Triple
16-05-2010 om 17:06
Combiklassen 1+2
Op onze (niet kleine) school is nu het plan geopperd om ipv de huidige 2 x groep 1 en 2 x groep 2 (met instromers in groep 1) komend schooljaar met 3 gemengde groepen 1+2 te gaan werken. De instromers komen dan ook in zo'n gemengde 1+2 groep. De achtergrond is een licht teruglopend aantal leerlingen in groep 1.
Dat zou betekenen dat de kinderen die net 4 zijn geworden in dezelfde klas komen als kinderen die al wel 6½ kunnen zijn!
Heeft iemand ervaring met dergelijke samengestelde klassen?
En zou het niet een veel beter idee zijn om 1 groep 1 te maken, 1 groep 2 en een samengestelde groep?
angel3
16-05-2010 om 18:18
Weet niet beter
we hebben er zelfs bewust voor gekozen (jenaplan). Ik vind het juist heel bijzonder en leuk dat dat zo kan. Het is wel belangrijk dat juffen hier goed mee omgaan. Bij ons is er nooit gedoe of gepest door groten. De regel is juist de groten helpen de kleintjes en de kleintjes vragen eerst hulp aan de groten en dan pas aan de kleintjes.Een heel mooie gedachte. Dus maak je niet teveel zorgen....
Jvo
16-05-2010 om 20:34
Wie niet...?
Volgens mij hebben verreweg de meeste basisscholen een gecombineerde groep (0)/1/2. Bij ons op school in elk geval wel. En daarna ook nog groep 3/4/5 en 6/7/8 (en dan van allemaal drie stuks, dus het is niet uit nood geboren).
Bevalt prima!
Annet
16-05-2010 om 20:58
Hier bij voorkeur geen combiklassen
maar bewust juist wel in groep 1/2.
Voor de andere groepen ziet school een combi als een nadeel. Voor de kleuters zien ze het als een voordeel. Als ouder hebben wij ook nooit nadelen gezien bij een combi 1/2.
angelina ballerina
16-05-2010 om 21:02
Ook combi 1/2
op onze, en alle andere basisscholen hier in de regio, zijn de kleuterklassen ook combiklassen groep 1-2. Ik ben er erg positief over en zie vooral voordelen. Dochter van 4 moest de eerste maanden erg wennen, dit moet elke nieuwe kleuter denk ik maar is misschien heel iets lastiger met veel oudere kinderen in de klas. Nu is ze helemaal gewent en ik merk dat ze heel veel leert van de ouderen kinderen. Jongste kleuters komen al snel in aanraking met allerlei werkjes en letterdingen en worden daarbij geholpen door de oudste kleuters. Ze doen bij onze school heel veel samen en daardoor leren ze heel veel van elkaar. Jongste vooral van oudste denk ik maar niet op zo´n manier dat het een belemmering is voor de oudste kleuters. Zij leren het helpen en het samenwerken maar leren ook juist door dingen voor te doen en uit te leggen.
Natuurlijk is het best een verschil, een kleuter van net 4 of een kleuter van ruim 6 maar mijn ervaring is dat dat kleuters niet veel uitmaakt. Mijn dochter van 4 speelt in elk geval ook heel veel met de 5 en 6 jarigen. Als ze bij ons thuis spelen verbaasd me dat best wel eens omdat er toch wel een niveau verschil is maar schijnbaar hebben de kinderen zelf daar absoluut geen last van.
Picasso
16-05-2010 om 22:14
Ook hier
Altijd al zo geweest hier. Op de vorige school lieten ze de jongste kleuters al met de oudste kleuters samenwerken maar nu de kinderen op een Dalton-school zitten is dit nog veel beter uitgewerkt met het maatjes-systeem. Jonge kleuters hebben elke twee weken een nieuw maatje die oudste kleuter is. Zo leren ze elkaar goed kennen en krijgen de kleintjes hulp. Het komt ook de hele sfeer in de school ten goede omdat alle kinderen heel goed kunnen samenwerken.
