Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

20-05-2010 om 23:14

Communicatie juffen t..o.v. kinderen

Ik hoor af en toe zulke rare uitspraken van de juffen op onze school, ik vind dat ze af en toe dingen zeggen die echt niet kunnen. En het is ook niet een juf die dat doet maar meerdere.
Om maar eens wat voorbeeldjes te noemen.
Jongetjes uit groep 5 is wat vervelend, schreeuwt en juf roept 'hou je waffel' of 'koppen dicht'
Weer een andere juf geeft sexuele voorlichting in groep 7 en gebruikt schuttingtaal i.p.v. de normale woorden.
Deze juf heeft ook al eens tegen iemand gezegd dat hij zijn bek moet houden (ze was boos, maar toch..)
Of ze zeggen als kinderen klierderig zijn dat ze daar thuis hun moeder maar mee moeten lastig vallen...
Van de week was mijn dochter te laat in de klas (door omstandigheden gebeurd dit wel eens de laatste tijd), juf was al met dictee begonnen, ik kreeg boze blik en het schriftje van dochter werd voor haar op de tafel gesmeten.
Ik vind dit soort dingen echt niet kunnen hoor. Vervolgens worden kinderen er op aan gesproken als ze grof zijn, maar het personeel op onze school geeft bepaald niet het goede voorbeeld. Ik heb er eigenlijk nog nooit andere ouders over gehoord (nu heb ik ook niet zo veel contact en roddel ik zelf niet zo snel) maar vinden jullie dit normaal? Kan het me niet voorstellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Foske

Nee tuurlijk is dat taalgebruik niet normaal, maar dat weet je zelf ook wel. Heel raar.
maar, over het te laat komen van je dochter en de juf die geirriteerd raakt, dat kan ik me voorstellen midden in een dictee. Zeker als je schrijft dat het vaker gebeurt, door omstandigheden. Heb je die aan de juf uitgelegd, zodat ze er begrip voor heeft?

Carmen

Carmen

21-05-2010 om 09:04

Nee, maar...

Het gedrag en het vloeken zijn niet normaal. Maar wat is er mis met seksuele voorlichting?

Carmen.

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 09:51

Sharon/carmen

Jaaaa juf weet van de omstandiheden, zeker heb ik haar dat verteld! Anders kon ik me het ook wel voorstellen.
Carmen, er is niks mis met sexuele voorlichting, maar dan in termen van 'vrijen' en niet 'n*ken' en voor de geslachtsdelen hoef je het ook niet over k*t en l*l te hebben t.o.v. kinderen in groep 7 toch? En over p*pen hoeft het helemaal nog niet te gaan of wel soms?
Zo praat ik thuis ook niet tegen mijn kinderen!!

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 09:52

P*pen

En dan bedoel ik niet 'poepen'

Onacceptabel

Als het klopt wat je zegt en seksuele voorlichting wordt in die termen gegeven en een juf zegt 'je moet je bek houden' tegen een kind dan zou ik mijn kind onmiddelijk van school halen.

Vic

Vic

21-05-2010 om 10:03

Het n-woord

Ik kan me nog herinneren dat ik in de derde klas (groep 5) sexuele voorlichting kreeg. De meester gebruikte toen ook het woord n**ken, waardoor er direct onrust en rumoer ontstond en ik van de rest van de les niet veel heb meegekregen.

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 10:18

Precies

Kinderen worden er volgens mij ook alleen maar giechelig van als je die termen gebruikt. Ik heb er niks van gezegd toendertijd maar heb er spijt van dat ik dat niet gedaan heb.
De kinderen van school halen is ook weer zoiets he, je haalt ze dan ook bij al hun vriendjes en zo weg, twee van mijn kinderen zijn autistisch dus dat doe je dan niet zomaar.
Ik heb wel het gevoel dat wij als ouders maar veel moeten pikken van school maar krijg toch wel de indruk dat ik een van de weinigen ben die het er niet mee eens is..

Vic

Vic

21-05-2010 om 11:11

Schuttingwoorden

Ik vind het n-woord geen schuttingwoord. Je hebt wel nettere benamingen, maar dit is toch het meest gangbaar? De benamingen voor de geslachtsdelen vind ik dan wel weer wat grof, maar er zijn ook mensen die daar anders over denken (en ze wel gebruiken naar hun kinderen).

