Hanne.
08-07-2011 om 21:26
Cito van a naar c, en omgekeerd
Wie helpt mij het rapport van mij dochter (groep 3) te begrijpen. Het is opzich een keurig rapport totdat ik bij de CITO uitslagen kom. Dan snap ik er nl niets meer van.
Ik heb altijd gedacht dat een cito score min of meer stabiel is. Als een kind goed kan lezen/rekenen is hij de volgende keer niet ineens een middenmoter of zelfs onder gemiddeld geworden.
Op het rapport van mijn dochter zie ik iets anders. Alle toetsscores gaan schuin over de grafieken. Of er is een flinke stijging óf er is een flinke daling.
Bijvoorbeeld bij spelling is ze van een C (vaardigheidsscore 106) naar een hoge A (vaardigheidsscore 122) gegaan. Terwijl woordenschat van een hoge A (vaardigheidsscore 93) naar naar een C gezakt(vaardigheidsscore 46)is. En om de verwarring compleet te maken. Op de methodegebonden woordenschat toets is ze van ruim voldoende naar goed gestegen.
Ik heb wat moeite om dit te interpreteren. Juf vindt de scores geen aanleiding voor een gesprek (al ga ik dat wel aanvragen), maar aangezien ik daarvoor tot maandag moet wachten hoop ik dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Is het normaal dat cito scores zo sterk wisselen? Hoe kan dat komen? En wat betekent dit nu?

Inge M
08-07-2011 om 22:01
Wel vreemd (vooral woordenschat)
Ik neem aan dat je het over cito M3 en E3 hebt.
Een flinke stijging in spelling vind ik voor groep 3 niet vreemd. In groep 3 begint het ene kind veel eerder op spelling te letten dan een ander. Zo'n stijging in groep 4 is al aparter.
Woordenschat vind ik vreemd. Ik meen me te herinneren dat M3 en E3 dezelfde toets is, maar dan met een andere normering. Een kleine daling kan dus best maar dit is wel een flinke daling. Het zou nog kunnen dat er een nieuwe toets gebruikt is voor E3. Navragen dus.
Methodegebonden woordenschat is maar een kleine stap (van ruim voldoende naar goed), dat zijn vaak niet eens harde scores. Dus die zou ik verder negeren.
Hoe zit het met rekenen?

Hanne.
09-07-2011 om 08:02
M3 en e3
Het gaat inderdaad om M3 en E3.
Rekenen blijft een A (maar ook daar is ze flink gestegen. Van een vaardigheidsscore 43 naar 72). En om het lijstje compleet te maken: DMT is ook gedaald. Van een A naar een B (vaardigheidsscore 34 naar 38). En Avi niveau is van M3 naar E4 gegaan.
Al met al dus nergens een toets die ook maar een beetje z'n lijn volgt.
De methodegebonden toets zal ik dan maar een beetje negeren. Hoewel het raar staat op het rapport. He m'n kind z'n woordenschat is gestegen. O nee, toch niet...

Inge M
09-07-2011 om 11:21
Rest niet vreemd
Rekenen is een A gebleven. Je kind is wel gegroeid hierin. De vaardigheidsscore zegt mij niets, maar een A is voor de beste 25% leerlingen en daar is ze in gebleven.
Snel groeien in Aviniveau is heel normaal. Als het kwartje eenmaal valt, kan het heel snel gaan.
DMT zou ik me niets van aantrekken. Dat gaat om het snel kunnen lezen van losse woordjes. De avi zegt veel meer. Mijn jongste haalde eind groep 3 een B voor zijn DMT en was toen ook avi-uit.
Ik denk dat je dochter een hele mooie lijn volgt en de smaak te pakken krijgt.