Bastet
17-05-2010 om 07:13
Ja hoor
Altijd al zo geweest hier,mijn drie kinderen hebben ieder in zo'n combi kleuterklas gezeten,bevalt uitstekend.
Bastet
Puck
17-05-2010 om 09:01
Alleen maar combi 1/2
Op de school van onze kinderen hebben ze alleen maar combiklassen 1/2. De overige groepen zijn zoveel mogelijk 1 jaargang, maar door alle bezuinigingen en het aantal leerlingen dat niet precies past zijn er ook in de andere groepen intussen wel combigroepen ontstaan. Mijn ervaringen ermee zijn positief.
denkster
17-05-2010 om 10:07
Ook alleen combi's , postief
combi start -1-2 loopt hier al een paar jaar: Vooral voor de jongere kinderen pakt het goed uit dat er combi's zijn; zij krijgen een heel rijk aanbod aan taal en opdrachten en kringgesprekken. De combi-klas heeft bijv. de krant en het nieuws als onderwerp gehad. Ik merk wel dat de groep 2'ers halverwege het jaar alle letters nu wel kennen en het wel voor gezien houden, maar dat is ook zo in een klas met alleen groep 2 (wat mijn oudste heeft gehad). Smiddags worden trouwens de groepen gesplitst voor anderhalf uur, en krijgen ze in eigen groepsniveau les.
Hanne.
17-05-2010 om 10:28
Hier ook
Ook hier een combi 1/2 gaat helemaal super, tuurlijk zijn de leeftijdsverschillen er, maar ik heb nog nooit gemerkt dat dat een probleem was. Kinderen krijgen uiteraard wel andere taken en werkjes. Grote voordeel vind ik dat de groep 1 kinderen die wat verder zijn makkelijk ook een groep 2 werkje kunnen doen.
Zelf als kind ook in een combi groep gezeten. Nooit prolemen mee gehad.
Triple
17-05-2010 om 21:24
Positief!
Wat een boel reacties! En zonder uitzondering juist positief, terwijl ik toch behoorlijk wat twijfels heb.
Ik kan me voorstellen dat de kleintjes zich optrekken aan de groteren, maar blijven de oudere kleuters in zo'n combiklas niet juist langer kleuter ipv doorgroeien naar schoolkind? Of groeien ze juist doordat ze de oudsten en wijsten van de klas zijn?
Ilva
18-05-2010 om 16:56
Hier
Bij ons zijn ze een paar jaar geleden juist de groepen 1 en 2 gaan scheiden. En ik moet zeggen ik vind het nu veel beter. Oudste heeft in een 1/2 combi gezeten, middelste heeft beide gehad omdat tijdens zijn tijd de groepen gescheiden werden en jongste zit nu in groep 1. Wel spelen ze samen buiten en kijken samen tv. Maar de juf heeft veel meer aandacht voor de kinderen als die niet te veel in leeftijd verschillen. Mijn jongste is de oudste in de klas en is dus al een tijdje 5 maar het verschil tussen hem en de nieuwe kindjes is behoorlijk groot. Nee, ik vind aparte groepen veel fijner.
vlinder72
19-05-2010 om 11:06
Ook apart
Ik ben helemaal geen voorstander van gemengde klassen. Wij hebben ook gewoon een groep 1 en een groep 2. Vorig jaar heb ik bij mijn zoon de nadelen gezien van een grote klas met veel instroom. Op een gegeven moment ging de meeste aandacht van de juf uit naar nieuwe kindjes die alles nog moesten leren en ontzettend moesten wennen aan school. Mijn zoontje sneeuwde helemaal onder. Maar gelukkig zit hij nu in een groep 2 klas en gaat het prima. Mijn zoon is veel te sociaal voor een groep 1/2 klas. Hij ging steeds jongere kinderen helpen. Hij werd daar ook voor gevraagd maar daardoor deed hij niet die dingen die goed voor hem waren. En jongere kindjes helpen kan hij thuis ook dat hoeft hij van mij niet op school te doen. Nee hoor. Doe mij maar een groep 1 en groep 2 en het liefst ook nog een aparte instroomklas voor kinderen die vanaf januari naar school gaan.
