Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cognitief toe aan groep 3, maar sociaal emotioneel nog niet.


Ach droom verder ... Dankzij jouw soort rare gevoelsmatige achteraf verklaringen denkt elke kleuter juf dat cito en gedragskwesties van levensbelang zijn voor wat een puber op 15- jarige leeftijd presenteert. 

Het verband is onbewezen en wordt alleen ingezet door mensen die oogkleppen hebben en nergens last hebben van de consequenties van dit soort borrelpraat. Het is statistisch onbewijsbaar en daarom zonde om überhaupt aan dit soort argumenten tijd te besteden. Beter lesgeven is effectiever en vooral: ieder kind het voordeel van twijfel geven en niet determineren voor middelbaar onderwijs vóór cito groep 8. 


gr Angeka

En als we nu een kind gewoon eens een kind laten zijn? Ik lees een aantal keer: Cognitief was hij/zij er wel aan toe, maar was nog veel te speels om naar de volgende klas te gaan?

Ten eerste wordt dan het begrip coginitief niet begrepen. 'het vermogen om kennis op te
nemen en verwerken bedoeld, maar ook zaken als waarnemen, denken, taal,
bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie
' Als het te speels is, dan is het dus cogintief niet in staat om de stap te maken.

Bovendien:

Hebben we het hier over kinderen van 19 of kinderen van 5? Hoezo, zou een kind van 5 niet speels zijn. als die dat niet is, dan is er iets mis met het kind. Bovendien, dat half jaartje meer of minder op een mensenleven..... is dat dit zo enorm belangrijk om er zo bovenop te zitten dat het gaat versnellen of vertragen en direct in te grijpen? Dat doe je als er problemen zijn. Hetzij dat het kind duidelijk meer nodig heeft, of als het juist te snel gaat.

Is je kind blij? Is je kind tevreden met wat hij zij aan het doen is... Is hij zij fijn aan het spelen. Begint het vriendjes en vriendinnetjes te krijgen? Niets aan doen zou ik zeggen. Laat zo een kind gewoon kind blijven. Hij mag zijn hele leven nog werken en leren. Zoveel als het wil.

Leene schreef op 21-05-2021 om 00:13:

Hmm vraag me af of ik op dit tijdstip nog een discussie aan moet gaan hierover. Maar je reactie triggert mij;

1) is jouw kant bewezen dan, namelijk dat klassen overslaan en niet kijken naar sociaal emotionele ontwikkeling geen effect heeft??

2) Wat is wetenschappelijk bewijs, vaak is iets waar totdat het tegendeel bewezen wordt door weer een ander onderzoek. Ik denk zomaar dat er geen hard wetenschappelijk bewijs gaat komen voor de vragen gesteld in dit topic. En dat je per kind moet kijken. Maar er wordt op dit moment vaak versneld en kort gekleuterd dan is het toch niet zo erg om andere ervaringen te vertellen. En een basisschool komt niet zomaar terug van zijn beleid. Ik weet dat er veel discussie is geweest op de school waar mij kinderen zitten, mede naar aanleiding van ervaringen van meer dan 10 jaar aan de kant hangen van versnellen en kort kleuteren zijn ze uiteindelijk daar veel voorzichtiger mee geworden. En die voorzichtige benadering heeft voor onze dochter goed uitgepakt.

Welterusten, groet. Leene

1 Er is bewezen dat wel kijken naar sociaal emotionele effecten niet helpt. Er is bewezen dat zittenblijven niet helpt. Hier vind je alles op een rijtje https://wij-leren.nl/doubleren-doorstromen-zittenblijven-voordelen-nadelen.php 

2 Wetenschap bekijkt op wetenschappelijke wijze het geheel en juist niet de delen. Want wat je ook doet, dat kind (of het deel) is geen glazen bol. Je kunt met geen mogelijkheid weten hoe het over 10 jaar zal functioneren. Je kunt wel vaste indicatoren met elkaar vergelijken: wat zijn de gronden voor zittenblijven en heffen die problemen zich op?

Het antwoord daarop is meestal nee. Zo vaak nee dat je niet kunt stellen dat het betekenis heeft. Stel je een hoofdpijnpil voor die maar in 1 op de duizend gevallen de hoofdpijn wegneemt. Dan kun je wel stampvoetend beweren dat het jou geholpen heeft, maar erg waarschijnlijk is dat niet en het is in ieder geval te mager om die pil als remedie voor te schrijven.

