Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

13-07-2010 om 16:38

Communie openbare school

Dochter zal naar alle waarschijnlijkheid komend schooljaar naar groep 4 gaan, dat betekent dus communie doen. Zat ze eerst op een basisschool waar de school alles organiseert, nu komt ze op een openbare school terecht en moeten de ouders alles regelen. Ik ken echter nog bijna geen ouders en heb weinig contact met mensen aan die kant van de stad. Communie is big business hier in het zuiden en wil je feesttent etc reserveren dan moet je al bijna een jaar van te voren de datum hebben. Hoe moet ik dat doen met de parochie, voorbereiding etc. En nog ene vraag, dochter zal nog maar 6 zijn volgende lente. Is er een minimum leeftijd voor de communie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dorle

dorle

13-07-2010 om 19:46

Ervaring

Hier ook een versnelde dochter die daardoor onlangs een jaar eerder dan gewoonlijk haar 1e communie deed. Over haar leeftijd is door de kerk nooit iets gezegd.
Jouw kind is tegen die tijd bijna 7, lijkt me geen probleem.
Hier worden de kinderen die 7 jaar zijn en 8 jaar worden, aangeschreven door hun eigen parochie. Mijn kind dus niet want die was op dat moment nog geen 7. Maar ik kon haar gewoon opgeven bij onze eigen parochie. De enige voorwaarde kind moet wel rk gedoopt zijn.
Rk school doet hier niets aan communie, alle voorbereidingen gaan via de eigen parochie. En daar kwam ze samen met de rk kinderen van openbare/prot. christelijke school.
Ik zou contact zoeken met je eigen kerk, misschien kan ze via de kerk voorbereidingen doen, misschien via een andere school.

Maylise

Maylise

13-07-2010 om 20:37

Hier via de parochie

Hier gaan de voorbereidingen voor de communie via de parochie. Ik geloof niet dat de RK school hier in de buurt er ook maar iets zelf aan doen. Je kan hier gewoon je kinderen aanmelden via de parochie. Hier is de regel dat ze minimaal 7 moeten zijn als ze eerste communie doen maar er zitten ook meestal wel 8 jarigen en 9 jarigen tussen. Communie voorbereidingen duren niet zo gek lang hier. Communie is meestal ergens in mei/juni en de lessen beginnen pas in September van het jaar daar voor. Ze hebben dus maar iets van 8 maanden voorbereiding lessen. Dat is 1 x per week en dan meestal de weken voor de communie wat extra keren om ook te oefenen en zo. Er zijn ook een aantal ouder bijeenkomsten maar die zijn meestal vlak voor de communie(dus in het voorjaar). Ik vind het vrij weinig. Toen mijn oudste kinderen communie deden hadden ze twee jaar les van te voren.
Hier zijn de lessen op vrijdagmiddag maar tijdens de kindernevendienst op zondag wordt er ook wel aandacht aan besteed. Lessen zijn hier in de pastorie dus niet op een school.
Aanmelden kan hier tot en met september voor een 1ste communie viering in het voorjaar daarop. Later aanmelden zal in uitzonderingsgevallen vast wel kunnen maar is niet de bedoeling want dan missen ze teveel lessen.

Ik zou gewoon even contact zoeken met de pastoor en hem even vragen bij wie je moet zijn.

Maylise

Maylise

Maylise

13-07-2010 om 20:42

Ik denk dat het geen probleem is dat je dochter nog maar 6 jaar is. Het gaat meer om het feit dat ze voor de lessen moeten kunnen lezen en schrijven dan om de leeftijd dat ze hier 7 jaar hanteren. Bovendien jouw dochter is al 6 dus volgend voorjaar is ze bijna 7. Jouw dochter zit ook in groep 4 en kan dus lezen/schrijven dus dat lijkt me geen probleem.
Overigens vind ik zelf de leeftijd voor de 1ste communie sowieso vrij laag liggen. Ik zou zelf groep 5 of groep 6 geschikter vinden dan groep 4 vanwege het grotere begrip en kennis van de kinderen. Dat is alleen maar mijn mening die blijkbaar niet door de Kerk in Nederland wordt gedeeld dus dat is verder niet relevant De lessen zijn toegespitst op groep 4 niveau dus geen hele ingewikkelde teksten.
Hier hoeven ze maar een paar dingen in het latijn uit hun hoofd te leren en de meeste kinderen kennen dat deels al wel door mis bezoek.

Maylise

Inge M

Inge M

13-07-2010 om 22:05

Waarom niet een jaar later

Het is toch geen verplichting dat een kind in groep 4 de communie doet? Als ze inderdaad versnelt, is het net zo logisch dat ze de communie in groep 5 doet. Dan is ze net zo oud als de andere kinderen die de communie doen. Als school er zelf actief in was, zou het anders zijn. Dan ga je liever mee met de rest. Nu kun je zelf kiezen en dan zou ik gaan voor de 'normale' leeftijd.

dorle

dorle

14-07-2010 om 12:08

Inge m

Inderdaad, dat kan natuurlijk ook. Omdat het een openbare school is, zou het weleens niet/nauwelijks kunnen spelen in de klas en dan zou ze zich ook niet overgeslagen hoeven te voelen.

