Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chanty Janse

Chanty Janse

26-03-2012 om 16:01

Combinatiegroep 6/8

Heeft iemand dat al eens meegemaakt? Mijn kind zit in groep 5, na de mei-vakantie gaan ze al samen met de de huidige groep 7 om voor te bereiden op komend schooljaar als ze een 6/8 combi gaan worden.
Wat kunnen voordelen en wat kunnen nadelen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

26-03-2012 om 20:34

Bij ons op school ook

En voor zover ik kan beoordelen (geen kinderen in deze klas) gaat dat prima. Er is wel een lio stagiaire die een aantal keer per week een van de groepen onder haar hoede neemt. Vorig jaar was deze groep een combi 5/7 dat ging ook goed

tonny

tonny

26-03-2012 om 23:40

Hier ook gehad, vroeger

Geen enkel probleem. Bij het oefenen voor de musical gingen de groep 8 kinderen naar de ongedeelde groep 8 (die was er ook). En ik neem aan dat - voor het geval er alleen een combigroep is- er geregeld wat wordt georganiseerd voor de groep achters zonder de zessers.

Combi 5/7 ook meegemaakt.

Welke moeilijkheden verwacht je?

Chanty Janse

Chanty Janse

27-03-2012 om 10:07

Wat ik verwacht

in ieder geval dat het veel drukker in de klas is dan nu, aan de andere kant, in het kleine klasje van mijn kind zit ook wel veel "karaktertjes" zeg maar, dus het kan ook wel voordelig uitpakken dat er wat meer uitwijkmogelijkheden zijn, en omdat juf een grotere klas heeft, bepaalde gedragingen minder opvallen dan nu het geval is.
Het kan dus zowel een positieve als een negatieve uitwerking hebben denk ik.

Vroegâh

Lang geleden zat ik zelf, als derdeklasser in een combinatieklas 3/6 (dat zou dan nu groep 5/8 heten). Ik kan me geen probleem herinneren, het was zelfs veel rustiger dan de grote vierde klas 4 (cq groep 6) waar ik het jaar erna in zat. Die combinatieklas bestond maar uit 16 kinderen in totaal, in die vierde klas waren we met z'n 36-en.

Chanty Janse

Chanty Janse

27-03-2012 om 10:24

Aantal

kinderen in groep 5 is nu 15, maar wordt ws 16. In groep 7 zitten er 11. Bij elkaar dus 26 of 27.

Combinatie

Vind je het vervelend dat het een combiklas wordt of vind je de combi 5-7 niet handig?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chanty Janse

Chanty Janse

27-03-2012 om 11:41

Ik weet eigenlijk niet wat ik vind

dat is het hem nou juist. Aan 1 kant zie ik wel voordelen, in het kleine klasje ligt alles onder een vergrootglas. Maar ik zie ook nadelen. Mijn kind kan zich niet heel goed concentreren, en met meer kinderen is er dus ook meer geluid en afleiding.

Meestal niet

Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Met zo'n combinatiegroep is er nauwelijks overlapping van lesstof, dus wordt er gescheiden gewerkt in een (noodzakelijkerwijs) strakkere structuur. Ik denk dat het rustiger wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Rieke

Rieke

27-03-2012 om 13:24

Concentratie

Mijn zoon zit in groep 5 van een combi 5/6. Het viel hem tegen in het begin. Een aantal kinderen uit 5 zitten nu in 4/5 en een aantal in 5/6.
De meest 'weerbare' kinderen van zijn klas hebben ze in 5/6 gezet en de minst in 4/5. Voor zover je er zo over kunt spreken dan. Hij heeft nu goed zijn draai gevonden en speelt ook met kinderen uit 6. Maar het concentreren, wanneer juf iets aan 6 uitlegt en 5 stil moet werken speelt hem parten. Hij werkt met een koptelefoon op maar dan nog. Zijn prestaties zijn helaas wel achteruit gegaan. En ik wijt het aan de combinatieklas.

Chanty Janse

Chanty Janse

27-03-2012 om 16:51

Ja rieke

dat is inderdaad 1 van mijn zorgen. Kind is geen hoogvlieger, gemiddeld 6jes kind, en ik ben dus inderdaad bang voor mindere prestaties. als zij aan het werk moeten, krijgt de andere groep instructie en daar kan kind last van hebben.

Annet

Annet

27-03-2012 om 19:06

Waarom al na de meivakantie?

Ik geloof er niets van dat ze de klas willen voorbereiden. Dat is wel een erg lange voorbereiding voor iets dat andere scholen in een oefenmiddag doen vlak voor de zomervakantie.
Zit de huidige groep 7 nu misschien bij groep 8?
Dan is het om die reden handig om groep 8 alvast apart te behandelen.
Maar dan kan volgend jaar hetzelfde gebeuren met de huidige groep 7.

Chanty Janse

Chanty Janse

27-03-2012 om 20:50

Sorry, je hebt gelijk

dat ben ik vergeten te vermelden, groep 7 nu is al met groep 8 gecombineerd, daarom doen ze het nu al.

Chanty Janse

Chanty Janse

28-03-2012 om 10:31

Absoluut p

en ik weet ook dat het op andere scholen, hier in de gemeente in elk geval, ook zeker uniek is. Ik had ook zelf al veel eerder een combi verwacht, maar tot nu toe heeft het hoofd dus nog steeds oplossingen kunnen vinden, alleen nu is het echt op. Geld, uiteraard. En op zich weet ik wel dat het nooit helemaal stil is in een klas, maar kind maakt zichzelf er ook zorgen om. Geeft ook aan bang te zijn voor meer onrust.

Kobalt

Kobalt

28-03-2012 om 13:30

Omgaan met onrust

Je kind kan leren om om te gaan met de onrust om hem heen.
Dingen die daarbij kunnen helpen, zijn een duidelijke weektaak, zodat hij altijd weet wat er van hem verwacht wordt.
Een plaats aan de rand van de klas, zodat het geluid maar uit een of twee richtingen kan komen.
Geen tafelgroepjes, maar tafeltjes twee aan twee zetten.
Een koptelefoon met muziek op doen. (een geluidsdemper gaf hier alleen maar meer onrust, maar dat zou je ook nog kunnen proberen).
Een heldere begrijpelijke en consequente klassenorganisatie. Maar dat moet de leerkracht doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.