3 Veel erger dan het zittenblijven zelf is dat dat gekijk naar het kind vooral de schuld bij het kind legt. Je beschrijft twee gevallen die naar jouw oordeel door hun eigen onvolkomenheden zij afgestroomd of hebben moeten zittenblijven in het vo. Ze zijn niet de enigen. Zittenblijven en afstromen komt heel veel voor. Dat komt omdat kinderen aan hun lot worden overgeleverd, met een beroep op zelfstandigheid, op een leeftijd dat ze die zelfstandigheid gewoon nog niet hebben. Het is niet hun schuld maar de schuld van het onderwijs en hun ouders die getraind zijn de schuld bij hun kinderen te leggen.

Leene

Leene

21-05-2021 om 20:33

@M Lavell: Ik geloof dat ik het niet meer begrijp, . Ik heb het over klassen overslaan en langer kleuteren, en dan kom jij met een onderzoek over zittenblijven en ja ik weet dat langer kleuteren ook onder zitten blijven wordt verstaan maar ik weet ook dat er wordt gezegd dat een kleuter helemaal niet kan blijven zitten dat langer kleuteren geen hogere cijfers oplevert maar wel beter is voor het welzijn van het kind ( werkgroep steungroep kleuteronderwijs) en tsja zij zeggen dat daar ook onderzoek naar is gedaan. Dus dat gaat helemaal niet over de  twee ervaringen die ik toevallig heb. Er is discussie over,  ook in de beroepsgroep.

Tot voor een aantal jaar geleden was het normaal dat kinderen van oktober tot en met december langer moesten kleuteren. Maar blijkbaar is er toen besloten dat dit zittenblijven is. En nu gaan de meeste kinderen uit die maanden meestal versneld door. De school waar mijn kinderen op zitten is voorzichtiger geworden hiermee en wordt bij elk kind goed gekeken en in overleg met de ouders een besluit genomen.

Verder heb ik gezegd dat de school waar mijn kinderen op zitten veel voorzichtiger is met klassen overslaan!! dus niet zittenblijven! maar juist van groep 4 naar 6 of zelfs van 4 naar 7 ... en dáár zijn ze van teruggekomen, uitzonderingen daargelaten. En dat niet op grond van de ervaring van de twee voorbeelden die ik noemde. Er zijn vele voorbeelden geweest en  daarop is het beleid weer aangepast. 

Ik heb verder nergens gezegd dat het de eigen schuld is van de kinderen dat ze zijn blijven zitten. Ik weet niet of ze in de steek zijn gelaten. De vader van hen zei dat zijn jonge zoon gewoon niet rijp genoeg was voor het zelfstandig werken wat hij op de VWO nodig had, hij is blijven zitten, gaat nu goed en is nog steeds een jaar voor. Misschien zijn die kinderen eerder de dupe geworden van het duwen van volwassenen. Alsof elk kind dat maar een beetje beter is dan het gemiddelde een klas moet overslaan.

Er zullen altijd (zeer) hoogbegaafde kinderen zijn die met gemak klassen kunnen overslaan. De meeste kinderen zijn helemaal niet (extreem) hoog begaafd maar gewoon slim of iets minder slim of wat dan ook. En dat halve jaartje extra maakt niet uit, kan zelfs voor veel kinderen beter zijn voor hun welzijn. Ik ben blij dat ik mijn dochter langer heb laten kleuteren. Zoals Robbie 001 zegt "wat maakt dat halve jaartje nu uit op een mensen leven.

Een paar dingen: 

1. Natuurlijk ga je pas actie ondernemen als er echt een probleem is (een ongelukkig kind, bijvoorbeeld)

2. als je kiest voor versnellen is dat omdat dat op dat moment de beste keuze is. Met de toekomst heeft dat verder niets te maken, dat zie je dan wel weer.

3. Het 'indelen' op kalender leeftijd is net zo idioot als het indelen op haarkleur. 

4. Extra werk blijft sowieso altijd nodig (en dat kan ook heel goed thuis!) Maar een versnelling kan wel maken dat die vreselijke basisschooltijd wat eerder voorbij is.

Eigen ervaring: 4 hb kinderen, samen 6x een klas overgeslagen. Basisschooltijd was niet fijn. Echte vriendschappen ontstonden pas daarna. Nooit een seconde spijt gehad van de versnellingen. Wij als ouders niet en de kinderen ook niet.