Triple
19-05-2010 om 21:37
Vlinder72
Ha, toch een tegen-bericht. Jij beschrijft precies mijn negatieve gevoel van zo'n combiklas. Voor de kleintjes is het vast heel leuk, maar voor de oudere kleuters lijkt het me helemaal niet uitdagend genoeg. En ook niet genoeg voorbereidend op groep 3.
picobello
19-05-2010 om 22:21
1 klas voor 2.5 jaar tot ruim 6 jaar
werkt hier erg goed, ( belgie) kleintjes leren van de groten. De leerlingen werken allemaal op eigen niveau. De oudsten hebben een speciale status, mogen meer, krijgen bv zwemles en nederlands met andere juf en de "kleintjes" kijken er echt naar uit om ook "oudste" te zijn.
Let wel, alles hangt of staat met een goede leerkracht voor de klas.
mammievan3
24-05-2010 om 21:11
Reactie
Mijn middelste (5, groep2-er) is door een schoolwissel van een gecombineerde 1/2 klas in een 2 en-een-half terechtgekomen.
In deze klas wordt veel meer aangeboden op het gebied van taal en rekenen dan in een standaard 1/2 combi. Er gaat een wereld voor hem open. Eindelijk wordt hij echt cognitief uitgedaagd en hoeft hij niet meer "gedwongen" rekening te houden met die jongste kleuters waar niet mee te overleggen is hoe je bijvoorbeeld de knikkerbaan bouwt. Voor hem is een scheiding tussen 1 en 2 dus ideaal. Mijn oudste heeft weinig problemen gehad met de 1/2 combi al vond ik het aanbod in groep 2 minimaal en de overgang naar groep 3 dus groot.
mammievan3
25-05-2010 om 11:27
Helemaal
met je eens dat het systeem valt of staat met een goede leerkracht. En daar wringt nu net de schoen volgens mij. De meeste leerkrachten die ik in de keuterklassen meegemaakt heb zijn geneigd om een gemiddeld aanbod aan te bieden. Het vergt best wel wat om kleuters die zeer in niveau verschillen op hun eigen niveau werk te geven. Dit probleem ondervang je m.i. door de combi los te laten of misschien gedeeltelijk. Splitsen maar! 's ochtends apart en 's middags groep 1 en 2 samen. Vast wel wat leuks voor te verzinnen. Nu ben ik overigens altijd ook voorstander geweest voor een combi (ben zelf leerkracht b.o.) vanwege de redenen die jij aangeeft. Totdat mijn middelste stuk liep. Loopt cognitief een jaar voor, sociaal niet. Die liep zich (en anderen vrees ik) dus stierlijk te vervelen vanwege het minimale (lees geen) gedifferentieerde aanbod. Alles was gebaseerd op groep 1. Thuis ging hij als een bezetene leren; nu hij in een 2 1/2 klas zit gaat hij buiten spelen; heeft al genoeg gedaan op school zegt hij.
Je begrijpt dat ik nu mijn kanttekeningen zet bij een combi.
kaatje43
26-05-2010 om 11:50
Ja wie o wie
De mijne zit en zat op een Jenaplan. Dezelfde ervaring als jij. Dit type scholen weet hoe je les moet geven in een combi klas. Heeft daar ook veel meer ervaring mee en stelt hun beleid daar ook op in. Een combiklas is meer dan alleen maar kinderen van meerdere groepen bij elkaar zetten en heeft het meeste zin als je op individuele basis les geeft.
Triple
26-05-2010 om 19:59
Voorlichtingsavond
Volgende week is er op school een voorlichtingsavond over het nieuwe systeem met combi 1+2. Ik ben erg benieuwd wat de school er zelf over gaat zeggen. Maar ik ben enigszins gerust gesteld door de overwegend positieve reacties hier.
Overigens lijkt het voor 'mijn' school niet bepaald een idealistische keuze maar puur een bezuinigingsmaatregel...