Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nn138

nn138

25-01-2010 om 12:39

College de heemlanden

Wie heeft er ervaring met college de Heemlanden in Houten? Deze school is een van de opties voor ons kind, dat nu in groep 8 zit. Het onderwijsaanbod van deze school lijkt ons heel goed. Is dit ook zo? Hoe is de sfeer op deze school? En hoe gaan ze om met kinderen die extra begeleiding nodig hebben i.v.m. dyslexie of op sociaal gebied o.i.d.? Alle informatie is welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lietje

Lietje

25-01-2010 om 15:46

Ff kort

Ik reageer binnenkort wel langer, maar as donderdag avond is de open dag van de Heemlanden. Ik heb kind 3 er al zitten, dus kan je wel meer vertellen.
Lietje

Lietje

Lietje

26-01-2010 om 16:17

Heemlanden

Onze ervaringen met de Heemlanden zijn prima. Het is een grote school. Vanaf volgend jaar komt er ook een heel VMBO bij, in een eigen gebouw, nu is er nog alleen VMBO TL. Ik zou zeker aanraden a.s. donderdag avond naar de open avond te gaan en hun website eens door te spitten.
Hoe de school omgaat met dyslexie weet ik niet, moet ik voor onze nr. 4 ook gaan uitzoeken. Er worden sociale vaardigheidstrainingen gegeven en ook steunlessen voor allerlei vakken. De sfeer is, volgens mijn kinderen, prima, docenten ook meestal wel. Er is iig in de onderbouw nauwelijks les uitval. Ze hebben een 80 min. rooster, dat is prettig met de hoeveelheid boeken en huiswerk en vaste proefwerkuren. Roosters en cijfers staan allemaal op de website.
Als je nog andere vragen heb, hoor ik het wel. Misschien zie ik je donderdagavond wel.
Groet Lietje

Jujube

Jujube

27-01-2010 om 20:17

Mindere verhalen

Ik hoor dan weer mindere verhalen over de Heemlanden. Namelijk: de hoger opgeleide ouders in Houten sturen hun kinderen naar Oosterlicht of Cals in Nieuwegein. Volgens de broer van een vriendin van me, die er als docent werkt, zit er een hoog gehalte aan dik opgemaakte kauwgomkauwende meisjes.
De dochter van vrienden van ons vond het er vreselijk, ging er na een paar weken af en is naar 't Gregorius gegaan. Ze was nog niet officieel afgemeld, maar er is nooit naar hen gebeld waar dochter uit hing.
Een vriendin van mijn oudste dochter doet daar VWO+ en valt volledig buiten de groep omdat ze zich niet opmaakt en niet de nieuwste mobiel heeft e.d. Ze denkt erover na dit jaar over te stappen naar een andere school.
Wij zijn er bij de 2 oudste kinderen gaan kijken, maar ik vond de sfeer niet prettig op deze school (kil) en mijn kinderen wilden er zelf niet heen.
Dus: zoveel mensen, zoveel meningen.....
Succes, wij hebben er ook weer 1 in groep 8 en zijn bezig met 'een rondje scholen' .
Groet,
Jujube

Cynthia

Cynthia

27-01-2010 om 22:00

Oosterlicht

Ik heb zelf nog geen kinderen in die leeftijd, maar hoor ook goede verhalen over het Oosterlicht, vooral over de prettige sfeer daar. Volgens mij hebben ze binnenkort een open avond. Rondkijken en een beetje praten met de mensen is een prima manier om te kijken of het klikt! Ik ben blij dat ik nog niet hoef te kiezen!

Jujube

Jujube

27-01-2010 om 23:51

Yep

Oosterlicht heeft vrijdagavond a.s. open avond van 18.00 tot 21.00 uur.
Groet,
Jujube

Sawo

Sawo

28-01-2010 om 21:38

Geen idee waarom

maar alle kinderen die ik ken uit Houten gaan naar Cals of KWC of Lek en Linge. Ik heb wel een sopgevangen dat de heemlenden een beetje rommelig zijn maar of dat nog zo is weet ik niet.

Mijn kinderen zitten op Lek en Linge en bij allebei ziitten veel kinderen uit Houten in de klas.

groet

Saar

nn138

nn138

30-01-2010 om 17:14

Bedankt

Bedankt voor de reacties. De berichten zijn inderdaad heel wisselend. Kinderen die ik ken die op de Heemlanden zitten zijn positief. Negatieve verhalen zijn steeds uit de tweede hand, daarom is het lastig om te beoordelen wat je er nu serieus van moet nemen. Op de open avond zag het er best aardig uit.

