Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Raffie

Raffie

15-02-2019 om 15:14

Citoscores worden niet meer bekendgemaakt

Van de week het eerste rapport van mijn zoon (groep 7) meegekregen; beetje een teleurstelling. Het was een goed rapport hoor, maar er stond maar weinig in vond ik.

Geen cijfers meer, alleen nog maar g, v, m of o, en geen Citoscores. Er zijn wel toetsen gemaakt, en bij het rapportgesprek vertelde de juf wel dat hij die heel goed had gedaan, noemde wat scores, maar mocht niets laten zien. Ook in Parnassys komt niets te staan.

Ik vroeg me af: zijn er meer scholen die dit zo doen? Wat is de reden? Mag het eigenlijk wel, of is een school verplicht de scores aan de ouders mee te geven?

Ik vind het erg jammer, niet omdat ik me zorgen maak (hij scoort goed) en ook niet dat ik er nou zo bovenop zit dat hij goed presteert enzo (of hiermee te koop te lopen; wij laten de rapporten eigenlijk zelden aan iemand zien, hooguit een oma die ernaar vraagt), maar ik vind het gewoon leuk om zijn ontwikkeling zo te volgen! Bovendien is het in groep 7 best handig als je vast een beetje weet naar wat voor soort voortgezet onderwijs je moet gaan kijken toch?

Jan

Jan

15-02-2019 om 15:20

Hele aparte handelswijze

Lijkt mij ook wel op te vragen. Zijn gewoon persoonsgegevens

Cito

Hier staan de cito scores uit het lvs gewoon op het rapport. Daarnaast zit er ook een blaadje bij met grafieken om het verloop van de citoscores in de loop der jaren te zien. Bij het rapportgesprekje is dat ook een puntje om te zien of de ontwikkeling volgens verwachting is of dat er een trendbreuk is die in de gaten gehouden moet worden, zeker als dat niet rijmt met de methodetoetsen of als er van de standaardmethode wordt afgeweken. Ik vind het raar dat scholen dat achter houden en dan gaan mopperen dat ouders steigeren bij het advies.

Angela67

Angela67

15-02-2019 om 21:49

zeker werk van maken

want voor je het weet spelen ze wel alles door via papier of electronisch systeem naar de middelbare scholen en weet je kind van niets en jullie ook niet.
dus of ze slaan het echt niet op, dan hoeven ze de toetsen ook niet af te nemen, of ze slaan het wel op en dan is er recht op inzage.
Interessant trouwens: als ze het niet in hun Parnassys oid opslaan, waar dan wel? Op de privé usb stick van de leerkracht zeker, die dan per ongeluk in de tram blijft liggen . . .?
gr Angela

Je hebt recht op die gegevens!

Iedere ouder van een minderjarig kind heeft te allen tijde recht op alle gegevens die van dat kind worden geregistreerd en op aanvraag moeten ze die gegevens verstrekken. Dat is de wet. Een keer met juridische maatregelen dreigen werkt meestal wel.

nog gekker

Hier hebben we net het eindadvies groep 8 gehad. Alleen een kreet met de geadviseerde richting. Verder krijgen we geen ènkele informatie. Kinderen hebben nog geen rapport gehad dit schooljaar en ook de cito scores worden geheim gehouden, We worden geacht volgende week op gesprek te komen en dan tijdens dat gesprek meteen de inschrijving voor het VO te regelen. Maar hoe kunnen we dat beslissen zonder enige informatie?!

Ik vind het echt te zot voor woorden, deze gang van zaken. Iemand die dit herkent?

Wandelaar

Wandelaar

16-02-2019 om 20:39

Hier ook

Bij ons ook nooit cito-scores op het rapport (dat hier verslag heet). Ook geen cijfers, ook niet echt voldoende etc, maar een kort tekstje per vak.
Cito's worden wel gedaan, tijdens het 10-minuten-gesprek kun je het zien als je ernaar vraagt. Sommige docenten geven een uitdraai dan ook mee.

Caesar

Caesar

16-02-2019 om 21:19

Jippox

Is dat echt? En deze gang van zaken van deze school wisten jullie niet al jaren eerder? Hebben jullie wel opendagen van middelbare scholen bezocht? Ik ben het met je eens: te zot voor woorden. Ben ik wel heel benieuwd wat voor type school dit soort fratsen uithaalt.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-02-2019 om 23:05

Jippox

Wauw.... zo klinkt het alsof de ouders een soort van vijand zijn, waar je je als school tegen moet beschermen. Wat triest.

Hier een voorlopig advies en inmiddels ook een definitief advies. Met de resultaten en grafieken van de Cito’s, vanaf groep 3 in elk rapport. En een print van het DOD, zoals dat naar de middelbare school gestuurd wordt, met het verzoek om dingen aan te passen.

Floria

Floria

17-02-2019 om 07:43

hier

Bij het eerste rapport van groep 8 (ook van 6) zat geen citografiek meer, voorheen altijd wel.
Bij het adviesgesprek kreeg ik een uitdraai met alle resultaten. De uitslagen van de cito's van eind 2018 zag ik daar voor het eerst. (Kind wist ze al wel en had ze wel doorgegeven hoor, maar je zal er maar eentje hebben die dat niet doet.)

Ik denk ook een soort bescherming/indekken tegen ouders, maar waarom?

Het advies is al 4x ter sprake gekomen nu: 2x in groep 7 en 2x in groep 8.

