Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liesbeth

Liesbeth

12-07-2009 om 15:04

Citovolgtoets slecht, rapport uitstekend (brugklas vwo)

Onze dochter (hoogbegaafd, geen idee of het ermee te maken heeft maar ik zeg het er maar bij) heeft voor de zoveelste keer een citotoets beroerd gemaakt. Ze zit in de brugklas en gaat met een mooi rapport (3 zevens en de rest 8) over naar 2 gymnasium. Maar de citovolgtoetst die ze dit jaar gemaakt heeft laat bijvoorbeeld een 37e percentiel voor studievaardigheden zien en een 58 percentiel voor nederlandse woordenschat. Totaalschore 67 percentiel. Niet helemaal logisch voor een gymnasiumklantje.
Je zou kunnen concluderen dat ze gewoon niet goed is in citotoetsen (ook de eindcito van de basisschool viel tegen, gelukkig gaf de meester gewoon VWO advies) maar ik vertrouw eerlijk gezegd deze middelbare school niet helemaal. Erg rommelig, slechte organisatie, veel lesuitval. Ik stond steeds te twijfelen of ze niet toch naar een andere school moest, maar ja, haar cijfers bleven goed dus kennelijk was ze wel bestand tegen een beetje chaos. Maar nu tovert de school op de laatste schooldag deze citoscore uit de hoge hoed. Niemand meer beschikbaar om erover te praten naturlijk. Halverwege het jaar was er ook al zo'n rare citoscore, toen was het voor de mentor alsmaar niet mogelijk om een afspraak te maken hierover en zou de volgende cito er al bijna aankomen. (Dat is dus deze, ik was hem vergeten).
Kortom, wie kent deze volgtoets en klopt hij bij jullie wel een beetje met het rapport?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
onderwijsadvies Hylkema

onderwijsadvies Hylkema

13-07-2009 om 11:20

Het goede niveau?

U geeft in uw vraag twee, op het eerste gezicht tegenstrijdige, zaken aan:
1. Zowel de scores van de citotoets groep 8 als van deze, meest recente score aan het eind van de brugklas, zijn onder de maat.
2. Uw dochter is hoogbegaafd.
Uw eigen verklaring is tweeledig: uw dochter kan niet zo goed toetsen maken en/of de kwaliteit van de school is onder de maat.

Mijn visie is dat u een belangrijke mogelijke verklaring vergeet: zit uw dochter wel op het juiste niveau? Hoe oud was uw dochter toen zij als hoogbegaafd getest werd? Een IQ is nl. geen levenslange stabiele score, maar fluctueert onder invloed van vele, ook externe factoren. De instantie die ooit haar IQ getest heeft, zou dit ook aan u hebben moeten melden.
U schrijft dat zij ook in groep 8 geen VWO score had behaald. U heeft toen besloten ervoor te zorgen dat zij toch op het VWO geplaatst kon worden. Ik ben benieuwd naar haar percentielscores van de entreetoets. Wezen die wél in de richting van het VWO? Als dat toen, aan het eind van groep 7, ook niet zo was, dan moet u wellicht nu toch constateren dat de Citotoetsen het bij het rechte eind hebben. Afijn: voorlopig is ze toch over. Dat is prettig. De waarheid komt vanzelf wel boven tafel in de tweede en derde klas van het gymnasium.

Waarmee ik het zeer met u eens ben is de manier waarop de school met u hierover communiceert. Daarover zou ik in uw geval in het nieuwe schooljaar zeker met de school in gesprek gaan. Dit om eenzelfde gang van zaken volgend jaar te voorkomen.

