Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Consultatie basisbeurs


Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 10:10:

[..]

Dat thuis blijven wonen of op jezelf gaan wonen is een keuze.

De jubelton is gelukkig niet meer, of binnenkort niet meer mogelijk. Het was een prachtige manier om de hele woningmarkt nog meer te verzieken.

Je kunt nog steeds je kind een flink bedrag schenken of op een illegale manier helpen als je geld hebt. Of wat dan ook. Starten als rijkkind is vele malen eenvoudiger. Geef gewoon toe. 

Fruitijsje schreef op 23-05-2022 om 10:56:

Natuurlijk begrijp ik dat het soms heel ver reizen is, maar dan nog steeds is het een keuze. Twee uren reizen is een hoop, maar daar kun je nog steeds over nadenken of dat toch niet de beste oplossing is. Daarnaast een rijbewijs halen en met een auto gaan rijden is ook gewoon een mogelijkheid, zodra ze 18 zijn.
Er zijn ook mensen die dagelijks 2 uur met de auto enkele reis hebben om op hun werk te komen.

Oke, waar kan ik dan de kosten voor het bezit van een auto en benzinegebruik declareren om naar school te gaan?


Trouwens, we hebben wel gratis OV voor studenten maar binnenkort rijdt er veel minder door personeelstekort. De NS heeft dat iig al aangekondigd. Ja dat werkt natuurlijk niet goed...

Lara_L schreef op 23-05-2022 om 11:30:

[..]

Het huis uit gaan heeft daar niet veel mee te maken. Ik kende mensen uit Zeeland die maar 2-3 uur enkele reis gingen reizen. Ze hebben wel in Zeeland werk kunnen vinden maar een woning lukt daar ook al niet meer door al die vakantiewoning-beleggers.

Mijn kind kan zo een huis kopen in Drenthe of Limburg. 

Kerstin75 schreef op 23-05-2022 om 11:31:

[..]

Je kunt nog steeds je kind een flink bedrag schenken of op een illegale manier helpen als je geld hebt. Of wat dan ook. Starten als rijkkind is vele malen eenvoudiger. Geef gewoon toe.

Ja idd. Ik hoor ook vaak zat dat " rijkkinderen" alles van rijbewijs, zorgverzekering etc. gratis krijgen van hun ouders. De zorgtoeslag is voor hun zakgeld... Dan kan de overheid beter direct zelf de zorgverzekering betalen ipv toeslag uitkeren terwijl de rekening niet door de ontvanger wordt betaald

Kerstin75 schreef op 23-05-2022 om 11:33:

[..]

Mijn kind kan zo een huis kopen in Drenthe of Limburg.

Geniet van je jubelton!

Het enige wat voor mij belangrijk is, is de compensatie voor de leenstelselgeneratie. Die bedraagt per maand 29,92 euro.

Ik kan wel op eigen kosten naar de demonstraties gaan om meer te eisen. Maar alleen mijn master viel onder het leenstelsel dus ik krijg nog geen 400 euro. En als ik  naar demonstraties ga besteed ik wellicht heel mijn compensatie aan de reiskosten daarvoor.

Kerstin75 schreef op 23-05-2022 om 11:31:

[..]

Je kunt nog steeds je kind een flink bedrag schenken of op een illegale manier helpen als je geld hebt. Of wat dan ook. Starten als rijkkind is vele malen eenvoudiger. Geef gewoon toe.

Wat bedoel je met geef gewoon toe?

Helaas is het zo dat een kind van rijke ouders het vaak makkelijker heeft, maar echt niet altijd. Er zijn nu eenmaal ouders waarbij het geld met bakken binnenkomt die te gierig zijn om hun kind te helpen, maar ook ouders die het stempel krijgen dat ze mee kunnen betalen, maar dat in de praktijk gewoon niet kunnen. Deze hebben dus vaak nog grotere problemen dan kinderen waarvan de ouders het werkelijk niet kunnen en daardoor financiële ondersteuning krijgen.

Er is ongelijkheid in Nederland (eigenlijk in elk land) en die wordt alleen maar groter. Rijken worden rijker en arme mensen blijven op hetzelfde niveau, waardoor ze dus armer worden, omdat alles duurder wordt. Kijk maar naar wat er gebeurt met de energie- en brandstofprijzen, dan nog niet eens gesproken over de boodschappen.