Yanea

Yanea

17-02-2019 om 07:48

Bescherming

Nou, er wordt best vaak hier op het forum gevraagd welk advies er bij bepaalde uitslagen hoort (en meestal omdat de vraagsteller het te laag vindt). Misschien willen scholen voorkomen dat ouders zich vastklampen aan de I voor de drieminutentoets?
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat terecht vindt, hoor

Dyslect

Dyslect

17-02-2019 om 08:17

cijfers

Scholen willen het kind en zijn/haar ontwikkeling centraal stellen.
Maar ja, dat doe je natuurlijk door goed onderwijs te geven en niet door toetsgegevens achter te houden (waar je als kind uiteindelijk toch op wordt afgerekend)

Floria

Floria

17-02-2019 om 08:22

openheid

Ik vraag me af of dat ook niet deels te ondervangen is met meer openheid. Nu wordt er schimmig gedaan tot in groep 8, terwijl als je in groep 6 al zou aangeven wat er wel en niet in zit, er misschien minder onduidelijkheid is over wat welke score betekent. (Want uit die vragen steeds blijkt wel dat men niet echt weet dat het om rekenen en begrijpend lezen gaat. Hoe komt dat, vraag ik me af, je hoeft hier maar een maand me te lezen en je ziet het overal staan.)

Of zou je dan juist krijgen dat ouders een kind gaan pushen? Maar aan de andere kant, in een lagere groep een III is toch ook duidelijk geen I....wat voor advies daar dan ook bijhoort.

Nanda

Nanda

17-02-2019 om 12:35

verschilt erg

Hoe scholen cito informatie communiceren met de ouders, verschilt heel erg per school is mijn ervaring. Wij krijgen niet alleen de uitdraaien met grafieken en vaardigheidsscores, maar ook uitdraaien van bijv rekenen waarin je kan zien hoe je kind per onderdeel heeft gescoord. Volledige openheid dus en dat waardeer ik zeer.

Mijn neefje zit op een school waar de scores niet eens in het rapport vermeld staan en je deze alleen online kan inzien. Grafieken (en dus trendlijnen) en informatie per onderdeel zien zij niet.

Er wordt daar ook altijd geheimzinnig gedaan over wanneer de Cito's plaatsvinden, terwijl wij vooraf een mail krijgen met data en toetsonderdelen. Veel beter wat mij betreft.

Overigens zijn vaardigheidsscores veel belangrijker dan die I, II of V. Heel veel scholen delen die informatie helemaal niet.

het is nog gekker dan gek

Ook een ander kind van ons zat op deze school (tot 2 jaar terug) en toen was dit zeker niet de gang van zaken. Die scoorde altijd alleen maar I of I+ en kreeg het bijpassende VWO advies. Dat was niet zo ingewikkeld...

Maar bij dit kind hebben we steeds best wel twijfels. Ze is absoluut slim, maar heeft ook ADHD wat nogal eens e.e.a. in de weg zit. Ze zit in een zogenaamde topklas voor hoogbegaafde leerlingen maar dat stelt zeker de laatste paar jaar bar weinig voor.

We willen vooral graag een echt goed onderbouwd, betrouwbaar advies. Maar elke keer als we het aankaarten zegt de leerkracht: geen zorg, ze krijgt wel VWO advies hoor!
Ja maar we willen niet 'zo maar' een VWO advies, we willen echt weten waar ze het best op haar plek is!

Sinds ze met medicatie is begonnen, zijn haar scores op toetsen wel enorm vooruitgegaan, maar ze heeft bijvoorbeeld voor rekenen nog nooit een I gehaald (eind groep 7 een II en daarvoor steevast een IV of V!), begrijpend lezen was eind groep 7 wel weer een I nadat het een aantal keren daarvoor steeds een II of III was.
Haar eindadvies is VWO.

We hebben voor haar een school op het oog met HAVO, atheneum en gymnasium. Ze twijfelt nog of ze in de gymnasium of in de atheneum brugklas wil beginnen. Voor we een keuze maken, wil ik toch echt wel de cito uitslagen van midden groep 8 weten!

De leerkracht is gemaild, ik ben benieuwd naar de reactie...

Raffie

Raffie

21-02-2019 om 10:28

Jippox

Dat klinkt een beetje als waar onze school ook naar toe gaat. Mijn oudste zat vorig jaar in groep 8, en had toe al 2 entreetoetsen gehad, kreeg 2 keer een proefcito met uitslag, in november kregen we een voorlopig advies gesprek en in februari het echte advies. Helemaal prima allemaal!

De groep 8 van dit jaar heeft nu pas de eerste adviesgesprekken, erg lastig open dagen bezoeken als je nog niet weet welk advies je kunt verwachten (en sommige ouders weten dat hier echt niet!)

Ik heb de directeur gemaild met de vraag waarom de Cito scores niet meer bekend worden gemaakt. Zijn antwoord is (zoals velen hier al vermoedden) dat ouders te veel focussen op die scores en dat het tijdens de rapportgesprekken dan alleen maar daarover zou gaan.

Bijzonder, want bij mij was het juist andersom: doordat ze nu niet bekend waren ging het grootste deel van het gesprek hierover.

Nou ja, ik probeer het maar los te laten, heb mijn mening gegeven, over 1,5 jaar ben ik van de school af. En ik hoop dat er toch meer ouders zijn die hun mening durven aan te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.