Slechte introductie

Mevrouw Hylkema, ik weet niet wat u beweegt om hier met uw firmanaam te reageren, maar als dat is om uw recent opgerichte adviesbureau te promoten (http://www.echo.nl/an-an/buurt/lees/849481/ouders.willen.beste.voor.kind/) dan vrees ik dat u de plank misslaat.
U leest slecht.
Hylkema "Mijn visie is dat u een belangrijke mogelijke verklaring vergeet: zit uw dochter wel op het juiste niveau?"
Ja, dat zit ze "Ze zit in de brugklas en gaat met een mooi rapport (3 zevens en de rest 8) over naar 2 gymnasium."
Hylkema "U schrijft dat zij ook in groep 8 geen VWO score had behaald. U heeft toen besloten ervoor te zorgen dat zij toch op het VWO geplaatst kon worden."
Waar leest u dat? Er staat "ook de eindcito van de basisschool viel tegen, gelukkig gaf de meester gewoon VWO advies"
Hylkema:"Als dat toen, aan het eind van groep 7, ook niet zo was, dan moet u wellicht nu toch constateren dat de Citotoetsen het bij het rechte eind hebben."
En wat doe je dan met dat eindrapport van de brugklas, 3 zevens en de rest 8? Hebben al die leerkrachten het mis? Moeten die allemaal overruled worden door de scores studievaardigheid en woordenschat in een cito volgtoets?
Kunt u misschien uitleggen waar die cito volgtoets voor is? En hoe fluctueert iQ naar uw idee trouwens? Gaat dat met tien, twintig, of vijftig punten in een keer? Waar baseert u dat op trouwens?
Ik hoop voor uw klanten dat u naar hen informatiever bent en beter luistert.
Groet,
Miriam Lavell (reclamemaker)

Andere leerlingen

Liesbeth, je zou eens contact op moeten nemen met andere leerlingen. Als iedereen slecht scoort op die cito-toets, dan zit er een te groot verschil tussen wat cito toetst en wat de school aanbiedt. Dat kan overigens ook aan die toets liggen hoor. Het kennisniveau dat verondersteld wordt is tamelijk arbitrair. Maar dat zou je dan met school of met een aantal ouders uit kunnen zoeken.
Als alleen jouw dochter raar scoort, dan kan dat aan van alles liggen. Zelfs ook omdat het niveau van de vragen te laag is. Dat kan heel verwarrend werken (er te veel achter zoeken).
Maar wie weet gooit ze er wel expres met de pet naar. Wat vind ze er zelf van?
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

14-07-2009 om 10:28

Hylkema

Onderwijsadviesbureau Hylkema, dat bij een hoogbegaafd kind op het gymnasium met tegenvallende cito's meteen denkt dat het niveau wel eens niet kan kloppen.... Oeps, mevrtouw Hylkema, misschien dat u zich - net als velen in het onderwijs - eens serieus moet gaan verdiepen in hoogbegaafdheid want u weet er zo te lezen weinig van. Als u in uw loopbaan dergelijke adviezen aan ouders met hb kinderen gegeven hebt, en hb kinderen hebt laten afstromen naar een lager schooltype op basis van cijfers en presteren dan wordt een bijscholing hard, hard nodig.

Annet

Annet

14-07-2009 om 18:33

Opvragen gaat niet helpen

Cito gaat jou echt de opgaven niet geven.
Wat je wel kunt doen is de school vragen of je ze in kunt zien. Ik weet niet hoe het op het VO werkt maar de citotoetsen op de basisschool zijn gewoon op school, inclusief de antwoorden van de kinderen.
Dit met uitzondering van de eindcito in groep 8.

MoederVan3

MoederVan3

14-07-2009 om 18:54

Hoe denk jij dat het gaat?