Leene, ik ga niet meedoen aan polarisatie, maar dit valt me wel op in wat je schrijft:

"Tot voor een aantal jaar geleden was het normaal dat kinderen van oktober tot en met december langer moesten kleuteren. Maar blijkbaar is er toen besloten dat dit zittenblijven is. En nu gaan de meeste kinderen uit die maanden meestal versneld door."

maar kinderen uit okt-dec die als ze net-geen-6-jaar zijn naar groep 3 gaan, dat is dus niet versneld doorgaan. Dat is gewoon doorgaan, doorlopende leerlijn. 

Dat heel lange tijd lang niet alle scholen dit ook zo deden (of doen), neemt niet weg dat dit alles in 1985 is ingevoerd. Dat is 36 jaar geleden. Laat dit even op je inwerken.....

..ik had de reactie van Jippox nog niet gelezen. Helemaal eens met Jippox - hier overigens ook ervaring met een versnelling - hoewel in dit geval kind niet ongelukkig was in de klas. Maar wel graag sneller naar de middelbare school wilde. De scores waren erg hoog en dat bleef zo bij doortoetsen. Dus verzoek van kind werd gehonoreerd en dit was echt prima

Het rare aan deze discussie is toch dat die nadruk op soc.emo dingen alleen speelt bij de overgang naar groep 3. Werkelijk nooit oppert iemand een kind in groep 5 te laten zittenblijven ondanks goede cijfers, omdat het kind emotioneel nog niet toe zou zijn aan groep 6.

Best apart.

Groeten,

Temet

Leene

Leene

21-05-2021 om 22:23

@ egel, wat er bij ons gebeurde was dat onze dochter geboren in december 4 jaar later in januari naar school ging. En het nieuwe schooljaar opnieuw groep 1 deed met extra taakjes. Dan naar groep 2 en  naar groep 3, voelde ook als een rechte leerlijn.

Ik weet dat het 2 1/2 jaar kleuteren al lang geleden is veranderd maar ook dat er verschillen in scholen zijn, Sommigen scholen houden kinderen langer in de kleuter groep. Ik weet dat er ook binnen de beroepsgroep anders over wordt gedacht.

En polarisatie! ik zeg wat en mijn mening wordt weggezet als "idioot en rare gevoelsmatige verklaringen, droom verder etc" Alsof alles zo eenduidig is. 

SietskeV vroeg om ervaringen niet waar, nu onze ervaring is dat wij tevreden zijn en blij zijn,  en je je ook niet geprest hoeft te voelen om je kind na anderhalf jaar naar de derde groep te laten gaan. Dat halve jaartje extra maakt echt niet veel uit op een mensenleven en mijn dochter ( en met haar nog vele andere kinderen) hebben niets overgehouden van dat half jaartje extra, zij had een leuke klas en is heel gelukkig geweest op de basisschool ook al deed ze het met twee vingers in de neus. Ze zit nu op het VWO en het gaat prima. Andere reageerders hebben andere ervaringen ook goed. 

Klopt Leene, ik vond dat bericht wat je aanhaalde heel onaangenaam gesteld van de opsteller - al was ik het inhoudelijk redelijk eens, maar niet op die manier gezegd. 

Meer dat ik ook een soort van vorm van ' kritiek' gaf (het bestaat al sinds 1985 & het is niet versnellen als het kind uit bijv. nov. naar de volgende klas gaat), maar ik toch niet graag wilde polariseren of zo. Jij deed dat ook al niet  

Temet schreef op 21-05-2021 om 22:20:

Het rare aan deze discussie is toch dat die nadruk op soc.emo dingen alleen speelt bij de overgang naar groep 3. Werkelijk nooit oppert iemand een kind in groep 5 te laten zittenblijven ondanks goede cijfers, omdat het kind emotioneel nog niet toe zou zijn aan groep 6.

Best apart.

Groeten,

Temet

Dit gebeurt helaas wel degelijk. Vooral bij schoolwissels.

Dit lijkt me net als de sportschool: als je je jezelf of je kind niet blootstelt aan iets wat nu nog lastig of zwaar is, zal het ook zo blijven. 


Dit klinkt exact hetzelfde als het verhaal van onze zoon. Echt precies hetzelfde! Hij ging door naar groep 3 en dat is geweldig goed uitgepakt. Ik zou hem niet nog een jaar de kleuters laten doen, als je de hersens op een rij hebt. Verveling is dodelijk. Onze zoon wilde ook niets wat moest, bleek niet van knutselen te houden, ging eigenlijk zijn eigen gang (dus was de vraag: kan hij zich dan niet concentreren op wat moet?), maar nee, hij vond het gewoon allemaal niks, heel eigengereid. Onze juffen twijfelden ook maar de in-er vond overduidelijk dat hij door moest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.