Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-07-2011 om 14:06
Oudste komt net met rapport thuis, en ik zie een hoop cito scores. nu zegt het mij allemaal niet zoveel (behalve dat de A's goed zijn), maar wie kan mij vertellen hoe het zit met de vaardigheidsscores ? Rondje googlen levert mij niets op.
Cito Spelling vaardigheidsscore 156 (A)
Cito Werkwoorden vaardigheidsscore 112 (A)
Cito technisch lezen Avi B
Cito rekenen vaardigheidsscore 119 (A).
Tot hoever gaan die scores en wat is normaal voor eind groep 7 ? Is er op basis van deze resultaten al een voorspelling te doen voor de eindtoets (die doen ze hier in het begin van groep 8, blijkbaar, hoor ik van anderen). Wat me dan weer verbaasd is dat hij voor alles best hoog scoort (de a-tjes en B, en ook de rest van zijn cijfers zijn goed: varieert van 7 (geschiedenis) tot 9.5 (topo en rekenen algemeen), maar alles wat inzet, concentratie, werktempo betrfet is gewaardeerd op voldoende ( er is ook ruim voldoende en goed). Zoonlief geeft aan dat hij vaak als eerste klaar is (werktempo " voldoende " ? dat is dan toch een " goed " ?). Kortom: hij is een beetje van de riedel vanwege de voldoende, en ik wil geen Tigermama zijn en verhaal gaan halen op school. Met deze citoscores zal het wel goed zitten denk ik dan. Leraar gaf ook aan " mooi rapport" , maar dan snap ik al de V-tjes niet zo.
Zoonlief wil graag naar het vwo ivm vervolgopleidingen. Hij had tot dit jaar altijd heel goede rapporten en extra werk enzo. Sinds groep 6 is dat een beetje minder. Maak me nu zorgen dat hij met alle V-tjes van school toch geen vwo advies krijgt, ookal zou hij wel de scores halen. Hij laat zich wel makkelijk afleiden en zit veel te kletsen.
15-07-2011 om 14:23
Schooladvies en werkhouding
Ik las net in een draadje dat er scholen zijn waar werkhouding als serieus aspect wordt meegenomen in het schooladvies (of overgangsadvies). Op de school van mijn dochter was dat gelukkig niet het geval. Op haar eindrapport groep 8 staat een (streng) advies om serieuzer te gaan werken. Op basis van de resultaten heeft ze gelukkig gewoon vwo-advies gekregen. Ik vind het dan ook wel een beetje jammer dat er nu zo zwart op wit zo'n strenge zin staat op haar laatste rapport.
Over vaardigheidsscores weet ik niets, die ik heb ik ook nog nooit gezien
15-07-2011 om 20:42
Beetje uitleg
A-score betekent dat kind bij de best scorende 25% hoort (landelijk gezien). Veel A-scores betekent dat kind ongeveer op VWO niveau gaat eindigen.
De vaardigheidsscore is een soort indeling waarop die A gebaseerd is. Daarop zou je kunnen zien hoe hoog of laag kind in A eindigt. Niet erg interessant dus als het toch al een A is.
Ik mis nog cito begrijpend lezen. Is die misschien eerder in het jaar afgenomen. Begrijpend lezen en rekenen zijn de belangrijkste toetsen als voorspeller voor het VO.
Hoe gaat school en VO om met het schooladvies? Stel dat ze tempo, concentratie en inzet zwaar meetellen, hoeveel effect heeft dat?
Op basis van de cito's kun je een vwo-advies verwachten, aangenomen dat het begrijpend lezen ook een A of een hoge B is.
Ik denk dat het tijd wordt om wel een tijgermoeder te worden en meer duidelijkheid te vragen van school. Maak school duidelijk hoe serieus je zoon hiermee omgaat, wat zijn doelen zijn. En vertel zoon welk gedrag op school verwacht wordt.
Dan komt het vast helemaal goed.