Speurneus

Speurneus

21-05-2010 om 11:18

Schelden en vloeken

Mijn zoon had vorig jaar ook een meester die woorden bezigde die ik liever niet hoor. Als hij kwaad werd sloeg hij keihard op tafel en schreeuwde: "het is hier een teringzooi" Hij heeft dit niet ontkend, maar volgens hem was het eens voorgekomen in zijn boosheid en volgens zoon was het vrij normaal. De meester is dit jaar wel naar een andere school verplaatst overigens. Maar het ging dan dus niet alleen om het taalgebruik, maar ook om de ongecontroleerde woede-uitbarstingen waardoor sommige kinderen in meer of mindere mate depressief zijn geworden.
Weet niet in welke regio je woont, maar voor ons is het nu aftellen tot de grote vakantie, dus dan zou ik mijn mond houden. Over het algemeen worden klachten niet zo gewaardeerd door leerkrachten en directeuren.

Helen

Helen

21-05-2010 om 15:25

Verschillende dingen

Ik vind schelden en grof taalgebruik bij boosheid of om ergernis uit te drukken iets anders dan bepaald taalgebruik bij sexuele voorlichting. In het eerste geval gaat het om een stuk zelfbeheersing en frustratieregulatie (als dat een woord is) maar in het tweede geval gaat het om voorlichting. Ik neem aan dat de meeste kinderen wel al weten hoe het technisch in elkaar zit. Sexuele voorlichting in de klas heeft voor mij ook de functie van 'gewoon' raken met de termen en het er samen over praten zonder dat er een taboe op ligt. Ook een stuk 'voorbereiding'op hoe het toegaat zodat ze zoveel mogelijk opgewassen zijn tegen bepaalde situaties?

Ik ben zelf ook niet van k*t of l*l en zou het gewoon bij het wat formelere p*nis en vag*na houden. Maar (ja ik ga het toch gewoon schrijven..) voor neuken, pijpen en beffen geldt toch dat dat de gangbare benamingen zijn? (Wat moet een kind met copulatie, fellatio en dat soort termen?). Dat hoort wel bij voorlichting vind ik.

En wat betreft de andere termen die niet de doorsnee schuttingtaal betreffen merk ik steeds vaker dat daar zo'n verschil in normen kan liggen. Een vriendin van me zegt zonder blikken of blozen dat ze moet p*ssen (*=i) en is zich van geen kwaad bewust, vindt dat echt niet vies. Terwijl ik dan loop te gieren en te griezelen. Stel dat de leraar van de t*ringzooi dat vroeger gewoon heeft meegekregen... Maar neemt niet weg dat het lastig is, als je terughoort dat er taal gebruikt wordt die je je kind niet mee wil geven.

De juf die geergerd een schrift op de tafel gooit bij meisje dat (waarom dan ook) te laat binnen komt, mag wel eens heel kritisch naar zichzelf kijken wat mij betreft....

Sera

Sera

21-05-2010 om 15:39

Heel erg

Ik zou het heel erg vinden als de juf zulke woorden zou gebruiken en ik zou dan ook onmiddellijk naar de school toe gaan. Ik begrijp heel goed dat de juf soms boos wordt en natuurlijk mag ze best haar stem verheffen. Ze hoeft alleen niet zulke woorden te gebruiken. Ook met nette woorden kan je uitstekend overbrengen dat je boos bent.

Tijdens seksuele voorlichting die woorden gebruiken vind ik ook absoluut niet kunnen. Ik vind n*ken namelijk geen normaal woord. Ik vind het een grof woord wat absoluut niet binnen het normaal taalgebruik hoort. Het lijkt me ook helemaal nergens voor nodig dat kinderen op die leeftijd al met termen als p*pen worden geconfronteerd. Bovendien ben je dan bezig met het normaliseren van bepaalde seksuele handelingen die misschien niet voor iedereen normaal zijn. Het lijkt me dat je kinderen hier hun eigen oordeel over moet laten velgen als ze op een leeftijd zijn dat ze in staat zijn hier echt over na te denken. Als de seksuele voorlichting les bij mijn kinderen op school zo zou gaan dan zou ik ze absoluut niet meer mee laten doen met die les. Gelukkig gaan ze op de scholen van mijn kinderen hier heel anders mee om.

Ik zou dus in jouw geval zeker met de school gaan praten en als daar geen goede oplossing uitkomt zou ik een andere school gaan zoeken.

Vic

Vic

21-05-2010 om 16:03

Groep 7

Als je af en toe de taal hoort die uit groepers 7 komt (natuurlijk niet die van mij), zou je denken dat ze weinig nieuwe woorden leren tijdens de seksuele voorlichtingslessen. Op zich vind ik het goed dat dingen gewoon bij hun naam worden genoemd.

dihanne

dihanne

21-05-2010 om 16:11

Sfeer slaat over op kinderen?!