In je beide posts uit je je zorgen over de rommelige school. Wat voor gevoel heb je er zelf bij? Heb je het gevoel dat ze weinig bijleert en maar een beetje door de stof heensloft. Wat vind je dochter er trouwens van? Is ze enthousiast over de school of in ieder geval bepaalde vakken? Is ze enthousiast over leraren? Wat ik hoor van ouders van gymnasiasten om me heen, is dat ze vaak enorm opleven. Eindelijk uitdagende stof, eindelijk soortgenoten? Als dat bij je dochter niet het geval is, probeer er dan achter te komen wat er aan de hand is. Mijn middelste, die hard moet werken op het VWO, werd op een zeker moment gepest door een aantal meiden die het "not done" vonden om hard te werken. Toen heeft ze het ook even laten sloffen. Gelukkig kwamen wij er vrij snel achter wat er aan de hand was, doordat de school aan de bel trok. Tja je verwacht zoiets niet op een VWO. Mijn jongste die VMBO-basis met LWOO doet. liet de boel versloffen toen de school zei dat hij wel naar kader kon. Naderhand heeft hij toegegeven dat hij zo bang was voor dat moeilijke "kader" dat hij maar even niets heeft gedaan. Overigens heeft mijn jongste zoon ook al drie keer een CITO-toets gemaakt op het VMBO, met verrassende verschillen tussen de toetsen en ook met de CITO-eindtoets. Mijn zoontje had een percentiel van 1(!) voor studievaardigheden op de CITO-eindtoets. Nu heeft hij al twee keer een percentiel van 98 gehaald geextrapoleerd naar VMBO-kaderniveau voor studievaardigheden. Je zou denken zo'n percentiel van 98 op een CITO-eindtoets toch een percentiel van 20 of 25% zou moeten opleveren. Heeft hij dan zo veel bijgeleerd of zit er een fout in de beoordeling van de toets. Ik denk het laatste. Als je hem een CITO-toets op kaderniveau zou laten maken, dan zou hij helemaal geen percentiel van 98 halen, want bij zo'n toets zijn de opgaven abstracter en de gebruikte woorden moeilijker en dat zijn nou net de dingen waar hij zo vreselijk moeite mee heeft. Op andere onderdelen zaten best grote verschillen tussen de ene en de andere CITO-toets. Ik denk zelf eigenlijk dat het een beetje een wassenneus is. De scholen gebruiken die CITO-toets om de inspectie tevreden te stellen, niet omdat ze er zelf zo ontzettend veel waarde aanhechten. Zonder die CITO weet de school ook wel dat mijn zoon een redelijke tot goede VMBO-basis en een matige kaderleerling is.

Lietje

Lietje

14-07-2009 om 18:55

Onbekend

Ik wist niet dat er nog Cito's op het VO zijn. Dacht dat dat alleen op de basisschool voorkwam. Weer wat geleerd. Hier wordt de overgang naar de 2e (en verder) bepaald door de behaalde cijfers voor repetities (onvoldoendes en compensatiepunten ed.).
Lietje

onderwijsadvies Hylkema

onderwijsadvies Hylkema

15-07-2009 om 13:40

Reactie

Dat mijn suggestie veel zou oproepen had ik wel kunnen vermoeden, maar uw reactie geeft inderdaad duidelijk aan hoe gevoelig dit onderwerp is. Wat ik in mijn eerste reactie doe, is een aantal informatieve vragen stellen om de feiten nader in te vullen. Extra informatie is toch echt nodig om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Een enigzins kritische houding is daarbij van essentieel belang. De schoolloopbaan van de leerling en daarmee haar toekomst staat op het spel en daarmee kan niet zorgvuldig genoeg omgegaan worden!

Sancy

Sancy

15-07-2009 om 18:08

Reactie hylkema

je schrijft: "Wat ik in mijn eerste reactie doe, is een aantal informatieve vragen stellen om de feiten nader in te vullen."
Ja. Leuk. Vooral als je het daarbij gelaten had. En niet direct met je visie gegooid ha.

Welnee

Hylkema:"Dat mijn suggestie veel zou oproepen had ik wel kunnen vermoeden, maar uw reactie geeft inderdaad duidelijk aan hoe gevoelig dit onderwerp is. "
U mist het punt. Wat gevoelig ligt is dat het onderwijs bol staat van de types die zichzelf deskundig noemen maar in alles ervan blijk geven dat niet te zijn. Ze kunnen niet eens luisteren.
Hylkema:"Wat ik in mijn eerste reactie doe, is een aantal informatieve vragen stellen om de feiten nader in te vullen. "
Welnee. U ventileert een vooringenomen standpunt in over ouders (mn die van een hb kind, maar eigenlijk doet dat er niet eens zo toe) en ventileert ook nog wat persoonlijke prietpraat over het IQ.
Het allergekste is dat u met dit staaltje gepedagoochel van de bovenste plank in één machtige beweging alle docenten die deze leerling behoordeeld hebben (3 zevens en de rest 8) samen met deze ouder voor gek verklaart.
Bijzonder.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.