Dorle

Dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen.

Mijn kinderen zitten ook op een openbare school en de ervaring leert dat daarvan ook een groot gedeelte de communie doet. Blijkbaar kiezen best veel ouders toch een school uit op basis van "kwaliteiten" en niet alleen op basis van levensovertuiging.

Hier gaat het ook via de parochie. Die deelt op alle scholen in de wijk (dus ook de openbare) een inschrijfbiljet uit. En er wordt meestal wat aandacht aanbesteed in de wijkkrant.

Ik zou het op school eens navragen en als ze het daar niet weten de parochie bellen.

Ik neem aan dat ze niet voor niets nu al naar groep 4 gaat, dus mij lijkt de leeftijd geen probleem.

ayla

ayla

15-07-2010 om 07:47

Dank

ik weet dat er elk jaar wel een antal kinderen de communie doen, alleen omdat dochter pas ruim ene week op school zit ken ik eigenlijk geen ouders. daarbij wonen we helemaal aan de andere kant van de stad en hebben dus verder ook gene binding met die parochie.
Ik laat haar het liefste volgend jaar de communie doen, tegelijkertijd met de andere kinderen als die er zijn. Volgende week horen we of ze doorgaat naar 4 mocht dat zo zijn dan zal ik eens contact opnemen met de parochie.

Maylise

Maylise

15-07-2010 om 10:24

Ayla

Is het niet handiger om het gewoon in je eigen parochie te doen? Anders moet je dus straks ook nog weer 1 of meerdere keren per week naar de andere kant voor al die voorbereidingen. Bovendien verwachten ze misschien ook dat je dan regelmatig bij hun naar de mis gaat. Ik weet niet precies hoe ver het is maar dat lijkt me wel een gedoe. In je eigen parochie zal je dochter misschien ook al kinderen kennen. Dat zie ik tenminste hier wel, dat kinderen die niet bij elkaar op school zitten elkaar al wel kennen van social events en de kindernevendienst. Hier bestaan de groepen uit kinderen van verschillende scholen en dat is voor veel kinderen juist weer leuk omdat ze zo nieuwe kinderen leren kennen.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de kinderen tijdens de communie voorbereidingen vaak de medewerkers en vrijwilligers in de kerk beter leren kennen en zelf zo meer deel uit gaat maken van de kerkelijke gemeenschap doordat ze nu meer mensen kennen en een beter overzicht hebben hoe het in de kerk er aan toegaat. Als je dochter alles bij een "vreemde' parochie gaat voorbereiden en jullie zelf vervolgens niet overstappen maar in je eigen parochie blijven lijkt me dat voor je dochter niet leuk. Ze kent dan misschien wel een paar kinderen van school maar verder helemaal geen vertrouwde gezichten en als ze eenmaal iedereen heeft leren kennen dan ziet ze na afloop van de communie niet meer omdat ze dan weer naar haar eigen parochie gaat.

Maylise

dorle

dorle

15-07-2010 om 11:02

Maylise

Ik ben het met je eens. Wil je een band opbouwen/verstevigen met je eigen parochie dan is het veel fijner om de communie in de eigen parochie te doen.
Ook handig ivm met de voorbereidingen. Anders is de kans groot dat het bij die ene keer blijft en je daar verder niet meer komt.
Bovendien is mijn ervaring dat het voor een slim kind fijn is om al jong mee te doen met kindernevendiensten op zondag, of door de week een kindercathegeseclubje . Daar komen veel onderwerpen aan de orde die o.a. jonge slimme kinderen interessant vinden om over na te denken.

dorle

dorle

15-07-2010 om 11:05

Dees

Misschien is het in het zuiden anders. Dat zou kunnen.
Mijn ervaring hier was dat er maar een kind van de openbare school kwam.

Aanbod scholen

Ligt volgens mij ook aan het aanbod van de scholen. Hier in de omgeving is dat groot en dan is het makkelijker om voor een goeie openbare school te kiezen in plaats van voor een minder goeie rk-school. Als je in een klein dorp woont is het volgens mij moeilijker om die keuze te maken omdat je je daarmee dan echt buiten de gemeenschap plaatst, is mijn ervaring.

Denk dus niet dat het (alleen) met de geografische ligging heeft te maken, maar ook met de invloed die de kerk heeft op de gemeenschap. En mijn ervaring is dat die invloed groter is in gebieden waar er nog echte sociale controle is dan in anoniemere grotere steden.

ayla

ayla

19-07-2010 om 09:54

We weten nu

dat ze direct naar groep 4 gaat in september, het is nu dus ook zeker dat we volgend jaar een communicantje hebben. Ik heb via via al een datum gehoord en zal nu voor de vakantie eens verder informeren over hoeveel communicantjes er zijn volgend jaar. Ik laat haar op deze school de communie doen, samen met haar klasgenoten, het zullen er wel niet heel veel zijn maar dan is ze in ieder geval met kinderen die ze kent. En ach als ik dan al een keer extra moet rijden, dan heb ik er wel voor over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.