Op de eventuele schuttingtaal ga ik niet in, maar wel op uitroepen als: koppen dicht, bek houden en hou je waffel.

Ergens kan ik me wel voorstellen dat je er als leerkracht ook wel eens doorheen zit, en dan is het natuurlijk loodzwaar, al die kinderen om je heen. En leerkrachten blijven mensen natuurlijk.

Maar het lijkt me dat als juffen de kinderen zo behandelen, dit ook bij kinderen onderling voor kan gaan komen. En al met al is de sfeer op school dan snel naar de knoppen.

Onze dochter zit op een school met heel veel nadelen (breek me de b*k niet open!), maar de manier waarop de leerkrachten met de kinderen omgaan is perfect. En dat zie je ook terug bij de kinderen onderling.

Dus voor Foske wel iets om in de gaten te houden, zeker als je kwetsbare kinderen hebt!

Dihanne

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 22:07

Vic

Dus omdat de kinderen zelf ook dat soort taal bezigen, is het normaal dat juf ook voorlichting geeft in groffe termen?? Lekker voorbeeld geeft dat dan.
Uitspraken als hou je bek etc. zegt een bepaalde juf niet alleen als ze er doorheen zit, voor haar is dit heel normaal om zo te doen tegen de kinderen in groep 3!!
De juf die een schriftje op de tafel van mijn dochter smeet, is al eerder uit de bocht gevlogen t.o.v. haar.
Er is bij ons ook een meester geweest die nogal populair was onder ouders en kinderen, die een leerling vroeg een film die nog in de bioscoop draaide, te downloaden om te gaan kijken in de klas. Heb ik toen ook een draadje over gehad.
Het zijn allemaal dingen die door de loop van jaren gebeurd zijn dus het heeft weinig zin om dat nu vlak voor de vakantie allemaal aan te kaarten. Heb ik ook geen zin meer in. Ik wou het gewoon nog eens kwijt hier, kijken of ik nou zo'n zeur ben of dat er toch meer mensen zo denken als ik.

Volgens mij is het gangbaar bij sex. voorlichting

Ik weet niet of het overal zo is, maar hier in onze woonplaats wordt sex. voorlichting (aan groep 8 trouwens) gegeven en gebruiken ze zowel grove woorden alsook keurig nette. Dus ze zeggen b.v.: " dit is een l*l, ook wel netjes genoemd een p*nis of een mannelijk geslachtsdeel etc. etc. Juist om er geen onduidelijkheid over te laten bestaan en ook omdat ooit in het verleden ergens bleek dat kinderen wel vaak schuttingtaal gebruiken maar niet eens weten 'wat' dat schuttingwoord is. Er zijn talloze kinderen die met regelmaat roepen " ga je zuster p*pen" terwijl dat niet eens kan...(Ik noem maar een zijweg). Ze praten elkaar zo'n beetje qua schuttingtaal na en hebben eigenlijk geen idee wat het betekent. Ik dacht dat je juist zag dat ze na zo'n les (mit goed gegeven) dat die schuttingtaalwoorden minder gebezigd werden omdat ze zich opeens realiseren wát ze zeggen...Ik weet in ieder geval zeker dat mijn kinderen bepaalde woorden al gebruikten voordat ze enig idee hadden over de betekenis...Ik heb wel eens gevraagd of ze wisten wat het betekende en ze hadden er geen idee van. Na onze uitleg hebben ze het (voorzoverik weet) nooit meer gezegd op zo'n jonge leeftijd.
De sex voorlichting les werd zowel op de oude school van de kinderen alsook op de school waar jongste nu zit op deze manier gegeven.
Dus ik vraag me af of de weergave van de les van je kind wel 'volledig' was.
Verder vindt ik die uitspraken van boosheid ook niet kunnen, maar ik zou gewoon de dag nadat mijn kind dit zou melden meteen naar juf zijn gegaan voor uitleg...
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

22-05-2010 om 20:43

Oh ja

"Dat gedrag bewaar je maar voor thuis" heb ik ook wel eens gezegd, ben ik bang. En 'nu even koppen dicht' zie ik me (in een groep acht ofzo) ook nog best zeggen. De rest niet, maar als het incidenteel eens gebeurt zou ik er niet van wakker liggen. Tegen mijn eigen kinderen en hun vrienden zeg ik ook van alles wat andere moeders niet schijnen te zeggen. Toch zitten ze altijd allemaal hier, dus dat zal het bij de juf wel niet alleen zijn, misschien gaat er een gebrek aan plezier in haar werk van haar uit?