An
10-07-2011 om 08:27
Hier ook hoor
Hoi,
Hier soms ook van die rare uitschieters. Sinds mijn meerbegaafde zoon een D scoorde op zijn woordenschattoets in groep 3 hecht ik daar erg weinig waarde meer aan. Als je mijn zoon zou kennen zou je niet meer bijkomen van het lachen. Voor de methodegebonden woordenschattoetsen scoort hij een 10 hoor. Niets aan de hand. Verder was dochterlief de vorige keer met rekenen gezakt van een hoge A naar een c. huh? Nu weer een hoge A. Hoofdpijn, iets anders aan d'r hoofd, noem het maar. Zoon scoort met spelling PIwoorddictee tot in groep 8 en op de cito nu plotseling een B ipv een hoge A. Dat lezen snel omhoog gaat klopt wel he. In groep 3 een E4 is niet vreemd.
Het is mi dus allemaal niet zo objectief en vaststaand, die cito's. Als de daling zich blijft voortzetten zou ik mij wel zorgen gaan maken. Nu nog niet.
Groet, An

Kobalt
10-07-2011 om 13:12
Zoo verschillend
Joh, mijn kinderen halen altijd zulke verschillende scores op die cito-toetsen.
Als zoon net boos is op de juf, op de toetsdag, dan heeft hij een hele slechte toets.
Die dmt toetsen zijn helemaal van toeval afhankelijk. Het kind moet zo snel mogelijk woordjes lezen. Mijn kinderen hebben allemaal moeite met concentreren en dan gaat het soms helemaal mis. Tja.
Dochter in groep 6 leest avi uit, maar had op de DMT IV (ondergemiddeld)
En zoon is met spelling altijd zwak. Bleek een keer dat ze nog niet alle spellingsafspraken die op de cito kwamen gehad hebben. Ja, dan haalt hij extreem slechte scores. Hij moet het woord horloge wel een keer geleerd hebben voor hij het foutloos kan schrijven.
Ik zou me er niet druk over maken.

Vic
10-07-2011 om 13:28
Soms wel
Ik denk dat je je over een eenmalige afwijking geen zorgen hoeft te maken. Wel als je kind voorheen altijd een A scoorde en ineens tweemaal achter elkaar een lagere uitslag heeft. Dan is het handig om te bespreken waaraan dat ligt. Bij mijn oudste had ergens in groep 5 ineens de hele klas een lagere rekenscore, zelfs een groot aantal E's. De leerkracht, een beetje apart mens, had bij geen enkele ouder daar iets over toegelicht. Door gesprekjes op het schoolplein kwamen we er dus pas achter dat die toets over de hele linie dramatisch slecht was gemaakt. En dat was wel even reden tot actie. Dochter heeft ook wel eens een C gehaald voor DMT, terwijl ze normaal alle taaltoetsen en technisch lezen nagenoeg foutloos deed. Een eenmalig hobbeltje waar we niet bij stil zijn blijven staan.
Mijn kleuterdochter heeft overigens op haar cito's alle letters al een keer gehad, voor dezelfde onderdelen. Ik hoop dat daar vanaf groep 3 een vaste lijn in komt.

purk
11-07-2011 om 21:31
Eenmalige meting
hier ook een beetje verrassend rapport van jongste zoon. Wij zijn hier tot de conclusie gekomen dat het jammer is dat er niet meerdere metingen zijn voor een score. Je hebt een baaldag, maakt dat dictee en scoort dus een C voor dictee. Het is volgens mij geen combinatie van scores meer, die een eindscore maken. Erg jammer, want volgens mij geeft het een vertekent beeld.
groetjes van Purk

Hanne.
12-07-2011 om 23:30
Gesprek gehad
Vanmiddag hebben we een gesprek(je) met juf gehad, en vooral mijn vertrouwen in CITO is erg gedaald. Had ik altijd het gevoel dat een cito toets betrouwbaar was, blijkt dit toch flink tegen te vallen.
Het verschil tussen een A en een C score bleek op de woordenschat test wel 3 woorden te zijn. Maw als ze 3 woordjes extra goed had gedaan had ze toch een a gehad. En als ik dan kijk welke woorden er niet goed waren vraag ik me af of cito z'n toetsen al heeft geupdatear 2010 na. Of weten jullie kinderen wel dat je bij 'fluweel' het plaatje met de gordijnen aan moet kruisen...