Heemlandenklant

Heemlandenklant

05-02-2010 om 08:47

Ongunstig

Hier ervaring uit de eerste hand, 1 kind op de Heemlanden. Als ik had geweten wat ik nu weet, had ik echt een andere school gekozen. Deze lijdt onder de kwalen van een grote middelbare school met genoeg inschrijvingen (enige mogelijkheid voor HAVO/VWO in Houten). Wisselende kwaliteit docentenkorps maar teveel slecht presterende docenten, weinig grip op de leerlingen en het schoolklimaat.
Te weinig contact tussen ouders en school en inderdaad, het leerlingenpubliek is niet altijd om over naar huis te schrijven. Daardoor is men ook erg druk met handhavingsproblemen. Waarschijnlijk wisselwerking tussen de diverse factoren: slechte docenten hebben ook meer moeite met handhaven, de school als geheel draait daardoor minder, daardoor worden de leerlingen 'moelijker' enzovoort. Wat je vooral mist is bezieling en motivatie bij de leiding en het personeel om er echt iets van te maken. Van opvang bij slecht presteren en/of extra begeleiding heb ik bijvoorbeeld nog nooit iets gemerkt. Of er zijn geen voorzieningen voor, of alleen bepaalde leerlingen krijgen daar toegang toe.
Onze andere kinderen gaan naar een andere school. Misschien Oosterlicht, inderdaad.

nn138

nn138

05-02-2010 om 09:37

Cals college dilemma

Bedankt voor de reactie. Zit jouw kind op HAVO/VWO of VWO of VWO+? Weet je of er verschil in sfeer is tussen de verschillende richtingen?
We zitten hier met een dilemma. Onze oudste zit op het Cals College in Nieuwegein en heeft het er erg naar haar zin. De sfeer is er erg goed. De tweede wil er ook graag naartoe, maar er is nu een stop ingevoerd. Omdat we een ander kind in op het Cals hebben wordt ze zeker wel geplaatst, maar na de broertjes/zusjes van leerlingen etc. komen de kinderen uit Nieuwegein e.o. en daarna pas de kinderen uit Houten. Mijn verwachting is dat er uit de derde groep vrijwel niemand geplaatst wordt. We vragen ons dus af of er straks nog meer kinderen uit Houten in de brugklas zullen zitten. Als ze de enige is is het Cals helaas geen optie. Daarom bij deze meteen maar een oproepje: Wie kent er meer mensen die in deze situatie zitten?
Verder kijken we uiteraard ook om ons heen naar andere scholen, zoals de Heemlanden en het Oosterlicht. Dus alle informatie is welkom.

Heemlandenklant

Heemlandenklant

07-02-2010 om 22:04

Hier

HAVO/VWO. En geloof me, het is niet best. Waarom ga je niet naar het Cals? Je dochter zal daar toch snel genoeg nieuwe vriendinnen maken. En als je zeker weet dat de sfeer daar goed is, dan zou ik dat toch echt overwegen.

Gut! Wat raar! Ik stond er laatst op een voorlichtingsmarkt en ik vond de sfeer juist zo leuk! Leuke leerlingen, geïnteresseerd, lekker relaxed, ook leuke docenten tegengekomen.
Vond het echt een school om eens te solliciteren mochten ze een vacature in mijn vakgebied hebben. Toch nog maar eens twee keer over nadenken!

Lietje

Lietje

11-02-2010 om 16:21

Minna

Waarom 2x over nadenken als je zelf de sfeer leuk vond. Op iedere school zijn positieve en negatieve geluiden te horen, het is maar net wie je spreekt (of wat je aanspreekt). Mij krijg je met geen stok meer bij het SGU, maar ik ken ook ouders die daar wel hun kind met plezier naar toe sturen.
Mijn ervaringen met de Heemlanden zijn positief. Maar ik kan alleen over de ervaring van mijn kinderen spreken, hoewel de andere ouders die ik ken met kinderen op de Heemlanden ook positief zijn.
Lietje

ookbijHeemlanden

ookbijHeemlanden

11-02-2010 om 22:59

Kijk ook bij de onderwijsinspectie

naar de rapportages en de opbrengstenkaarten.
http://tkrtp.owinsp.nl/schoolwijzer?searchtype=advanced
De scholen in Nieuwegein, Culemborg, Houten scoren qua "opbrengsten" (wat een woord voor een school) redelijk tot goed.
Ik vind dat bij de Heemlanden een aantal goede leraren zijn, die dus meer doen dan het lesje afdraaien. Maar ook een aantal minder goede.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.