Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjoleine64

Marjoleine64

19-05-2012 om 12:10

Concertreis volgend jaar, wanneer vrij vragen?

Volgend jaar (juni) organiseert onze harmonie een concertreis naar Polen. Het gaat om een lang weekend, vrijdagochtend vroeg vertrekken, hele weekend daar met een paar optredens en dan op maandag weer terug. Er zijn ook de nodige kinderen bij de harmonie die graag mee willen, maar uiteraard in principe vrijdag en maandag naar school moeten. Variërend van BO (groep 7-8) tot VO (examen VWO). We hebben al uitgezocht dat juist de examenkandidaten nergens last van hebben qua datum. De anderen zullen vrij moeten vragen van school om mee te kunnen. Is het slim om nu al bij school te informeren of dat mogelijk is, of juist slimmer om te wachten tot we echt het antwoord nodig hebben? Persoonlijk verwacht ik bij 'onze' school (mijn 2 zoons zitten volgend jaar in 2 en 3 VWO, nog een andere in 4 VWO) geen grote problemen, zeker niet als de jongens goede cijfers blijven halen. Ze stimuleren veel buitenschoolse activiteiten op gebied van cultuur en sport. Maar formeel kunnen ze natuurlijk nee zeggen... Ik weet nog niet wanneer we moeten inschrijven voor de reis, dat zal ergens komend najaar zijn denk ik. Voor de andere scholen kan ik het veel moeilijker inschatten.
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DD

DD

19-05-2012 om 12:34

Wij

Wij gaan binnenkort een weekje weg en hebben een jaar geleden al vrij gevraagd (basisschool).

Het duurde wel heel lang voor we het formulier terugkregen, laatste schooldag of zo na veel vragen.

Briefje van de concertgroep

Het uitgangspunt van de landelijke vereniging leerplichtambtenaren (die er feitelijk niks mee te maken hebben, maar dat terzijde) is nee.
De school zelf mag ja zeggen, maar vaak is er een soort van overeenkomst met de diverse betrokken lpa's (elke gemeente een eigen) om toch nee te zeggen. Zo zal het advies dan ook luiden aan het schoolhoofd.
Daar zal de ene school dan weer anders mee omgaan dan de andere, maar dat leidt binnen de concertgroep tot onzekerheid en bovendien tot ongelijkheid. Gedoe.
Als niet de ouders, maar de concertgroep om toestemming vraagt, dan wordt het een andere zaak. Dan is het verlof ineens niet meer de private wens van verwende ouders, maar kan het vallen onder 'een plicht voortvloeiende uit....'. Eigenlijk wordt daar de kerk mee bedoeld, maar dat staat er niet zo letterlijk.
De crux is dat de leerlingen 'geroepen worden' voor het invullen van een plicht elders en niet voor een privaat pleziertje.
De concertgroep zou er goed aan doen om te analyseren om welke leerlingen het gaat, welke gemeenten daarbij betrokken zijn én welke scholen daarbij betrokken zijn.
Briefje van de concertgroep aan de betrokken leerplichtambtenaren en schoolhoofden met de insteek van de reis. De concertgroep hoeft geen vrij te vragen (dat kan formeel ook niet). Aangeven wat er speelt en dat er daarom leerlingen bij het schoolhoofd indien nodig (ook niet altijd) verlof zullen aanvragen, met het verzoek om daar welwillend mee om te gaan, is genoeg.
De concertgroep kan vervolgens een standaard brief maken voor alle leerlingen die bij de feitelijke verlofaanvraag door de ouders gevoegd wordt, waarin een verwijzing naar de eerder gestuurde brief.
Allemaal los verlof aanvragen, gaat niet helpen.
Formeel kan verlof aanvragen pas in het schooljaar waar het om gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Ziek

Verleden jaar hadden wij ook zoiets maar dan met dans en maar één dag, omdat het om twee leerlingen op onze school ging en we een nee vreesde hebben wij dochter gewoon ziek gemeld, het andere meisje ui een andere klas is ook ziekgemeld. Op een andere school kregen ze wel gewoon vrij en weer een andere school dus niet. Dochter heeft een geweldige dag gehad en gaat zelfs gewoon over!

Lisetje

Marjoleine64

Marjoleine64

19-05-2012 om 15:45

Bedankt miriam!

Dat is een antwoord waar we zeker wat mee kunnen. Ik zal dit bij het bestuur en de organisatie van de reis aangeven (zit zelf ook in bestuur, maar niet bij organisatie betrokken). Ik denk wel dat we daar iets mee gedaan krijgen. Het zal gaan om zeker 2 BO scholen bij ons in het dorp, en zeker 6 VO scholen verspreid over 3 (of meer) gemeenten, alleen al van onze eigen leden. Als er nog leden van andere (samenwerkende) muziekverenigingen uit de buurdorpen binnen de gemeente meegaan dan worden dat er nog meer (vooral meer BO-scholen, maar die zitten gelukkig vrijwel allemaal in dezelfde overkoepelende stichting).
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom we de LPA deze brief ook zouden moeten sturen als die er feitelijk niets mee te maken hebben. 2 VO scholen in de regio hebben vestigingen in 2 gemeenten, hebben ze dan ook te maken met de LPA van beide gemeenten? En zouden twee leerlingen van die school (op verschillende vestigingen) dus een verschillend antwoord op de vraag kunnen krijgen?
Lisetje: ziek melden zou misschien wel kunnen, maar het gaat om 2 jongens uit 1 gezin... voor 2 dagen (plus nog een heleboel andere kinderen op andere scholen). Dat staat me toch wel erg tegen, en wou ik maar niet proberen en zeker niet voorstellen binnen de vereniging.
Marjoleine

Ondoorgrondelijk

"Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom we de LPA deze brief ook zouden moeten sturen als die er feitelijk niets mee te maken hebben."
Omdat ze graag heel erg belangrijk gevonden worden. In de praktijk dreigen LPA's schoolhoofden met vervolging als die schoolhoofden te soepel verlof verlenen.
Is allemaal onzin en vreselijk onrechtmatig, maar daar zou ik me in dit concrete geval niet druk om maken.
Onder het motto 'met stroop vangt men meer vliegen' speel je op dat speelveld het spelletje mee.
Groet,
Groet,
Miriam Lavell

Onze strenge school gaf dochter wel vrij

toen ze een uitnodiging kreeg van de KNZB om een workshop/mentale training te volgen, geen probleem gelukkig terwijl ze normaal heel streng zijn.

Vraag gemist

"2 VO scholen in de regio hebben vestigingen in 2 gemeenten, hebben ze dan ook te maken met de LPA van beide gemeenten? En zouden twee leerlingen van die school (op verschillende vestigingen) dus een verschillend antwoord op de vraag kunnen krijgen? "
Ja.
De vraag moet formeel gesteld worden aan het schoolhoofd, het antwoord moet formeel ook van dat hoofd komen. De beslissingsbevoegdheid ligt daar en zo kan elk schoolhoofd een over dezelfde vraag een andere beslissing nemen.
Dat is niet helemaal onredelijk: je kunt je zelfs voorstellen dat het ene kind niet mag (heeft nog veel in te halen, mist een toets oid) en het andere wel.
In de praktijk wordt er toch wat algemener mee omgegaan (allemaal niet) en dat dan weer op aanwijzing/advies van de lpa (de ene lpa wel, de andere niet).
Het briefje van de concertgroep werkt verbindend waarmee je dit soort verschillen vervlakt (als de een toestemming geeft dan doet de andere het ook, allemaal geen toestemming geven durven ze dan ook weer niet).
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.