Emmawee

Emmawee

22-05-2010 om 23:23

Precies albana

Het hoort bij voorlichting om kinderen te vertellen hoe de handelingen en lichaamsdelen worden genoemd. Bij voorkeur wordt verteld hoe de dokter iets noemt en hoe jongeren iets noemen en wordt uitgelegd dat sommige mensen het prettig vinden om het heel grof te benoemen, terwijl anderen er voor kiezen om het in bedekte termen te zeggen. Thuis heb je alle gelegenheid om je kinderen te leren hoe jij het graag wilt. Op school kunnen daar andere manieren naast gelegd worden.
Verder vind ik dat leraren het goede voorbeeld moeten geven in de omgangsvormen en daar zou ik nog wel een aardig gesprek aan willen wagen. Dat excuus 'in mijn boosheid' vind ik geen excuus. Kinderen hebben nl. JUIST heel veel zeer goede voorbeelden nodig van goed gedrag bij boosheid.
Groeten, Maw.

Tirza G.

Tirza G.

22-05-2010 om 23:34

Formeel

De leerkracht van groep 8 zei aan het begin van het schooljaar: ik ga het ná de kerst over seks hebben. Ik zeg het maar alvast en ik ga alle dingen bij de naam noemen (inderdaad de Albana-style, dus alle mogelijke termen). Als u wilt dat uw kind andere woorden leert of andere dingen hoort, dan heeft u tot na der kerstvakantie de tijd om uw eigen interpretatie van seksuele voorlichting op hem/haar los te laten.
Kortom: we waren gewaarschuwd. Ik vond het prima zo. De andere taal: onacceptabel.

Tirza

Heirthe

Heirthe

24-05-2010 om 22:46

Mmm..

Nou ja dan zal het wel zo zijn, ik vond het nogal vreemd.
Voor de rest maar veel pikken van school dus want ik ben al zo'n zeurderig mens

Emmawee

Emmawee

27-05-2010 om 21:16

Foske

Ik snap je reactie niet helemaal, of ik vind hem in elk geval wat vreemd.

Ik denk dat je (net als ik en nog wat andere reageerders) een onderscheid zou moeten maken tussen het gebruik van schuttingtaal tijdens lessen voorlichting (waarvan ik aanneem dat dit "functioneel" is, zeg maar) en het schelden en schreeuwen en het onvriendelijk reageren. Slechte omgangsvormen moet je helemaal niet pikken. Daarvan mag je zeker een punt maken. Leerkrachten zijn professionals die zich bewust zouden moeten zijn van hun voorbeeldfunctie.
Groeten, Maw.

Judith

Judith

29-05-2010 om 22:44

Nog een paar voorbeelden

In de klas van zoon zit een jongetje met een autistische stoornis. Een van de problemen is dat hij nogal gauw begint te schelden. (oa op feestje van zoon, waar hij in het kleedhokje van het zwembad ineens "homo, homo" naar een paar jongens begon te schreeuwen, oeps, daar schrok ik ook wel even van)
In de klas wordt hij vaak uitgedaagd, want sommige kinderen vinden zijn gescheld prachtig. Deze week zei hij tijdens de les ineens: "houd je lelijke teringkop" tegen een meisje. Waarop de juf, die nooit boos wordt volgens zoon, ineens uitviel: en nu houd jij eens een keer je lelijke teringkop". Onvoorstelbaar, maar ik moest er eigenlijk wel om lachen. Misschien fout, maar ik vond het ook wel menselijk op de een of andere manier. Het gaat hier ook wel om een heel moeilijk jongetje, en een klas die er veel te gretig op inhaakt. (Dat moet ze dus eigenlijk aanpakken...)
Ook leuk: sexuele voorlichting van een non in 1976. Vraag aan de klas: wat is het verschil tussen een jongetje en een meisje? Klas vol met 12-jarigen blijft akelig stil, en kijkt glazig voor zich uit. Non wordt plotseling woedend en krijst: "nou, nou zeggen jullie niks he, en op het plein gaat het nergens anders over. Jongens hebben een PIEMEL, ëen PIEMEL, hoor je me....?
Tja, juffen en meesters zijn ook maar mensen en soms gaat het even mis. Als het echt een uitzondering is, dan zou ik daar niet over gaan klagen. Wel als het tot het standaardtaalgebruik hoort, dan vind ik :"doe jij eens even normaal", eigenlijk al niet prettig.

Groet,
Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.