Leanne
26-01-2012 om 13:23
Combi havo/vwo... ervaring met verschil 'gewone' havo?
Het spant er nog een beetje om (vanwege een op rekengebied bar slecht gemaakte Nio) maar we hopen voor onze zoon op een havo-advies. Hij (en wij) waren na een open dag wel enthousiast geworden over een school, maar die heeft een havo/vwo-combiklas. Een vmbo-t/havo-combiklas zou dan beter zijn, maar dan moeten we deze school vergeten.
Ik kan me voorstellen dat wanneer een kind niet overtuigend havo scoort, hij het in zo'n klas erg moeilijk zal krijgen. Misschien heb ik het mis, maar het lijkt logisch dat het niveau en tempo in het algemeen wat hoger ligt, omdat een deel van de kinderen dat vraagt?

Kobalt
26-01-2012 om 13:39
Hangt ervan af
Onze zoon zit ook in een Havo/vwo klas. Er wordt op vwo niveau lesgegeven. Het is de bedoeling dat ongeveer de helft van de leerlingen naar het vwo gaat. En inderdaad hoorde ik van de week dat een stuk of vijf leerlingen het niveau niet aankunnen en volgend jaar op de havo verder gaan. Mijn dochter zat in de vwo brugklas op dezelfde school en volgens mij ontloopt het niveau elkaar inderdaad niet zo. Er wordt wel wat minder aan verdieping gedaan bij wiskunde.
Maar ik lees hier ook weleens, dat er in zo'n klas juist op havo niveau wordt lesgegeven en dat de uitblinkers dan naar het vwo kunnen.

Bendeguz
26-01-2012 om 14:28
Hier
Hier wordt er inderdaad lesgegeven op havo-niveau in de HV klassen. 35% tot 45% gaat uiteindelijk vwo doen (grootste deel na het eerste jaar, paar procent na het tweede jaar), 5% gaat naar vmbo, de rest doet havo.
Op deze school worden kinderen met een havo en havo/vwo advies in deze klas geplaatst.

lisetje
26-01-2012 om 15:58
En hier....
Wordt er lesgegeven op VWO niveau en krijg je twee cijfers een VWO cijfer en een Havo cijfer na twee jaar ga verder ineen havo of in een VWO klas.
Ongeveer twee derde gaat VWO doen de rest Havo.
Toelatingseis voor de havo VWO brugklas is een citoscore van 540 tot 544
Lisetje
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niekkie
26-01-2012 om 19:59
Hier
In de havo/vwo klassen wordt les gegeven op vwo niveau.
Er wordt dubbel gecijferd, dus een havo en een vwo cijfer.
Zolang je op vow-cijfers niet meer als 3 tekorten hebt en voor elk tekort een compensatiepunt hebt mag je door naar 2vwo. Ongeveer 60% gaat naar havo en 35% naar vwo, 5% naar mavo/vmbo. Voor toelating in de havo/vwo klas is een cito van minimaal 536 en minimaal een havo advies van de basisschool nodig.
In de loop van het schooljaar wordt er ook geregeld op of af gestroomd. Als je in de mavo/havo brugklas een 7.5 gemiddeld op havo hebt mag je het proberen in de havo/vwo klas. Maar haal je in de havo/vwo klas geen gemiddelde van 6.0 op havo dan stroom je af naar de mavo/havo klas.
In de brugklas van mijn kind waren er 9 wisselingen, op een klas van 24 leerlingen. Sommigen begonnen in de mavo/havo klas maar zitten nu in 2 gymnasium.

kaatje43
26-01-2012 om 20:21
Leanne in aanvulling op p
De net aan Havisten hebben het vaak wel zwaar in een HAVO/VWO klas. Juist omdat de uitleg op VWO niveau (dus vaak sneller) is. Zoon zat in een zo'n brugklas en ik merk bij wiskunde dat hij het nu (2 Havo) makkelijker heeft omdat het tempo lager ligt.

Leanne
27-01-2012 om 00:10
Hmm
Ik schrik hier toch wel van. Misschien motiveert het je kind en stijgt z'n niveau mee... maar ik durf deze gok met hem niet aan. Hij is al snel afgeleid en als het dan ook nog eens op vwo-snelheid wordt uitgelegd... De school heeft geen vmbo-t-afdeling, dus als het echt mis gaat, zal hij naar een andere school moeten. Lastige beslissing... maar misschien toch maar op safe spelen op een grote scholengemeenschap van vmbo/havo/vwo in een vmbo-t/havo combi-klas.

Marjolein
28-01-2012 om 17:29
Leanne, eerst even goed navragen
op de school van je keuze.
Bij ons gaat het weer heel anders. In de havo/vwo klassen wordt les gegeven op havo niveau. Als tegen de kerst blijkt dat een kind vwo potentie en gemiddeld een acht staat voor alle vakken, dan mag het toetsen gaan maken op VWO niveau.
Per klas van 26 kinderen is er vorig jaar maar 1 naar het VWO opgestroomd. 1 afgestroomd naar TL. 24 kinderen zijn gewoon HAVO blijven doen.
Dus ga even goed uitzoeken hoe dit gaat op de school waar jij het over hebt, voordat je je een oordeel vormt.

Marjolein
30-01-2012 om 13:34
P, apart
Er zijn apart eerste klassen Atheneum, apart eerste klassen Gymnasium en daarnaast apart BRUGklassen Havo/VWO. Voor alle kinderen met een Havo of Havo/VWO advies. Eigenlijk zijn deze BRUGklassen gewoon eerste klassen Havo, op dat niveau wordt er les gegeven. Als een kind heel hoog scoort en de docenten vinden dat het kind "VWO-potentie" heeft, kan het kind vanaf december VWO toetsen maken. Dit lukt er maar 1 per klas gemiddeld.
Andersom is er ook een afstroom beweging ontstaan. Op deze Havo/VWO school zijn er sinds twee jaar ook TL/Havo klassen. Ook een onjuiste benaming, het zijn namelijk gewoon TL klassen, voor kinderen die anders zouden blijven zitten op de Havo. Zittenblijven mag niet, dus je stroomt direct af naar TL. In de TL/Havo klassen wordt opgeleid voor een TL examen, waarbij de mogelijkheid open wordt gehouden dat de betere leerlingen daarna nog door zouden kunnen stromen naar de Havo.
De afstromende leerlingen zijn veel groter in aantal vergelijk 9 Havo/VWO Brugklassen en 7 tweedeklassen Havo en 2 tweedeklassen TL/H.
Off topic: Oudste stevent vanuit 2 Havo nu af op afstromen naar 3 TL(/H) (onderwerp voor ander draadje)