Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cld molenhuispad of stanislas westplantsoen

goedendag wij zijn ons aan het oriënteren voor een middelbare school in Delft voor onze zoon 
Wij zijn bij deze 2 scholen gaan kijken en vragen ons af wat de beste keuze zou zijn en wat de verschillen en plus en minpunten zijn van deze scholen 
Hebben jullie enig idee? 
bvd 

Peiling

Welke school
12 stemmen
42%
58%

Geen idee, ik woon niet in Delft.

Heb je al naar de cijfers gekeken ? Slagingspercentage , opstromers , afstromers etc.

https://allecijfers.nl/middelbare-scholen-overzicht/delft/

Wat lijkt je zoon zelf het leukst?

Ik zou gaan voor de school waar je zoon zich het prettigst voelt. Heb je enig idee?

Van ouders die kinderen op het CLD hebben, hoor ik heel positieve verhalen. Ik ken er eigenlijk geen die kinderen op het Stanislas hebben. 

Ik zou die poll van je niet te serieus nemen. Er hebben vannacht 5 mensen gestemd. Geen van hen heeft de keuze toegelicht. De kans is groot dat ze helemaal niks weten van scholen in Delft. 

Lees jezelf in. Bekijk schoolresultaten. Zoek je een grote of kleine school? Welke school past het best bij jullie levensvisie? Hoe zit het met doorstromen en afstromen naar andere niveaus? Heeft je kind een voorkeur? 

Elk kind heeft andere behoeften. Wij hebben niet voor elk kind dezelfde school gekozen. 

Je kunt toch niet op de mening van anderen afgaan. Je moet zelf voelen welke geschikt is.

Het gaat om twee scholen waar heel veel mensen een belangrijke tijd van hun leven doorbrengen. Treurig dat je daar anoniem op kan schieten. Het zijn verdorie geen automerken. Zelfs die doen dat beter.

ik zou eerst eens zelf gaan kijken samen met zoon. Daarnaast vragen aan mensen in je omgeving (ouders van vriendjes met oudere broers/zussen, via ouders sportclub) wat hun ervaringen zijn (tenzij je vanuit een andere regio die kant op gaat verhuizen). 

Maar dat hangt toch ook af van waar je je meer thuis voelt en of het schoolaanbod aansluit bij wat je zoon wil. CLD biedt technasium (en daarom gingen onze kinderen naar het CLD), Stanislas bij mijn weten niet (maar wel weer tweetalig onderwijs). Maar zoon van een goede vriendin heeft een heel fijne tijd op het Stanislas gehad. Ik zou vooral naar open dagen gaan en kijken welke je meer bevalt. Hoe 'voelt' de school, hoe word je welkom geheten - het zegt zo veel. En misschien vind ik daarin wel heel andere dingen fijn en belangrijk dan jij - dus wat IK van een school vind hoeft niet jouw mening te zijn.
Wat ik in het verleden wel hoorde is dat Stanislas meer (en lovende) aandacht geeft aan leerlingen die goed zijn, dit kan heel stimulerend werken. CLD heeft die specifieke positieve aandacht voor mensen die al heel goed presteren minder en biedt (ook) veel aandacht aan mensen die dat om welke reden dan ook nodig hebben. Maar goed, dat was in het verleden, het is goed mogelijk dat de scholen meer naar elkaar toe getrokken zijn.

priscillavanl

priscillavanl

22-01-2023 om 13:56 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties m’n zoon zit pas in groep 7 dus we hebben nog even de tijd . We zijn al naar open dagen geweest en gaan uiteraard nog naar meer open dagen. 
Beide scholen spreken ons aan . 
dus ik dacht ik open een topic in de hoop dat ik ervaringen kan lezen 

Ik woon daar in de buurt. Van wat ik hoor zijn beide prima scholen, maar mopperen de leerlingen wel veel vaker op het Stanislas Westplantsoen en vinden ze de begeleiding van hun leraren niet goed. Vreemd eigenlijk als je ziet hoeveel leerlingen die school heeft en dus nog steeds zo populair is. Over CLD heb ik waarschijnlijk nog nooit iets negatiefs gehoord. 

Mugske schreef op 22-01-2023 om 11:44:

ik zou eerst eens zelf gaan kijken samen met zoon. Daarnaast vragen aan mensen in je omgeving (ouders van vriendjes met oudere broers/zussen, via ouders sportclub) wat hun ervaringen zijn (tenzij je vanuit een andere regio die kant op gaat verhuizen).

Dit inderdaad. Die ouders/kennissen geven vaak ook belangrijke signalen af als er echt iets fout gaat op een school zoals veel lesuitval. Ik vond het zelf bij het zoeken naar een school voor mijn dochter erg vervelend dat de scholen pronken met hoe leuk het bij hen is, maar bij navraag bij ouders met oudere kinderen blijkt dat veel "leuke lessen" waarmee kinderen worden gelokt nooit worden gegeven omdat er geen leraar beschikbaar is. 

en kijk vooral ook naar de vakken waar in eindexamen kan worden gedaan. In de onderbouw wordt alles aangeboden. Maar in de bovenbouw is het de keus aan de school.
En daar lopen ze vaak een stuk minder mee te koop. 
Zo kan je op de ene school eindexamen doen in bijvoorbeeld muziek. En de andere is dat dan bijvoorbeeld in tekenen. Of bij de ene school kan je eindexamen doen in informatica en bij de ander weer niet. 

Lotte78 schreef op 18-06-2023 om 23:08:

en kijk vooral ook naar de vakken waar in eindexamen kan worden gedaan. In de onderbouw wordt alles aangeboden. Maar in de bovenbouw is het de keus aan de school.
En daar lopen ze vaak een stuk minder mee te koop.
Zo kan je op de ene school eindexamen doen in bijvoorbeeld muziek. En de andere is dat dan bijvoorbeeld in tekenen. Of bij de ene school kan je eindexamen doen in informatica en bij de ander weer niet.

Ooh jaa klopt. Hier was er een ouder aan het zaniken op dat de school van haar kind, dat al in de derde klas zat, opeens met kerst besloot bepaalde vakken niet meer te gaan aanbieden in de bovenbouw. Die ouder heeft wel gelijk. Maar het ging op die school wel om "speciale" vakken als NLT en wiskunde D wat voor geen enkele studie vereist is. Of zoals jij noemt muziek of tekenen. En is het wel verplicht, dan zijn er nog oplossingen als staatsexamen doen. Het zou erger zijn als de school geen geschiedenis of geen scheikunde meer aanbiedt waardoor je wel heel erg beperkt wordt in de keuze. 

Ik heb er zelf bij mijn dochter wel gelet op welke vakken er worden aangeboden. Maar ik zag overal dat die "verplichte" standaard vakken als geschiedenis en aardrijkskunde sowieso wel worden aangeboden. 


Als je kind op het vmbo zit is het trouwens nog veel erger. Ik heb al meermaals gehoord dat ouders hun kinderen van school hebben laten wisselen omdat vmbo basis/kader met sectoren werken die heel erg verschillen per school. Maar voor zover ik weet zijn die twee scholen in delft havo/vwo scholen en speelt dat daar niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.