Met de auto naar school kost geld, dat klopt. De tijd die gewonnen wordt per dag (ruim 2 uur) zou kunnen worden gebruikt om een bijbaan te doen. Je kunt er ook voor kiezen om wel met het openbaar vervoer te reizen en de tijd in de bus/trein deels te gebruiken voor je studie. Kortom, het is keuze. Het huis uitgaan en schuld maken omdat je anders zover moet reizen is ook een mogelijkheid, maar echt niet de enige.

Decembermamma schreef op 23-05-2022 om 10:38:

[..]

Dan zou je kind zich moeten afvragen of het duurder is om op zichzelf te gaan wonen of om met een auto te gaan pendelen.

Hij woont thuis. Mijn punt is dat deze uni het dichtste bij is en dat duurt al twee uur met het ov. Als hij een opleiding zou willen doen in een andere stad is de reistijd nog veel langer. Meer dan vier uur reistijd per dag is echt niet te doen hoor. En het lijkt mij helemaal geen goed idee om studenten dan maar massaal de auto in te jagen. Want we hebben ook nog een milieuprobleem.

'Je kunt er ook voor kiezen om wel met het openbaar vervoer te reizen en de tijd in de bus/trein deels te gebruiken voor je studie. Kortom, het is keuze.'Oh fruitijsje, jij bent al lang niet meer met de trein geweest.

Tsjor

dan

dan

23-05-2022 om 16:28

tsjor schreef op 23-05-2022 om 15:58:

'Je kunt er ook voor kiezen om wel met het openbaar vervoer te reizen en de tijd in de bus/trein deels te gebruiken voor je studie. Kortom, het is keuze.'Oh fruitijsje, jij bent al lang niet meer met de trein geweest.

Tsjor

Soms lukt het wel om in de trein iets aan school te doen maar dat zal uiteraard liggen aan het traject en het tijdstip. 

Lara_L schreef op 23-05-2022 om 11:34:

[..]

Geniet van je jubelton!

Hoezo, hij heeft goed gespaard en nog steeds een hypotheek nodig. In de randstad is dat wel anders.

Lekker veel domme reacties op die link. "Als je recht hebt op een basisbeurs moet je die niet zelf aanvragen maar automatisch uitbetaald krijgen". Alsof DUO iedereens rekeningsnummer weet en alsof iedereen een basisbeurs waar voorwaarden aan zitten wil.

Ik heb een zoon van 21 jaar op het hbo die behoorlijk pissig is. Volgend jaar zal hij waarschijnlijk afstuderen, zijn school is een organisatorische bende, hij moet lenen voor zijn collegegeld en daarvoor krijgt hij iets van 1400 euro ter compensatie toch? Gelukkig is het lenen echt alleen voor zijn collegegeld (hij werkt ook) en valt de schuld vast mee. En heeft hij het wel over dat hij zo snel mogelijk wil afstuderen en dan wil gaan werken want school vind hij maar saai.

Counting-Clouds schreef op 24-05-2022 om 15:12:

Lekker veel domme reacties op die link. "Als je recht hebt op een basisbeurs moet je die niet zelf aanvragen maar automatisch uitbetaald krijgen". Alsof DUO iedereens rekeningsnummer weet en alsof iedereen een basisbeurs waar voorwaarden aan zitten wil.

Aan het recht op de basisbeurs en de kwijtschelding van de schuld daarvan zitten inderdaad voorwaarden. Net als de OV-kaart en de aanvullende beurs.

Voor 2015 waren er veel studenten die na een jaartje hbo (soms universiteit) besloten dat dit helemaal niks voor ze is. Die hielden allemaal een schuld eraan over als ze zich niet voor 1 februari uitschreven. De schulden voor de basisbeurs, OV-kaart en aanvullende beurs lopen iedere maand op. Wellicht was het voor hen beter als zij nooit wat hadden aangevraagd. Sinds 2015 zijn er veel studenten geweest die helemaal niks bij DUO hebben aangevraagd en dus zonder konden.

Er zijn ook studenten op het MBO die nooit hun opleiding afmaken en tegen hetzelfde aanlopen. Maar een MBO student heeft mogelijk minder ondersteuning nodig omdat die minder ver hoeft te reizen voor de instelling, minder schoolgeld betaalt of zelfs helemaal niets als die een opleiding in BBL volgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.