen/begrijpend lezen haalt ze wel vaak een 9.

Ik vroeg mij af of dit allemaal zomaar kan? Is het niet de bedoeling dat een kind in groep 8 gewoon de m8 toetsen maakt?

Verder gaf de leerkracht dus ook aan dat mijn dochter maar max 2 fouten per deel mag maken, omdat het een lager niveau is. Bij een m8 niveau mag je meerdere fouten maken. Ze werd daar ook heel erg gestrest van en was super bang om fouten te maken.

Ze doet het verder allemaal redelijk op school, met de methode toetsen haalt ze gemiddeld het cijfer 9 voor zowel taal als rekenen.

Natuurlijk moet ik bij de school zijn, maar in verband met corona werkt alles op afspraak en wil ik mijzelf zo goed mogelijk voorbereiden voor de afspraak met school.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Liefs een bezorgde mama

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-01-2021 om 15:43

Huh?

Maakt ze die thuis dan?
Hier wel oefentoetsen Spelling, maar school weet nog niet wat te doen met de M8. De E7 telt hier ook niet mee.

mellekorenhof

mellekorenhof

19-01-2021 om 15:46 Topicstarter

cito

Mijn dochter heeft gewoon school, omdat ze in groep 8 zit en dat valt onder de risico klassen. Dus ze maakt de toetsen op school. Ze heeft vandaag de e6 gemaakt en die telt mee als schooladvies.

Bo

Bo

19-01-2021 om 16:00

bij ons

Is de M8 al in december afgenomen en hebben we het advies direct na de kerstvakantie gekregen. Is het niet wat laat om nu M8 nog af te nemen met oog op inschrijving VO?

E6 lijkt me normaal gesproken niet wenselijk/logisch, maar als de leerkracht verwacht dat jouw dochter anders een V zou halen kan ik het me wel voorstellen. Kennelijk zit hier een gedachte achter. Vraag het de leerkracht.

Bij ons zou de cito ook deze week afgenomen worden. En dan in februari schooladvies. Hoe ze dat nu gaan doen heb ik nog geen idee van.

Waarom ze de E6 moest maken snap ik ook niet, nooit van gehoord ook. Hoe kunnen ze dan goed zien hoe haar niveau is ter vergelijking met haar leeftijdsgenoten?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-01-2021 om 16:09

Wat fijn

Wat fijn dat jullie groep 8 gewoon naar school mag!

Valeria

Valeria

19-01-2021 om 17:24

inschrijving

De inschrijving is toch pas begin maart, waarom zou nu de cito afnemen dan te laat zijn?

Hoe ze het hier gaan doen is de scholenkoepel nog niet uit. Ze zullen in ieder geval wel zorgen dat de kinderen een advies krijgen voordat er ingeschreven moet worden. Ik had niet het idee dat er op school twijfelgevallen zijn voor wie een M8 nog superbelangrijk is. De E7 hebben ze in september gemaakt en telde gewoon mee voor het voorlopige advies dat ze daarna kregen (dat kwam binnen 2 weken daarna, vandaar dat ik denk: nu afnemen is toch niet te laat?)

Zou het niet kunnen dat ze willen kijken of ze groep 6 beheerst, omdat het blijkbaar in groep 7 niet helemaal goed is gegaan? Een beetje achteruit doortoetsen of zo?

Bo

Bo

19-01-2021 om 18:46

Valeria

Dat kan. Bij ons hebben ze de E7 gewoon eind groep 7 afgenomen, dus al in juni. Inschrijvingen voor VO zijn hier in februari. Was eerst 6 februari maar is nu verplaatst naar 13 februari. Deze maand was bedoeld voor de open dagen en vandaag dat je daarvoor wel het definitieve advies wil hebben. Nu zijn de open dagen online helaas.

Als bij TO groep 8 naar school mag dan staat de groep blijkbaar bekend als 'kwetsbaar'. Wellicht ligt het niveau van de hele groep wat lager.

Seitze

Seitze

19-01-2021 om 20:38

Hoeft niet Bo

'Als bij TO groep 8 naar school mag dan staat de groep blijkbaar bekend als 'kwetsbaar'. Wellicht ligt het niveau van de hele groep wat lager.'

Nee, sommige scholen beschouwen groep 8 (en groep 3) gewoon als kwetsbaar.

'De directrice van de Hofvilla, Mieke Hopmans, heeft in totaal vijf hele klassen aangemerkt als 'kwetsbaar'. Dat geldt voor drie groepen 3, want voor hen zou leesonderwijs op afstand lastig zijn. Daarnaast wil de school de twee groepen 8 zo goed mogelijk voorbereiden op het voortgezet onderwijs.'
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4331238/Toelaten-kwetsbare-klassen-op-Wateringse-school-volgens-ministerie-niet-de-bedoeling

Bo

Bo

19-01-2021 om 21:15

klopt

En dat is niet de bedoeling. De onderwijsinspectie heeft deze scholen daar ook op gewezen. Het mag niet.

Seitze

Seitze

19-01-2021 om 21:29

Het mag niet, maar er wordt niet opgetreden.

Lavendel

Lavendel

19-01-2021 om 21:29

Adaptief

Er wordt vaak adaptief getoetst hoor. Dat betekent de toets afnemen van het niveau waar het kind ook daadwerkelijk op zit. Als jouw kind de vorige keer op functioneringsniveau M6 gescoord heeft, is het logisch dat nu E6 wordt afgenomen. Op M8 zou ze anders gegarandeerd een V halen en je wilt weten wat het kind wél kan.

Wat was haar voorlopig advies? Met E6 begrijpend lezen zit ze op de rand van LWOO en is het wel bijzonder dat ze nog niet eerder adaptief is getoetst, om dat te kunnen aanvragen.

discrepantie

Twee mogelijkheden:

Ofwel die methodetoetsen zijn ook niet op niveau, er wordt op inspanning becijferd, of iets anders. Maar anyway, het komt erop neer dat de leerkrachten de indruk hebben dat het kind over de hele linie een laag niveau heeft bij begrijpend leven en rekenen, niet alleen bij de cito-toetsen.

Danwel de uitslagen op de cito-toetsen passen niet bij wat het kind in de klas en op de methodetoetsen laat zien. Er is wellicht sprake van toetsangst oid. Het gespreksonderwerp moet dan vooral zijn hoe die cito-toetsen meegewogen gaan worden bij het advies. [En wat idioot dat de leerkracht een kind met toetsangst vertelt dat er maar heel weinig fouten gemaakt mogen worden!]

Normale toets wel vaak een 9...

De juf weet wel te vertellen dat je kind gezien niveau maar twee fouten mag maken, maar ze kan je niet vertellen wat er bij de Cito fout gaat. Vraag de juf of ze de fouten wilt bekijken zodat je kind weet waar ze op moet letten; meer begeleiding/ training in het maken van een Cito-toets daar ze de normale toets wel behoorlijk maakt.

Hier kind in laatste jaar een training bij een instituut genoten. De uitleg door een andere leraar sloeg aan. Mijn kind snapte niet waarom het daarvoor niet lukte.
Persoonlijke aandacht doet vaak al een hele boel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.