Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miranda Barkhof

Miranda Barkhof

19-07-2011 om 12:21

Combiklas 3/5 wie heeft ervaring?

Mijn jonge zoon wordt van groep 4 volgend jaar geplaatst in een combi 3/5. Ik zou graag met ouders spreken welke hier ervaring mee hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Miranda Barkhof

Miranda Barkhof

20-07-2011 om 12:57

Ervaringen

Ik zou graag ervaringen horen van ouders waarvan hun kind in een combiklas 3/5 heeft gezten.
Ik denk zelf dat het leeftijdsverschil vooral op sociaal/emotioneel vlak te groot is.
Ik zal eens verder zoeken of er onder combiklas meer ervaringen te vinden zijn. Dank je.

Digimum

Digimum

20-07-2011 om 14:47

Geen 3/5

Maar wel diverse andere combi's. Hier is 3/4/5 standaard (met 4 er dus nog bij), maar ook 1/2/3/4 is wel eens voorgekomen. Het leeftijdsverschil speelt eigenlijk geen grote rol. Net als in een normale klas ga je om met wie je een klik hebt. In de meeste gevallen zal dat iemand van ongeveer je eigen leeftijd zijn, maar er zijn er hier ook met goede vrienden van een of twee jaar jonger/ouder.

Hoe het bij jullie in de praktijk gaat hangt af van de groep en wie er voor de klas staat.

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2011 om 16:28

Ervaring

Ik heb met drie kinderen ervaring opgedaan met allerlei combi's, ouders vinden het meestal erger dan de kinderen zelf...

Tirza G.

Tirza G.

20-07-2011 om 16:59

Ach

En bij jenaplan zijn leeftijddoorbrekende groepen juist het uitgangspunt.

Tirza

Het lijkt mij juist een betere combi

dan de geijkte 3-4 kluts. Groep 5-leerlingen hebben als het goed is al enige ervaring (iig meer dan groep 4-leerlingen) met zelfstandig werken en een groep 3 heeft nou eenmaal veel (klassikale) instructie nodig.
En dat sociaal-emotionele argument is vooral een juffen-uitvinding. In het dagelijks leven gaan kinderen de hele dag om met ouderen/jongeren, denk aan (groot)ouders, buurkinderen, neefjes, nichtjes, broertjes, zusjes... daar lopen ze heus geen trauma's van op. De enige plaats waar ineens zo vreselijk nodig kinderen van dezelfde kalenderleeftijd bij elkaar moeten zitten is De Klas, want anders gaat het Verschrikkelijk Mis. Ik vraag mij dan altijd stiekem af of het dan zo mis gaat met de kinderen of met de managementskwaliteiten van de juf, maar goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.